tammikuu 09, 2025, 23:13:24 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tietokoneista

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 19, 2008, 00:21:20 ap

« edellinen - seuraava »

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - helmikuu 13, 2015, 22:48:45 ip
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - helmikuu 13, 2015, 21:05:41 ip
No tuo autotietokone on tietenkin tullut itsellekin taas uudelleen mieleen (sitä jo pohdittiin vuosia sittenkaverin kanssa, silloin ei oikein opnnistunut) Mutta sorriin kuvailema ongelma siinä äkkiä tulee ::)
Jollei tee ääniohjattua tai jotain järjestelmää mikä avaa ovet kännykästä jne  ::) (Yes Michael)
Voisihan sillä periaatteessa ohjata vaikka mimmoisia lisävarusteita autossa musiikista ja videosta heittoistuimiin ja raketinhei... eikunmitä  ;)
Oma heikkouteni tässä on se että en osaa ohjelmoida, ja elektroniikkaa osaan tosiaankin aika rajallisesti. Jotain kivaahan tuolla pitäisi saada automatisoitua  ::)
Itse ostaisin jimssiltä koska voin turkulaisena vain lompsia kauppaan..

-Näyttö voi mahtua keskikonsoliin, markkinoilla on kaikenkokoisia jostain 4" ylöspäin ja kosketusnäyttöjäkin aika kohtuuliseen hintaan.
-Näppäimistöjä löytyy samoin monen kokoisia, pienimmät saa istutettua vaikka rattiin (tosin katsastussetä voi kiukutella  :P ).
-Ovien avaus ja kuljettajan tunnistus esim. RFID-tagilla, vaikka kellon rannekkeeseen tms. upotetulla.
-Ohjelmat voi toteuttaa (tai valita) niin että käyttö on pääosin "hiirellä", pieni kosketuslevy tai joystick esim.

Raspberry on tuollaiseen sikäli helppo että siinä pyörii linux joten ohjelmia saa kohtuullisesti valmiinakin ja voi ajaa tarpeenmukaan eri ohjelmia, Arduinoon pitää koko homma koodata itse "puhtaalta pöydältä" ellei satu löytämään jotain valmista systeemiä eikä pohjalla ole mitään käyttöjärjestelmää (toisaalta Arduinossa on esim. liitettävyydessä omat etunsa).

tai sitten Raspberry yhdistettynä Arduinoon saa molempien hyvät puolet :)

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - helmikuu 14, 2015, 00:50:49 ap
tai sitten Raspberry yhdistettynä Arduinoon saa molempien hyvät puolet :)

Molemmat löytyy tuolta "työhuoneesta"  ::) + joitain hiluja... Kiihtyvyysanturi, kompassianturi (molemmat 3-akselisia), paineanturi (oikeastaan voima-anturi, mittaa puristusvoimaa), kosteus- ja lämpötila-antureita, GPS-vastaanotin (Arduinon shieldi) yms.

akselsson1

Juuh, ja näyttää nyt siltä että tuon toisen suunnitelman toteutus olisi ollut hankala toteuttaa kun ip vaihtelee jatkuvasti dna:n asiakkailla :/ muuta sinne korpeen ei saa.
Ehkä pitää jatkaa ajatusta autokoneesta ;) Wolfmanilla on aikalailla samankaltaisia ajatuksia siitä kuin minulla.
Se pitäisi suunnitella niin että se olisi helppo siirtää toiseen autoon, tuolla nykyisellä kun tuskin ajelen enää juuri vuotta kauempaan. Esim suora sovite DIN-paikkaan voisi olla aika kova sana :)
Langaton näppis jollain tarrakiinnityksellä rattiin ni saa irti helposti  ;)
Siinä tulis insinööriopiskelijallekkin jo haastetta kun tekis piiloon menevän mekaanisen näytön siihen  ::) yhtenä suurempana haasteena vois kyllä tulla se tilanpuute jos meinaa DIN paikkaan mahduttaa  ???
Tätä pitää kyl funtsia  ;D
Oisihan se hieno vaikka siinä olisi ihan aikalailla "perus" youtube, spotify, internet jne toimintoja :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - helmikuu 14, 2015, 10:52:36 ap
Juuh, ja näyttää nyt siltä että tuon toisen suunnitelman toteutus olisi ollut hankala toteuttaa kun ip vaihtelee jatkuvasti dna:n asiakkailla :/ muuta sinne korpeen ei saa.

Ja DynDNS on muuttunut kokonaan maksulliseksi, en ole jaksanut etsiä löytyykö noita maksuttomia dynaamisia DNS-palveluita tällähetkellä millaisia. Ajatushan noissa on se että kone tarkkailee sitä julkista IP-osoitetta ja päivittää muutokset tuollaiseen palveluun automaattisesti jolloin se kone löytyy "aina" sillä samalla nimellä vaikka numeerinen IP vaihtuukin. Tosin kaikki operaattorit eivät anna asiakkaille julkisia IP-osoitteita vaan NAT:in taakse piilotettuja joihin ei pääse netistäpäin ja vaikka saisikin julkisen osoitteen niin usein liikenne sisäänpäin on estetty yleisimmmin palvelinmissa käytettyihin portteihin (portit 0-1024 usein kiinni sisäänpäin).

Huru-ukko

Soneralta saa kiinteän IP:n muutaman euron lisämaksulla.....

akselsson1

Ainakaan viimeksi vielä sonera ei pystynyt tarjoamaan tänne laajakaistaa ollenkaan :/ Tiedä sitten että onko asia muuttunut sen jälkeen  :o

Huru-ukko

Sopiiko tämä näyttö yhteen Intellin 22 nm tekniikan kanssa.......Näytön tiedot
Tässä on pari sellaista ominaisuutta, jota tarvittaisiin. Muitakin hyviä ja joillekkin parempiakin näyttöjä on, kyse on vain tästä.
Jos jollain on sama näyttö tiedossa mistä sen saa halvemmalla, se kiinnostaa  ;).......

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 13, 2015, 10:45:39 ap
Tässä on pari sellaista ominaisuutta, jota tarvittaisiin. Muitakin hyviä ja joillekkin parempiakin näyttöjä on, kyse on vain tästä.
Jos jollain on sama näyttö tiedossa mistä sen saa halvemmalla, se kiinnostaa  ;).......

Olen itte luullut ettei sillä ole muuta väliä kuin että kunhan liitännät sopii  :-[
Olenko nyt ollut ihan Noob  ::)
Nopee näyttö olis kyllä kiva.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - maaliskuu 13, 2015, 11:43:43 ap

Olen itte luullut ettei sillä ole muuta väliä kuin että kunhan liitännät sopii  :-[

Olen vielä NOObimpi kun joudun kysymään  :o :o.... ;D.
Kysymys on lähinnä siksi, kun noissa muissa Intellin romuissa lukee aina yleensä onko tuote suunniteltu 22nm vaiko jollekkin muulle pituudelle....

sorrii

Intellin 22nm tekniikka ?!? Eikös se ole prosessorien valmistustekniikkaa, jolla ei mitään tekemistä näytön tai -ohjaimen kanssa?!?
Onhan toki i-professoreissa integroitu näyttis, jos siitä on kyse ...  ???

G-Sync taas on nVidian tekniikkaa eikä kait haittaisi vaikka olisi AMD'n 32nm tekniikkaa koneessa samaan aikaan ...

Tällaisella vanhalla ukolla on kyllä niin hitaat silmät, että iha sama onko vastetta 1ms tai 100. Tai 50Hz vs 120Hz: mä en näe eroa. Pääasia näytöllä on että se on iso  ;)
Itsellä on Dellin 27" näyttö 2560x1440 -resolla. Windowsissa valittuna iso näyttöfontti, että näkee surffata  8) 8) ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 13, 2015, 11:51:35 ap
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - maaliskuu 13, 2015, 11:43:43 ap

Olen vielä NOObimpi kun joudun kysymään  :o :o.... ;D.
Kysymys on lähinnä siksi, kun noissa muissa Intellin romuissa lukee aina yleensä onko tuote suunniteltu 22nm vaiko jollekkin muulle pituudelle....

Väittäisin että yhteensopivuus pitää varmistaa lähinnä prosessorin ja emolevyn välillä. (Kanta ja teknologia)
Ymmärtääkseni kunhan oikealla liitännällä, näytönohjain voi olla ihan mikä vain, ja näyttökin. Onhan joillainkin 7v vanhoja näyttöjä koneissa missä on ihan uusimpaa teknologiaa sisältävät prosessorit  :o
Viksummat korjatkoon  8)

Jone1970

Mistään muista yhteensopivuuksista tuon näytön osalta ei tarvi olla huolissaan kuin siitä, että näytönohjaimesta löytyy DisplayPort ja että näytönohjaimen sekä näytön tukemat näyttötilat käyvät yksiin.
Mikä ei tapa sattuu ihan hel*etisti.

Huru-ukko

Kiitos kommenteista.......Oikeastaan kyse on ettei näytön välkkymistä erottaisi.
Tuo näyttöhän on LCD näyttö, ja olin lukevinani* tänä aamuna että siinä ei pitäisi olla välkkymistä/ virkistystaajuus.
Silti tässä po. näytössä on 144 herztsiä, joten kaippa siellä jonkunnäköinen välke on.

* Lainausta......
LCD-näytöillä vastaavaa ongelmaa ei ole, sillä edellinen kuva pysyy näytöllä siihen saakka, kunnes uusi kuva korvaa sen, jonka takia kuvien väliin ei tule välkähdystä. LCD-näyttöjen virkistystaajuudet ovat usein kuitenkin pienempiä kuin kuvaputkinäyttöjen, joka saattaa haitata niissä tilanteissa, joissa korkeammalle virkistystaajuudelle olisi käyttöä (mm. FPS-pelit ja tiettyjen videoiden katselu).

Tämä tieto taitaa olla aika vanhaa jo....

Nykyään on näytöt ja televisiot siinä 50-60 hz tienoilla.....

Kyse ei ole näkyvästä välkkymisestä, vaan siitä että silmät pystyy siltikin sen rekisteröimään.

sorrii

LainausSilti tässä po. näytössä on 144 herztsiä, joten kaippa siellä jonkunnäköinen välke on

Kyse ei ole välkkymisestä, vaan siitä kuinka nopeasti näyttö pystyy vaihtamaan kuvaa videossa, peligrafiikassa. Nörtit tuolla Muropaketissa puhuvat jatkuvasti kuinka kamalaa on pelata 60Hz näytöllä ja pitäisi näytön toimia ainakin 120Hz. Hyvällä grafiikkakortillahan pelien 3D-grafiikka puskee frameja niin paljon kuin kerkiää. Minimi hyvälle pelattavuudelle on kait 40fps mutta jotkut väittää erottavansa kuvan nykimistä jos on alle 100. Jos näyttö tukee vain 60Hz-tilaa ja krafiikkakortti puskee toistasataa ruutua sekunnissa, niin meneehän se vauhti hukkaan. Elokuvassahan on freimejä 25/sek tai ~30fps. Jossain vauhdikkaassa taistelu- tai vaikka rallipelissä se voi oikeesti olla liian hidasta: Ei näe väistää luoteja, nääs  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

akselsson1

Sorrii tiivisti mun mielestä aika hyvin.
Itse en kans huomaa mitään tuossa 60Hz paneelissa. Läppärillä kun pelatessa menee fps alle 30 niin hyh hyh kun alkaa tökkimään :D mutta pöytäkoneen näyttis pitää kyllä varmana aina yli 60fps niin ei ongelmia, tietty ne yli 60 menevät freimit menevät "hukkaan"

Huru-ukko

Mistä tuon ominaisuuden näkee, kuinka usein näytönohjain päivittää kuvan...... :o ::)....
AMD Radeon HD 7800 Series käytössä.

sorrii

maaliskuu 16, 2015, 13:58:03 ip #1576 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 16, 2015, 14:00:34 ip käyttäjältä sorrii
Noissa 3D -testiohjelmissa ainakin on optio vähintään, että se FPS-luku näkyy jossain nurkassa. Mun mielestäni jollain mediaplayereillakin tulee se FPS, joka tietenkin videolla on joku vakio, esim. 25. 3D Markissa näkyy; Valley Benchmarkissa; MSI Afretburner -virittelysofta antaa option monitorointiin ... jne.

Normi 2D-käytössähän se kuvataajuus on säädetty näyttötilan yhteydessä ...

Taitaa vielä mennä niin, että olisi riittävän sekavaa, että esim. pelissä se framerate on se mitä näyttis jaksaa laskea; näytölle piirrettävän kuvan taajuus taas on .. hmm.. jotain muuta, ehkä ... taisiis ..kai  ??? :-\

Muoks. Mun telkkarissa muuten taisi olla kuvataajuus 200Hz ja TV-lähetyksessä sen kuitenkin on joku 25Hz ..  :D :D .. SIINÄ on kysymys välkkymisen estämisestä..

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 16, 2015, 13:58:03 ip
Muoks. Mun telkkarissa muuten taisi olla kuvataajuus 200Hz ja TV-lähetyksessä sen kuitenkin on joku 25Hz ..  :D :D .. SIINÄ on kysymys välkkymisen estämisestä..

Duoda... Tarkennetaan vähän, TV-lähetyksessä kuvataajuus on 50Hz mutta sieltä tulee "puolikuva" kerrallaan (joka toinen vaakarivi) eli kokonainen kuva tulee 25*sekunnissa (HD-lähetyksissä tuo lomitus on voinut poistua, en jaksa tarkistaa). Ruutu kuitenkin päivitetään tuolla 50Hz taajuudella normaalisti jolloin useimmat ihmiset eivät havaitse välkkymistä.

Vanhoissa kuvaputkissa sen välkkymisen havaitsi helpommin kun vanha kuva ehti sammua ennen uuden piirtoa, se kuinka pahasti kuva välkkyi riippui kuvaputken loisteaineen jälkiloisteajasta eli kuinka kauan se piirretty kuva pysyi näytöllä ennen hiipumistaan.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 16, 2015, 12:39:30 ip
Mistä tuon ominaisuuden näkee, kuinka usein näytönohjain päivittää kuvan...... :o ::)....
AMD Radeon HD 7800 Series käytössä.

Aika monessa pelissä näkyy nurkassa myös fps luvut koko ajan :)
Ja kuten sorrii sanoi, testiohjelmissa näkyy myös, ja antavat sitten tuloksetkin jossa on max min average jne. fps luvut :)
Itse kun olen käyttänyt furmark ohjelmaa testaamiseen, niin se on ainakin todella vaativa, ja käytännössä kaikki pelit pyörivät mulla max asetuksilla paremmilla frame rateilla :)
http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/ (En ota vastuuta linkin takaa löytyvistä latauksista, en muista mistä latasin itse)

Jani M

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - maaliskuu 16, 2015, 10:01:05 ap
Sorrii tiivisti mun mielestä aika hyvin.

Lause, jota en kyllä ikinä odottanut näkeväni. :D