tammikuu 10, 2025, 16:20:31 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Coofdradin kesäkasvatukset 2008

Aloittaja Coofdrad, maaliskuu 30, 2008, 20:22:53 ip

« edellinen - seuraava »

Coofdrad

Heips

Joo kyllä toi aurinko on tehny tenänsä. Laitan sen harson huomen tohon ikkunaan ja katon miten käy.

Andy:

Multana on kekkilän taimimultaa, ravinteita olen antanut todella niukasti, muutaman kerran substralia ohjeen mukaan. Mitä nyt olen lukenut niin vissiin liian ronskilla kädellä olen myrkyttänyt, koska sanoivat että 10-15% pitäis olla litku. No katotaan miten käy täs lähipäivinä  :shock:

Taashan noi kaverit lörpöttää, alkaa ihan ahistamaan ku ei näyty viihtyvän, alkanut myötäelämään noiden kasvien kanssa näköjään :P
Pakko sanoa se vielä että aika rakettitiedettä on tämä chilien kasvatus, mitä nyt sivuilta kaikkea luken  :? Mut eiköhän se tästä

Pepe

Mulla on kasa rawittia punajuurisalaattipurkissa ja tänään kun aurinko paistoi oikein kunnolla niin ne oli samoin aivan lerpahtanu.. vesikin oli kyllä päässyt loppumaan :D
Muut lajikkeet ei kuitenkaan piitanneet paisteesta mitään, innoistuivat vaan...

Herra 47

turpeessa mulla varattuna biobizz tuotteet kunhan tuosta loppuu ravinteet (tuntuu vielä riittävän vaikka pari kuukautta jo osalla mennyt aikaa)

vesiviljelyssä ghe tripack
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Coofdrad

Yllättävän pitkälle nuo mullan ravinteet näyttävät riittävän. Muutamassa on kyllä jo sirkkalehdet alkaneet kelastumaan ja tippuneetkin. Joko ylikastelua tai sitten ihan luonnollista!?

Annoin substralia ehkä vähän liian aikaisin ja ehkä vähän liian paljon! Yhdessä on vähän pienten lehtien reunat kääntyneet ylöspäin. Johtuneeko sitten liiasta typestä.

Tässä vielä pari kuvaa ennen kuin menen nukkumaan.

Coofdrad

Noniin nyt tuli tilattua BioBizzin paketti 2, elikkä Growta, bloomia, alga-mixiä ja top maxia. Eiköhän noilla pärjää  :D  Vaikka aika ristiriitaisia mielipiteitä tuntuvat ravinteet herättävän  :?
No jokainen tyylillään...

Tänään huomasin että kasvit eivät enään ole lörpähtäneet samalla tavalla kuin aikaisemmin, vaikka aurinko onkin porottanut kirkkaalta taivaalta. Championit ovat ainakin ihan terhakkaasti pystyssä
:)

Coofdrad

Nyt sitten olisi turvetta ostettu ja harsoa. Kävin ostamassa agrimarketista kekkilän B2 kasvuturvetta. Ajattelin sillä kasvattaa kaikki chilini tai sitten innostun vertailemaan ihan mullassa kasvaneeseen.

Eikös toi b2 nyt sitten pitäisi olla ihan ok, mitä palstoilta ainakin lueskellut. Onko kokemuksia??

Coofdrad

Kirjottelen nyt kun tässä koneella olen. Elikkä pientä ideaa pukkaa, vaikka ei varmasti ensimmäinen näillä palstoilla  :lol:

Ajattelin rakentaa omat altakasteluruukut kesäksi.

10 litran ämpäristä ajattelin väsätä tollasen. Ämpärin ympärille laitan folion teipillä, jotta ei paista valoa juurille ja pitää vedenkin viileänpänä. Väli aineeksi pohjalle kevyt-tai lekasoraa noin 5-7 cm, elikkä oisko oin 2litraa? Sitten väliin muovi johon teen pyöreän reiän keskelle johon upotan verkkoruukun jonka laitan soraa täyteen.
Sivulle ajattelin tehä letkun josta nään veden korkeuden helposti, myös helppo tyhjentää pohjalle jääneet ja yli määräiset litkut jos tarvis. Sitten vielä täyttöputki mistä helppo kaataa vesi pohjalle.

Kasvualustana tosin oli sitten kekkilän B2 turve, sekaan laitan sitten kevyt soraa noin 20-30%

Mitäs sanotte?? Mielestäni voisi toimiakin ja materiaalit ovat halpoja. Ämpärit ei oo ku joku 0,70e kpl, foliot, lekut  ja muut härpäkkeet ovat halpoja.
Voisi sitten verrata kasvua vaikka yhden lajikkeen välillä. Toisen laittaa tohon ja toisen ihan normi turve+leka.

Toivottavasti ei vain tule sitten noin huonoa satoa tolla menetelmällä kuin kuvassa   :P

Pepe

Loistava kuva  8) Sama periaatehan tuossa on kuin normi kaupan altakasteluruukussa..
Kannattaa myös kiertää kirpputoreja ja etsiä sieltä käytettyjä ruukkuja. Itse ostin juuri kymmenisen 15-25cm altakasteluruukkua, maksoivat hurjat 20-50 senttiä kappale  :P

Coofdrad

Joo samaa ideaa jäljittelin, myönnän  :lol:  Tulee toi ainakin halvemmaksi kuin kaupasta uusien ostaminen. Ja kaiken lisäksi noista saa väsäämisen iloa   :D

Oot kyllä todella halvalla löytän ruukkuja, hyvä säkä käyny. Olkoot toi sitten toiseksi halvin vaihtoehto  :P

Frankstain

Hyvältä näyttää! Itse tein vähän vastaavia viime kesäksi, käytin vain vesitilan ja turvetilan välissä lippukangasta, kun sattui olemaan. Näyttöputkea en rakennellut, tarkistin vedenkorkeuden tikulla.
Joitain ongelmiakin esiintyi: juurten määrä ja läpitunkeutuvuus yllättivät. Lähes joka kerta sai sohia vesireikää auki, vaikka laitoin alapäähän suojaverkon. Samoin talvettamisessa epäonnistuin, ehkä lievä ylikastelu ja juurten happivaje. Ainakin dutch-haba alkoi tehdä uutta kasvua ja jopa kukkia, kun helmikuussa täräytin akkukoneella pohjaan muutaman reiän.

Coofdrad

Varmaan riittää toi pelkkä verkkoruukku, jotta vesi pääsee imeytymään turpeeseen? Kannattaako toi verkkoruukku täyttää muuten sillä turpeella vai soralla??

Jore

Mietin ite vähän sellasta vaihtoehtoa, että laittas sankon puolilleen lecasoraa ja mullat päälle.
(mahdollisesti joku harva verkko väliin, jotta multa pysyy ylhäällä ja juuret pääsee läpi)
Silloin toimis ylempi puoli kuin tavallinen multakasvatus ja alemmassa olisi tilaa juurien "hydrokasvulle".
Multakaan ei pääse kastumaan liiaksi kuin liiat vedet valuu alas...

Eli vähän sama periaate kuin ylhäällä, mutta enemmän lecasoraa...
Jalapeno = Pelaan jo

Coofdrad

Ihan hyvä idea, mutta ongelma tossa on se että juuret ei sais ilmaa oikein mitenkään, lilluis vedessä vain. En sano etteikö toimis mutta, ilmakiven vois laittaa pohjalle ja ilmapumpun siihe.
Ja toinen ongelma ois tietenkin ravinteet. Käyttäisitkö hydro vai multaravinteita? Voihan se olla että kasvi ottais esim. biobizzin ravinteita sieltä vedestäkin, mutta nehän eivät ole tarkoitettu vesiviljelyyn.

Olen kyllä kuullut että jotkut ovat käyttäneet multakasvatuksessa hydroravinteita, mutta suhteet ovat paljon pienempiä silloin. Tulisi taas niitten
kanssa ongelmaksi ph kysymys siellä soraosastolla.

Voithan sä kokeilla ja kattoo miten käy. Tiiä vaikka miten monsteri kasveja saat  8)

Coofdrad

Heipä hei

Oi tätä ihanuutta, tänään havaitsin ensimmäiset kukat chileissäni, kaikkiin orange rocotoihin, ramiroihin ja concho's jalopenoihin on tulossa kukkia  :P
Ilmeisesti valoa on riittävästi kun alkavat kukkimaan...

Tässä muutava kuva minkä otin äsken:

Huomasin muuten pink habanerossa uuden kasvun olevan aika vaaleata, oisiko ravinnepuutos vai mistä voisi johtua?

Coofdrad

Eihän kuvien koko muuten häiritse ketään?? Itse ainakin tykkään katsella isoja kuvia  :D

Coofdrad

Tässä muutama päivitys tilanteesta. Tänään saan sitten biobizzin setin, pitää antaa kunnon tuju annos, katotaan miten käy  :lol:

Jallu päätti jakaantua kolmeen haaraan :) On kyllä ihan normaalia vissiin?

Xbow

Lainaus käyttäjältä: "Coofdrad"
Jallu päätti jakaantua kolmeen haaraan :) On kyllä ihan normaalia vissiin?

Juu, ymmätyääkseni on. Minulla yksi haba teki tuon saman. Pukkasi myöhemmin vielä neljännenkin 'haaran'.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Coofdrad

Hei kaikille!

Kylläpä lämmintä on pukannu :D Chilit naustiskelleet auringosta "sielunsa" kyllyydestä. Kaikenlaista on tapahtunut; kasvua chileillä, kasvihuone on ilmestynyt pihalle ja muutama chilikin on palanut auringossa  :x

Tässä muutama kuva, ensiksi ulkokuva kaikista

Osa kasveista on vielä pienissä ruukuissa, tänään vaihdoin 5 kasville isot ruukut, osalle 20 l ja toisille 10 l. Huomenna pitää vaihtaa lopuille

Kärvähtihän ne  :roll:
Eivät karvähtäneet vielä 5 tunnissa suorassa auringonvalossa, mutta 6 tuntia oli näköjään liikaa...

Aika suuria eroja on valonkestävyydessä chileillä, championit eivät olleet moksiskaan, mutta lemon dropit kärvähtivät aika pahasti

Tässä vielä kuva tänään valmiiksi tehdystä kasvihuoneesta, isoissa ruukuissa olevat chilit laitoin harson alle viihtymään, toivottavasti ei enään tule kovin kylmiä öitä.

Oletteko muuten huomanneet palamisen hidastaneen kasvua paljon? Vai onko edes muilla kasvit kärähtäneet  :shock:  

No mutta palaillaan asiaan, aurinkoisia päiviä kaikille

AirMan

Lainaus käyttäjältä: "Coofdrad"
Oletteko muuten huomanneet palamisen hidastaneen kasvua paljon? Vai onko edes muilla kasvit kärähtäneet  :shock:

Kyllähän siinä tuhoutuu yhteyttämiskelpoista lehtimassaa, joten kasvu hidastuu hieman, kunnes tilalle on kasvanut vastaava määrä uusia lehtiä. Hallaharso on kuulemma hyvä keino kasvien totuttamiseen auringonvaloon. Ensin kaksinkerroin, sitten yksinkerroin ja lopulta ilman. Chilit kyllä kestävät kirkastakin paistetta, kunhan ne ensin totuttaa siihen. Sisältä hämärästä suoraan tuoduille kasveille suodattamaton auringonpaiste voi olla liian suuri shokki.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

Bermann_7

jep jep.... Itselläni paloi kanssa juurikin lemon drop. Ajit benito ja cristal eivät niinkään kärsineet, mutta LD otti kyllä hieman damagea... Laitoin tuplaharsovirityksen kaikkien päälle, ja nyt ne saavat totutella tohon paiseeseen.....

Habanerot ja Bolivialaiset kestää suoraa paistetta, ovat kestäneet koko ajan :shock:  vissiin kaks päivää pidin niille yksinkertasta harsoo, mutta sen jälkeen suoraan paisteeseen vaan, ja onnellisia ovat  :D
So it goes.
-KV