Jotain prkleen öttiäisiä...

Aloittaja ultima_, elokuu 08, 2008, 16:18:41 ip

« edellinen - seuraava »

ultima_

Nyt on sitten chileihin ilmestyny sellasia mustia, todela pieniä noin 0,5 millin kokoisia otuksia... Kirvoja? Pitäis vissiin aloittaa vastatoimet? Millähän ne sais lähtemään? Lymyävät lehtien alapinnoilla, ja lehtiin on tullut sellasia kellertäviä pilkkuja...
Kasvaa...

Päällikkö

Samoja kavereita valitettavasti täälläkin vilistellyt.. Vihannespunkkeja tai jtn muita punkkeja ovat... Aluksi voisit kokeilla 3% mäntysuopaliuosta sumutella puskaan kunnolla ja puolentunnin päästä sit sumutella vedellä se puska ettei  suopa vahingoita kasvin lehtiä, vaikka se ei oikeastaan vahingoita puskaa, ainakaan paljoa.

Sumuttelua kannattaa jatkaaa ainakin viikon verran että munavaiheessa olevat öttiäisetkin saataisiin nirhattua. Ja tutuksi tullut neem-öljy auttaa näiden öttiäisten ennaltaehkäisyssä, ja torjunnassa ja sitä saa esim. www.chilikauppa.fi

Joku saanee täydennellä jos tarve.. Toivotaan että ees jtn ilmeni :D

( Baygon käsittely puskalle pitäisi myös toimia ) :D

Toivottavasti pääset pirulaisista eroon..

-Certyy

vesuri

Baygonilla en lähtisi syötäväksi aiottuja kasveja suihkuttelemaan.

Hinta-laatusuhteeltaan edulliseksi ja myös tehokkaaksi on osoittautunut tälle kesälle markkinoille tullut Kemira Growhow:n Ei ötököitä puutarhassa Bioruiskute S. Tehoaineena luonnon pyretriini ja rypsiöljy. Varoaika käsittelyn jälkeen vain yksi vuorokausi. Putelista tulee liuosta sata litraa, hinta 12,50 Agrimarketissa. Liuoksen hinta 0,125 €/litra. Neem-öljyllä vastaavasti 60 senttiä litra, eli yli neljä kertaa arvokkaampaa eikä tehoa yhtä hyvin.

Neemöljystä en tykkää muutenkaan, koska ainakin käyttämästäni Viherpeukun öljystä jää varsin ikävä tahna, joka ainakin viimesyksyisissä tomaateissa maistui aika pahalle, vaikka ruiskutuksesta oli useampia viikkoja aikaa.

ultima_

Niinhän siinä sitten kävi, että saastuneet ruukut jouduin paiskaamaan pihalle... Ei auttanu Kemirat eikä Raidit, mutta suurin osa säästyi... Oli vissiin päässy toi punkkin invaasio niin pitkälle, että ei enään mikään auttanu... :roll:
Kasvaa...

Bermann_7

Vanha ketju takaisin ylös:

Mun Bolivian rainbowissa, market habassa ja lemon dropeissa seuraavaa oireilua: Lehtien kärjissä ja muuallakin hyvin hyvin pieniä mustia länttejä, jotka  vaan on, ja pysyy paikallaan. lisäksi alue länttien ympärillä kellastunutta, ja pahimmin "läntittyneen" lehdet tippuu ja kuivuu.  :x

LISÄKSI, bosseista löytyi sellattia valkosia, n. 1mmx0.5mm toukkia tai jotain muita saakelin vipeltäjiä  :evil:  Nämä lienee syypäitä läntteihin, mutta vainb bosseista bongasin veijarit.

:arrow:  reilua 3% mäntysuopaa kaikille rehuille, bosset karanteeniin.

muita ideoita? aion piakkoin leikelläö rankalla kädellä useimmat kasvit talvetusta varten. luulisi ötökkävalvontakin helpottuvan.
So it goes.
-KV

Bermann_7

oukei...  paininut pari viikkoa, alan päästä niskan päälle.  :twisted:

Samaa kuuria oon jatkanut, mäntysuopaliuosta, eikä lainkaan säästellen, + oon leikelly kaikkia kasveja (osaa aika radikaalisti, talvetustakin varten).

Näin lehtipinta-ala pienenee, ja noilla vipeltäjillä on toivonmukaan vähemmän  ruoka-apajia. Lisäks, pienempää lehtimäärää on helpompi tarkkailla/kontrolloida ja tarvittaessa myrkyttää tai poistaa.

Myös kylmähoitoa oon antanu, eli kasvit ulos, sinne +3-5C.... ei kai ne veijarit siitäkää tykkää. Bosset sai lisäks mullan päälle kelmun, kun ne oli pahiten infektoituneet.

Ehkä tämä tästä.
So it goes.
-KV

Superprole

Hei, yhtä chiliäni on vaivannut ötökkä invaasio jo pidemmän aikaa.
Oon pitänyt niitä ripsiäisinä, mutta niitä löytyy melkoisesti ruukun alla olevalta savi lautaselta ja näyttäisivät viihtyvän myös ihan mullan seassa.
Sellasia millin pituisia suurinpiirtein. Toimiiko joku myrkky?

Eka viesti. :P

Hombre

ripsiäiset on aika kovaa sakkia ja kehittävät immuniteetin aika nopeasti pyretriinille.
Itselleni kävi tänään huonosti. Minulla on Tuollainen lähemmäs 3 metrinen
Starfish olohuoneessa ja tänään pyörittelin sitä hiukan ympäri ja katselin, että mitähän ihmeen nukkaa siinä on? Tiirailtuani tarkemmin huomasin (ilmeisesti) villakilpikirvojen invaasion siinä. Suihkutin ensin siihen cooperia, sitten ruokaöljy-vesi-saippuaseosta ja leikkelin pahimmat oksat nuotioon. Myöhemmin huomasin myös laakeripuussa samoja paskiaisia.
Huomenna laakeripuu menee ulos ja malationia kehiin. Starfishia pitää huomenna katsella tarkkaan, jos homma ei parane, se saa saman kohtalon.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Bermann_7

Viime yönä mesästin aji cristalin juurelta, pintamullasa kaksi veijaria. Harmaan pitkulamaisen, ja sellaisen toisen, jolla oli punainen takamus. Tässähän on nyt aikalailla kaksi vaihtoehtoa: joko ne molemmat syö mun chilejä, tai sitten se toinen syö chilejä, ja toinen on ns. lihansyöjä  :twisted:  Jälkimmäinen vaihtoehtohan olis mun kannalta kiva. Tähän mennessä oon kumminkin tappanut niitä väriin ja muotoon katsomatta, mäntysuovalla ja sormin.

eli tästä vaan tunnistamaan:





toivottavasti kuvat näkyy...
So it goes.
-KV

Chilivaari

Miten ne syö chilejäsi?  Ei ne kaikki ole pahoissa aikeissa.

Noin pienistä itikoista en pysty varmuudella sanomaan, mutta jos tuo pienempi on ripsiäinen, se on tämän näköinen, noin millin pituinen:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=49221#49221
Ne tekevät lehtiin hopeanharmaita tai ruskeita läiskiä ja jättävät mustia pilkkuja. Jossakin vaiheessa ne taitavat asua mullassa, mutta vahingot tekevät lehtiin.

Bermann_7

hmm.. oon kyllä vertaillu noihin sun ripsiäiskuviin, mutta toi pienempi on mun mielestäni harmaampi ja muutenki hieman erinäkönen kun ripsiäinen. Lisäksi, se hyppii.  :o  aluks noita harmaita oli lehtien alla, sitten karsin aika rankasti lehtiä ja leikkasin kasvit matalaksi, uitin mäntysuovassa (x3, 3vko.n aikana). Nyt tilanne on se, että noita ei oo enää lehdillä, mutta pintamullasta löytyy muutamia. Lisäks, mullassa on myös noita punasia.

Se mitä ne lehtiin teki, oli tommosta ihme ruskeeta täplää, ja mustia pilkkujakin oli. bolivian rainbow alkoi tiputtaa lehtiään, kun ne kuivui aika rankasti noiden jäljiltä.
So it goes.
-KV

Kärsä Babar

Kannattaa ostaa kärpäspaperia, se auttaa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

O

Lainaus käyttäjältä: "Hombre"villakilpikirvojen invaasion siinä.

Noiden on täytynyt varmaankin tulla kaupasta sen laakeripuun mukana, kun eivät kovin kovaa liiku kuten kirvat tai manifestoidu tyhjästä kuten punkit. Kilpi on kyllä kova suojus ja pelkästään provodalla on tullut tehtyä selvää jälkeä noihin, mutta se ei taas ole sadon kannalta kovin bueno.

Mulla ripsiäisi tai kärsäkkäitä parvekkeella ja ne pahukset talvehtivat. Onkohan mitään helppoa keinoa steriloida parveketta?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Maakari

Tuli eilen illalla tongittua bolivian rainbowin purkkia, kun oli jo pitkään pörissy tollasia pikkukärpäsiä ympäri kämppää. Löyty purkista sellasia pieniä muutaman, parin millin pitusia valkosia toukkia ja niiden kotiloita mullan pinnassa. Samalla löyty myös mullasta pieniä punaruskeita punkkeja. (isompia kuin vihannespunkit) Itse chilistä ei löytyny mitään, ja kasvi näyttää voivan ihan hyvin.

Tässä sit kuva yhdestä pörriäisestä:


Kuva on hieman iso mut saapahan selvää ainaki pörriäisestä. Niin mitä ovat nämä pörriäiset ja surriaiset? Ois kiva tietää onko vaaraksi vaiko ei.
Toivossa on hyvä elää...

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Maakari"Tässä sit kuva yhdestä pörriäisestä:
...
Kuva on hieman iso mut saapahan selvää ainaki pörriäisestä. Niin mitä ovat nämä pörriäiset ja surriaiset? Ois kiva tietää onko vaaraksi vaiko ei.

En tuota pörriäistä ihan tarkkaan tunnista, kun ei ole mitään mihin sen kokoa voisi verrata. Mutta olisikohan joko Tsetse-kärpänen tai Malaria-hyttynen. Tuskin niistä kuitenkaan kumpikaan on vaarallinen.

:lol:

cola

Noi on just niitä joita pörrää meilläkin. Eli jos annan mullan kuivua niin kuoleeko ne siihen vai siirtyvätkö vaan muualle.

Kun niitä rupee paljon olemaan niin kastelen mullan mäntysuovalla ja johan häviää(ainakin vähäks aikaa)

Maakari

Kuinka paljon laitat mäntysoopaa vaikkapa litraan vettä?
Mietin vaan et vois kokeilla, kunhan ei kovin kärsi noi chilit.
Toivossa on hyvä elää...

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Maakari"Kuinka paljon laitat mäntysoopaa vaikkapa litraan vettä?
Mietin vaan et vois kokeilla, kunhan ei kovin kärsi noi chilit.

Annostus löytyy siitä purkin kyljestä. Olisikohan ollut 3% liuosta.

cola

joo annostus löytyy purkin kyljestä. Itse tosiaan laitan 1litran kannuun aika paljon ;) (pikkasen vajaa puol desiä)   ei ole käynyt mitään chileille vaikka aluksi pikkasen pelkäsinkin  :D  (ainakin tappaa varmasti ötökät)