Canarion ja Turbo puben itämisaika

Aloittaja Morbe, toukokuu 15, 2008, 21:33:54 ip

« edellinen - seuraava »

Morbe

Ostin tässä reilu kuukausi sitten n. 18 eri chililajia, ja laitoin itämään kivivillaan kaikki samaan minikasvihuoneeseen, 3 siementä ja 3 kuutiota per laji. Lämpötila pysyi melko tasaisesti siinä 26-29 koko ajan, ja melkein kaikki chilit itivät ensimmäisen viikon sisällä, paitsi canariot ja Turbo pubet, joista ei yksikään ole itänyt vieläkään, vaikka muut kasvit hipovat jo puolta metriä.

Noi 2 lajia on ainoat C. pubescens ryhmään kuuluvista siitä satsista. Eli onkos noiden itämisaika oikeasti vaan järjettömän pitkä vai tarvitsiskos ne erilaiset olosuhteet. Vai onko vaan käynyt paska mäsis ettei yksikään siemen ole noista lajeista ollut itämiskelpoinen. Fataliin siemenistä oon kyllä kuullut pelkkää positiivista palautetta tähän mennessä.

Aji Inferno

Vaikka täällä Infernon foorumeilla muitakin näkemyksiä löytyy, sanoisin, että nuo c.pubescens lajin chilipaprikat ovat monilla tavoin hyvin erilaisia "normaaleista". Niiden idätys saattaa todellakin kestää yllättävän kauan. Eli älä luovuta vielä! :)

chiliwili

Fataliilta saadut Turbo Pubet itivät minulla kaktus/idätysmullassa nopeasti, toisena koko satsista heti Lemon Droppien jälkeen. Lemonit itivät kuudentena päivänä, turbot seuraavana päivänä.

Lopez

Kuudesta itämään laitetusta Canariosta 2 iti parissaviikossa, ja lopuista neljästä ei ole vieläkään mitään elonmerkkiä näkyvissä (siemenet kylvetty maaliskuun lopussa). Kaikilla samat olosuhteet ja muiden lajien itämisprosentti ollut suht huikea. Manzano Amarillon 4:stä 2 iti nopeasti, ja 2 antaa odottaa itseään, ja pari pubescens:iä ei ole antanut kuulua itsestään ollenkaan. Muutenkin tuntuu "hieman erilaisilta" noi C.Pubet verrattuina muihin, joten älä ihan vielä tosiaankaan luovuta...

Tsilimiäs

Lainaus käyttäjältä: "Lopez"Kuudesta itämään laitetusta Canariosta 2 iti parissaviikossa, ja lopuista neljästä ei ole vieläkään mitään elonmerkkiä näkyvissä (siemenet kylvetty maaliskuun lopussa). Kaikilla samat olosuhteet ja muiden lajien itämisprosentti ollut suht huikea.



Samma häär. Luulen kyllä että hukutin muutaman noista Canarioistani jo idätyksessä. Hidas se on näköjään alussa muutenkin, tähtään suunnilleen Jouluun tuon sadon kanssa.

Zander

Lainaus käyttäjältä: "Morbe"Ostin tässä reilu kuukausi sitten...

... vaikka muut kasvit hipovat jo puolta metriä.

Kuukaudessa puolimetrisiä? :shock:  Missä sä noita kasvatat ja miten?

Morbe

Reilu kuukausi tarkoittaa nyt 5 viikkoa, ja ne chileistäni mitkä saavat tällä hetkellä kunnolla valoa (kasvihuone vasta työn alla), ovat kyllä siinä reilusti yli 40cm, lähellä sitä puolta metriä, mm. ramirot, Bolivian rainbow ja Malawi Birds eye, ja yksi Aji hanabero on jo melkein siellä 60 cm:ssä. Ne on kasvaneet semmosessa ikeasta ostetussa tupperware tyylisessä purkissa mihin sahasin kanteen kahdeksan reikää ja laitoin chilit niihin verkkoruukuissa ja vettä ihan piripintaan (niin että kivivillakuutiot kokonaan veden alla, ja annoin siitä sitten pinnan laskea itsekseen). Valo on ilmeisesti aika täydellinen, semmonen 80w violetti kasvilamppu, koska auringonvalolla tai muilla lampuilla kasvavat ovat paljon lyhyempiä vielä. Ja mato/micro lannotteena.

Vähän nyt sivusi aiheesta, täytyy näemmä vaan odotella, laitoin nyt kumminkin uuden satsin canarioita itämään kun oli pari siementä jäänyt yli, sittenhän näkee mistä kiikasti. Täytynee vaan odotella vielä.

Kiitos vastauksista!

wille

Lainaus käyttäjältä: "Morbe"...Ne on kasvaneet semmosessa ikeasta ostetussa tupperware tyylisessä purkissa mihin sahasin kanteen kahdeksan reikää ja laitoin chilit niihin verkkoruukuissa ja vettä ihan piripintaan (niin että kivivillakuutiot kokonaan veden alla, ja annoin siitä sitten pinnan laskea itsekseen)...



Laita ihmeessä pieni uppopumppu sinne kierrättämään sitä vettä, muuten voi tulla ongelmia...
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Morbe

Ei ne oo sinne jäämässä, se oli vaan tommonen taimenkasvatushäkkyrä. Ja olen sen verran usein vaihdellu vesiä ettei oo ollu probleemeja

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Morbe"... Valo on ilmeisesti aika täydellinen, semmonen 80w violetti kasvilamppu, koska auringonvalolla tai muilla lampuilla kasvavat ovat paljon lyhyempiä vielä. Ja mato/micro lannotteena.!


Tämä nyt menee reilusti ohi aiheesta, eli itämisajoista, mutta en malta olla puuttumatta.

Valo tosiaan vaikuttaa pituuskasvuun. Riittävästi valoa hidastaa pituuskasvua merkittävästi. Useimmilla chilin kasvattajilla korkea kasvi ei ole tavoite, vaan tuuhea, tukeva chili, joka kantaa paljon satoa ja pysyy itse pystyssä. Noita kasvattamiasi  lajikkeita en tunne kuin Bolivian Rainbown. Se ei minun havaintojeni mukaan ole kookas, vaan pysyy melko matalana ja tuuheana. Omani on nyt neljässä kuukaudessa kasvanut n. 40 cm korkeaksi ja pituuskasvu näyttää pysähtyneen. Se on alhaalta asti tuuhea, paljon oksia, kukkia ja eri ikäisiä ja eri värisiä chilejä latva täynnä. Hieno koristekasvi.

Ääriesimerkki ei-toivotusta pituuskasvusta minulla on täällä:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=44510#44510
Starfish kasvoi viikossa 25 cm kun se ylitti ikkunan yläreunan ja valon. Samaan aikaan toinen parvekkeella kasvoi alle 5 cm. Nyt ne kaikki ovat valossa parvekkeella ja tuon kasvupyrähdyksen aikaiset lehdet kupristelevat ja kellastuvat. Varresta uhkaa tulla kalju siltä kohdalta. Hitaammalla, valossa kasvaneella on tervettä kasvua ja kukkanuppuja.

Morbe

Ilon päivät! Yksi tosta uudesta satsista itää \o/