Apuaa! Hydrosora vai Lecasora / Ph:n alentaminen?

Aloittaja Käkkiäinen, huhtikuu 01, 2008, 12:01:02 ip

« edellinen - seuraava »

Käkkiäinen

Heippis hei kaikille hilisteille!
Käkkiäinen on ihka uusi chilikasvattelija ja tarttis apuja hippasen.

- Kumpi on parempi vaihtoehto (vai onko mitään eroa) Hydrosora vai Lecasora?
..kuulemma Hydrosora on isompi rakeista ja epämuotoista, kun taas Lecasora pyöreää ja pienempää..kuulemma. Onkohan niissä mitään eroa vesiviljelyn kannalta?..hinnassa?  :?

:? - Luin täältä, että valittu sora kannattaa jotenkin Ph-alentaa, jottei tulis litkujen Ph-arvojen kans säätämistä..eli mites sillainen operaatio oikein tehdään? :oops:

Tällä hetkellä "pikku" vesiviljelytaimi-boxissa (oma kyhäelmä) elämää etsii 2 x Concho`s Jalopeno:a, 2 x Bolivian Bainbow:ta & 1 x Bacol Local

..ja tarkitus olis pitää niitä ainakin aluksi samas kasvatusboxis (omatekemä Ebb & Flow)..voikos ne olla kaikki samassa Annuum:meja ku ovat?  :twisted:

Jahka saan aikaiseksi, niin lyön viritelmistä kuvasettii ja päiväkirjatsydeemii!

Kiitti jo etukäteen!

T. Käkkiäinen  :D

Juckiz

Moro!
Jaahas... sitä aletaan heti hydroilla kikkailemaan... no mikäs siinä. :)
Ymmärtääkseni ei ole mitään eroa muuta kuin raekoko ja hinta. "Expanded clay" molemmat...
Hain 50l säkin tuota perus rakennustarvike-kevytsoraa ja sillä täytin ebbin.
Olisin mieluusti itsekin tuota "hydrosoraa" pistänyt omiin hydroihin, mutta ei tuo hinta oikein mielyttänyt, pihi kun olen. :)
Tuore kevytsora nostaa ph:ta, joten alkuvaiheessa ainakin kannattaa seurata ph:ta useammin. Ei ne kasvit siihen kuole, mutta paremmin voivat ja kasvavat kun ph on kohdallaan. Muuta ph:n säätämistä en keksi kuin nuo ph-up ja -down... Hain Viherpeukusta litran pullon ph-downia. Taitaa riittää _aika_ moneksi vuodeksi. :P
Ebbissä(kin) kannattaa miettiä paljonko jää juuritilaa per kasvi. Mitä enemmän, sitä enemmän... :) Itsellä on ebbissä kaksi kasvia (rocoto) ja juuritilaa on n. 12l/kasvi.

"...plus it looks like his penis is hanging out"

Pahkeala

Lainaus käyttäjältä: "Käkkiäinen"- Luin täältä, että valittu sora kannattaa jotenkin Ph-alentaa, jottei tulis litkujen Ph-arvojen kans säätämistä..eli mites sillainen operaatio oikein tehdään? :oops:

Itselläni on Waterfarm järjestelmä ja siinä lecasoralla täytetty ylempi astia ja kyllä siinä muutama viikko meni aika aktiivisesti PH:ta säätäessä. Huuhdoin sorat kyllä hyvin ennen käyttöä jne.jne. mutta silti sitä PH:ta joutuu säätämään. Tosin, sitten kun se on kerran kunnossa, niin jatkossa se on huomattavasti helpompaa, kun ei tarvitse kuin sitä itse veden happamuutta säätää.

Volitans

Tuota suomalaista lecasoraa saa pinirakeisena pikkupusseissa puutarhakäyttöön - se on hyvää tukiainetta kivivillan ja verkkoruukun väliin.

Itselläni on nyt ebbeissä tuollaista terrakotan väristä n. 5-15 mm:stä kevytsoraa - se on lecasoraa painavampaa (pinnoitettu tiilipölyllä) ja kelluu vain vähän, joten ruukut pysyvät siinä hyvin.

Isompiin ebbeihin varmaan ostan tuota rakennuslecasoraa, jota myydään edullisesti isoissa säkeissä. Se on isompirakeista - laitoin sitä ruusupenkin sivulaudoituksen väliin salaojaksi toissakesänä.

Itse kierrätin pumpulla phDownilla noin pH 5:seen laskettua vettä soran läpi muutaman vuorokauden - aina välillä mittaus ja tarvittaessa lisää pHDownia - vähän aikaa pysyy aina pH alhaalla (puskuroitua) ja sitten nousee taas. Muutamassa päivässä pH kuitenkin tasaantuu halutuksi noin 6:ksi.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Käkkiäinen

Jep jep..suoraan Vesiviljelijän saappaisiin..siin on koko ajan, ainakin näin alkuun pientä säätöö ja väkertämistä..siistii!..niin ja sadon kait pitäis olla kaikinpuolin suurempi!

Ainoo jutska vaan on, etten oo kovinkaan paljon ennen harrastellut mitään tällästä kasvatus settii, mut nyt ammennetaan täält neuvoi!

Oliskohan sil merkitystä, jos pesis valitsemansa soran Ph-tasapainotetul vedellä? Vai onko ihan sama mikä veden Ph on tässä vaiheessa?..kunhan se resos sit tietysti on optimaalinen!  :lol:

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "Käkkiäinen"
Oliskohan sil merkitystä, jos pesis valitsemansa soran Ph-tasapainotetul vedellä? Vai onko ihan sama mikä veden Ph on tässä vaiheessa?..kunhan se resos sit tietysti on optimaalinen!  :lol:

Ei ehdi vaikuttamaan. Kevytsora on liian emäksistä, joten sen happoa tarvitaan jonkin aikaa muuttamaan pH:ta. Saaveihin ja hapanta seosta joukkoon, sekä välillä sekoitusta, niin auttaa. Pelkkä pesu poistaa käytännössä vain pienet hiukkaset, jotka eivät ole hyväksi pumpulle.

Tässä oma resepti:

Pestään sora.
Kierrätetään pumpulla ylivuodon kauttta jatkuvasti vettä.
Säädetään pH 5:ksi.
Sekotetaan välillä soraa käsin - nopeuttaa.
Kun ph nousee, niin lasketaan pH:ta
pH:n nousu nopeutuu ja pikkuhiljaa pHDown-liuoksen määrää vähennetään.
Lopulta pH stabiloituu 6:sen tuntumaan.
Tämän jälkeen vaihdetaan vesi pois, sekä putsataan astian pohjalle kertynyt hienojakoinen aines.
Valmistetaan oikean pH:nen ravinneliuos ja eikun kasvit kasvamaan!
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Käkkiäinen

Isosti kiitoksia..tuo tieto tuli tarpeeseen, koska kohta puolin olen siirtämässä taimia isompaan astiaan! (astia itse asiassa huilailee tuossa lattialla..juuri tän päivän rakennus väsäilyjen jäljiltä..kohta puolin testing testing..ja asiaan kuuluva kasteseremonia olutpullonkera ja eikun soraa pyykkäämään!   :P

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "Käkkiäinen"Isosti kiitoksia..tuo tieto tuli tarpeeseen, koska kohta puolin olen siirtämässä taimia isompaan astiaan! (astia itse asiassa huilailee tuossa lattialla..juuri tän päivän rakennus väsäilyjen jäljiltä..kohta puolin testing testing..ja asiaan kuuluva kasteseremonia olutpullonkera ja eikun soraa pyykkäämään!   :P

Soran pesu onnistuu helposti niin, että on kaksi saavia: Toiseen sora ja vedet päälle - sotketaan soraa hetken käsin ja sitten siivilällä nostetaan sorat toiseen saaviin. Nopeaa ja helppoa. Pohjalle jäävä sakka kannattaa siivilöidä ja viedä ulos ennemmin, kuin kaataa viemärin tukkeeksi.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

hullu_eki

Lainaus käyttäjältä: "Käkkiäinen"Heippis hei kaikille hilisteille!
Käkkiäinen on ihka uusi chilikasvattelija ja tarttis apuja hippasen.

- Kumpi on parempi vaihtoehto (vai onko mitään eroa) Hydrosora vai Lecasora?
..kuulemma Hydrosora on isompi rakeista ja epämuotoista, kun taas Lecasora pyöreää ja pienempää..kuulemma. Onkohan niissä mitään eroa vesiviljelyn kannalta?..hinnassa?  :?

:? - Luin täältä, että valittu sora kannattaa jotenkin Ph-alentaa, jottei tulis litkujen Ph-arvojen kans säätämistä..eli mites sillainen operaatio oikein tehdään? :oops:

Tällä hetkellä "pikku" vesiviljelytaimi-boxissa (oma kyhäelmä) elämää etsii 2 x Concho`s Jalopeno:a, 2 x Bolivian Bainbow:ta & 1 x Bacol Local

..ja tarkitus olis pitää niitä ainakin aluksi samas kasvatusboxis (omatekemä Ebb & Flow)..voikos ne olla kaikki samassa Annuum:meja ku ovat?  :twisted:

Jahka saan aikaiseksi, niin lyön viritelmistä kuvasettii ja päiväkirjatsydeemii!

Kiitti jo etukäteen!

T. Käkkiäinen  :D

Sorry, en ole lukenutkaikkia vastauksia,eli voi olla saman asian toistoa paikka paikoin  :roll:

Hydro ehdottomasti paras tapa, eikä lainkaan vaikea!!

Lekasora tuppaa murenemaan papanoiden hankautuessa toisiinsa, joten mikäli alla on lannoitesäiliö, sinne kasautuu hiekkaa hiljalleen. Toiseksi: lekasoran sähkönjohtavuus ei ole optimaalinen, kuten hydrosorassa, joka on juuri tähän tarkoitukseen valmistettu (eikä murene). Toki hydrosorakin pitää huuhdella hyvin kuumalla vedellä ennen käyttöönottoa. Lekasora on niitä pieniä tummanruskeita papanoita, mitä ulkona kukkapenkeissä, hydrosora isompirakeisempaa ja vaaleampaa. Itse olen korjannut pH-ongelmat (siis pH:n alentamisen) ihan fosforihapolla (eli Advanced hydroponicsin pH down). Tätä saanee mm. Viherpeukusta. Aine on aika tiukkaa eli muutama tippa laskee pH:ta jo paljon, riippuen liuoksen määrästä, tietty.

Itse fanaattisena hydronrakentajana en ikinä käyttäisi lekasoraa hydrossani, ei se hydrosora nyt niin kallista ole ja voihan sen käyttää uudelleen kun pesee huolella ja mieluiten desinfioi juurimädän vaaran ehkäisemiseksi. Desinfioimiseen olen käyttänyt neoamisept-vesi liuosta ja lopuksi huuhdellut tulikuumalla vedellä. Hydroastioiden puhdistukseen muuten näppärä väline on käymisastioiden desinfiointiaine, ei liian myrkyllistä, mutta tappaa bakteerit.

Kolmen vuoden hydrohullutuksen koettuani en voi kun suositella valitsemaan hydrosoran.. valitettavasti chilien kohdalla olen suht noviisi, mutta erilaisia vesiviljelyjärjestelmiä on tullut väsättyä..
Minusta hydroon kannattaa todella panostaa, lopputulos on aina palkinnut, ainakin minun kohdallani.

Lopuksi; EN IKINÄ KÄYTTÄISI HYDROSSANI LEKASORAA, ennemmin kivivillakuutiota ainoastaan.

Mutta tämä on vain minun mielipiteeni ..

Eikös se niin mene, että minkä teet, tee se huolella. :)

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "hullu_eki"...Lekasora on niitä pieniä tummanruskeita papanoita, mitä ulkona kukkapenkeissä...

Kyllä ne tummanruskeat papanat, mitä meillä on kukkapenkeissä (varsinkin näin keväällä) ovat rusakkojen jätöksiä :wink:.

Käkkiäinen

Voihan russakan papanat!  :D
Taidampa jättää ne multaviljelijöille lannoitteiksi!
Ajattelin laittaa chilit kivivillakuutiossa kasvatusastiaan, johon haen sitä hydrosoraa vissiin "tukiaineeksi" tai miksi sitä nyt kutsutaan..eiköhän näillä evästyksillä homma saada käyntiin!

Sitten kait olis tarkoitus väsäillä jonkinlaista päiväkirjaakin kehiin, mut kiitti kaikille guruille yms. infosta ja tiedosta!  :P

mipi

Onko kukaan käyttänyt hydrossa Lecasoramursketta? Sitä näyttäisi olevan saatavilla aika halvalla.

gurgo

Lainaus käyttäjältä: "mipi"Onko kukaan käyttänyt hydrossa Lecasoramursketta? Sitä näyttäisi olevan saatavilla aika halvalla.

kyllähän sitäkin voi periaatteessa käyttää, mutta sehän on pienempi rakeista. Mikä on halvalla?

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "gurgo"
Lainaus käyttäjältä: "mipi"Onko kukaan käyttänyt hydrossa Lecasoramursketta? Sitä näyttäisi olevan saatavilla aika halvalla.

kyllähän sitäkin voi periaatteessa käyttää, mutta sehän on pienempi rakeista. Mikä on halvalla?

Lecasoraakin on monenkokoista. Ostaa ison säkillisen, oli muistaakseni 25 mm:iin asti raekoko. Aion kokeilla.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

mipi

Lainaus käyttäjältä: "gurgo"

25l/7Eur

Volitans

Joo, en tietä mikä on tätä "hydrosoraa", nyt on tuollaista kevytsoraa, joka on pallomaista noin 7-12 mm:stä, jossa on tiilen värinen pinta. Eli on vastaavaa sisältä, kuin leca, mutta ovat hiottu hieman pyreämmäksi ja päällystetty savella ja sitten ilmeisesti taas poltettu - tai jotain.

Mulla on ruusupenkin reunassa tuota edullista leca-soraa, joka on siis suurempirakeista, kuin kukkakäyttöön tarkoitetut pienissä pusseissa myytävät. Vois vaikka huomenna tarkistaa ton raekoon.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry