tammikuu 10, 2025, 07:12:40 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Treenikausi 08 by Zander

Aloittaja Zander, toukokuu 07, 2008, 18:50:27 ip

« edellinen - seuraava »

Zander

Tässä päiväkirjassa yritän kertoilla aloittelijan kokemuksia ensimmäisistä hetkistä chilien ja ylipäätään kasvien kasvatuksen parissa. En ole kasvattanut aikaisemmin yhtään mitään. Harvat viherkasvit, joita taloudessamme on nähty, ovat nekin olleet vaimon vastuulla. Mikään viherpeukalo hänkään ei kyllä ole.

Muutama kuva löytyy:  täältä

Alkujysäys

Talven pimeinä hetkinä kuulin parin työkaverin kasvattavan kotonaan chilejä. Paljon ne niistä puhuivat ja toisiltaan tilannetta utelivat :) Ei ollut koskaan tullut mieleenkään, että chilit viihtyvät kohtuu pienellä vaivalla koto-Suomessa. Saati että olisin ollut tietoinen valtavan monipuolisesta lajikekirjosta. Tulisempi ruoka on maistunut jo tovin aikaa ja mikä sen hienompaa kuin kasvattaa herkulliset mausteet itse! Jotenkin chilien maailma imaisi heti mukanaan!

Ei muuta ku netistä perustietoja penkomaan ja pikapikaa Fataliilta Survival kitti siemeniä tilaukseen. Sen enempää ei ollu aikaa lajikkeita pähkäillä, olin nimittäin herännyt chilien maailmaan hiukan myöhässä. Elettiin jo helmikuun viimeistä viikkoa.

Kylvöpuuhat

Siemenet tulivat nopeasti ja 29.2.2008 pääsin kylvötoimiin. Täytin suurehkon foliovuoan kiehuvalla vedellä desinfioidulla kukkamullalla(olisikohan ollut Rainbow merkiltään). Jaoin mullan kuuteen alueeseen ja jokaiseen kylvin eri lajia. Multiin pääsivät Starfish, Bolivian Rainbow, Turbo pube, Inca Red Drop, Mystery baccatum ja ylläripylläri-laji.

Rasian sijoitin jääkaapin yläpuolella olevaan kaappiin, jossa lämpötila on noin 25-26 astetta. Ajoittain poltin sisällä hehkulamppua, jolloin lämpö kohosi 29-30 asteeseen. Ensimmäiset yksilöt olivat itäneet reilun viikon päästä viikonloppuna. Olin reissussa ko viikonlopun ja 9.3. kotiin palattuani elämää oli näkyvillä.

Itäneet chilit siirsin pieniin purkkeihin multineen päivineen. Siirsin aina koko lajille varatun alueen kokonaisuudessaan vaikka kaikki kylvämäni siemenet eivät olisikaan vielä nousseet pinnalle. Tarkkaa itämisprosenttia en laskenut, mutta lähestulkoon kaikki nousivat pintaan vaikka viimeisiä en optimiolosuhteissa pitänytkään.

Taimien kasvatusta
Itäneen lajin "tontin" siirsin kokonaisuudessaan tuollaiseen pienen purkkiin. Hiukan multa-kevytsoraseosta lisää ja ikkunalle.

Varoin liikakastelua kuin ruttoa, multa oli pinnasta kuivaa suurimman osan ajasta. Alussa multa oli toki hyvinkin kosteaa ja aina kastelun jälkeen. Mullan kuivahdettua pinnasta, shiihen tuli jotain valkoista, jota en oikeen homeeksi osannut tulkita. Vaikka saattoihan se sitäkin olla.

Kun taimet olivat kasvatteneet oikeat lehdet, erottelin ne omiin purkkeihinsa. Keinovalona on koko ajan toimut vain yksi jalkalamppu, jossa on 15cm halkaisiltaan olevan varjostin ja 15W kasvi-ESL.

Suuremmat ruukut kehiin

Chilit olivat noissä pikkuyksiöissä noin 6 viikkoa. Silloin alkoi nopeiten kasvavalta yllätyslajilta ilmeisesti loppumaan jo ravinteet. Sen lehdet alkoivat haalistua, vaikka kosteus ja valo olivat mielestäni kohdallaan. Tästä kimmokkeen saaneena siirsin viikolla 17 kaikki lajit 10x10cm purkkeihin. Pohjalle kevytsoraa ja kasvualustaksi Kekkilän puutarhaturvetta, jonka seassa noin neljäsosa kukkamultaa.

tilanne purkinvaihdon jälkeen 25.4.

Kasvu kiihtyi uusissa olosuhteissa huomattavasti. Yksikään ei taimi ei ollut siirrosta moksiskaan ja aurinkokin näyttäytyi kivasti. Pari päivänä vapun tienoilla pidin chilejä ulkona. Mitään harsoa ei ollut suojana. Ensimmäisellä kerralla ne ulkoilivat pari tuntia ja seuraavana päivänä jo lähes koko päivän. Mitään palamiseen viittaavaa ei tapahtunut.

4.5. tilanne oli tämän näköinen:

Mystery baccatum, ylläripylläri ja Starfish kasvavat selvästi nopeiten (lukuunottamatta yhtä myöhäisherännyttä Starfishiä). Turbo pube on yhtä selvä peränpitäjä ja Inca red drop ja Bollet ovat keskikastia.

Tilanne 5.5.

Bolle haaroo kivasti:

Jatkoa seuraa
Nyt minulla yhteensä 8 chiliä kasvamassa: 2xbolle, inca, turbo pube, 2xstarfish, mystery bacca ja ylläri. Muutaman taimen olen lahjoittanut tuttaville. Tarkoitus on kasvattaa bollet, inca ja kokeeksi toinen Starfish sisällä. Terassille olen suunnitellut kesäksi starfishin, mysteryn, turbon ja yllärin. Vielä on auki millaista suojaa niille tulee, vai tuleeko mitään. Terassi on aikalailla etelää kohti, ilman lasituksia, vain katto päällä.

Kärsimättömänä ja malttamattomana haluaisin kuulla kokeneempien kommentteja siitä, ehtiikö noista vielä tälle kaudelle jotain satoa saada. Turbo pube näyttää kyllä toivottamalta, mutta baccojen suhteen toivo elää.

Ja milloinhan nuo olisi sopiva siirtää lopullisiin ruukkuihin?

wille

Tervetuloa sekalaiseen joukkoon! Mukavastihan sulla on kausi lähtenyt käyntiin vaikkakin hiukan myöhässä. VArmasti kuitenkin jonkunlaista satoa saat, etenkin jos pidät rehuista erityisen hyvää huolta. Puben kanssa voi kyllä mennä tiukille silloinkin, mutta muista että keinovalolla saa kautta jatkettua sisätiloissakin!  8)

Uusiin ruukkuihin kannattaa siirtää viimeistään siinä vaiheessa kun kasvu hidastuu huomattavasti tai pysähtyy tyystin!

Onnea jatkollekin!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Zander"Ja milloinhan nuo olisi sopiva siirtää lopullisiin ruukkuihin?

Voit laittaa kasvin varren keskisormen ja nimettömän väliin ja kipata koko multapaakun käteen. Jos juuria näkyy paakussa ihan reunoja sekä pohjaa myöten, on aika laittaa isompaan astiaan. Jos ei näy, sama astia kelpaa vielä.

Zander

Aika hankala on ainakin nyt multapaakkua kipata. Se kun on sen verran irtonaista, mutta pitää yrittää myöhemmin.

Inca Red Drop näytää tekevän nuppuja jos oikein osaan katsoa. Miten se kannattaa ottaa pois? Varsineen vai pelkkä nuppu, vai onko sillä mitään väliä?

Aji Ungreat

Ainakin minua neuvottiin nyppimään ihan vartta myöten, ja ihan sormilla olen raa-asti näykkinyt, ei sillä kai väliä nyppäiseekö vai leikkaa saksilla.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Bermann_7

pinsetit on tossa hommassa kova sana!
So it goes.
-KV

Zombie

Myös lehmille tarkoitetut injektioneulat ovat toimineen yllättävän hyvin nuppujen poistamisessa  :lol:

Zander

Tämän päivän tilanne. Starfishin suurimmat lehdet ovat jo aika muikean kokoisia, joka ei kylläkään kuvasta välity. Ylläri-lajin kasvu tuntuu hiukan hyytyneen spurtin jälkeen. Se on nyt 27 cm korkeä. Juuria pilkistää jo ruukun pohjassa olevista reijistä. Samoin tekee Mystery baccalla. Pitänee vaihtaa jo ruukku, oisko esim. 30cm Pauliina altakasteluruukku sopiva?

Bollet ja Inca varsinkin haarovat hurjasti. Kannattaako noiden kaikkien antaa kasvaa. Bolleissa nyt ainakin kun koristeesta on kyse, mutta miten muissa, joista jotain syötävääkin toivoo?

Zander

Kävin hakemassa kaksi 25cm Pauliinaa ja kun uusi purkki oli saatavilla, uskaltauduin kurkkaamaan yllärin juuria. Juuret kiersivät kivasti koko multapaakun, joten se pääsi kasvamaan suuremmille maille. Ruukkuun meni puutarhaturpeen, kukkamullan ja kevytsoran seosta.

Toiseen purkkiin voisi istuttaa joko Mystery baccan tai toisen Starfishin. Taitaa olla pienehkö ruukku Starfishille tuo, vai kuinka? Toimiiko tuo Kekkilän puutarhaturve ruukussa sellaisenaan, vai olisiko hyvä lisätä jotain multaa sekaan? Pääsi nimittäin kukkamulta loppumaan, turvetta ja kevytsoraa löytyis..

Edit: Löytyihän sitä multajuttua selkeään muotoon puettuna kun vähän haeskeli. Ollut itsellä pää jo pyörällä, kun asiaa on vatvottu niin paljon ja mielipiteitä ja vaihtoehtoja on tullut esille liiankin kanssa :) Eli pelkkä turve käy ilman kummempia multakoktaileja.

Zander

Toinen Starfish sai sitten toisen 25cm pauliinan. Nyt kauppareissulta kärryyn eksyi 2 kpl 20cm pauliinaa. Ajatuksena istuttaa niihin Bolle ja Inca red drop kohtapuolin.

Tuon pienemmän purkin välipohja on erilainen kuin isommassa. Kummassakin on keskellä multajalka ja isommassa on koko pohja alueella pieniä aukkoja. Pienemmässä on umpinainen välipohja. Kannattaisiko tuohon tehdä itse reikiä vai toimiiko tuo multajalka riittävän hyvin? Laitanko multajalkaan kevytsoraa vai turvetta, joka tulee kasvualustaksi?

Kiitos

JiiPee

Lainaus käyttäjältä: "Zander"

Tuon pienemmän purkin välipohja on erilainen kuin isommassa. Kummassakin on keskellä multajalka ja isommassa on koko pohja alueella pieniä aukkoja. Pienemmässä on umpinainen välipohja. Kannattaisiko tuohon tehdä itse reikiä vai toimiiko tuo multajalka riittävän hyvin? Laitanko multajalkaan kevytsoraa vai turvetta, joka tulee kasvualustaksi?

Itselläni ainakin on tuollainen umpinainen välipohja ja hyvin on ainakin tähän mennessä näyttänyt toimivan (puutarhaturpeessa ja noin kuukauden päivät). Uskoisin tälläisen noviisin kokemuksella, että tuo multajalka on riittävä ilman ylimääräisiä reikiä.
There's no life without chiles.

http://picasaweb.google.co.uk/jpsulonen/Chilit2008

Zander

Ei suurempia muutoksia chili-rintamalla. Tän hetken tilanne on se että starfish ja ylläri kasvaa 25cm pauliinassa ja inca sekä bolle 20cm:ssä. Muut ovat vielä 10cm purkeissa.

Olisiko valistuneita arvauksia tässä vaiheessa tuosta ylläristä? Aluksi epäilin jotakin baccaa mutta vaikuttaisi ehkä kuitenkin annuumilta. Lehdet eivät ole niin kiiltävät kuin nuilla mun bacctumeilla. Kokemusta ei minulla ole, joten puhtaaseen kuvien perusteella tehtyyn selailuun perustuu arvaukseni. Tuo yksilö on ollut koko ajan kasvun kärjessä, siemen on Fataliilta peräisin. Kuvan ruukun halkaisija on siis 25cm.

Zander

Kysymyksiä riittää  :D

Olisiko nyt arvauksia tästä lajista? Pituutta on nyt noin 50cm ja ekat nupun alut ovat ilmestyneet. Kannattaako vielä nyppiä pois? Milloin olisi otollinen aika antaa kukkia, jotta ehtisi ilman hirveitä keinovalovirityksiä kohtuullista satoa vielä saada?

Ja sitten toinen tapaus: Inca red drop. Nuppuja on tullut jo tovin aikaa vaikka kasvi on vasta 25 cm korkea eikä muutenkaan suurensuuri. Olen koittanut nuppuja poistaa mutta niitä tulee niin vauhdilla lisää että alkaa turhauttaa. Mitähän tälle tekisi?

Chilivaari

Nähdäkseni Inca osaa kasvaa ja tuottaa satoa yhtä aikaa. Omani aloitti kukinnan tosin puolimetrisenä maaliskuun alkupuolella. Kymmenittäin sen hedelmiä on jo syöty ja tuotanto ja kukinta jatkuu keskeytymättä edelleen. Sekä korkeutta että leveyttä on tullut samalla lisää.

Hyvää multaa ja lannoitusta se tietysti vaatii. Minä vaihdoin ruukun isompaan kesken kukinnan, eikä sekään häirinnyt kasvia.
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=44610#44610

Kovin pieni tuo kyllä vielä on. Ehkäpä se itse pudottelee ensimmäiset kukkansa.

Zander

Pitääpä antaa pienokaisen kokeilla kukkia, kun 3 viikkoa olen jo yrittänyt siltä nuppuja riistää. Onko ajatuksia tuosta suuremmasta kaverista kukkimisen suhteen?

Puutarhan kesää löytyy kaapista. Pitänee kokeilla sitä chileille kun positiivisia kokemuksia siitä olen varsinkin Chilivaarin  kirjoittamana lukenut. Vielä en ole mitään lannoitetta antanut vaikka pari poloista pienissä purkeissa olisivat jo kovasti varmasti tarvinneet.

Chilivaari

Anna nyt sen yllärin kasvattaa ainakin 1 kukka, jotta saat varmuuden, onko se bacca. Todennäköisesti on.

Zander

http://i37.photobucket.com/albums/e97/temppy/chili/20080820_kypsyy.jpg

Eipähän tuota ole "ehtinyt" tätä päivitellä. Osa chileistä  on  kasvanut erittäin hyvin osa taas hieman pienempää satoa valmistellen. Ilman kummempia kikkailuja on kesä menty. Vettä silloin tällöin, seassa hiukan Puutarhan kesää. Valoa sen mitä eteläikkunalle tulee.

Inca red drop tuottaa mukavasti satoa ja kypsiä palkoja on naposteltu noin 20 ja puskassa on runsaasti lisää. Starfishit ei monta palkoa ole saaneet aikaiseksi. Toinen oli mattimyöhänen ja toinen ton kokonsa vuoksi kärvistellyt terassilla.

Bolle on tällä hetkellä kivan näköinen värikkäinen marjoineen. Turbo pube on ranttuillut eikä ole paljonkaan suostunut kasvamaan. Loppukesästä kuitenkin hiukan venähti ja kukkia on nyt ilmaantunut. Mysteryyn on tulossa muutamia mehevän näköisiä makupaloja.

Ylläri osoittautui baccatumiksi, mutta en tiedä mikä se tarkemmin on. Osaisiko joku auttaa? Se on kuvissa tuo, jossa on pitkulan mallisia palkoja. Ne pysyvät erittäin pitkään vihreinä ja vasta nyt ensimmäinen muutti väriään oranssiksi? Muuttuuko se vielä punaiseksi? Pari raaka olen maistanyt ja suht mieto oli silloin maultaan, poltettakaan ei hirvittävästi.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Zander"Ylläri osoittautui baccatumiksi, mutta en tiedä mikä se tarkemmin on. Osaisiko joku auttaa?
---
... ensimmäinen muutti väriään oranssiksi? Muuttuuko se vielä punaiseksi? Pari raaka olen maistanyt ja suht mieto oli silloin maultaan, poltettakaan ei hirvittävästi.

Selvältä tapaukselta muodoltaan ja väriltään vaikuttaa: PI 260567 eli Microcarpum.
Se ei muutu punaiseksi, syö pois vain. Varsin mieto on.