tammikuu 10, 2025, 12:19:53 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Fataliin yllätyschilit

Aloittaja Jägermeister, toukokuu 12, 2008, 20:33:07 ip

« edellinen - seuraava »

Jägermeister

Itse tilasin siemeniä alkuvuodesta ja sain mm. yllä olevan yllätyssiemenen kaupan päälle. Mihinkä suuntaan kannattaisi lähteä veikkaamaan sen alkuperää. Kasvuvauhti ollut hurja viimeisen 10-14 päivän aikana. Juuri istutettu isompaan ruukkuun.

PekkaP

Oiskohan Baccatum. Heitetään nyt vaikka Aji Cristal :)

Jägermeister

Toisessa purkissa joka nyt kylläkin kasvihuoneessa kasvaa Aji Cristal, se on aika erinäköinen ja kokoinen joten veikkaan ettei se ole kyseessä.

Aji Inferno

Mattapintaiset, hiukan karvaiset lehdet? Jonkin lajikkeen Rocotohan tuo silloin.

Bermann_7

Näyttää hieman Lemon Dropilta..  :D

Itselläni on sellainen, ja tuo kyllä muistuttaa aika lailla sitä... samanmuotoiset lehdet jne.. Tosin, JOS lehdissä on karvaa, ei kyse sitten ole lemonista....
So it goes.
-KV

pumpkinca

Muistuttaa aikalailla omaa edesmennyttä Malawi birds eyetä joka kasvoi silmissä.=)

Jägermeister

Lehdet ovat kyllä hieman karvaiset. Lemon Drop se ei ole, sellainen kasvaa itselläni kanssa. Joksikin Rocotoksi itsekin sitä olen veikkaillut. Tarkempi määritys lienee mahdollinen vasta kukintavaiheessa.

Soppamies

I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Soppamies"Tummat vai vaaleat siemenet?

Totta! Jos hyvin tummat siemenet, niin varmasti c.pubescens. Ja loppu selviää sitten hedelmiä ihmetellessä. Jos punainen hedelmä, niin lajikenimenä "Rocoto", jos keltainen niin "Canario" - ja jos jotain tuolta väliltä, niin sitten jotain muuta. ;)  Mutta sillä ei ole oikeasti suurta väliä; mahtava kasvi joka tapauksessa, vaikkei tarkkaa "lajikenimeä" tietäisikään. Rocoto on aina Rocoto! :)

p.s: pilkuntarkoille chilipäille... Jos *ihan* tarkkoja ollaan, niin tummat, jopa mustat siemenet on useilla muillakin chililajeilla kuin c.pubescensilla. Nämä vain ovat äärimmäisen harvinaisia villichililajeja, joihin harrastaja ei taatusti "sattumalta" törmää - useimmiten ei yrittämälläkään elinikänään. Eli kun löytää isoja, tummia chilin siemeniä, kyseessä on kyllä käytännössä aina c.pubescens.

Aji Inferno

Hmm... tulipa mieleen. Jos (!) tuon siemenet ovat vaaleita ja pieniä, mutta lehdet tummahkoja, mattapintaisia ja tosiaan vähän karvaisia, silloin kyseessä voi olla myös maanmainio villichili capsicum praetermissum Brasiliasta! Sen tunnistaa viimeistään kolmivärisistä (violetti, valkea, keltainen) kukista ja soikeista, pienistä marjoista.

Kolmas mahdollisuus olisi "isomarjainen" (= puolivilli) versio Bolivian c.cardenasii villichilistä, jota moni Rocopicaksikin kutsuu. Se muistuttaa kasvina sekä c.pubescenseja että c.praetermissumia välillä melkolailla, mutta tekee noin 1cm läpimittaisia pyöreitä marjoja. Kukat ovat edellisten kaltaisia, violetteja ja kellomaisia.

Että siinäpä ihmettelemistä vielä hetkeksi. ;)

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Jägermeister"Joksikin Rocotoksi itsekin sitä olen veikkaillut. Tarkempi määritys lienee mahdollinen vasta kukintavaiheessa.

Pubejen lehdissä on voimakas tuoksu, samantyyppinen kuin tomaatin lehdissä.

Jägermeister

Lainaus käyttäjältä: "Soppamies"Tummat vai vaaleat siemenet?

Tuhannen taalan kysymys. Istutin kolme yllätystä josta kaksi onnistui. Yksi niistä siemenistä oli tumma ja suht isokokoinen. Mutta en 100% varmuudella osaa sanoa oliko se juuri tämä. Hyvinkin mahdollista.

Jägermeister

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"
Lainaus käyttäjältä: "Jägermeister"Joksikin Rocotoksi itsekin sitä olen veikkaillut. Tarkempi määritys lienee mahdollinen vasta kukintavaiheessa.

Pubejen lehdissä on voimakas tuoksu, samantyyppinen kuin tomaatin lehdissä.

Pitää tarkistaa kun pääsen kotiin takaisin.

escargo

Heii mulla on tismalleen saman näköinen chili ja luulen että se on fataliin yllärichili, mulla meni jossain vaiheessa purkit sekaisin enkä muista enää mikä oli mikä, mutta muut chilit jota laitoin oli pieniä haba ja boliwi, joten tämän täytyy olla se ylläri. Lehdet on ISOT, lähes kämmenen kokoiset ja kasvuvauhti hurja. Tilasin siemensetin loppuvuodesta 2007. olisi kiva tietää mikä kasvi on kyseessä, jos se on joku ihan mahdoton niin voin lahjoittaa sen jollekin osaavalle.  :o

escargo

Tässä vielä kuva todisteeksi. kasvi on tällähetkellä ihan liian pienessä purkissa, tosin näyttää viihtyvän ja kasvavan. Jos tietäisi kuinka iso tuosta tulee niin laittas oikean kokoiseen purkkiin. 35cm altakastelupönttö olisi joutilaana.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "escargo"Tässä vielä kuva todisteeksi. kasvi on tällähetkellä ihan liian pienessä purkissa, tosin näyttää viihtyvän ja kasvavan. Jos tietäisi kuinka iso tuosta tulee niin laittas oikean kokoiseen purkkiin. 35cm altakastelupönttö olisi joutilaana.

Aji-tyypin isolta baccatumilta hän näyttääpi... :)

escargo

Fatalii voisi vähän valottaa mikä baccatumi tuo voisi olla niin tiedän jaksanko kasvattaa ;)

Red Candy

Olen kyllä aloittelija itse, mutta arvelisin ettei sitä korkeutta enää kauhean paljon tule, koska chilisi on jo haarautunut. Joku pienempi kuin 35 cm purkki voisi olla sopivampi. Kukkia tulee varmasti pian.

Jägermeister

Lainaus käyttäjältä: "Red Candy"Olen kyllä aloittelija itse, mutta arvelisin ettei sitä korkeutta enää kauhean paljon tule, koska chilisi on jo haarautunut. Joku pienempi kuin 35 cm purkki voisi olla sopivampi. Kukkia tulee varmasti pian.

Omani (jos kyseessä sitten on sama lajike?) ei ole viime aikoina kasvanut korkeutta kovinkaan paljoa, haarat ovat kyllä sekä tuuheutuneet että pidentyneet jonkin verran, mutta kasvu on ollut enimmäkseen sivulle päin.

Itselläni käytössä about 35 cm "ei-altakastelu"-purkki. Nuppuja ei ole näkynyt vielä yhtäkään.

escargo

Mulla kävi vähän kaikkien chilien kanssa niin että ne kasvoi pituutta liian nopeesti. Laitoin jo marraskuussa itämään ja huonon valon takia ne sitte venähti vaikka katkoin niitä usein. Varsista ei tullut kovinkaan paksuja. Poikkeus on juuri tämä chili jolla on ihan sopivan paksunen varsi ja korkeuttakin kasvoi vasta nyt auringonvalossa. Nyt viikon aikana on tullut n. 10 cm pituutta ja tuntuu kasvavan koko ajan. Täytynee laittaa tolle joku 30 cm pauliina ruukku.

PS. Voisiko tämä olla Ramiro? niitäkin tuli idätettyä mutta en muista lensikö roskiin :?: