tammikuu 10, 2025, 07:38:01 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Bolivian rainbow:t kuolee

Aloittaja zola, maaliskuu 29, 2008, 14:43:49 ip

« edellinen - seuraava »

zola

Laitoin tuossa pari viikkoa sitten kasvamaan useampaa eri lajiketta samoihin oloihin( Bolivin rainbow, starfish, aji cristal, champion, habanero white bullet ja torito).
     Ilmeisesti olen tehnyt jonkun ihme virheen kun boliviaanit kuolevat ja muut voivat hyvin. Eli siis kaikki asustavat samanlaisessa mullassa (sato kukkamulta) ja kaikkia olen juotellut tasa-arvoisesti.
     Mistähän voisi olla kyse? Ehkä kuolivat liikoihin odotuksiin kun tuosta lajikkeesta olin kaikkein eniten innoissani.

Chilivaari

Ne siis ovat vielä sirkkalehtiasteella?
Ovatko kaikki eri purkeissa? Lenteleekö asunnossa pikkuisia "kukkakärpäsiä" eli harsosääskiä?

Minulla on kerran käynyt niin, että noiden sääskien toukat söivät juuret taimista ja toisista kasvupisteen siemenen sisältä niin, että siitä ei kasvanut mitään. Voisi olla, että juuri Boliviaanojen purkkiin olisi noita pesiytynyt.

Multa sinänsä toimii, siitä on testattu tulos:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=40720#40720
Ensimmäisessä kuvassa taimet ovat parin päivän ikäisiä, toisessa pariviikkoisia. Muistaakseni Boliviaano on näitä hitaampi kasvussa.

Lisää itämään vain ja kuumalla vedellä huuhdeltuun multaan, jos siivekkäitä on näkynyt. Silloin multa pitää myös peittää itämisen ajaksi, etteivät ehdi munimaan sinne. Taimelle tultua ne eivät enää ehdi.

zola

Noiden kanssa samassa mullassa on vielä starfish, champion ja aji cristal.
Niissä oli vain sirkkalehdet ennen kuin "kaatuivat" ei näy lentelevän mitään mutta luultavasti mullan alus kuhisee jotain öttiäisiä mun tuurilla.

Täytyy kokeilla tuolla keitetyllä vedellä vaikka huuhdella, nyt on vain viimeiset siemenet sitten menossa että täytyy yrittää keksiä kaikki mahdolliset pelastustavat  :P

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "zola"... nyt on vain viimeiset siemenet sitten menossa että täytyy yrittää keksiä kaikki mahdolliset pelastustavat  :P

Siinä tapauksessa suosittelisin kelluvaa talouspaperia:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=42088#42088
Purkin voi pitää lämpimässä (alle 30°) jos haluaa kiirehtiä.
Kun valkoista itua pilkistää reilusti siemenestä, laitat sen kuumalla käsiteltyyn, jäähtyneeseen multaan ja millin verran multaa päälle. Tuota minä pitäisin varmimpana keinona.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "zola"Täytyy kokeilla tuolla keitetyllä vedellä vaikka huuhdella, nyt on vain viimeiset siemenet sitten menossa että täytyy yrittää keksiä kaikki mahdolliset pelastustavat  :P

Ja kasvien juuret kärsivät yli 55ºC, joten taimien juurelle ei kannata tuota kuumempaa laittaa. Tosin harsosääskien toukkien tuhomiseen riittää 50ºC.

O

Minullakin multakasvatus pyki tänä vuonna tolkuttomasti. Hydroon siirtyminen heti, kun kasvia uskalsi siirrellä, pelasti kaikki taimet. Alkuvaiheessa käytin hätäapuna pilttipurkkeja ja ne toimivat yllättävän hyvin joten voin lämpimästi suositellä. Ongelmaksi luulen, että vanhahko multa oli liian tiivistä, eivätkä juuret saaneet tarpeeksi ilmaa. Tästä oppineena, ei enää ikinä multaa.  :wink:

Aji Cito @ piltti
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

zola

Kiitoksia neuvoista. Täytyy yrittää tuota mullassa kasvatusta kun en uskalla hydroa ihan vielä kokeilla kun en siitä mitään ymmärrä  :roll:

Kärsä Babar

Kannattaisi varmuudeksi kokeilla toista multaa/turvetta.
Mahdollista on myös että ne ei tykkää juuri siitä mullasta.
Mulla ei habat tykännyt puutarhamullasta vaikka kaikki muut on ihan hyvin siinä pärjännyt. Kekkilän puutarhaturvetta voi kyllä suositella, tuntuu olevan parempaa kuin multa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Xbow

Vettä, ilmaa ja ravinteita. Niitä ilman chilin juuret eivät tule toimeen. Taimien kupsahteluun syynä lienee joko ötökät tai kuivuus siinä kohdasssa multaa, missä juuret ovat, tai joku mekaanisesti esimerkiksi repimällä aiheutettu juurivaurio. Liian voimakas valo tai kuiva kuumuus myös voi hyvinkin tappaa pienen chilinalun. Toki lannoittamallakin voi kärventää pikku taimen.

Onko muuten kukaan saanut pieneltä taimelta nirriä pois ylikastelemalla ?

Edit: Tarkoitan ylikastelua reiällisellä ruukulla, kait se on mahdollista jos pitää syvässä alusastiassa kokoajan runsaasti vettä.

Edit2: En suosittele missään nimessä liian runsasta kastelua. Paras tilanne on, jos multa on mukavan ilmavaa sekä kosteaa.

Toki ylikastelulla lienee mahdollista tappaa pikku chilin taimi, jos uittaa sitä vedessä. Minulla kuoli yksi viime vuonna kuivuuteen, muita tahattomia kuolemantapauksia ei ole ollut ( valitettavsti täytyi kivivillakuutioissa käyttää kovemman käden karsintametodia, ei niitä ylimääräsiä saanut poiskaan revittyä, takertuvat tosi hyvin :( ). Kastelu on ollut hyvinkin vaihtelevaa, elossa ovat pysyneet kunhan vaan vettä ovat saaneet.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti