tammikuu 09, 2025, 22:17:51 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lannoittamaton turve

Aloittaja Heatwave, maaliskuu 24, 2008, 09:22:21 ap

« edellinen - seuraava »

Heatwave

Onko kukaan käyttänyt kalkitsematonta ja lannoittamatonta turvetta. Ajattelin vaan, että tuleeko halvemmaksi, jos ostaa turpeen ilman lannoitteita ja kalkkia. Hyvinkäällä myydään yhdessä hevostarvike liikkeessä 250 litran säkkejä hintaan 8,40 €, kalkit ja lannoitteet täytyy tietenkin ostaa erikseen. Vois sitten itse sotkea lannoitteet / kalkit.

Maakari

No mulla on ainakin kokeilussa luonnonturve.
Vasta istutin chilly chilin siihen, saa nähä lähteekö hyvinkin kasvamaan.
Toivossa on hyvä elää...

Heatwave

Joo.

Ootko lisännyt sinne kalkkia tai lannoitteita?

Maakari

No ei ole vielä kyllä tullut lisättyä, mutta pitää katsoa jos ei ala kasvamaan tai alkaa nuupahtamaan.
Toivossa on hyvä elää...

Heatwave

Ok. Kiitos Maakari.

Ihan vertailumielessä olen ajatellut, kun tarttis kasvihuoneeseen kasvualustaa.

Jos tietäis, että mitä maksaa esim. Kekkilän lannoitettu / kalkittu turve verrattuna luonnon turpeeseen + kalkit ja lannoitteet.

Tulisko yhtään halvemmaksi, vai kannattaisko ostaa valmiiksi lannoitettua / kalkittua ja välttyä ikävältä sotkulta?

Maakari

Uskoisin, että kannattaa etsiä jostain halvalla isoja pusseja kalkittua ja lannoitettua turvetta, kuin alkaa itse värkkäämään samanlaiset seokset.
Toivossa on hyvä elää...

Heatwave

Joo.

Täytyypä vaikka kysellä Hyvinkään agrimarketista sitten. Varmaan luulis sieltä jotain löytyvän.

calm

Lainaus käyttäjältä: "Heatwave"Onko kukaan käyttänyt kalkitsematonta ja lannoittamatonta turvetta. Ajattelin vaan, että tuleeko halvemmaksi, jos ostaa turpeen ilman lannoitteita ja kalkkia. Hyvinkäällä myydään yhdessä hevostarvike liikkeessä 250 litran säkkejä hintaan 8,40 €, kalkit ja lannoitteet täytyy tietenkin ostaa erikseen. Vois sitten itse sotkea lannoitteet / kalkit.

Verrattuna valmiiksi kalkittuun ja lannoitettuun Kekkilän puutarhaturpeeseen tuossa siis säästäisi noin kaksi euroa tuossa tilavuusluokassa. Se uppoaa lannoitteisiin alta aikayksikön.. En lähtisi säätämään luonnonturpeen kanssa, jos ei tavoitteena ole nimenomaan kokeilla/saada juuri haluamansalainen lannoitus. Ihan peruskasvatukseen sillä ei saa rahallista säästöä ja jos lannoittamatta jättää, niin eipä ne chilit vaan siinä kasva.

Heatwave

Ei siinä taida säästää yhtään, vaikka ostais luonnon turvetta. Ja olishan siinä aika peuhaaminen, kun rupeis lannoitteiden ja kalkkien kanssa säätämään.

Myyköhän ne tuolla agrimarketeissa noita isoja lannoitettuja ja kalkittuja turvepaaleja?

PK

Ainakin täällä oli paikallisessa Agrimarketissa Kekkilän Maxiturvepaaleja. En tullut tsekanneeksi hintaa. Kympin huiteillahan nuo ovat yleensä olleet, eräässä halpaketjussa näytti olevan 7,90e/paali.

timppa

Agrimarketissa Kekkilän B2 turve 320 litraa (vai onko se 270 l) ja hintaa n. 13 euroa. Pitäisi olla ainakin hyvää tavaraa.
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

Heatwave

Ok. Hyvä tietää!

Kiitoksia vastauksistanne!  :)  :D

puuhis

Jos kuitenkin lähdet säätämään niin 65l turvepussiin saat upottaa 500g Dolomiittikalkkia (jota myydään halvalla 25kg säkeissä) ja sitten lannoitukseksi riittää aika pitkälle kanankakka+merilevä, taitaapi olla biolanin juttuja. En nyt äkkiseltään osaa sanoa paljonko tuota pitää lannoittaa mutta litran verran ainakin luulis tarpeen lisätä. Lisäksi sankollinen hiekkaa parantaa kasvualustan laatua kokonaisuudessaan, ilmavuuden ja veden "liikkumisen" myötä.

Ostin säkin lannoittamatonta turvetta ja siinä oli resepti kyljessä. Sen ph on 3,5 - 4,5 Eli AIVAN liian hapanta. He jotka ei tiedä mitä haittaa liiasta happamasta kasvualustasta on niin heille tiedoksi että siittä ON haittaa ja paljon. Kalkitseminen tai tuhkaaminen on välttämätöntä
Whuuuh

AirMan

Minä yritin tuossa alkuvuodesta idätystä Kekkilän luonnonturpeessa. Ei tullut mitään. Kaikki taimet kuolivat. Multaan sekoitettuna tuntuu toimivan hieman paremmin.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.