tammikuu 09, 2025, 12:36:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kesä on liian lyhyt...

Aloittaja gerbiili, elokuu 24, 2008, 22:04:51 ip

« edellinen - seuraava »

gerbiili

niin kausi alkoi hieman myöhässä ja kesä on ollut kylmä ja pilvinen. Nyt on parvekkeella muutama pusikko ja niissä ipodeja roikkuu raakana, ehtiikö noi vielä kypsymään? Vai pitääkö kohta alkaa raakana mutustelemaan? Vai pitääkö chilit roudata sisälle ja antaa keinovaloa?

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "gerbiili"niin kausi alkoi hieman myöhässä ja kesä on ollut kylmä ja pilvinen. Nyt on parvekkeella muutama pusikko ja niissä ipodeja roikkuu raakana, ehtiikö noi vielä kypsymään? Vai pitääkö kohta alkaa raakana mutustelemaan? Vai pitääkö chilit roudata sisälle ja antaa keinovaloa?

Pitäisi vielä hyvin ehtiä! Chilit pärjäävät parvekkeella vielä hienosti ainakin koko syyskuun, ellei jotain aivan ihme ilmoja esiinny. Parvekelasien takana aikaa riittää aina joulun tienoille asti. :)

gerbiili

Joo nyt on ensimmäiset tämän kestän tuoreet chilit maisteltu ja lisää näyttäisi olevan tulossa.

Jos aikaa parvekelasien takana on melkein jouluun asti, niin vielä taitaa ehtiä nyt kukassa olevat hedelmätkin kypsyä juuri jouluksi...  Sialle suuhun omenan tilalle chili  :D

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "gerbiili"Joo nyt on ensimmäiset tämän kestän tuoreet chilit maisteltu ja lisää näyttäisi olevan tulossa.

Jos aikaa parvekelasien takana on melkein jouluun asti, niin vielä taitaa ehtiä nyt kukassa olevat hedelmätkin kypsyä juuri jouluksi...  Sialle suuhun omenan tilalle chili  :D

Parvekelasien kanssa voi tehdä pikku säätöä... Esim. läpinäkyvä muovinen tiivisteteippi ja tiettyjen parvekkeen vuotopaikkojen eristäminen eivät vie paljon aikaa eivätkä vaivaa - ja äkkiä parvekkeen lämpötila säilyykin ihan eri tasolla. Parvekkeen ovea raottamalla lämpöä saa säädeltyä aika mukavasti lähes koko talven ajaksikin ainakin etelä-suomessa. Ja jokin 500..1000W lisälämmitin kylmimmille öille toimii sekin.

Avon Barksdale

Laitetaanpa vaikka tähän topiciin. Eli hieman pelottaa ehtiikö omat chilit kypsyä. Lähinnä cayennea, jalaa, lombardoa, fresnoa. Eli onko vihreä chili raaka vai onko vihreä chili napattu siinä vaiheessa irti pusikosta, kun tummenee ja alkaa melkein vaihtamaan väriä punaiseksi? Toisin sanoen voiko noita raakileita jo syödä, vai kannattaako odottaa vielä?

wille

Tietääkseni mikään chili ei ole vihreä kypsänä. Ja esimerkiksi Jalapeñothan useimmiten käytetään vihreinä (=> raakana) makunsa takia.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Aji Inferno

Vihreä chili ei tietääkseni ole koskaan kypsä. On kyllä joitakin hyvin harvinaisia lajikkeita, jotka pysyvät violettina koko ajan, kypsäksi asti...

cola

Minä olen luullut että chilit tarvitsevat ainakin +15 astetta. Olen raahannut nyt jo chilit iltasin sisälle lasitetulta parvekkeelta tuon takia.

Tomaatit pärjää +8 asteeseen saakka miten on chilejen laita.

Minulla on erillaiset lasit kun parvekkeilla yleensä  niissä on hyvät eristeet valmiina eikä ilma pääse läpi.(en ole ennen saman laisia laseja muualla nähnyt)   Muutenkin kaikki parvekkeen raot on eristetty ja parvekkeella on aina 3-5 astetta lämpösempää kuin ulkona :D

wille

Kyllä ainakin keväällä chilit pärjäsi kasvarissa vaikka yöllä saattoi ilma käydä pikaisesti pakkasen puolella. Pitempään eivät tietenkään pakkasia kestä. Ne on aika sitekitä pirulaisia nopi kasvit.  :wink:  Itse kasviin se matala lämpötila ei niinkään enää tässä vaiheessa vaikuta mutta kasvin satoon ja se kypsymiseen kyllä. Hedelmät voi jäädä pieniksi ja ainakin mulla osa näistä kylmän kauden paprikoisat on ollut siemenettömiä.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Wolffi

Itsellä chilit oli viimeviikonlopun ulkosalla, kun oltiin reissussa. Pakkasta oli ollut parhaimmillaan -2.8 astetta ja vaurioita ei ollut muihin tullut kuin Peri Periin. Muutamia ruskeita pilkkuja lehdissä, mutta ei sen vakavampaa..

Quini

Minulla Cayennet ulkona edelleen. Nou hätä. Pakkasta ollut hiukan, kuitenkin silleen että aamulla nurmikko ja auton lasit jäässä. Sekä Cayennet että yllätys yllätys myös tomaatit ovat toiminnassa. Tomaatitihan yleensä ovat kylmän herkkiä kuin mitkä. Ainoa kylmästä kärsinyt kasvi oli basilika - joka tykkäsikin sitten aika kyttyrää. Nyt kuitenkin luvassa täysi kuuta pilvettömältä taivaalta joten eiköhän ole aika roudata Chilikasvikset sisälle keinovaloon. Tomaatit keräilen sisälle kypsymään.

gerbiili

Lainaus käyttäjältä: "wille"Itse kasviin se matala lämpötila ei niinkään enää tässä vaiheessa vaikuta mutta kasvin satoon ja se kypsymiseen kyllä.

Tässä on se hyvä syy minkä vuoksi raahasin lasitetulle parvekkeelle lämmittimen, millä pidän parvekkeen lämpötilan yli 12 asteisena, muutenkin kylmä ja pilvinen kesä on antanut  odottaa satoa liiankin pitkään...

manux

Lainaus käyttäjältä: "cola"Minä olen luullut että chilit tarvitsevat ainakin +15 astetta. Olen raahannut nyt jo chilit iltasin sisälle lasitetulta parvekkeelta tuon takia.

Tottuneet chilit kyllä pärjäävät yölämpöjen käydessä nollan lähelläkin. Jotkin vähän villimmät tai muuten kestävämmät chilit pärjäävät pakkasasteidenkin puolella. Oma raja millon alan raahaamaan chilejä takaisin sisälle on lämpöjen laskiessa alle 5C.  Harsojakin voi harkita laittavansa ulkohilien päälle yön ajaksi. Pari vuotta takaperin pellolla halla korjasi osan chileistä mutta kaikki harsojen alla olleet selvisivät. Mitä nyt isoimmasta puskasta latva otti vähän hittiä.

Malla007

Moikkis taas kaikki :)
NIIIN... kyselenpä samaan asiaan liittyen, että kypsyyköhän nuo chilit tuolla lasitetulla parvekkeella vai haenko sisälle? Satoa näyttäisi ihan mukavasti tulevan, ainut "harmikki" on starfish kun ei oo mitään tehny :(

wille

Kyllä ne vielä varmaan kypsyy, mutta paljon paljon hitaammin. Sisällä nopeemmin ja varmemmin. Ite toin tossa jokunen aika sitten Limonin kasvihuoneesta sisään. Kasvihuoneessa kasvi oli kypsyttänyt ehkä korkeintaan kuusi paprikaa, siis koko loppukesän aikana. Nekin jääneet vähän pienehköiksi. Nyttemmin sitten sisällä se on kypsyttänyt varmaan toista kymmentä chiliä, jotka kooltaankin ovat jo huomattavasti isompia. Ja paljon on vielä tulossa.  :D

Tosin lehtiä on satanut alas aivan älyttömästi tuosta Limonista sisään tuonnin jälkeen. Jossain toisessa ketjussahan tästä olikin juttua. Kaikki suuremmat lehdet pudonneet. Pienet lehdet pysyy ja uutta kasvua ilmestyy, eli ei syytä huleen. Kai tuo on normaali reaktio äkilliseen olosuhteiden vaihdokseen. Tosin Limonin vieressä majaileva C. pbescens PI585273 ei ole pudottanut lehteäkään päästyään sisälle.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

gerbiili

Siirsin Chilit sitten sisälle pois viileältä parvekkeelta. Nyt saavat sitten olla lämpimässä ja sen lisäksi keinovaloa. Toivomuksena on, että nyt pensaissa olevat raa'at hedelmät kypsyvät ja chilit elävät vielä keväällä.