tammikuu 10, 2025, 07:36:20 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lajikkeen tunnistaminen

Aloittaja Masapena, elokuu 03, 2008, 23:16:24 ip

« edellinen - seuraava »

Jan

Täällä näkyisi aika heikkoa olevan ihmisten kiinnostus tunnistamiseen, mutta josko jollekkin nämä kuvat sanoisivat jotain. Kyseessä fataliilta saatu mysteerichili. Periaatteessa aika selvä annuumi, mutta aika pienet ja vähän kellomaiset kukat. Ensimmäinen podi muutti juuri värinsä keltaiseksi. Siitä onko tuo keltainen lopullinen väri en luonnollisesti osaa sanoa mitään. Chiliwikistä katsoin läpi kaikki annuumit (joista oli kuvia), mutta mitään tämän tapaistakaan ei näkynyt, joten ainakaan kovin yleinen lajike ei liene kysymyksessä.

Tässä koko kasvi

Lähikuva podista

Lähikuva kukasta

boozeman

Vanero

Se on C. chinense ja Fataliiltakin sitä sai vielä reilu kuukausi sitten. Nyt poistettu vallan kokonaan ostettavien siementen joukossa. Ei edes Out of Stock ilmoitusta tule. Podit kypsyy oranssiksi ja kooltaan arvatenkin jotakin 3-5cm

http://www.fataliiphoto.net/main.php?g2_view=title.Contain&g2_chars=vanero Kuvista sentään löytyy

Mitään muuta tietoa kyseisestä kasvista ei sitten oikein löydykään. Jos jollain on oikeasti faktaa kysesiestä lajikkeesta niin kiinnostaisi tietää hieman enemmän. Vanero on varmaankin kaupallinen nimi, mutta mille? Ehkä se vaan sitten on Vanero.

Tungin tämän nyt tähän viestiketjuun. Lajikkeen kaupallinen nimi on tiedossa, mutta taustatiedot hukassa.
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Herra 47

en ihan varmaksi sano mutta en sanoisi tuota chinenseksi kyllä... chilin kannan mukaan jos katsoo niin siinä ei näy siinä podin liittymäkohdan yläpuolella "vyötä" ja kukka kans vaikuttaa enemmänkin annuumilta
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Harri1980

Voiko omnicolor kypsyttää keinovalossa podit ilman violettia välivaihetta?

calm

Lainaus käyttäjältä: Harri1980 - maaliskuu 07, 2011, 16:11:53 ip
Voiko omnicolor kypsyttää keinovalossa podit ilman violettia välivaihetta?

Melko vahvan uv-valon se siihen violettiin sävyyn vaatii, eli voi.

Jan

Kellään ei ilmeisesti ollut tieoa tai arvausta tuosta minun mysteeristäni? (Oletan, että Vanero kommentti oli erillinen kysymys tms, sillä chinenseksi en tuota usko ellei joku perustele todella hyvin ja podit ovat aivan eri näköisiä, kuin Vanerossa)

Tomo

Lainaus käyttäjältä: Jan - maaliskuu 08, 2011, 14:08:06 ip
Kellään ei ilmeisesti ollut tieoa tai arvausta tuosta minun mysteeristäni? (Oletan, että Vanero kommentti oli erillinen kysymys tms, sillä chinenseksi en tuota usko ellei joku perustele todella hyvin ja podit ovat aivan eri näköisiä, kuin Vanerossa)

Voisiko olla Short Yellow Tabasco? Ainakin vaikuttaa kyseiseltä lajikkeelta.

Jan

Lainaus käyttäjältä: Tomo - maaliskuu 08, 2011, 14:16:48 ip
Lainaus käyttäjältä: Jan - maaliskuu 08, 2011, 14:08:06 ip

Voisiko olla Short Yellow Tabasco? Ainakin vaikuttaa kyseiseltä lajikkeelta.

Hedelmät liian isoja ja pulleita SYT:ksi. SYT löytyy myös minulta kasvamasta ja väri on kyllä samanlainen. Nuo podit ovat siis saman kokoisia ja mallisia, kuin Black Scorpion Tongue:ssa.

M;kko

Janin kasvi näyttää hyvin paljon kasvattamaltani Big Jamaican lajikkeelta. Ko. kasvi on ilmeisesti annuumin ja chinensen risteymä. Huom esim samasta kasvupisteestä lähtevät kukat (tai kuvassa podit). Minulla oli noita kaksi, toinen juuri tuon näköinen, toinen teki punaisempia podeja.

Jan

Lainaus käyttäjältä: M;kko - maaliskuu 08, 2011, 17:21:45 ip
Janin kasvi näyttää hyvin paljon kasvattamaltani Big Jamaican lajikkeelta. Ko. kasvi on ilmeisesti annuumin ja chinensen risteymä. Huom esim samasta kasvupisteestä lähtevät kukat (tai kuvassa podit). Minulla oli noita kaksi, toinen juuri tuon näköinen, toinen teki punaisempia podeja.

Googlella löysin pari kuvaa punaisesta big jamaican lajikkeesta. Kieltämättä aika samannäköinen. Risteytys chinensen kanssa myös on loogista, sillä kukat kyllä omaan silmääni näyttävät enemmän chinencen kukilta.

Juhoa

Mulla kasvamassa "Thai Chiliä". Onko sillä mitään toista nimeä, kun ei tunnu siitä löytyvän mitään tietoja. Täytyy sanoa, että erittäin hyvin ja tuuheasti kasvaa. Tällä hetkellä 2 Thai Chili puskaa ja ne on kyllä mennyt kasvussa reippaasti edelle muita.

oh5yw

Mikäs tämä sitten on?

Sain tuttavalta talven yli säilyneitä chilipuskia, mutta lajikkeesta ei tietoa....

taimet ovat puolimetrisiä, lehdet jotenkin roikkuvat alaspäin

kukat ovat hyvin pienet ja katselevat myöskin alaspäin

jokunen podin alkukin on kehittymässä, jotenkin "muhkurainen"

Tuttavan mukaan saattavat ehkä olla jotain habaneroja...???

Säälittävästi niitä kasvaa 7 kpl pienessä parvekeruukussa...

Kari

chiliholisti

maaliskuu 22, 2011, 13:34:13 ip #652 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 22, 2011, 13:35:53 ip käyttäjältä chiliholisti
eli mikäs lajike tää on???sain kaverilta siemenet tossa vuodenvaihteessa,se oli saannu ne kans kaveriltaan.sen verran tiiän näistä et ovat jotain bolivialaisia ja kypsinä kuulemma näistä tulee violetteja.oli tossa eilen pakko maistaa raakana kun näpeissä polttelee :P oli äkkiväkevä ja hyvän makunen...kieltä vähä poltteli semmoset 5 minsaa... 
chili päivässä pitää lääkärin loitolla...
Muista otta CHILIsti...

Lihamestari

Kun mulla nyt kasvaa tuo chili mikä ei ollutkaan jalapeno, niin kuin piti ja Toni.A veikkasi kyseessä olevan Chenzo, niin milloin ton podin tulis ruveta muuttumaan tummaksi? Olis sitten varmistus sille, mitä toi mahtaa olla...

Chiliwikissä kun luki kyseisen puskan olevan raakileena tumma.
Kuvat puskasta:

Kukasta:

"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Chilivaari

Lihamestari

Eli sen ilmeisesti pitää kasvaa lopulliseen kokoonsa ja siitä sitten pari päivää?

Chilivaari

Pieniähän nuo ovat, mutta keskenkasvuisena ne jo mustuivat, varmaan parisenttisenä. Kai se valosta on vähän kiinni, mutta ei minulla tuohon aurinko osunut.

Lihamestari

Noi kaksi palkoa on sen pari senttiä ja vihreitä...
Katotaan mitä noille käy seuraavan viikon aikana. Vaikuttaa vaan siltä, että toi on joku muu risteymä, kun tuo Chenzo.

Sullakin oli noi kukan terälehtien violetit osat huomattavasti tummemat, kun mitä mulla on...

-V-

Tuota Chenzoa näköjään pidetään frutescensina... siitä vaan mun silmääni puuttuvat kaikki fruten tunnusmerkit, eli pystyt n. 90 asteen mutkan tekevät kukkavarret ja palkoa "kuristava" kanta. Kukka on muutenkin isohkon näköinen ja pohjaväri aika puhdas valkoinen. Nuo heteen varrethan taitavat kaikilla violettiin vivahtavilla annuumeilla olla violetit. Mielipiteitä?

Chilivaari

Sehän on tuore risteytys Englannista, vuodelta 2008 ja risteyttäjät sanovat sen olevan frutescens. Varmaan toisena osapuolena on ollut joku koriste-annuum. Tyypillinen frute se ei ole. Tässä vähän lisätietoa:
http://chilivaari.blogspot.com/2010/03/chenzo-pieni-on-kaunista_22.html
http://chilivaari.blogspot.com/2010/04/chenzo-kukkii_03.html