heinäkuu 03, 2024, 04:43:16 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Itäminen viipyy

Aloittaja Carve, tammikuu 22, 2003, 02:02:06 ap

« edellinen - seuraava »

Carve

Reimer Seedsistä tilattuja jyväsiä meni multaan yli kaksi viikkoa sitten kolmea eri lajiketta, muutama siemen kutakin. Yksikään niistä ei ole vielä lähtenyt itämään. Olosuhteet pitäisi olla kunnossa: märkää kaktusmultaa, lämpöä likimain 30 astetta, siemenet vain puolen sentin syvyydessä mullassa. Kaikin puolin Infernon ohjeiden mukaan haudattu. VAan eipä näytä elonmerkkiä yksikään niistä. Samalla periaatteella kylvetyt edelliset siemenet (osa suomesta ostettu ja osa otettu kaupan paprikoista talteen) lähtivät 97-prosenttisesti itämään marraskuussa, silloin ensimmäiset nousivat viikossa ja loput muutaman päivän sisällä siitä. Näin pitkään ei mennyt yhdelläkään.

Kysymys kuuluukin: onko vika Reimerin siemenissä, olosuhteissa, vai kärsimättömässä idättäjässä...?

Janne

Reimerin siemenistä on ihan samanlaisia kokemuksia. Tosin mulla on nyt ollut tasan 2 viikkoa ja toissapäivänä, eli 12 päivää itämisestä iti 1 siemen. (n. 25 :stä istutetusta)
Eli ainakin ottavat huomattavasti enemmän aikaa kuin muut. Kastelitko muuten mullan KUUMALLA vedellä niin kuin reimerin sivuilla suositellaan? Itse kylvin nuo ihan perinteisesti, pitänee seuraavaksi kokeilla Reimerin ohjeilla...
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Fatalii

Samanlaisia kokemuksia täälläkin reimeristä.... jos eivät siemenet ole kelvottomia niin tuskastuttavan HITAITA ainakin.
Tosin noita on tullut idäteltyä aikaisemminkin huomattavasti paremmin tuloksin...
Toivottavasti mikään kirjekuorien läpivalaisu tms ei vaikuta siementen itävyyteen.... :)

Koitin osan vanhaan kunnon idätystyyliin ja osan reimerin ohjeiden mukaan...

Noh, täytyy vain jaksaa odottaa...
toivottavasti alkaa itämistä tapahtumaan piakkoin sillä noita reimerin lajeja on tuossa jo melko läjä.... :-/

Enemmän kiinnostaa mitä lajikkeita noista ilmenee... siemenliikkeet kun näyttävät pilkkovan vaikka mummonsa ja lähettävän siemeninä...
Noh, saitilla näkyy sitten mitä niistä ilmenee jos nyt vaan itävät.

White bullet habaneroa odotan enemmän kuin innoissani edellisen paljastuttua "väärennökseksi".
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Aji Inferno

Reimerin kasvatusohjeet ovat täysin erilaiset, jopa vastakkaiset kaikkiin näkemiini chiliohjeisiin... RS:n siementen itävyys ns. normaalimetodeilla onkin ollut suorastaan huono. Saattaa olla että RS käsittelee siemenensä kemikaaleilla jotka vaativat toisenlaiset kasvuolot ja heidän omia ohjeitaan pitäisi noudattaa. Vaikea sanoa.

Sinänsä, 3..5 viikkoa idätysaikaa ei ole ennenkuulumatonta. Siinä vain alkaa helposti tulla ongelmia: matoja, hometta, yms. Voi olla että kannattaisi muuttaa oloja hieman. Pienikin muutos voi auttaa. Vähemmän tai enemmän kosteutta, lämpöä, tuuletusta (!).




Edited By thietavu on 1043353543

Carve

Pitäisi varmaan tehdä testi jossa laittaa yhteen purkkiin muutaman jyvän tosi märkään multaan ja pistää lämpöpatterin viereen ja toiseen purkkiin vähemmän märkään multaan ja viileämpään ja katsoa kumpi itää ensin vai itääkö kumpikaan koskaan.

(ei vieläkään elon merkkejä, Lemon Drop ja Aji Amarillo vain lysmyävät mullassa jo pitkälti kolmatta viikkoa.)

mitjo

hmm, eiksö lämmön pitäisi tulla alhaalta päin?

Fatalii

Sanotaanhan sitä jossain että lämmön pitäisi tulla alhaalta päin.... tosiasia on kuitenkin se ettei siemeniä kiinnosta mistä päin lämpö tulee, kunhan se tulee :)

Itselläni ylivoimaisesti parhaiten itäneet satsit itivät niin että lämmittäjänä olivat yläpuolella olevat loisteputket jotka lämmittivät minikasvaria jossa idätyspurkit olivat, eli käytännössä lämpö tuli tasasesti multaan, kuitenkin väittäisin vielä että tulosuunnalla EI ole merkitystä :)

Patterin vieressä on itämiset myös onnistuneet kohtalaisesti, tosin ongelmana on ollut taloyhtiökohtainen lämmönsäätely jota hoidellaan kelien mukaan, eli lämpöä on käytännössä mahdoton pitää tasaisen sopivana, eli siinä 27-29:n asteen tienoilla...

Lisäksi:
Siemeniä on käytännössä mahdoton testata yhdessä purkissa yhtä tapaa ja toisessa toista... siemenet ovat niin yksilöllisiä että itämisaika saattaa vaihdella 1pv-1kk välillä samassa purkissakin... ei kovin kannattavaa vertailla kahden purkin tuloksia :)

Tästä huolimatta useimpia lajikkeita EI ole hankala idättää, reimer on ainakin hitaudessa aivan omaa luokkaansa!
Tosin yksi poikkeus oli, White Bullet habanero iti 1 vrk:ssa, saas nähdä mitä siitä tällä kertaa ilmenee... :)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Carve

Uskomatonta. Vajaa neljä viikkoa sitten kylvetyistä yhdeksästä Reimerin siemenestä itänyt tähän mennessä 0 kpl.  Sen sijaan myöhemmin itämään laitetut Reimer-lajikkeet työntävät jo puskaa. Onko Lemon Drop, Aji Amarillo Yellow ja Aji Dulce jotenkin huonoja lajikkeita itämään?

Tyräkki

Hmm, omista idätettävistäni pukkasivat kahdessa vuorokaudessa pintaan porukan ainoat annuumit, eli poblano ja Cascabell. Eipä siis aina parjata noita annuumeja :D

Lopuista ei vielä mitään havaintoa, ja pelko kouriikin kiveksissä kun luin noita kommenttejanne Reimerin siementen itävyydestä. Jukalta saamissani Reimereissä kun olisi monta minua todella kiinnostavaa uutta tuttavuutta. No itken sitten parin viikon päästä lisää jos aihetta ilmenee.

Itse olen viime talvesta alkaen saanut Kaitsun ohjetta mukaillen parhaat idätystulokset loisteputkivalaisimen päällä. Idätysastiana käytän sellaista pientä "dynopakkia", joissa myydään valmiita mikroaterioita. Noihin mahtuu multaa vain n. tuuman vahvuudelta, joten multa pysyy hyvin kauttaaltaan lämpimänä. Astioita en kulinaristina ole voinut itse täysinä ostaa :;): , mutta vaimo on tuonut niitä työpaikaltaan. Kelmua en ole käyttänyt, vaan kastelen tarvittaessa vaikka useampia kertoja päivässä.

Aji Inferno

Vaihtelut siementen itävyydessä ovat normaalistikin melkoisia, parhaiden ollessa usein annuumeja ja baccatumeja, huonoimpien puolestaan usein villichilejä,

Tyräkki

No eihän se nyt niin vaikeaa ollutkaan, tai sitten minulla oli vain hyvää tuuria. Ekat sirkat ponnahtivat pintaan tosiaankin jo kahdessa vrk:ssa, ja toissapäivänä sitten setin viimeinenkin, eli Red Savina. Tuo hiturikin siis iti 8vrk:ssa, joten siemenet kaiketi pitivät tuosta Kaitsun neuvomasta loisteputkivalaisimen päällä idättämisestä. Tuossa valaisimen päällä onkin kyllä melko lämmintä, olen joutunutkin kastelemaan avonaisia kylvöksiäni n.3 kertaa/vrk, vaikka yöllä lamput ovat pimeinä. Kasteluvetenäkin olen käyttänyt reilusti kädenlämpöistä kaivovettä, paitsi eka kerralla vielä reilusti kuumempaa. Näin minua neuvottiin Reimerin siemenille tekemään, ja sovelsinkin sitten sitä menestyksekkäästi kaikkiin siemeniin :p

kyris

Onko kukaan kokeillu Jiffy merkkisiä "kasvatuspötkylöitä"?

Hankin edullisen mini kasvarin, ja siihen kuului noita aluksi kiekkoina olevia "pötkylöitä"

Idea on, että kun kiekkoja liuottaa hetken lämpimässä vedessä, niin niistä kasvaa "pötkylöitä", johin siemenet istutetaan.

No. nyt on siemenet olleet ~2 viikkoa pötkylöissä, eikä niillä tunnu olevan mitenkään kiire pois  :(

Kaveri laittoi samasta siemen-erästä itämään, ja alkoivat itämään alle viikossa....

Lämmitän/valaisen siemeniä 40W spotilla (kastella saa 1-2 kertaa päivässä)

Itse en taida enää noihin Jiffyn kiekko/pötkylöihin sortua...

Jiffyltä löytyi kyllä hieman isompi minikasvari, jonka saatan kyllä hankkia, mutta istutan siemenet kyllä perinteiseen kaktusmultaan...

Aji Inferno

Kokeilin vuosia sitten jotain samantapaista... Tosin vain isoille kasveille. Jotain ihmeturvetta. Se kyllä toimi muistaakseni aika ok. Kaktusmultaa ei oikein mikään taida voittaa idätysasioissa, mutta kokeilemallahan se vaan selviää...

Carve

No niin, nyt on raportin aika. Reimer Seeds -putiikin Lemon Drop -siemeniä oli mullassa kolmella eri yrityksellä yhteensä n. 40 eikä yksikään itänyt. Jee! Idätystä kokeilin eri lämpötiloissa, reimerin ohjeiden mukaan, Infernon ohjeiden mukaan, märässä ja vähemmän märässä mullassa, osa jopa vesilasissa liotettuna. Taitaa jyväset olla B-luokan tavaraa.

Myöskään saman firman Aji Amarillo ja Aji Dulce eivät nousseet mullasta (ei ihan yhtä massiivinen yritys). Muut Reimeriltä tilatut lajikkeet ovat kyllä ainakin kohtuullisesti itäneet, mutta nämä kolme ovat todellisia murheen kryynejä. Kunpa olisi edes yksi lemon drop itänyt niin saisi siitä sitten aikanaan omia hyvälaatuisia siemeniä.....  ???

Itämisvarmuudeltaan ehdoton ykkönen on tähän mennessä hyötykasviyhdistyksen myymälästä hankittu Apache, jonka kaikki siemenet ovat itäneet aina alle viikossa siitä kun ne on multaan laitettu. Muutenkin nämä kotimaasta hankitut ovat itäneet huomattavasti meren takaa tilattuja paremmin. Olisikin kiva saada tänne Infernoon jotain tietoa näistä lajikkeista, joita sentään saa täältä suomesta: Apache ja Hungarian Yellow Hot Wax.

-Linkki suomalaiseen puutarhaputiikkiin-

kyris

Mulla on Reimerilta saatuja siemeniä itämässä kolmessa erässä. Ensimmäinen erä nyt~6 viikkoa, toinen ~5 viikkoa. Viimeisin erä viime lauantailta. Ensimmäisessä ja vikassa erässä on ollut Habanero White Bullettia, ja vain viimeisimmässä on Habanero itänyt...

Tosin nuo ekat on Jiffyn turvepökäleissä  :(

Noista kotimaisista liikkeistä mainittakoon Exotic Garden, josta hankin ekat siemeneni. Niistä Habanero iti, mutta Da Arbol ei.

Parhaiten minulla on itänyt USDA:n siemenet sekä kaupasta ostetuista chileistä otetut siemenet.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "kyris"Mulla on Reimerilta saatuja siemeniä itämässä kolmessa erässä. Ensimmäinen erä nyt~6 viikkoa, toinen ~5 viikkoa. Viimeisin erä viime lauantailta. Ensimmäisessä ja vikassa erässä on ollut Habanero White Bullettia, ja vain viimeisimmässä on Habanero itänyt...

Tosin nuo ekat on Jiffyn turvepökäleissä  :(

Noista kotimaisista liikkeistä mainittakoon Exotic Garden, josta hankin ekat siemeneni. Niistä Habanero iti, mutta Da Arbol ei.

Parhaiten minulla on itänyt USDA:n siemenet sekä kaupasta ostetuista chileistä otetut siemenet.

Vähän aiheesta sivuun, mutta...

Kuten moni jo tietääkin, nuo USDA-siemenet ovat USA:n valtiollisen geenipankin varastoja ja tarkoitettuja vain tieteelliseen tutkimukseen. Niiden äkillinen "suosio" suomesta käsin sai ao. tutkimuslaitoksen varpailleen - eikä ainakaan kaikille tilanneille niitä enää toimiteta. Luultavasti ei kohta kenellekään ilman esim. yliopiston antamaa todistusta tutkimustoiminnasta.

Jotta toisaalta pystyisimme suojelemaan ja tukemaan USDAn kaltaista tärkeää luonnonsuojelutoimintaa (geenipankki), käyttämättä sitä väärin, ja toisaalta nauttimaan sen antimista, ehdotan että kaikki ne meistä jotka ehtivät USDAsta jotain tilaamaan, jakaisimme tuota aineistoa jatkossa toisillemme parhaamme mukaan. Sillä tavoin itse "emovarasto" jenkeissä ei hermostu eikä tyhjene, mutta heidän päätarkoituksensa, lajien säilyttäminen, täyttyy - ja me harrastajat saamme siitä iloa!

Lopultakin, yhdestä ainoasta kypsästä chilistä saadaan monen monta siementä jaettavaksi toisille...  :)

kyris

Puhut asiaa thietavuo!

Jos noista siemenistä jotain hedelmää tulee, niin siemeniä allekirjoittaneelta kyllä saatavilla.

USDA:lta saamistani siemenistä on nyt itänyt Lemon Drop ja Aji Picante. Aji Picantesta tosin vasta yksi (Siemenet on viime syksyltä). Yksi Lemon Drop taimi löytää muuten jo tänään uuden kodin, annoin nimittäin yhdelle työkaverilleni, joka vie sen syntymäpäivälahjaksi kaverilleen. (Saammekohan piakkoin yhden chilinkasvattajan lisää  :)  )

Janne

Asiaa puhutaan!
Itse en ole lähtenyt usdasta siemeniä tilaamaan mutta lajikkeita on kasvamassa - kiitos Tommin. Ja kun hedelmää alkaa tulla, ovat siemenet toki jakelussa :)
Syynä tilaamattomuuteeni oli juuri Usdan toiminnan kunnioitus ja se, että aloittelevalla chilinkasvattajalla ei ole välttämättä tarvetta vähään aikaan lähteä Usdasta uusia lajeja hakemaan, kaupallisista lähteistä ja muilta chilipäiltä riittää kyllä valikoimaa vähäksi aikaa :) Tosin erikoisemmat villichilisuvut tekevät poikkeuksen, vaikkakin niitä taitaa väkilukuun suhteutettuna olla Suomessa eniten koko maailmassa jos Etelä-Amerikka jätetään pois laskuista  :;):
Usdan kanssa on kuten kaikessa muussakin, ilmaista lounasta ei ole olemassa.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Aji Inferno

USDAn valikoimista sen verran että siellä täytyy käytännössä tietää mitä hakee, tai tulos on mitä sattuu. Sanoisin että 80% siellä olevasta chiliaineksesta on aika mitäänsanomatonta ja hyvin usein huonosti dokumentoitua. Aina ei ole minkäänlaista lajikuvausta tai edes kasvupaikkaa.

Kiintoisinta USDAn chileissä on samalla niiden huonoin puoli. Ne kun eivät keskimäärin edusta kaikkein pisimmälle jalostettuja länsimaisia lajikkeita (mutta sitäkin useammin etelä-amerikan paikallisia viljeltyjä chilejä), niiden satoisuudet ja sen sellaiset eivät välttämättä ole kummoisia. Mutta toisaalta ne ovat usein chiliä "aidompana", jos esim. tieteellisestä mielenkiinnosta haluaa tietää millaisia etelä-amerikan annuumit oikeasti ovat! (eivät välttämättä sen kummempia kuin muutkaan ;)

Minulle ne ovat tavallaan matka eteläamerikan sydämeen, enkä niin välitä siitä millaista satoa niistä aina tulee... Eli en suosittele useimpia USDA-lajikkeita niille jotka keskittyvät tehoviljelyyn ja hedelmäntuotantoon, jo senkään vuoksi että monien lajikkeiden kasvuolot ovat hyvin erilaisia verrattuna meille tutumpiin lajeihin. USDAssa on tiedettä ja romantiikkaa, ja onnen potkiessa myös mukavia yllätyksiä.

Varsinaisia villichilejä ja harvinaisuuksia siellä on muuten yllättävän vähän! Epäilen vahvasti että niille on aivan omat geenipankkinsa.

Se, muuten vielä, vakavasti puhuen USDA-lajien jakamisesta: yritetään pitää huoli siitä että se siemenaines pysyisi suht' puhtaana, sillä se 5 siemenen annos jonka sieltä saimme, saattaa olla kaikki mitä koskaan saamme. Noita lajeja kannattaakin kasvattaa sillä silmällä että esim. taatusti puhtaasti itsehedelmöittyneet hedelmät otettaisiin heti siemenkäyttöön ja pusseihin merkittäisiin hyvän tavan mukaisesti: "todnäk. puhdas" tai "puhdas" tai "seka" (jos kimalaiset ovat mellastaneet kasvissa). Jne.

Näin vältymme ikäviltä ylläreiltä joita itse kullekin on sattunut kun "habanero ei olekaan habanero"...  :;):