tammikuu 10, 2025, 18:42:40 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilien eroavaisuudet

Aloittaja vilhelm, heinäkuu 15, 2008, 00:55:22 ap

« edellinen - seuraava »

vilhelm

Tuli mieleeni myös kysäistä chilien eroavaisuuksista.

Laitoin pari viikkoa sitten itämään Fataliilta tilattuja siemenä

Aji Peru
Bolivia Rainbow
Datil sweet
C.lanceolatum
birds eye baby

Aji Perusta kaikki ovat itäneet jo vauhdilla ja ovat selvästi suurempia kuin mitkään muista. Esim C.lnceolatumia laitoin kaksi siementä itämään, joista vain toinen itänyt ja sirkkalehdet ovat ainostaan muutaman millin mittaiset ja todella pieni muihin verrattuna.

Onko chileillä sama ravinnetarve lajista riippumatta vai vaihteleeko tietyt ominaisuudet tai valontarve milläkin? Olisi ehkä ollut järkevää laittaa chilit eri idätyslaatikkoon.

Olisi myös hienoa saada chilitietokanta, josta löytyisi jokaisen lajin kohdalta pieni infopätkä mm. kasvatuksesta, sadosta, valonmäärästä ym.

MasaT

Itse kasvaa noista aji peru, boliwian rainbow ja c.lanceolatum.
Lannoitteita ei kannata vielä tässä vaiheessa ajatella. Kun lehdet alkaa näyttää kellastumisen merkkejä niin vaihdat isompaan ruukkuun.
Merileväuutteesta tehtyä mietoa suihketta voi suihkutella.
Aji peru otti ainakin itsellä valtavan kasvuspurtin heti alussa, kannattaa vaihtaa ruukunvaihdon yhteydessä aina vähän reilumpaan ruukkuun, ettei joudu liian useasti vaihtamaan ruukkuja.
Boliwian viihtyy vähän pienemmässäkin ruukussa.
Lanceolatum kasvaa hitaasti mutta varmasti. Niin kuin villichilit tuntuu muutenkin kokemusteni mukaan tekevän.
Lanceolatum viihtyy varjoisemmassa paikkaa muttei tykkää kyttyrää aurinkostakaan.(vois olla hyvä huonekasvi).
Aji peru tuntuu isommaksi kasvaessaan olevan vähän arka aurinkolle. Meinaan sitten kun alkaa olla metrin mittainen ja runkon paksuus n. 1,5 cm.
Olin itse sekoitellut noihin taimimultiin lisää karkeampaa hiekkaa ja kyllä ne juuria ainakin on tehnyt ihan riittävän hyvin.

Herra 47

thechileman.org
Tuolla on chilitietokanta... Ja yhdistyksen sivuille on suunnitteilla myös... Joten eiköhän tuo asia korjaannu
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)