tammikuu 06, 2025, 22:13:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lajikkeen tunnistaminen

Aloittaja Masapena, elokuu 03, 2008, 23:16:24 ip

« edellinen - seuraava »

bläkkäri

Siementen lahjoittajalta sain apua tunnistukseen ja näyttää että Large Red Cherry voisi olla kyseessä. Almaa ei siis noissa saaduissa lajikkeissa ollut matkassa.

Chilivaari

kesäkuu 14, 2016, 21:10:37 ip #1881 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 14, 2016, 21:27:17 ip käyttäjältä Chilivaari
Joo, unkarilaista versiota tuosta on kasvateltu:
http://chilivaari.blogspot.fi/2012/07/kypsia-kirsikoita.html
Almasta sen erottaa alaspäin kääntyvistä pallukoista, jotka ovat raakana tumman vihreitä, Almat kellertäviä ja kasvavat suoraan ylös.
Aika pistävän tulinen oli tuo, ei tullut suosikkia minulle.

EDIT Googlauksen jälkeen: Ilmeisesti nuo eivät ole samaa lajiketta, sillä Large Rediä väitetään hyvin miedoksi.

Muurahaiskarrhu

Mulla olis tämmönen tehtävä. Ostin kaupasta Heinän habaneromixin ja olis kiva tietää mitä lajiketta mikäkin näistä on. Olettelisin, että nää on jotain näistä, joita Heinän sivulta löytyy, mutta en osaa kaikkia varmuudella tunnistaa, kun ei mulla ole ollenkaan habanerotietämystä. Kuvasta ei värieroja oikein huomaa, mutta noi yllä olevat pikkuiset on pikkuisen oranssimmankeltaisia verrattuna alhaalla olevaan isoon, joka luonnossa on myös oranssihtavankeltainen ja jossa on terävä kärki, jota ei kuvassa näy. Punaisista vasemmanpuoleiset on pikkasen tummempia ja oikealla olevat hippasen kirkkaampia.

Jos kuva ei näy: http://i.imgur.com/XhaEIDz.png

thompson

Pari ylivuotista chiliä on vailla lajiketietoa:

1)

2)

Nuo voisivat Fataiiseedsin tilausvahvistuksen perusteella olla Aji Rojo ja Naranga mutta kovin pieniä podeja tuottavat kun esim. Aji Rojoa suositellaan täytettäväksi.

Joni.

En parempaakaan osiota keksinyt enkä uutta viittinyt avata niin mennään tällä jos väärä ketju niin pahoittelut ja siirretään varmaan oikeaan, mutta asiaan.. mistähän mahtaa johtua jalapenojen ympärillä ''puumaiset'' juonteet muissa en ole koskaan huomannut.. Lisäisin kuvan mutta nähtävästi en joko osaa tai koneelta ei voi suoraan lisätä, mutta oletan että tiedetään mitä tarkoitan ja toinen kysymys siementen itämisestä että miten pitkälle ylikypsyneestä siemenet vielä on itämiskelpoisia jos ovat ollenkaan, toki ei minkään läpimädän mössöpallon siemenet varmaan mitään idä.. vai onko vain niin että mustat lentää lepikkoon ja loput talteen..?

Huru-ukko

Jalluihin(kin) tulee parkkiintumaa, eli pinta halkeilee. Lajikkeesta riippuen enemmän tai vähemmän.

Jos kyseessä on c. pubensens laji, niin sen siemenet on mustia.

Muilla lajeilla taas on mustuneet todennäköisesti pilalla. Eli vaaleat siemenet kuivauksen jälkeen talteen.

Jame

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - heinäkuu 02, 2016, 19:39:32 ip
Jalluihin(kin) tulee parkkiintumaa, eli pinta halkeilee. Lajikkeesta riippuen enemmän tai vähemmän.

Tässä yhteydessä puhutaan usein "korkkiutumisesta".
Eiköhän tuo linkin selitys päde myös chileihin https://www.viherpeukalot.fi/?s=7&id=41
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Mauriz

Moro.

Osaiskohan kukaan auttaa. Ostin tuosta paikallisesta citymarketista paketin Habanero chilejä kun yksi haboista näytti omaan silmään vähän oudolta.
Paketissa luki että Bahama trio. Paketissa oli punainen, keltainen ja oranssi Habanero, mutta tuo oranssi tosiaan näytti hieman erikoiselta.

Soitin kasvihuoneelle jossa chilit oli kasvatetettu ja sieltä sain vastauksen, että tuo oranssi Haba olisi Bahama coat lajiketta, mutta ongelma on siinä etten löytänyt kuvaa Googlesta kyseisestä lajikkeesta.

Tää Haba on vaalean oranssi ja näyttää Habalta joskin hieman pitkulaisempi kuin yleensä pallomainen Haba on, mutta sitten.. pinnaltaan on hieman röpelöinen niinkuin esim. Naga Morich tai Bhut jolokia ei silleen siloinen kuori niinkuin Habassa yleensä.
Eli.. oliskohan oikeesti Habanero Bahama coat vai onko jokin risteytynyt lajike ? Kuva olis kännykässä, mut en valitettavasti saa sitä tänne näytille.

Risteytys

Olisiko kyseessä Bahamian Goat Pepper?

Mauriz

Pienen tutkinnan jälkeen selvis et kyseessä on Habanero Bahamian goat lajike.

kilijano

Lainaus käyttäjältä: Joni. - heinäkuu 02, 2016, 19:03:01 ip
En parempaakaan osiota keksinyt enkä uutta viittinyt avata niin mennään tällä jos väärä ketju niin pahoittelut ja siirretään varmaan oikeaan, mutta asiaan.. mistähän mahtaa johtua jalapenojen ympärillä ''puumaiset'' juonteet muissa en ole koskaan huomannut.. Lisäisin kuvan mutta nähtävästi en joko osaa tai koneelta ei voi suoraan lisätä, mutta oletan että tiedetään mitä tarkoitan ja toinen kysymys siementen itämisestä että miten pitkälle ylikypsyneestä siemenet vielä on itämiskelpoisia jos ovat ollenkaan, toki ei minkään läpimädän mössöpallon siemenet varmaan mitään idä.. vai onko vain niin että mustat lentää lepikkoon ja loput talteen..?

Selitys ilmiölle tulikin. Jotku lajikkeet ovat siihen herkempiä kuin toiset. Seuraavassa on ominaisuuden suhteen valikoitu lajike:
http://www.seeds-gallery.com/en/vezanka-chili-seeds.html

Ja sitten Jalapeno, jossa se on jalostettu äärimmilleen:
http://www.pepperseeds.eu/jalapeno-farmer-s-market-potato.html

Oma tunnistettava on lähtöisin kaupan lajitelmasta. Se yleinen soikea, espanjalainen rasia, jossa on takana tulisuusmittari. Otin keltaisesta lötteröstä siemenet kasvatukseen. Takakannen mukaan ainut yhtään sen näköinen olisi Madame Jeannette, mutta itse chili oli minusta eri näköinen kuin netin kuvat.

Kaksi kasvia jäi henkiin, mutta minusta ne näyttävät annuumeilta.

Podit ovat kyllä chinenseen päin:

axo

Laitetaanpa tämä nyt tännekin puolelle, jos vaikka osuis jonku tietäväisen silmää paremmin mitä tuolta mun päivyristä. Eli siis, kyseinen planttu on saatu kaverilta joka tilannut fataliilta pussin white fataliita.vieläpä tilauksen ainoana chinensenä. Kuitenkin nyt kun ainokainen hengissä selvinnyt "white fatalii" saavutti sukukypsyyden olikin hämmästys suuri kun podit on jotain ihan muuta kuin valkoisia. Kasvutapa on tyypillinen chinense, matala ja tuuhea ja rakastaa lannotteita, podit taas muodostuvat ensin vihreinä,muutuvat siitä violeteiksi kunnes taas vihreän ja oranssin kautta punaisiksi. Maku on perus "punainen chinense", ei mainittavaa hedelmäisyyttä tms, helvetillinen polte. Tässä nettiä kaluttuani ainoa samannäköinen puska on ollut purple bhut jolokia jota fataliilla näyttikin olevan myynnissä. Siispä, onko joku kasvattanu purple bhut jolokiaa, näyttääkö samanlaiselta vai olisikohan herra fataliilla päässyt risteytymään ja lopputulemana vain "violetti tulinen chinense"? Alla pari kuvaa:

fatalij

Lainaus käyttäjältä: fatalij - marraskuu 09, 2015, 20:02:02 ip
Mitkä ne voi olla? Musta ja keltaiset kai habanerot. Vihreat fresnot.
Mutta punaiset?
Prismasta. Siemenet otettu talteen...

Vihreistä ei tullut mitään.... "tumma habanero" ei ole vielä ihan kypsä, mutta kohta saa maistaa.
Ylärivissä
Fatalii (hyvää), "prisman punainen", toinen "prisman punainen" (maistuu, kun hollantilaiset aina)
Alarivissä
"prisman punainen habanero" Aj Crystal, "prisman keltainen habanero" (maistuu ihan hyvin)

Tommoisen määran saa viikkossa 2x nyt.

memories

Kasvatin viimevuonna black cobra nimistä annuumia joka oli tilattu Fataliiltä. Nyt sitten kun selasin kyseisiä sivuja(seuraava kausi jo mielessä  ;) ) sattuin huomaamaan että siellä kuvissa oli erinäköinen kasvi. Fataliilla näkyi olevan alaspäin kasvavat podit kun minulla kaikki podit kasvoivat suoraan ylös  :o minulla oleva kasvi oli tosi nätti pieni puu joka oli lisäksi tosi karvainen rungostaan. Ei tarvinnut tukemista ja pituus oli noin metrin puolitoista. Lehdet annuumille tyypilliset kapeat ja tummanvihreät. Kukat valkoiset muistaakseni vihreillä merkeillä. Podit muutuivat mustitksi ennen punastumistaan niinkuin kuuluikin ja luultavsti siitä johtuikin että en aiemmin huomannut eroja... Maku oli pistävän tulinen, ei yhtään makea, jauheena toimii hyvin. Onneksi otin siemeniä talteen niin voin kokeilla että saanko samanlaisen  8) onko mitään ajatuksia mistä voisi johtua? Joku risteymä? Voin koettaa kaivaa kuvia josko ne auttais...

Jame

Lainaus käyttäjältä: memories - lokakuu 03, 2016, 21:10:38 ip
Kasvatin viimevuonna black cobra nimistä annuumia joka oli tilattu Fataliiltä. Nyt sitten kun selasin kyseisiä sivuja(seuraava kausi jo mielessä  ;) ) sattuin huomaamaan että siellä kuvissa oli erinäköinen kasvi. Fataliilla näkyi olevan alaspäin kasvavat podit kun minulla kaikki podit kasvoivat suoraan ylös  :o minulla oleva kasvi oli tosi nätti pieni puu joka oli lisäksi tosi karvainen rungostaan. Ei tarvinnut tukemista ja pituus oli noin metrin puolitoista. Lehdet annuumille tyypilliset kapeat ja tummanvihreät. Kukat valkoiset muistaakseni vihreillä merkeillä. Podit muutuivat mustitksi ennen punastumistaan niinkuin kuuluikin ja luultavsti siitä johtuikin että en aiemmin huomannut eroja... Maku oli pistävän tulinen, ei yhtään makea, jauheena toimii hyvin. Onneksi otin siemeniä talteen niin voin kokeilla että saanko samanlaisen  8) onko mitään ajatuksia mistä voisi johtua? Joku risteymä? Voin koettaa kaivaa kuvia josko ne auttais...

Kuvaus sopii aika hyvin Goat's Weediin.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

memories

Lainaus käyttäjältä: Jame - lokakuu 04, 2016, 16:38:24 ip

Kuvaus sopii aika hyvin Goat's Weediin.

Nopean googlailun perusteella ; no niinpäs sopiikin  :D on kuitenkin ilmeisesti eri kasvi kun black cobra? Löysin ristiriitaita tietoa... Myös tuholaisten kestävyys sopii kuvaan koska vieressä olleessa aji angelossa oli kirvoja tässä kasvissa ei. Kiitos  :) taidan laittaa ensi kaudelle kasvamaan koska toimii ihan hyvin kuivattuna vaikka tuoreena olikin aika.... no ...mielenkiintoinen  ::) lisäksi oli helppo kasvatettava jopa ekalle kaudelle ja tuottokin oli huonosta kesästä huolimatta hyvä  8)

tp-chili

lokakuu 31, 2016, 19:50:55 ip #1896 Viimeisin muokkaus: lokakuu 31, 2016, 20:09:15 ip käyttäjältä tp-chili
Moro!

Minulla on parisen vuotta ollut chili, jota olen  pitänyt Bhut jolokiana, mutta viime aikoina on epäilykset alkaneet heräämään....pitäisikö nuo podit olla aina NIIIIN tulisia? Onko väliä onko tuoretta vai kuivattua? Popsin tuossa juuri yhden kuivatun pienehkön podin, eikä siinä kyllä ollut potkua niinkuin olisin kuvitellut. Joskus raakaa puraisin, ja siinä oli kyllä aika paha polte... Podit, joita olen saanut, ovat olleet aika tasaisia, ja niissä ei ole ollut muissa kuvissa nähtyä "kurttua"....laitan vaikka jonkin kuvan, kun saan poimittua kännystä....

Tuossa yksi:
https://drive.google.com/open?id=0B2zLbbbpt1bVRkxzb2R3cTl6c2hRclFxdm1HQURQX3h6cUpR

Ja toinen podeista:
https://drive.google.com/open?id=0B2zLbbbpt1bVSG5NTG9VLUt2Qkx2dlRMZTlPS052NkhFbFdF

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: tp-chili - lokakuu 31, 2016, 19:50:55 ip
Moro!

Minulla on parisen vuotta ollut chili, jota olen  pitänyt Bhut jolokiana, mutta ...

Siirsin kysymyksesi lajikkeentunnistusketjuun. :)

tp-chili

Lainaus käyttäjältä: tp-chili - lokakuu 31, 2016, 19:50:55 ip
Moro!

Minulla on parisen vuotta ollut chili, jota olen  pitänyt Bhut jolokiana, mutta viime aikoina on epäilykset alkaneet heräämään....pitäisikö nuo podit olla aina NIIIIN tulisia? Onko väliä onko tuoretta vai kuivattua? Popsin tuossa juuri yhden kuivatun pienehkön podin, eikä siinä kyllä ollut potkua niinkuin olisin kuvitellut. Joskus raakaa puraisin, ja siinä oli kyllä aika paha polte... Podit, joita olen saanut, ovat olleet aika tasaisia, ja niissä ei ole ollut muissa kuvissa nähtyä "kurttua"....laitan vaikka jonkin kuvan, kun saan poimittua kännystä....

Tuossa yksi:
https://drive.google.com/open?id=0B2zLbbbpt1bVRkxzb2R3cTl6c2hRclFxdm1HQURQX3h6cUpR

Ja toinen podeista:
https://drive.google.com/open?id=0B2zLbbbpt1bVSG5NTG9VLUt2Qkx2dlRMZTlPS052NkhFbFdF

Aloin itse googlailemaan, ja yhdistin tuloksia siihen, että mulla piti olla viime kesänä Red Antillais -lajiketta...voisiko nuo olla sitä?  Mikä olisi hyvä erottava tekijä Bhut jolokiaan? Nyt tosin on melkein kaikki chilit jo "tynkänä", joten vaikea tehdä juuri nyt tunnistusta.

-Tp-

miimoi

Hip hei. Mitähän lajia nämä edustaa? Viime syksynä saatiin naapurilta pienenä taimena ja talvi kasteltiin miten sattuu ja oli välillä lähellä kuolemaa  :) Nyt sitten kesällä alko kukkia ja teki muutaman chilin. Vaihdettiin vähän isompi "ruukku" ja laitettiin valon alle. Nyt kasvaa joka suuntaan todella nopealla tahdilla, mutta ei tee kukkia ja chilit ei kypsy? Kuvaa en osaa tänne lisätä ni menköön näin linkillä

http://aijaa.com/MKm2cG