lokakuu 06, 2024, 10:26:04 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Muutamia havaitoja

Aloittaja gerbiili, elokuu 06, 2008, 16:43:51 ip

« edellinen - seuraava »

gerbiili

Olen nyt muutaman pusikon kasvatanuttämän ja viimevuoden aikana ja kasvatuksesta muutamia havaitoja tehnyt:

- Ruukun vaihtoa ei kannata tehdä kesken kukkimisvaiheen ellei halua viivästytää hedelmien tuloa. Minä menin vaihtamaan purkit pariin pusikkoon ja sen jälkeen chilit tiputti kaikki kukat pois (onnnekis jo kasvaaan lähteneet podit jäi) ja sen jälkeen chilit otti pienen kasvupyrähdyksen ja nyt on nuppuja sitten ihan tajuton määrä. Luulen että tulevaisuudessa ehdoton purkin vaihdon takaraja on toukokuun loppu.

- Chilien kasvuvaiheessa lämpötilan vaikutusta ei kannata aliarvioida. Mitä pidempään chilit sai olla sisällä tasaisessa lämpötilassa sen isommiksi ne kasvoivat, kun taas ne chilit mitkä pääsivät ensimäisenä viileämälle lasitetulle parvekeelle kasvoivat hitaammin.

- Chilien ravinteiden saamisen merkitystä ei voi vähätellä (tosin nyt on myös lajit vaihtunut).  Viime vuonna oli pienet ruukut ja lannoteita en käytänyt sato oli vahän heikonlainen ja chilit muutenkin vähän nuutuneen oloisia, mutta nyt pienimmäsäkin chilissä on 20 cm altakasteluruukku ja kasteluliemenä käytän nyt vettä, mitä on puutarhan kesällä terästetty ja ei ole tarvinnut keltaisia lehtiä repiä ja muutenkin parvekeen asukeilla näyttää menevän paremmin (tosin toi purkin vaihto homma saattaa vähän kutistaa satoa).
#373

Xbow

Juu, isommassa ruukussa usein sadonteko viivästyy, mutta satoa voi tulla selvästi enempi. Mitä isommaksi chilin haluaa, sitä pidempään sitä on voitava kasvattaa hyvissä olosuhteissa. Taitaa olla joku hormonitoiminta juttu tuo kunnollisen kukituksen aloittaminen.

Jep, ei ne kylmään sentään kuole, mutta muuten kyllä alku/keskikesällä kasvu tyssäsi ikävästi, kun oli joku ihmeen arktispilvinen sääjakso taas vaihteeksi. Huonelämmössä melkein chili kuin chili tuntuu pärjäilevän ihan hyvin.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilivaari

Hyviä havaintoja ja varmaan ihan totta sinun tapauksessasi, mutta chilien kasvatus on niin monesta pikkuseikasta kiinni, että selkeitä sääntöjä on vaikea muodostaa. Pariin kohtaan toisin vaihtoehtoisen näkemyksen.  :lol:

Lainaus käyttäjältä: "gerbiili"- Ruukun vaihtoa ei kannata tehdä kesken kukkimisvaiheen ellei halua viivästyttää hedelmien tuloa.

Minulla ruukunvaihto onnistui alkukesästä kesken kukinnan mielestäni varsin pienin vahingoin seuraavasti:
Otin vähän suuremman ruukun, laitoin sinne pari senttiä multaa pohjalle. Irrotin kostean multapaakun vanhasta ruukusta kokonaisena ja siirsin sen uuteen. Sivuille tungin uutta multaa sen verran kuin mahtui, ehkä vähän päällekin.

Näin kun vanhoihin juuriin ei millään tavalla koskettu, kasvu jatkui normaalisti. Ehkä asiaa auttoi sekin, että pienemmässäkin purkissa chiliä oli lannoitettu koko ajan ja molemmissa purkeissa oli samaa multaa. Ravinnetasapainon muutos ei ollut iso. Uutta multaa en lannoita moneen viikkoon.

Lainaus käyttäjältä: "gerbiili"- Mitä pidempään chilit sai olla sisällä tasaisessa lämpötilassa sen isommiksi ne kasvoivat, kun taas ne chilit mitkä pääsivät ensimmäisenä viileämmälle lasitetulle parvekkeelle kasvoivat hitaammin.

Tuo pitää sinänsä paikkansa minullakin, mutta eroa syntyy sadon kasvussa. Minulla oli kaksi samanlaista Starfishiä, joista toista pidin muutaman viikon enemmän sisällä lämpimässä. Se kasvoi moninkertaisesti pituutta verrattuna parvekkeella värjöttelevään kaveriinsa.  Kuitenkin juuri tuo pituuskasvu osoittautui ongelmalliseksi myöhemmin. Aikaisemmin parvekkeelle viety tekee enemmän hedelmiä ja kypsyttää ne nopeammin. Sisällä lämmössä kasvanut rutistelee nopean kasvun aikaisia lehtiään ja kukkia tulee harvempaan. Se ei ole oikein sopeutunut parvekkeelle vieläkään. Ensi keväänä vien nuo lasitetulle parvekkeelle mahdollisimman aikaisin yöpakkasia pelkäämättä. Tai leikkaan hämärässä muodostuneen nopean pituuskasvun pois ennen ulos vientiä.

Tämä nyt on yksittäistapaus, mutta näinkin voi käydä kun taimet kasvavat ikkunan korkuisiksi sisällä. Pienille taimille pätevät aivan toisenlaiset opit.

gerbiili

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Minulla ruukunvaihto onnistui alkukesästä kesken kukinnan mielestäni varsin pienin vahingoin seuraavasti:
Otin vähän suuremman ruukun, laitoin sinne pari senttiä multaa pohjalle. Irrotin kostean multapaakun vanhasta ruukusta kokonaisena ja siirsin sen uuteen. Sivuille tungin uutta multaa sen verran kuin mahtui, ehkä vähän päällekin.

Näin kun vanhoihin juuriin ei millään tavalla koskettu, kasvu jatkui normaalisti. Ehkä asiaa auttoi sekin, että pienemmässäkin purkissa chiliä oli lannoitettu koko ajan ja molemmissa purkeissa oli samaa multaa. Ravinnetasapainon muutos ei ollut iso. Uutta multaa en lannoita moneen viikkoon.


Niin se varmaan mullakin olisi tapahtunut jos olisin sen alkukesästä tehnyt, niinkuin aikaisemmin sanoin toukokuun loppuun mennessä, mutta kun nyt se ruukun vaihto meni heinäkuun puolelle ja chilt olivat kasvataneet juurensa altakasteluruukun ritiläpohjan lävitse sinne vesitilaan ja vaihto ei onnistunut ilman kevyttä väkivaltaa. Eli ruukun vaihto kannataa tehdä tarpeeksi aikaisin, siis ennekö juuret on kasvannut liikaa.

Yksi chileistä mikä oli muutenkin pistetty myöhään kasvamaan ja minkä juurille ei tapahtunut mitään pahaa jatkoi kasvuaan kahdenkin purkin vaihdon jälkeen niinkun mitään kummempia ei olisi tapahtunt, no sai ehkä pienen kasvu spurtin, mutta kukkia siinä ei vielä ollut muutenkaan.

Tällä hetkellä kukka ja nuppu tilanne näyttää pirun hyvältä, kunhan vaan saan järjestettyä valoa riittävästi niin, että saisin myöhäisemmätkin hedelmät kypsiksi ja chilit elävänä ensivuoteen. Viime talvea Apachet eivät selvinneet hengissä, mutta nyt uskoisin, että talvesta useampi kuin yksi chili selviää (kasvatuksessa on 1xCAP343, 1xStarfish, 1xPl260560 ja 1xWhitewax).
#373

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "gerbiili"... chilt olivat kasvataneet juurensa altakasteluruukun ritiläpohjan lävitse sinne vesitilaan ja vaihto ei onnistunut ilman kevyttä väkivaltaa. Eli ruukun vaihto kannataa tehdä tarpeeksi aikaisin, siis ennekö juuret on kasvannut liikaa.

Tuo selittää asian täydellisesti. Minä en ole altakasteluruukkuja käyttänyt kuin aivan muutamalle loppusijoituspurkiksi, josta vaihtoa isompaan ei enää tarvita. Alakautta kyllä kastelen chilini, mutta aivan normaaleissa multaruukuissa. Niistä ne saa helposti irti.  :wink:

Xbow

En suosittele käyttämään ritilällä varustettua altakasteluruukkua vasta kuin 'lopullisena' astiana. Ritilästä kun alkaa olemaan hyötyä vasta kun chili on tehnyt kunnolliset vesijuuret...

Kun perusasiat on kunnossa, normaalissa ruukussa pienet taimet kasvavat mielestäni kohtuu mukavaa vauhtia.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti