lokakuu 06, 2024, 03:28:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ongelma kukituksessa...

Aloittaja ultima_, elokuu 25, 2008, 16:00:43 ip

« edellinen - seuraava »

ultima_

Nyt on chilit kukkinu n. 2kk mutta tiputtavat aina kukat varsineen vain pois... Mikä mahtaa olla vikana?
Olen ymmärtänyt että em. voi olla normaalia hetken, mutta tätä on nyt kestänyt todella pitkään...
Kasvaa...

Aji Ungreat

Itselläni ainakin, lajikkeella Aji Cristal tuohon on syy ollut valon puute. Ja jos lannoitteessasi on paljon typpeä, tai mullassa, niin se on luultavasti syy, osasyy.

= Mitä multaa, ja lannoitetta käytät? Kuinka paljon saavat valoa, mitä valoa, kuinka kauan?
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

saulir

Lisäksi laji olisi hyvä tietää (baccatum, chinense, annuum?)

ultima_

Juu... eli lajikkeina on Lombardo, Hot lemon ja Cayanne(paikallisesta puutarhaliikkestä). Suvuista ei tietoa. Kyseessä, ensimmäinen chili erä, fataliista ostetut siemenet vielä taimivaiheessa. Lannoitteena Merilevä uute, plantagenin orgaaninen kasvilannoite ja pikkuisen olen antanut Substral rauta plus (kokonaistyppi 6.0%). Mahtaisiko Biobizziin vaihto auttaa? Valona on ollut koko kesän ikkunalaudalle paistava aurinko 3 kasvilla ja 3 muulla 2x36W loisteputki + 2x 30W esl+ 2x28W esl bilteman pienoiskasvihuoneessa. Vaikka toiset ovat ikkunalaudalla ja toiset kasvihuoneessa, kukkien tiputtelua on kaikissa. Lämpö on pysynyt kasvihuoneessa n.27 asteen korvilla... Muuten näyttävät hyvinvoivilta ja reheviltä, mutta tuo kukkien tiputtelu on kyllä ihmeellistä... Viittaisi ehkä hieman kuitenkin siihen lannoitusongelmaan, mutta lannoitteiden sisällön mukaan typpeä ei pitäisi olla liikaa. Vai pitäisikö typpi jättää kukintavaiheessa kokonaan pois? Niin ja multana Kekkilän puutarhamulta.
Kasvaa...

saulir

Lainaus käyttäjältä: "ultima_"Juu... eli lajikkeina on Lombardo, Hot lemon ja Cayanne(paikallisesta puutarhaliikkestä). Suvuista ei tietoa. Kyseessä, ensimmäinen chili erä, fataliista ostetut siemenet vielä taimivaiheessa. Lannoitteena Merilevä uute, plantagenin orgaaninen kasvilannoite ja pikkuisen olen antanut Substral rauta plus (kokonaistyppi 6.0%). Mahtaisiko Biobizziin vaihto auttaa? Valona on ollut koko kesän ikkunalaudalle paistava aurinko 3 kasvilla ja 3 muulla 2x36W loisteputki + 2x 30W esl+ 2x28W esl bilteman pienoiskasvihuoneessa. Vaikka toiset ovat ikkunalaudalla ja toiset kasvihuoneessa, kukkien tiputtelua on kaikissa. Lämpö on pysynyt kasvihuoneessa n.27 asteen korvilla... Muuten näyttävät hyvinvoivilta ja reheviltä, mutta tuo kukkien tiputtelu on kyllä ihmeellistä... Viittaisi ehkä hieman kuitenkin siihen lannoitusongelmaan, mutta lannoitteiden sisällön mukaan typpeä ei pitäisi olla liikaa. Vai pitäisikö typpi jättää kukintavaiheessa kokonaan pois? Niin ja multana Kekkilän puutarhamulta.



Kieltämättä vaikuttaa että tuo lannoite on liikaa... tuo kekkilän puutarhamulta on kuitenkin aika vahvaa chileille jo siltään.

Ensimmäisenä vuonna ei lannoitusta tarvitsisi muutenkaan, varsinkaan noin vahvalla mullalla.

Lannoitteet siis kannattaa jättää mielellään pois, saattaa auttaa.

Hombre

Perinteisesti on ajateltu niin, että kun kukkaa pukkaa lopetetaan typen antaminen tyystin.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Aji Ungreat

Totta. Mutta esim. NaokiSoma on käyttänyt Puutarhan Kesää aina samalla annostuksella, 1ml/l. Kukkia, podeja, tai kasvuvaihe.

Eli lannoitteestahan se riippuu.

BioBizzistä sen verran että se jos on varaa sitä ostaa niin ei kun heti vaan! Kuulemma sellaista ainetta että ylilannoittaminen on aika vaikeaa jos pelaa korttinsa oikein.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Chilivaari

Outo tapaus. Esimerkiksi Cayenne on lajike, joka minulla työntää palkoa vaikka minkälaisissa oloissa. Olen yrittänyt ylilannoittaakin niitä kukinnan alkaessa nelinkertaisin annoksin, mutta satoa vain tuli. Ne menestyvät myös äärettömän pienissä ruukuissa.

Et kai kastele niitä liikaa? Anna kuivahtaa välillä.
Siitepölyn varisemisen varmistamiseksi chilejä kannattaa liikutella tai täristellä päivittäin.

Käyttämäsi lannoitteet ovat minulle täysin outoja. VOI tietysti olla, että ne saavat jotakin ainetta liikaa tai väärässä suhteessa tuota kautta. Puutarhan Kesä lannoitetta ne kyllä kestävät koko kukintakauden. En ole nähnyt mitään syytä vähentää lannoitusta sadon alkaessa muodostua, mutta sinulla voisi paussi auttaa.

ultima_

Eli yritetäänpäs sitten pelkällä vedellä, ja katsotaan mitä siitä seuraa...
Kasvaa...

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Outo tapaus. Esimerkiksi Cayenne on lajike, joka minulla työntää palkoa vaikka minkälaisissa oloissa. Olen yrittänyt ylilannoittaakin niitä kukinnan alkaessa nelinkertaisin annoksin, mutta satoa vain tuli. Ne menestyvät myös äärettömän pienissä ruukuissa.


Jaa... Miulla juuri Cayenne tiputtelee kukkia. Ota näistä rehuista selvää...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Noli Me Tangere"... Miulla juuri Cayenne tiputtelee kukkia. Ota näistä rehuista selvää...

:lol:
Niinpä. Yksi selitys voisi olla että ne ovat eri rehu. Cayenne on sellainen yleisnimitys, että sen alla voi olla melkein mitä vain. Omieni alkuperästä en tiedä. Miniä osti siemenet jostakin kukkien siemeniä myyvästä liikkeestä värikkäässä chililajitelma-pussissa. Mitään lisätarkennetta nimessä ei ollut.

ironchef

Mullaki sama ongelma Thai Dragonin kanssa, eli kukat vaan tippuu pois (ei myöskään siitepölyä) Kun taas muut chilit puskee palkoa (ja kukissa myös siitepölyä). Samaa lannoitusta käyttänyt kaikille -ja samat mullatkin.

cola

Itselläni kun oli sama ongelma niin lopetin lannoituksen 2-3 viikoks niin johan rupes tapahtumaan.

ultima_

Vaihdoin lannoituksen... Nyt käytössä Puutarhan Kesä... Ja jo parissa päivässä, muutos silmin nähtävä... Innolla odottelen, että rupeaa työntämään palkoja...
Kasvaa...

ultima_

Kokeilu jatkuu, ja satoakin on ruvennut pukkaamaan... Tosin vain muutama palko per puska... Ongelman ydin oli sitten ylilannoitus... lopetin touhun ja wola! rupes kukat muuttumaan raakileiksi...
Kasvaa...