tammikuu 09, 2025, 22:45:26 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilien maku

Aloittaja Make12345, toukokuu 22, 2008, 16:54:37 ip

« edellinen - seuraava »

Make12345

miltä chilin yleensä kuuluu maistua?

kun oon tilannu pizzerioista pizzaa mihin oon ottanu chiliä, niin ne maistuu aina ihan törkeen hyvältä, eikä yhtään paprikalta. Mut sitten oon ostanu kaupasta chilejä vaikka mitä erilaisia ja ne kaikki maistuu ihan paprikalle.

Mietin vaan että kun nyt itsellä kasvamassa 6 eri lajiketta: torito, champion, aji cristal, bolivian rainbow, short yellow tacasco ja starfish, enkä lainkaan tykkää paprikan mausta, että kasvatanko chilejä ihan turhaan vai onko noista joku laji edes semmonen, joka ei maistuisi paprikalle??

nimujo

Pizzan omat aineet ja mausteet taitavatpi muuttaa sitä makua. Chili = paprika kapsaisiinillä.

Herra 47

ei tuohon voi antaa selvää vastausta...
Osa on kuin paprika kapsaisiinilla ja suurin osa taas maistuu ihan joltain muulta :) lähinnä paprikaa taitaa olla champion... Parempi ja makeampi hieman ehkä omenaan vivahtava torito ihan perus annuumi sopivalla poltteella
Bolivian... No jauheena menee mutta kaunis kasvi :)
Short yellow tabascoa en ole maistanut

Muut kaukana paprikasta...
Kunhan satoa tulee huomaat kyllä itse

Ja ensi vuonna 10 kertaa enemmän kasveja kasvamassa ;)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Herra 47

chinenset ja pubencesit ovat mahdollisimman kaukana paprikasta... :) niillä on vaan taipumusta olla hiukan keskivertoa tulisempia... Poikkeuksia on...
Baccatumeissa on myös hyviä lajeja paljon...

Mutta kuten aiotkin maistelee ja ensi vuonna uusia lajikkeita kehiin... Ja etsii itselle parhaiten maistuvat lajikkeet...
kat ko kat kara puuhu

timppa

Raakana kun syö chilejä, niin jotkut maistuvat lähinnä herneelle. Kannattaa siis maistella chilejä eri kypsyysvaiheissa. Paprikan maku myös poistuu tai ainakin muuttuu erilaiseksi kun chilistä tekee jauhetta. Savustuksella saa sitten jo tosi erilaisen maun.
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

Soppamies

Eiköhän nuo kaikki saa maistumaan "pizzeria-chililtä" kun upottaa ne etikkaliemeen viikoksi. :-p
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

¿Por que no?

Kiinnostaa, mitä tässä tuolla "pizzeria-chilillä" tarkoitetaan. Ilmeisesti jalapenoa tai sitä pepperonia (vai mikä se nyt oli :lol: )

Nehän ei kovin paljon paprikalle maistu, enempi etikalle. Omatkin chilit voi siis upottaa etikkaan, jos siitä kerran tykkää! Ohjeita löytyy reseptipuolelta. Hyvä säilöntämuotohan se on, osan laitan minäkin etikkaan kun satoa tulee, osa menee pakkaseen ja osa kuivaukseen. Tuoreet chilit maistuu minun mielestä aina enemmän tai vähemmän paprikalle, oli miten oli. Onneksi tykkään paprikasta ihan hurjana, se on ehkä paras vihannes, tomaatin lisäksi.

Jos ei tuo auta, on vain parempi ostaa kaupasta niitä pizzeria-chilejä tai kysyä suoraan sieltä pitsanpyörittäjältä paprikalle maistumatonta paprikaa :D

Herra 47

Suurin osa noista suomessa myytävistä säilykke chileistä (varsinkin juuri jalapenot) joita ruokaloissa ja kebab paikoissa on. Ovat kyllä enemmänkin suolaveteen kuin mauste-etikka liemeen tehtyjä...
Mauste -Etikka liemessä minun mielestä maku on 10 kertaa parempi kuin suolaliemessä :)
kat ko kat kara puuhu

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "herra 47"Suurin osa noista suomessa myytävistä säilykke chileistä (varsinkin juuri jalapenot) joita ruokaloissa ja kebab paikoissa on. Ovat kyllä enemmänkin suolaveteen kuin mauste-etikka liemeen tehtyjä...
Mauste -Etikka liemessä minun mielestä maku on 10 kertaa parempi kuin suolaliemessä :)

Jos chilin maku on hyvä, niin turha sitä on mausteilla enää mennä säätämään :)

Käyttötarkoitus ratkaisee - jos chiliä haluaa käyttää osana omaa ruokaa, niin maustamaton on parempi, sillä silloin kokkaaja voi itse käyttää haluamiaan mausteita.

Jos taas chilisäilykettä käyttää naposteluun tai vaikka ruan lisäkkeenä, niin silloin toki maustettu versio on monesti mielyttävämpi.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

terawatti

Chilin kuuluu maistua hyvältä ja tuliselta  :wink:

Mulla on tosin mielenkiintosia jalapenoja, eivät maistu vihreänä millekkään  :?  ja punaisina maistuvat TODELLA MAKEALLE  :shock:  :shock:  mutta ovat silti kunnolla tulisia  :lol:  :D
Shiny Frog-device

harvester

Heh mulla on varmaan samat jalapenot täällä. Ekaa kertaa kasvatan jalapenoi ja paria on tullu maisteltua vihreänä, aika mehukkaita, joskin täysin tulettomia, noo nyt on alkanut yksi punottaa, eli menee syöntiin jahka valmistuu, toivotaan että maku paranee.. ainakin ne on noille vihannespunkeille kelvannu ihan tollasenaankin :)