Sisällä, ulkona, sisällä?

Aloittaja Tarhuri, huhtikuu 20, 2008, 14:58:45 ip

« edellinen - seuraava »

Tarhuri

Ensi viesti tälle foorumille...
Olen ammatiltani puutarhuri. Eli peruskasvioppi on jotenkuten hallussa mutta chili on mulle aika uusi tuttavuus.
Viime keväänä satuin saamaan käsiini hyviä, ilmeisesti perus Habaneron taimia jotka etelä parvekkeellani tekivät sellaisen sadon että chili-kärpänen puraisi oikein kunnolla.

Muutto-ja työkiireet aiheuttivat tänä keväänä tilanteen että sain ensimmäiset siemenet itämään vasta tänään.
Kaipaisin mielipiteitä suunnitelmastani.
Ajattelin kasvattaa taimet sisällä, siirtää ne jossain vaiheessa tohon takapihalle (etelä-länsi) isoihin astioihin. Ilmeisesti olen sen verran myöhäisessä että ne eivät kerkeä siinä kuitenkaan satoa tehdä, siirtää ne syssymmällä takaisin sisään Homebox L:ään 400w SpNaan alle....Miltä kuulostaa?

Olen myös tilaamassa ,ilmeisesti Fatlilta, siemeniä. Ehdotuksia lajikkeista ottaisin myös mielelläni vastaan.
Käytän Bio Bizzin perus settiä, myös Topmax-pullo tossa lojuu.
Some like it hot...

Volitans

Hyvältä kuulostaa - saattaa sitä vielä nopeat lajit tehdä satoakin.

Lajikkeita kannataa katsella sen mukaan mitä haluaa: Ruokachilejä? Koristeeksi? Tulisuuden mukaan jne. Kasvin koko voi olla rajoite - esim. Starfish, joka voi kasvaa nelimetriseksi. Jotkut muuten hyvä lajikkeet taas tekevät vähän satoa, esim. Aji Panca.

400 W:n SpNa:lla on hyvä kypsytellä satoa syksymmällä - itselläni oli jokunen vuosi sitten vasta huhtikuun lopulla kylvetyt chilit vielä marraskuussakin natikan alla kasvattelemassa satoaan.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry