tammikuu 10, 2025, 07:26:47 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lehtien käpristyminen

Aloittaja Nordic, maaliskuu 24, 2008, 19:59:33 ip

« edellinen - seuraava »

Nordic

Tervehdys!

Mistä mahtaa olla oire chilikasvien ylimpien lehtien
käpristyminen?

Siirsin kasvit juuri purple -esl:n alta natikan valoon,
vähän kauemmaksi valonlähteestä tosin tuon natikan
lämmöntuoton vuoksi.

Hombre

Mikäs se etäisyys siitä natikasta on niihin taimiin, ja mikä on natikan teho?
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Nordic

Lainaus käyttäjältä: "Hombre"Mikäs se etäisyys siitä natikasta on niihin taimiin, ja mikä on natikan teho?

Etäisyys n. 70 cm ja natikan teho 400 wattia.

Chilivaari

Käpristymistäkin on eri lajeja. Näyttääkö tältä?
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=40769#40769
Tuollaista on yleensä pidetty liikalannoituksen, lähinnä typen aiheuttamana. Saattaa pitää paikkaansa.

Nordic

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Käpristymistäkin on eri lajeja. Näyttääkö tältä?
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=40769#40769
Tuollaista on yleensä pidetty liikalannoituksen, lähinnä typen aiheuttamana. Saattaa pitää paikkaansa.

Näyttää juuri samalta, kuin linkin kuvassa. Liikalannoitus
siis syynä käpristelyyn?

Xbow

Omien kokeilujen perusteella myös liika natikkalämpö käpristyttää ylälehtiä. Natikan kanssa on hyvä olla tuuletus kunnossa.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Nordic

Suoritin seuraavat hoitotoimenpiteet lehtiään käpristeleville chileille,
jotka olivat Lemon Drop ja Aji Cristal:

Laskin ruukkujen läpi Ph - tasapainotettua vettä,
huhun mukaan siten liika lannoite huuhtoutuisi
turpeesta pois.

Siirsin käpristelijät vähän kauemmaksi natikasta.

Tarjosin lehdille Ph - tasapainotettua vettä sumuttimella
muutamana päivänä.

Nyt näyttävät voivan paremmin.

Wiski

Joo övereiltä näyttää. Itse lannoitan aika reilusti ja noihin on tullut törmättyä. Ymmärtääkseni pääasia lienee että kukinnan alkaessa typpeä ei ole liikaa. Jotkut lajikkeet tosin pukkaa palkoa övereissäkin. (orange habani oli varsin käpristellyt - hämähäkit teki seittiä noiden kourujen väliin .. silti hyvä sato)

Aji Ungreat

Tänne onkin hyvä laittaa varsin kauhistuttava kuva.

Eli ylälehdet käpristyy meinaten typpiövereitä, joten mitä pitäisi tehdä?

E: Ainiin kuva olisi pitänyt kääntää, Imageshack toimii nyt niin huonosti etten jaksa uudestaan laittaa.

Niin ja sitten tämä Aji Cristal.

Siinäkin on lehti kääntynyt, mutta erilailla.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Wiski

Ylempi näyttää roikottavan lehtiään, eli pyytää vettä. Multakin näyttää kuivalta ainakin pinnalta. Alemmassa en näe mitään kovin epänormaalia - baccojen lehdet on joskus tuollaisia..

Herra 47

joko liian kuiva tai märkä...
Mutta toi folio... Millainen no valaistus... Mulla muutamat kasvit tekee kirkkaassa auringon paahteessa noin... Eli millainen lämpötila niillä on...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Aji Ungreat

Päivisin ~25 C jos aurinko paistaa, jos ei, niin ehkä sellaiset 23 C. Ja en oikein ymmärrä miksi juuri tuo chili on tuollainen, sen selittäisi liian, tai liian vähäisen kastelun, jos pitäisi veikata, itse sanoisin että liikakastelu, mutta mistäs tietää... Valaisimena 2 x 18 W loistarit  :oops:  Mutta kauan se jo on siinä ollut ja ihan mukavasti kasvanutkin.

Mutta tuota typpiöveriä meinasin kun vähän aikaa sitten kastelin noita vedellä jossa oli ruukunvoimaa, mutta tuo alkoi kuivumaan sitten vasta kun olin jo kastellut tavallisella vedellä muutamaan kertaan. Ja tosiaan, kun en hirveästi tiennyt, niin vähän liian kauan aikaa kastelin "ruukunvoimavedellä". Enkä aina välillä pelkällä vedellä, niinkuin kannattaisi.

Mutta en ymmärrä miksi juuri tuo sattui tekemään tuon jos se onkin ruukun voiman syy, koska kaikkia kastelin samalla vedellä, vai laitoinko sitten tuolle enemmän kuin muille.

Niin, ja kokeilinkin jonkin aikaa sitten antaa sille vettä jos se olisikin se, niin aika kauan kesti ennen kuin imi, vai kuvittelinko vain, mitä sanotte, annanko lisää vähän enemmänkin?

Aji Ungreat

Hehheh, hupaisaa. Päätin kokeilla onko se saanut liian vähän vettä, ja niin se oli, katsokaapa samaa starfishiä yhden yön jälkeen.

Niin, en ole varma näkyykö kuvassa, mutta lehti on yhdestä kohtaa hieman vaalea, ja järsityn näköinen, ei se ole haitannut eikä myöskään ole kasvanut, joten annoin asian olla, kun ei mitään ötököitäkään ole näkynyt.

Hombre

noissa pienemmissä purkeissa chilit äityy välillä tosi janoisiksi ja niitä pitää päivittäin kastella:) Isommissa sitten pärjäävät paremmin.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Chilivaari

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni: Lehden reunojen käpristelyn väitetään johtuvan liiasta typestä tai runsaasta lannoituksesta, mutta tarkoituksella en saanut sitä aikaiseksi, vaikka yritin.
Päiväkirjani 7.2.
Kokeilin moninkertaista ylilannoitusta, mutta väärillä lajikkeilla. Cayennet kestävät vaikka mitä, kuten useimmat annuumit. Habanerot lopulta pudottelivat alalehtiä, mutta eivät käpristelleet ylilannoituksesta. Nyt muutama kuukausi myöhemmin olen taas sattumalta ja odottamatta törmännyt tuohon. Käpristelleet ovat saaneet aivan saman kohtelun kuin muutkin chilini. Osa on jopa ollut samassa ruukussa täysin terveiden kaverien kanssa. Vain osa kolmen chilin ruukusta on oirehtinut.

Lajikkeissa on eroa. Cayenne-tyyppinen Ring of Fire näyttää herkästi saavan noita oireita, samoin Piri Piri, jonka siemenet otin mausteliikkeen chileistä. Se saattaa kyllä olla vaikka hybridi, sillä toistaiseksi se on kasvattanut vain suuria lehtiä. Pitäisi kait kokeilla jollakin toisella lannoitteella noihin yliherkkiin lajikkeisiin, vai onko sittenkin vain kyse yksilöistä? Ensimmäiset oireet minulla oli baccatumissa Microcarpum. Sitä olen ruokkinut siitä lähtien lähinnä vedellä ja seurauksena on kalpea kasvi. Aji Cristal on minulla kestänyt normaalin lannoituksen.

chilimursu

Minulla on toisenlainen käpristymisongelma. Lehdet eivät käpristy ylöspäin, vaan alaspäin ja ikäänkuin taittuvat runkoa kohden. Esimerkiksi the Ultimate Pube näyttää nykyisin varsin koomiselta, sillä sen lehdet ovat kääntyneet voimakkaasti kuprulle ja ovat lähes kiinni rungossa. Baccatumien lehdet kääntyvät n. puolestavälistä voimakkaasti alaspäin. Muuten kasvit vaikuttavat hyvinvoivilta. Kasvunopeus on ehkä hieman hidastunut. Ongelma on hiipinyt esille pikkuhiljaa, joten mistään yllättävästä olosuhdemuutoksesta tuskin on kyse.

Ongelma koskee vain baccatumeja ja pubescensseja. Annuum ja chinenselajikkeet ovat samoissa oloissa aivan normaaleja ja näyttävät oikein hyvinvoivilta.  En ole tosin ennen kasvattanut baccoja ja pubeja, joten en välttämättä tiedä miltä niiden kuuluisi näyttää. Eivät ne silti mielestäni normaaleilta näytä, kun muiden kuviin vertaan.

Lannoituksessa olen pyrkinyt kohtuuteen, mutta pari viikkoa sitten saatoin antaa hieman liikaa puutarhan kesä -lannoitetta. Tästä johtuen huuhtelin tänään turvetta, jos vaikka auttaisi. Eikös liikalannoituksessa lehtien kuitenkin kuuluisi kääntyä ylöspäin?

Lämpöongelmastakaan tuskin on kyse, sillä kasvit ovat vain kahden 30w ESL:n alla ja etäisyys valoihin on vähintään 10cm. Lisäksi tuuletin puhaltaa kasveille tuoretta ilmaa. Päivisin plantut nauttivat auringonvalosta, mutta suoraa paahdetta tulee vain ilta-auringosta. Voisikohan kyse kuitenkin olla liiasta auringonvalosta, vaikka varsinaisia palamisen merkkejä ei ole näkynyt?

Heittäkääpä villejä veikkauksia arvoisat chilipäät: mikä rakkaita lapsokaisiani vaivaa?

Aji Ungreat

En usko että tuo auringonpaiste on syynä, kun itselläni on Aji Cristal, vaikka se onkin jo iso karaistunut mies, istuu suorassa paisteessa n. 9-14.

Saboteur

Lainaus käyttäjältä: "chilimursu"Minulla on toisenlainen käpristymisongelma. Lehdet eivät käpristy ylöspäin, vaan alaspäin ja ikäänkuin taittuvat runkoa kohden... ...Eikös liikalannoituksessa lehtien kuitenkin kuuluisi kääntyä ylöspäin?

Samaa pohdin myös itse koska itselläni pubet (locato ja cgn 22797) käpristyy alaspäin, annuumit (early jalapeno, malawi birds eye) ja cap 1035 (chinense) ylöspäin ja cap 1035 vieläpä tiputtelee alalehtiään kun ne ovat ensin saaneet haaleita laikkuja ja kuivaneet reunasta tai kärjestä alkaen jonkin matkaa. Mikähän överi mahtaa olla kyseessä?

Toisaalta taas dutch habanero ja mikään baccoista ei näytä oireita.

Kaikki kasvavat samanlaisessa mullassa, samoissa oloissa, samoilla ravinteilla eli biobizzillä. Lämpötila on ok, mullan kosteus samoin, valoa on riittävästi mutta ei tosiaankaan liikaa. Lannoitetta olen antanut ihan pullon kyljestä löytyvän ohjeen mukaan, grow+alcamic yhdistelmällä ja olen tässä välissä pitänyt muutaman viikon taukoakin grow:n antamisesta siinä toivossa että tuo oireilu menisi ohi. Toistaiseksi kipristely jatkuu. Eniten tosin huolestuttaa tuo cap 1035 lehtien kuivaminen reunoilta alkaen.

Tuupi

Kasvit voivat reagoida samoihin ongelmiin eri tavalla. Itsellänikin pubescens käpristää lehtiä alaspäin, samoin baccat. Chinenset oman kokemuksen mukaan ylöspäin. Annuumeita en ole saanut vielä ylilannoitettua.

Luulisin siis, että käpristyminen johtuu ylilannoituksesta, erityisesti liiasta typestä, joka ammonium-, ja varsinkin ureamuodossa, sitoutuu käyttämättömänä turpeeseen ja ajan mittaan kasvi alkaa oirehtia.

Liikakastelu voi näkyä kuivuneina kuivuneina lehtien reunoina ja kärkinä. Kasvi näyttää kuihtuvan (kuivuvan) vaikka todellisuudessa kasvualusta on liian märkä.

Siinäpä niitä villejä veikkauksia.

Edit: Ilmeisesti fosforin puute voisi myös aiheuttaa lehtien käpristymistä alaspäin. Tiedä näistä...

Saboteur

Lainaus käyttäjältä: "Tuupi"
Liikakastelu voi näkyä kuivuneina kuivuneina lehtien reunoina ja kärkinä. Kasvi näyttää kuihtuvan (kuivuvan) vaikka todellisuudessa kasvualusta on liian märkä.
...fosforin puute voisi myös aiheuttaa lehtien käpristymistä alaspäin.      

Liikakasteluun en oikein usko noiden omien taimien kohdalla. Olen koittanut olla kovin varovainen liiallisen vesittämisen kanssa ja kastellut vasta kun ruukku on painonkin perusteella selvästi kuiva tai chili vetää lotkaan. Mielenkiintoinen yksityiskohta tuossa lehtien kuivamisessa reunoilta on että kasvi ei vedä lehtivihreää pois kuivavalta alueelta vaan kuivaminen etenee selkeänä rintamana jättäen jälkeensä vihertävän rutikuivan haperon reunan.

Mitenköhän tuon fosforin kanssa kun eikös tuossa biobizz-growssa pitäisi olla sitä ihan riittämiin noin kasvua ajatellen? Ei kai pubet voi vaatia niin paljon enemmän fosforia verrattuna muihin että niiden oireet fosforin puutteesta johtuisivat?