tammikuu 10, 2025, 16:01:31 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Yksinkertainen Ebbi

Aloittaja Xbow, heinäkuu 19, 2008, 21:18:13 ip

« edellinen - seuraava »

Xbow

Päätin sitten tehdä uuden yksinkertaisen ebbin. Jaan tämän ( ei välttämättä niin hyvän, saa kritisoida ) idean koska tällä tavoin kykenee minunkin kaltainen henkilö, jolla on molemmat peukalot keskellä kämmentä, tekemään täysverisen ebb & flow hydron :)

Nimeksi olen tälle antanut PnP Jebberi, koska kaikki olennaiset vermeet ovat yhdessä elementissä. Plugaa jebberi chileineen resoon ja antaa palaa.

Hyvänä puolena tässä on:
- Ei tarvitse etsiä letkunliittimiä, kun niitä ei tarvita
- Pikku vuodoistakaan ei tarvitse skitsoilla, kunhan vaan isommat 'viat' tukkii.
- Halpa, 2.5w Hong Kong tavaratalosta saatava Jebo pumppu riittää.
- Huollettavuus kuitenkin helppo. Letkut, pumppu sekä chili yhdessä elementissä, jonka voi siirtaa monenmoisen resoon. Vaikkapa järveen pelastusrenkaan kanssa jos niikseen tulee  :lol:
- Järjestelmän siirtely on harvinaisen helppoa

Miinuksiakin toki on
- Reson vaihdossa tai läpikotaisessa huollossa täytyy chilipuskaa siirrellä, joten aivan vieri viereen en näitä laittaisi
- Soveltuu pienimuotoiseen ebbeilyyn, useamman chilin järjestelmät kannattanee tehdä eri tyyliin, kuten Fataliilla.
-Reson on oltava välittömässä yhteydessä chilin kanssa

Tarvittavat vermeet:
- Puukko / pora reikien tekemiseen
- 6mm letkua 0.5m
- Nippusiteitä
- About 10-15cm pätkä paksumpaa letkua ( esim puutarhaletku tai muoviputki )
- Uppopumppu, jo 2.5w pelittää hyvin
- Ämpäri ( minulla 0e 5.8l ruokapurnukoita )
- Pesuvati tms chiliä varten, minun 8l vati maksoi jopa euron.
- Isompi saavi tms resoksi ( minulla 3e maksanut 20l betonisanko )
- Joku kansi, alumiinipaperia tms jottei valo pääse resoon
- Optionaalisena kukkakeppi, tämän saa tukevasti kiinni ämpäriin esim. nippusiteillä.
- Pieni pala esimerkiksi hyttysverkkoa
- Mahdollisesti silikoonia tms isompien vuotojen tukkimiseen, pikkuvuoto ok, koska sillä varmistetaan että vesi myös poistuu eikä jää juuria mädännyttämään

- Digitaalinen ajastin, yhdellä ajastimella voi tietty ajaa useampia ebbejä

Ohjeita:
1. Kiinnitä uppopumppu sekä letku pienempään ämpäriin. Paksumman letkun voi myös kiinnittää. Minulla ämpärin pohja on alaspäin, ämpärissä siellä täällä reikiä, jotta vesi pääsee virtaamaan vapaasti. Pohja alaspäin, niin zydeemi pysyy hyvin paikallaan resossa, kun ämpäri on täyttynyt vedellä. Myös pumppu on kiinnitettynä oikeaan asentoon nippusiteilla, pumpun imukupit eivät kyllä herätä pienintäkään luottamusta. On tärkeää että pumppu pysyy oikeassa paikassa oikeassa asennossa.

2. Tee reiät pesuvatiin pumpun letkua, overflow letkua sekä kukkakeppiä varten.

3. Ujuta letkut pesuvadin reikien läpi, laita letkujen tyviin vaikkapa nippusiteet pitämään letkuja paikoillaan.

4. Kiinnitä hyvin pesuvati ämpäriin, jossa letkut ovat kiinni. On tärkeää, että letkut, kukkakeppi sekä pumppu pysyvät paikoillaan, kun jebberiä siirrellään.

5. kiinnitä hyttysverkkoa vaikkapa nippusiteillä letkujen päihin, jotta roskat, sora yms ei pääsisi pumppuun tai resoon.

Optional: Laita alumiinipaperi tms vadin alle, mikäli muuten resoon pääsee valoa.

6. Täytä reso vedellä, laita jebberi resoon, koeajamalla varmista ettei vuoda liikaa ja riittävästi vettä pääsee pesuvatiin. Myös veden asianmukainen poistuminen on hyvä varmistaa tässä vaiheessa.

7. Ota Jebberi pois resosta, laita chili kevytsoran kanssa pesuvatiin, jebberi takaisin resoon ja eikun rokkenroll :)

Tässä muutamia kuvia, kuten huomaa niin kaikki osat ovat täysin irrallaan resosta, mutta pumppu, letku yms tilpehööri kuitenkin asianmukaisesti kiinnitettynä :)

Toki tätä voi jatkojalostaa ja varmaan parempiakin ideoita löytyy, ei muuta kun jakamaan ideoita ja kertomaan ehdotuksia :D

Edit: Pientä viilausta sekä termien korjailua
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Raattori

saattaa kuullostaa tyhmältä kysymykseltä mutta;
eli siis olen itse miettinyt tuon ebbin tekoa mutta mietin että miten tuo niinku loppupeleissä toimii koska on en ole koskaan sellaista livenä nähnyt. eli pumppaako pumppu tuon sinisen vadin täytteen vettä  ja sen jälkeen se pääsee jostain valumaan takaisin säiliöön? vai mikä tuo toiminta periaate yleensä on eli kastellaanko kevytsoraa vain hetkellisesti koska jossain ruukuissa on niin isot reiät pohjissa ettei siellä vesi pysyisi ollenkaan. ja kuinka usein pumpun tulisi pyöriä?

Xbow

Tuolta löytyy perustiedot ebbistä. Kyllä, pumpulla pumpataan vettä esimerkiksi minuutin ajan juuritilaan, jonka jälkeen pumppu pois päältä ja annetaan veden valua takaisin säiliöön. Tämä voi tapahtua esimerkiksi 4 kertaa vuorokaudessa. Tällä tavoin juuret saavat melko maksimaalisesti happea, toimivat optimaalisesti, eivätkä rupea mätänemään.

Vesi valuu alas siitä pumpussa kiinni olevasta letkusta, joten ylimääräsiä reikiä esimerkiksi vatiin ei tarvita. Ainoastaan ylivuoto letkunpätkä, jottei tapahdu niin éttä pumppu pumppaa vettä yli laidan -> katastrooffi.
#209 säälittävät 38,61 g

Chillisti

Olen itsekin miettinyt ebbin tekemistä mutta mietityttää että jos ja kun juuret  kasvaa sinne pumpun letkuun mitä tehdä..? voiko tämän tehdä niin että ne juuret ei kasvaisi sinne kun minua se hieman arveluttaa.

Xbow

Djoo, ainakin mulla vielä on letku vetänyt. Tiedä sitten, kun pumppu pärähtää päälle, tönäseekö virtaava vesi pois juurenpätkät, jotka ovat menossa letkuun. Lisäksi siinä ( letkun suussa ) tietty on hyttysverkko, joka kyllä ei sinänsä juurien tunkeutumista estä.

Tarkempaa tietoa nykytilanteesta saan kun nyt olisi viikonloppuna tarkoituksena vaihtaa vesi ja muutenkin ihmetellä miltä näyttää. Naga ainakin on kasvanut isoksi, joskin se saa länsi-ikkunalla heikohkosti valoa.
#209 säälittävät 38,61 g