kirkas toukka ruukussa mullan pinnalla

Aloittaja Paprikaana, heinäkuu 28, 2008, 12:48:48 ip

« edellinen - seuraava »

Paprikaana

mikähän mahtaa olla tämä toukka joka on kirkas ja pituutta sillä oli noin 3 mm. olen törmännyt jo kahteen mullan pinnalla möyrivään iljetykseen  :?
Il Mondo Cambia, Io No!

Chilivaari

Veikkaisin harsosääsken toukkaa:
http://jleskinen.net/index.php?p=otomap

Ne syövät juuri taimelle tulevista chileistä juuret. Muuten niistä ei pitäisi olla isompaa haittaa.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Paprikaana"mikähän mahtaa olla tämä toukka joka on kirkas ja pituutta sillä oli noin 3 mm. olen törmännyt jo kahteen mullan pinnalla möyrivään iljetykseen  :?

Harsosääsken toukka? Onko harsosääskiä pörrännyt ympärillä?

EDIT: olinpa täpärästi hitaampi, mutta sama veikkaus sattui kuitenkin

Paprikaana

eli harosääsket on näitä pieniä mustia "kärpäsiä" ? niitä on viime aikoina pörräillyt asunnossa. kuinkahan näistä pääsee eroon? olen yrittänyt listiä näitä lentäviä otuksia kun on kohdalle sattunut, mutta se on osoittautunut vaikeaksi, koska ne pörrää niin nopeasti aina piiloon :(

EDIT: kävin lukemassa tuon linkki vinkin mäntysuopa liuoksesta :) mutta kukinta vaiheessa mitä vaikutuksia tuolla mäntysuovalla on kasville?
Il Mondo Cambia, Io No!

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Paprikaana"kävin lukemassa tuon linkki vinkin mäntysuopa liuoksesta :) mutta kukinta vaiheessa mitä vaikutuksia tuolla mäntysuovalla on kasville?

En ainakaan ole huomannut mitään vaikutusta. Olen joskus kastellut kasveja ihan 15-20% mäntysuovalla (kun kasvien veden tarve on ollut vähäinen), joten tuollainen 2-3% ainakaan ei vahingoita kasveja.

Lisäksi toukat kuolevat kuumuuteen, jos kasteluvesi on yli 50ºC. Tosin yli 55ºC vahingoittaa jo juuria, joten sitä kuumempaa kasteluvesi ei saa olla.

Paprikaana

prkl!  :evil:  taas löytyi mullasta yksi mato lisää. täytynee lähteä ostamaan sitä mäntysuopaa. lueskelin että madot viihtyvät kosteassa mullassa. hmm.. chilien multa nyt ei kosteana paljon ole, mutta asiaa hankaloittaa se, että nämä sääsket munivat myös muihin ruukkuihin joissa kasvatan muita kasveja jotka tarvitsevat enemmän vettä ja siksi multa on kosteaa -> näinollen sääsket tuskin asunnosta vähenevät. onko kokemusta soveltuuko tämä mäntysuopa KAIKILLE kasveille/hyötykasveille ja yrteille.

vaikuttaako kevytsora mullan päällä mitenkään harsosääskiä ehkäisevästi? entäs altakastelu ruukut?

kuumaa vettä an taida uskaltaa laittaa..
Il Mondo Cambia, Io No!

Aji Ungreat

Eikös juuri näihin käy se mahtava DIY nenäkärpäsloukku?

Laitat mukiin vettä, siirappia, hunajaa tms. "oman maun mukaan", sitten hiukan tiskiainetta.

= Makea töhnä houkuttaa nenäkärpäsiä, ja tiskiaine poistaa pintajännityksen. Joten kun nenäkärpäset laskeutuvat veteen, ne hukkuvat.

Teet muutaman tuollaisen ja laitat chilikasvien lähettyvyyteen niin pitäisi auttaa aika hyvin. Sitten kun homma alkaa olla sellaista tahmeanällöttävää soosia niin kannattaa tehdä uusi satsi. Olettaen että riittävän laadukkaita tuloksia on syntynyt.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Paprikaana"vaikuttaako kevytsora mullan päällä mitenkään harsosääskiä ehkäisevästi?

Todennäköisesti tuo kevytsora vain pahentaa tilannetta, sillä se tasaa kosteutta mullassa ja siten pintamulta on vielä kosteampaa.

Itse olen kyllä muitakin kasveja kastellut mäntysuopaliuoksella, eikä mitään haittaa näyttänyt olevan.

Tehokkain keino tappaa toukat onkin kastella multa läpimäräksi ja antaa mäntysuopaveden olla lautasellakin vaikka tunnin ajan ja sitten kaataa ylimääräiset vedet pois. Pari käsittelyä viikon välein pitäisi riittää.

Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"Eikös juuri näihin käy se mahtava DIY nenäkärpäsloukku?

Tuolla loukulla voi vähentää ongelman seurauksia (eli aikuisia harsosääskiä), mutta niistä ei pääse koskaan eroon poistamatta syytä (eli tappamatta toukkia).

Eija

Lainaus käyttäjältä: "Paprikaana"
vaikuttaako kevytsora mullan päällä mitenkään harsosääskiä ehkäisevästi? entäs altakastelu ruukut?

Mä olen käyttänyt koristekiveä kaikissa ruukuissa, eikä ainuttakaan harsosääskeä ole ollut :)

Paprikaana

great... pitäskö mun nyt nyppiä nuo kevytsorat pois?
Il Mondo Cambia, Io No!

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Paprikaana"great... pitäskö mun nyt nyppiä nuo kevytsorat pois?

Kokeile nyt ainakin aluksi sitä mäntysuopaa. Kevytsora pitää pintamultaa kosteampana, jolloin myös mäntysuopaliuos ehtii vaikuttamaan toukkiin pidemmän aikaa. Mikäli suopa ei auta, niin vasta sitten kannattaa alkaa miettimään muita vaihtoehtoja.

Jos kasveillasi ei ole pinnassa paljon juuria niin voithan kokeilla vaihtaa pintamullaan uuteen (esim kiehuvalla vedellä desinfioituun) muutaman sentin syvyyteen asti.

Paprikaana

jep. nyt menen kauppaan ja ostan sitä mäntysuopaa. eilen löysin mullasta 5 pitkää toukkaa, jotka noukin pois mullasta. voiko siinä ostomullan mukana siis tulla näitä sääskiä?? tästä lähtien kyllä desinfioin mullan kiehuvalla vedellä ennen mitään istutuksia.
Il Mondo Cambia, Io No!

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Paprikaana"voiko siinä ostomullan mukana siis tulla näitä sääskiä??

Kyllä. Ostomullan seassa voi olla harsosääsken munia. Ja usein onkin.
Lainaus käyttäjältä: "Paprikaana"tästä lähtien kyllä desinfioin mullan kiehuvalla vedellä ennen mitään istutuksia.

Itsekin teen aina niin. Minua viisaammat tosin ovat kertoneet, että samalla myös mullan hyödylliset asukit kuolevat. En kuitenkaan ole huomannut itse sen vaikuttavan kasvatuksen, joten olen desinfioinut mullat ennen siementen kylvöä.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Paprikaana"... voiko siinä ostomullan mukana siis tulla näitä sääskiä?? tästä lähtien kyllä desinfioin mullan kiehuvalla vedellä ennen mitään istutuksia.

Desinfiointi on hyvä ajatus, mutta ei sekään kuukausien päähän kanna. Alta kastelu ja pintamullan kuivana pitäminen auttaa paljon.

Hyvän ostomullan mukana ei pitäisi tulla toukkia, vaikka olen kyllä kuullut väitettävän niin tapahtuneen. Ja taas Mustalle Mullalle. Sen sijaan markettien tai torin viherkasvien mukana olen saanut isojakin annoksia harsosääskiä. Keväällä timanttiananas tuli vieraiden tuomana taloon ja sieltä alkoi kuoriutua parvittain noita pikku kärpäsiä.  :twisted:  Citymarketista kuulemma oli kotoisin.

Paprikaana

oh great! kävin kaupassa, mutta sieltä oli loppunut nestemäinen mäntysuopa. ei ollut kun palana. MUTTA siellä oli jotain pirkan mänty neste saippuaa (tai jotain sinne päin) ajaakohan se saman asian?

nimim. tyhmä kun olen
Il Mondo Cambia, Io No!

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Paprikaana"MUTTA siellä oli jotain pirkan mänty neste saippuaa (tai jotain sinne päin) ajaakohan se saman asian?

Eiköhän se aja. Pääasia kuitenkin on, että saippua rikkoo pintajännityksen ja siten hukuttaa toukat.

Wiski

Itse virittelen teipeillä ohuesti rei'itetyt muovikelmut ruukkujen päälle, ja kastelen alta vasta kun kasvi roikuttaa lehtiään (jolloin multa on taatusti kuivaa). Kun kelmun alla ei näy enää kärpäsiä kelmut voi poistaa. Kelmun tarkoitus on siis poistaa kärpästen tuoma esteettinen ongelma.. ja toisaalta eristää saastunut pintamulta.

Suopakylvyssähän multa kastellaan läpikotaisin. Silloin ilmassa lentelevät aikuiset pääsevät helposti munimaan.. IMO paras tapa on pitää sisällä pintamulta täysin kuivana. Kasvarissa en noista niin välitä, mutta kelmutan ruukut kun tuon ne syksyllä sisälle.

Paprikaana

eli näinollen vaikka toukat kehittyisivät lentäviksi , niin ne pysyy kelmun alla, mutta ei voi siis munia kuivaan multaan, tai ainakaan munat eivät kehittyisi kuivassa??? täytyypä kokeilla :)
Il Mondo Cambia, Io No!

Wiski

Niin, sinne kelmun alle syntyy kyllä kärpäsiä, mutta lopulta ne katoavat. Parasta tässä metodissa on, että sääsket pysyvät poissa huoneista, vaikka pystyvätkin jonkin aikaa lisääntymään kelmun alla.

Itse jätän kelmut yleensä paikoilleen koko talveksi, koska kasveja on helpompi suihkuttaa kylppärissä ripsiäisten varalta. Eli kelmu samalla estää liian suihkuveden pääsyn multaan :)

iso-G

Huomasin myös liikettä mullan pinnalla. Annoin butaanikylpyjä niille. Tyydytti ainakin hieman ainaista murhanhimoani, eikä eläviä toukkiakaan ole enää näkyvillä.
No gain, just pain.