Vieläkö toiveita itämisestä?

Aloittaja scientist, huhtikuu 09, 2008, 22:10:14 ip

« edellinen - seuraava »

scientist

Laitoin kaksi viikkoa sitten itämään 2x 7podia, 2x lemon dropia, 2x championia, turbo puben, super puben, starfishin, inca red dropin, ramiron ja arpadin siemeniä idätyslaatikkoon turveruukkuihin, ja olen siitä pitäen malttamattomana odotellut, jotta itäisivät  :lol:

mutta kuitenkin tähän mennessä ainoa itänyt on turbo pube :cry: , minkä jälkeen en voinut vastustaa kiusausta kuokkia 7 podien siemeniä ylös ja tarkistaa, josko olisivat itäneet, mutta siemenissä ei näkynyt mitään jälkiä itämisestä (ainoastaan reuna näytti vähän pehmenneeltä). Olen pitänyt idätyslaatikkoa patterin vieressä. Onkohan vielä toiveita muidenkin itämisestä?
Meidän on viljeltävä puutarhaamme

Volitans

Kyllä se siitä lähtee - kärsivällisyyttä.

Kyllä niistä vielä hyvin hoitamalla satoakin saat. Jos kausi "loppuu" kesken, niin sitten vaan siirtää sisälle - valoa on toki oltava, jos satoakin haluaa.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Lopez

Kannattaa muuten ottaa sitten tosissaan nuo varoitukset noista turveruukuista. Itse idätin turveruukuissa, koska luin niitten vaaroista vasta ruukkujen hankkimisen jälkeen, mutta tiivistetysti omat (ja täältä luetut) huomiot; Turveruukuissa multa kuivaa helposti -> pidä kosteutta todella tarkasti silmällä. Multa homehtuu todella helposti -> ei mitään kovin kivaa... Ja sitten kun siirtää itäneitä taimia, juurien irroittaminen, tai oikeastaan turpeenpalojen leikkely, on kirurgin hommaa. Ne juuret nimittäin, ainakin minulla, kasvoi kiinni ruukkuihin, ja JOS on istuttanut enemmän kuin yhden siemenen pär ruukku, ja JOS haluaa säilyttää useamman kuin yhden itäneen taimen... Ja ihan omana mutuna, itämisprosentti jää huonoksi jostain syystä turveruukuissa, tosin saattaa johtua miljoonasta muustakin asiasta tuo itämisprosentti, joten en kyllä ihan varmasti voi mennä tuota sanomaan...

MUTTA! Jokatapauksessa, kun ne kerran turveruukussa on, niin kyllä sieltäkin taimia tulee, ne vain vaatii (ainakin minulla vaati) enemmän töitä sitten... Mutta kuka sanoo, että homman pitäisi olla helppoa, haastetta kehiin  :lol:

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Lopez"...Ja sitten kun siirtää itäneitä taimia, juurien irroittaminen, tai oikeastaan turpeenpalojen leikkely, on kirurgin hommaa. Ne juuret nimittäin, ainakin minulla, kasvoi kiinni ruukkuihin...

Eikös noiden turveruukkujen käytössä ole juuri se idea, että sen ruukun voi seuraavaan astiaan siirrossa haudata sinne mullan sekaan. Jos haluaa poistaa sen taimen ja siirtää seuraavaan astiaan ilman sitä turveruukkua kannattaisi varmaankin käyttää esim. jugurttipurkkeja. Tulisi halvemmaksikin... :roll:

chilimursu

Itse kyllästyin odottelemaan, kun osa lajikkeista ei suostunut millään itämään turpeessa, vaikka olosuhteet olivat ihanteelliset.

Kaivoin siemenet ylös ja laitoin ne lautaselle, jossa oli pari kerrosta kasteltua talouspaperia. Siementen päälle laitoin vielä aivan ohuen läpinäkyvän paperin (tällaisen saa, kun "halkaisee" talouspaperin, eli erottaa sen kuitukerrokset toisistaan). Koko paketin kruunasin lautasen päälle pingotetulla kelmulla ja sijoitin sen lämpimän patterin päälle.

Tällä menetelmällä sain mm. Naga Morichit itämään parissa päivässä, vaikka turpeessa ne eivät näyttäneet merkkiäkään itämisestä. Välillä kannattaa raottaa kelmua ja tarvittaessa lisätä vettä.

Lopez

LainausEikös noiden turveruukkujen käytössä ole juuri se idea, että sen ruukun voi seuraavaan astiaan siirrossa haudata sinne mullan sekaan.

Voipi olla, voipi olla. Mut ne meni niin kivasti sinne minikasvariin ne kennot. Sopi just presiis 18 kennoa per kasvari  :lol: Ja oli juuri sopivankokoisia istuttaa 3 siementä per ruukku  8)

LainausJos haluaa poistaa sen taimen ja siirtää seuraavaan astiaan ilman sitä turveruukkua kannattaisi varmaankin käyttää esim. jugurttipurkkeja. Tulisi halvemmaksikin

Itse asiassa ei tulisi. Noi kennostot ei maksanu "juuri mitään", joten kalliimmaksi tulisi alkaa syödä jogurttia sentakia että saisi idätysastioita  :lol:

Nojoo, eihän tuossa oikeasti, näin jälkikäteen ajateltuna, mitään järkeä ollutkaan. Mutta virheistä ei opi ENNENKUIN ne on tehnyt :oops:

scientist

hmm, olen kyllä lukenut varoituksia noista turveruukuista, mutta aika hyvin ne ovat kosteuden pitäneet, kun päällä on ollut läpinäkyvä muovikansi.
Pientä homerihmastoa niihin alussa ilmestyi, mutta se sitten katosi jossain vaiheessa, eikä nyt näy mitään merkkejä homeesta :)
Meidän on viljeltävä puutarhaamme