tammikuu 09, 2025, 22:53:18 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

nagan kasvatuksesta

Aloittaja hessi, toukokuu 06, 2008, 21:09:18 ip

« edellinen - seuraava »

hessi

Olisiko jollain tietoa/taitoa Nagan kasvatuksesta kasvihuoneolosuhteissa(lämmitetty huone)?
Nagani on jo kukassa, ja runko on tukeva ja haaroittunut.
Ja rungossa paljon niinsanottuja varkaita.
Ja haluaisinkin tietoa, miten muilla on nagat kasvaneet, haaroittuneet, korkeus yms?
Miten paljon poistan "varkaita" ja kuinka monta latvaa ja latvan latvaa
kannattaa jättää?
En halua kasvattaa vaan "komeaa" kasvia vaan satoa!
ja sehän vaatii latvomista.
entäs ylimääräisten lehtien poistoa? Nagassani on järkky suuret lehdet(löytyy kuva)
Vai käytänkö samaa metodia kuin muihin chileihin(jotaka kylläkin kasvavat pituutta huomattavasti enemmän (näin ainakin näyttää)
kuvia Nagoistani löytyy Hessin chili hölmöilyt sivuilta.
kiittäen Hessi,  joka meinaa myös syödä Nagan!

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Herra 47

vai meinaa hessi syödä nagan... 8)
Tahtoo nähdä... :)
Ja yritän syödä 5-7 jokaista syömääsi nagaa kohti... (hups... Jos syöt 3 niin....  :shock: )
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

hessi

taas pienempiä kiusataan . . .
huvikseniko niitä kasvatan?
vai meinaatko et ne on kaikki sulle ?
jos yön yhden se on 5 - 7
jos syön 1.5 se on 7,5 - 10,5
ja se kolme tekis sinulta 21 !!!
huh !
miks se sun enkkas oli ?
eli yksi riittää minulta!!
Sisua löytyy usko pois!

Herra 47

itseäni tässä kiusaan ;)
Ja toivottavasti saan omaa satoa riittävästi... Enhän luvannut samaan aikaan kuin sinä niitä syödä.... ;)
Mutta jos syöt 2 niin se on jo 10-14 mulle...
Ja muista että ne ensimmäiset valmistuneet eivät ole niitä tulisimpia vaikka tuskin nekään mitään mietoja ovat 8)
kat ko kat kara puuhu

ilmari

odottelenkin innolla noita ensimmäisiä että voi sitte sanoa syöneensä nagan :D

heh, joo kasvais tuo kasvi ees kokoa prkl.

Volitans

Herra47 uhoaa nyt siihen malliin, että oulumiitissä tulee olemaan hauskaa :D
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

ilmari

Tätä menoa muilla paitsi hänellä! :D

Herra 47

älä ny... Hauskaahan se on tuskissaan olla   :twisted:

Tai sit ei... :evil: Ja ei se suupolte vaan seuraava vaihe... :evil: ja sitä seuraava

Mutta mutta kaikilla muilla kyllä saattaa olla hauskaa.... ;)
kat ko kat kara puuhu

hessi

Hei, minä kaipaan niitä ohjeita Nagan kasvatukseen!
en sitä kuka syö mitä ja kuinka monta ja koska!
aivan varmasti syön Nagan jos kerran olen kasvattamaan ruvennut,
miten, missä ja milloin, sitä en tiedä!
Varmaankin kotona  :)
Nagat ovat niin upeassa kasvussa, lehdet aivan mielettömän kokoisia, ja eilen niitä jo "typistelin".

Filago

Miekin kaipaan yhtä kipeästi ohjeita. Nimittäin juuri tämä Naga tuntuu olevan mahdoton tekemään varkaita. Yläpääkin haaroo kiitettävästi, nuppuja on vaikka kuinka, varsi on kuin lipputanko paksuudeltaan. Ja alhaalta tunkee uutta haaraa lehtineen ja jossain varkaassa oli jo nuppujakin tulossa, varmaan kohta kaikissa kunhan kesä etenee. Ja järjellä tajuaa, että joka nupusta ei pysty tulemaan palkoa, eihän ;). Eli mitenkä maksimoimme sadon?
Niin ja mie siis kasvattelen mullassa ruukuissa ja sankoissa pihalla etelä seinustalla, sateella ja myrskyllä pääsevät terassille ja syksyllä sisään jos tarvis.

kyseleepi myös Filago, joka meinasi siirtää isomman nagan sittenkin ämpäriin vaikka alkuperäinen suunnitelma oli pitää chinenset saviruukuissa

ps. ja eiköhän ne syötyäkin tule, saattavat vain olla aika riittoisia ;)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Filago"... varsi on kuin lipputanko paksuudeltaan. Ja alhaalta tunkee uutta haaraa lehtineen ja jossain varkaassa oli jo nuppujakin tulossa, varmaan kohta kaikissa kunhan kesä etenee. Ja järjellä tajuaa, että joka nupusta ei pysty tulemaan palkoa, eihän ;).

Nagasta mitään tietämättömänä vastaan kuitenkin ja oletan, että eivät ne niin kaukana Habaneroista ole, chinensejä molemmat.

Kuvauksesi perusteella kaikki näyttäisi olevan hyvin, jopa erinomaisesti.  :lol:

Eiväthän ne sivuhaarat mitään varkaita ole, vaan oksia puussa? Tuollaiseen kasvuun olen pyrkinyt Habanerojeni kanssa ja osassa onnistunutkin. Paljon valoa, paljon ravinteita ja latva poikki, jos pelkkää pituuskasvua alkaa esiintyä. Nuo ovat minun keinoni päästä siihen, mihin te näytätte jo päässeen.

Eiköhän kasvi itse tiedä, mitä se pystyy kantamaan, mutta jos joku sivuoksista äityy kovin pitkäksi, voi siitä nipsaista kärjen pois. Kukistaan nuo osaavat itse huolehtia. Jos tilanne heikkenee, ne pudottelevat kukat, jos kaikki on hyvin, raakileita kehittyy. Ei kuitenkaan kaikista nupuista, ole huoletta.  :lol:

Lainaus käyttäjältä: "hessi"... Miten paljon poistan "varkaita" ja kuinka monta latvaa ja latvan latvaa
kannattaa jättää?

Kuten olet varmaan huomannutkin, chinenset (ainakin Habanerot) kasvattavat kukkia vain haarautumispaikkoihin tai oksan "nivelkohtaan", vaikka siitä ei haaroja lähtisikään. Siksi latvoja ja latvan latvoja pitää olla runsaasti. Alempaa versovat oksat vain lisäävät satoa, luulisin. Minulla ne eivät ole vielä kasvaneet niin isoiksi.

Minä antaisin sen kasvaa vapaasti ja typistäisin  vain turhan paljon sivulle meneviä oksia, jos ne häiritsevät tasapainoa. Chilin pitää itse pysyä pystyssä ja kantaa satonsa.

¿Por que no?

Minun täytyi oikein kasvatusohjeita käydä päivittämässä tuolla infernon sivuilla, kun chinenseiden kanssa tahtoi olla ongelmia. Fatalii, naga ja habat kukkivat tosi paljon, mutta pudottavat penteleet kukkansa tekemättä muuta.

Chinenseistähän sanottiin, että ne tarvitsevat vähemmän ravinteita kuin muut chilit, tietenkin olin vain lisännyt lannoitusta sitä mukaa kun kukkia varisi... Nyt olen lakannut lannoittamasta, pelkkää akvaarion vettä saavat. Valoa en voi enää lisätä, vaikka sitäkin pitäisi ehkä tehdä. Tässä tilanteessa minun ei auta kuin odottaa lämpimiä säitä, että saan nuo ottamaan aurinkoa tuohon (avo)parvekkeelle.

Olisiko jotain muuta mitä voisin tehdä auttaakseni asiaa? Kasvihuone kai se paras paikka olisi... Hakusessa on... Mutta ei varmaan ehdi tälle suvelle! :?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "¿Por que no?"... Chinenseistähän sanottiin, että ne tarvitsevat vähemmän ravinteita kuin muut chilit, tietenkin olin vain lisännyt lannoitusta sitä mukaa kun kukkia varisi... Nyt olen lakannut lannoittamasta, pelkkää akvaarion vettä saavat. Valoa en voi enää lisätä...

Saattavat olla erilaisia eri lajikkeet, mutta minulla ainakin oranssi Haba on pitänyt voimakkaasta lannoituksesta - ja paljosta valosta eteläikkunalla, nyttemmin parvekkeella.
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=43620#43620

Kun aloitin vesikuurilla olleen lannoituksen Puutarhan Kesällä, se piti parin viikon paussin kukkien muodostuksessa, mutta on taas täydessä vauhdissa. Koko ajan lannoitettu kasvattaa suorastaan sairaasti raakileita. Niitä on useita kymmeniä noin puolimetrisessä "puussa". Kymmenkunta on jo kypsynytkin ja osa nautiskeltu ruoan kanssa. Kasvu on pääasiassa tapahtunut sivuille päin, sillä kuukausi sitten nämä olivat jo puolimetrisiä.  :lol:  Tosin istutin ne isompaan ruukkuun selvästi syvempään tässä välissä. Sekään ei häirinnyt sadon muodostumista, kun pidin multapaakun kokonaisena, upotin sen vain uuteen multaan.

Myös Habanero Dominica saa täyden lannoiteannoksen lähes päivittäin pienessä purkissaan ja satoa muodostuu reippaasti.

Lannoitteen laadullakin on varmaan merkitystä. Eikös tuo akvaarion vesi ole todettu hyvinkin typpipitoiseksi? Jospa siitä puuttuu kukinnalle tärkeät fosfori ja kalium? Puutarhan Kesähän ei ole mikään kukituslannoite. Saattaa olla minulla vain aloittelijan tuuria.  :lol:
Ja putoileehan niitä kukkia minullakin, mutta aina muutama jää kasvamaankin. Siitepölyn levitys tarvitsee ehkä jotakin liikettä kasviin; tuulta parvekkeella tai oksien koputtelua päivittäin sisällä. Noin ainakin tomaatille suositellaan. Hyönteisiä nuo eivät tiettävästi tarvi.

hessi

Chilivaari kirjoitti:
"Eiväthän ne sivuhaarat mitään varkaita ole, vaan oksia puussa?

Eiköhän kasvi itse tiedä, mitä se pystyy kantamaan, mutta jos joku sivuoksista äityy kovin pitkäksi, voi siitä nipsaista kärjen pois. Kukistaan nuo osaavat itse huolehtia. Jos tilanne heikkenee, ne pudottelevat kukat,
Kuten olet varmaan huomannutkin, chinenset (ainakin Habanerot) kasvattavat kukkia vain haarautumispaikkoihin tai oksan "nivelkohtaan", vaikka siitä ei haaroja lähtisikään. Siksi latvoja ja latvan latvoja pitää olla runsaasti. Alempaa versovat oksat vain lisäävät satoa, luulisin. Minulla ne eivät ole vielä kasvaneet niin isoiksi.

Minä antaisin sen kasvaa vapaasti ja typistäisin  vain turhan paljon sivulle meneviä oksia, jos ne häiritsevät tasapainoa. Chilin pitää itse pysyä pystyssä ja kantaa satonsa.[/quote]"

Tässä olen kyllä eri mieltä, mutta minä katsonkin asiaa siltä kannalta miten olen oppinut, paprikan, kurkun ja tomaatin kanssa.(siis ammattiviljelijän silmillä) jos annan kaikkien latvojen ja latvan latvojen tulla ja kasvaa, niin kyllä siinä sato kärsii, ei nämä chilit pysty itse pitämään itsensä pystyssä, nyt jo olen joutunut sitomaan ylös jopa 5 eri kohdasta. Naga on kyllä todella tukeva runkoinen eikä näytä pituutta kovasti kasvavan ainakaan vielä, siis minulla kasvihuoneessa pedissä jossa lämmitys ja automaattikastelussa, saavat kylläkin saman lannoitteen kuin paprikat, mutta viimme vuosina olleet lajikkeet ovat tuottaneet satoa loistavasti.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "hessi"...Tässä olen kyllä eri mieltä, mutta minä katsonkin asiaa siltä kannalta miten olen oppinut, paprikan, kurkun ja tomaatin kanssa.(siis ammattiviljelijän silmillä) ...

Okei, olkoon neuvoni mitätön. Minä katsoin asiaa ikkunalautakasvattelijan silmillä.  :lol:
Sinun pitää kysyä ammattiviljelijältä.

Tämä ei vielä ole ammattiviljelyä ja siellä kasvit ovatkin aika pieniä ja tukevia.
http://www.fiery-foods.com/dave/jolokia_compared.asp

hessi

Ei neuvosi ole mitätön!
Ja en minä ammattimaisesti kasvata!
Mutta kun olen kasvihuoneilla ollut töissä, kurkku, tomaatti, paprika yms.
Niin tietenkin vertaa näiden hoitoleikkauksia / sadontuotantoa  chiliin, kasvaa
kuitenkin hyvin samanlaisesti ja uskon että sadon määrä on aivan eriluokkaa  
kun ei anna liikaa "rönsyillä" näin jaksaa tuottaa ja kypsentää sekä myös "kantaa" bodit .
Kaksi Nagaani kasvaa "ammattiviljelyllä"  kasvihuoneessa jossa kasvaa parikat ja muutama talon "oma" chili Torito, ja minulla on kaksipetipaikkaa
eli 6 chiliä kasvamassa, joista kaksi on Nagaa, yksi Aij cristal, yksi keltainen Rocoto, Championi ja Jalapeno. nämä ovat vain sattumalta nämä, ehkä ensi vuonna osaan valita sitten paremmin jos saan siemeniä.
kiitos neuvoistasi, ne voivat olla paremmat kuin omani.
ehkä täytyisi toisen Nagan antaa kasvaa "villinä" ja toista hoitoleikata ja sitten verrata satoa.

Filago

Mullakin on kaksi kpl Nagaa, valitettavasti toinen iti myöhään ja on saanut varataimen kohtelua, se on vasta juuri haarautumisvaiheessa. Otin sen vasta nyt paremmin valoon ja aloin myös ulkoiluttaa, niin sekin alkanut kasvaa. Eli ei oikein kelpaa tieteellisessä mielessä verrokiksi.

Mutta jospa nyt kuitenkin päätän antaa tuon isomman levittäytyä sydämensä kyllyydestä ämpärissä.  Ja pienemmän kanssa leikin, että se on tomaatti, poistan varkaat ja latvon sitten koko puskan ku saatu "kohtuullinen määrä" palkoja kypsymään. Katsotaan sitten syksymmällä miltä näyttää sitten tilanne, ja jos Hessi teet samantyylisesti toisen kurissa ja nuhteessa ja toinen vapaalla kasvatuksella ;), niin on vähän enemmän muuta kuin arvailua ens kesänä sitten.

Se mitä noissa Chilivaarin kuvissa oli, se oli kasvihuonekasvatusta ihanteellisissa sääoloissa pitkän kesän kanssa. Vaikka niissä puska jaksoikin kypsytellä kymmenittäin podeja kaikki haarat kehissä en mene vannomaan onko suomen kesä tarpeeksi tuohon. Mulla kun ei ole edes sitä kasvihuonetta ;). Mutta syksyllä olemma viisaampia.

Tähän asti en ole tuntenut tarvetta leikellä chinensejä, ne ei liikaa kasva muutenkaan, mutta tuo naga tuntuu olevan ihan erilainen. Kasvaa kuin rikkaruoho ;).

Filago, jolla on kohta kauhee haba itselläkin noitten haba plus muitten ruukkujen ja ämpäreiden edestakasin raahaamisesta

¿Por que no?

Noniin, saatiin kaksi ensimmäistä nagaa puskasta sadonkorjuuseen. Voin luvata etten syö! Laitoin mokoman kahtia, hipaisin sormella ja sitten kosketin kieltä. Se ei varsinaisesti tunnu polttavan, se vain koskee. Miekkonen, jonka takia nämä ovat kasvamassa, maistoi pari palasta. Teki vaikutuksen häneenkin! Meinaa viedä huomenna töihin chilipää-työkavereilleen koetettavaksi.  :)  
Nyt kun puska on kypsyttänyt nuo marjat, alkaa se taas tauon jälkeen varovaisesti kukkia. En tiedä, haluanko kasvattaa tämän enempää, mutta asuinkumppani julisti pusikon rauhoitetuksi.
Luulen, että meillä chinenseiden kukkien tiputteluun on suurin syy tuo valon vähyys, kai näille saisi paistaa suoraan vaikka koko päivän. Jospa asia nyt tuolla parvekkeella vähän paranisi. Lannoitteena olen käyttänyt näitä biobizzejä. Ne alkavat kuitenkin loppua, ja Soman ja Chilivaarin suosituksesta taidan ostaa seuraavaksi tuota puutarhan kesää. Kovinkaan paljon en ole tuota kasvia leikellyt, se on pysynyt ihan kompaktina ilmankin. Hyviä kasvatustuloksia muille nagan kasvattajille! Ja sitä syömisen iloa ja nautintoa

:twisted:  :twisted:  :twisted:

hessi

Nyt kun kausi on ohi ja Naga puskani löysivät uudet kodit, toivottavasti
toipuvat siirrosta!
ja kun tuossa kasvukauden alussa kyselin kasvatusohjeita, niin nyt
voin sanoa että omiani leikkelin aivan hirveästi, miksi?  
siksi kun puskivat koko ajan uutta versoa ja järki sanoi ettei jaksa millään kaikkea kypsäksi tuottaa!
Ja näinhän varmaan olisi käynyt, kasvihuoneelta lämmöt laskivat tuossa marraskuun vaihteessa ja valoakin tuli taivaalta normaali syksyyn verrattuna todella vähän!
Nagat leikkasin "alas" 8.11 ja vielä tuli 99 Nagaa, osa kypsiä osa raakoja!
ja kokonais satoni noista kahdesta puskastahan oli n 1500 kpl joten ei huonosti sanoisin, näin ekakertalaiselle Nagan kasvattajalle!
(ja minunhan nagani eivät olleet mitään pieniä, näin ainakin herra 47 on sanonut)
minähän poistin jo hyvin alkuvaikeessa isompia ala lehtiä, nehän olivat aivan järkyttävän kokoisia yli minun kämmenen, ja niitä niin sanottuja "varkaita" ja typistelin rajusti ihan loppumetreille saakka, myönnän että tippa tuli silmään useamman kerran kun vihdan kokoisia versoja kanniskelin kompostiin! olispa ollut oma kasvihuone ja saanut jatkaa lämmitystä! ja ehkä vähän lisävaloakin!
ja ensi kaudella sitten tiedän vähän enemmän,
ja mielelläni kuulisin Filagon kommentit puskien eri kasvusta.