tammikuu 09, 2025, 23:06:51 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Alottelijalla kysymyksiä

Aloittaja cola, syyskuu 02, 2008, 19:18:58 ip

« edellinen - seuraava »

cola

Ciao olen nyt kesällä kasvatellut tomaatteja ja nyt haluaisin kasvattaa sisällä chiliä. Ajattelin kokeilla noita hydro säätöjä ja pitäisi kysyä että millanen lamppu minun pitäisi hankkia ? Laitan varmaan n 5 kasvia kasvamaan ja ajattelin että olisiko tommonen esl 200 w lamppu hyvä ja riittääkö se ?   ja koska ostan vaan yhden lampun niin kumpi olisi parempi kasvuun vai kukintaan ? Mistä kyseinen lamppu kannattaisi ostaa ? ja voiko sen asentaa tavalliseen jalkalamppuun vai pitääkö ostaa uusi lampunkanta heijastimella.

Entä lannoitteet ? Käykö Kekkilän kastelulannoite vai kannattaako ostaa noita viherpeukun lannoitteita ? (ja jos pitää niin mitä niistä? vitsi kun ovat vaan niin kalliita)

Mitä muuta minun pitää hankkia ja ottaa huomioon ? kiitoksia

Torakka

pitäis riittää itellä on nyt 1 esl 250 vai 200w 10kasvia kohden

cola

ai 1 esi 10 kasvia kohden ? no hyvä. Tuleeko niistä myös hedelmiä vai pysyykö ne vaan hengissä pimeän talven yli?

Mistä kannattaa toi lamppu ostaa ? suomesta vaiko ulkomailta ? kertokaa jotain kauppoja. itse tiedän vain viherpeukun ja se vaikuttaa aika kalliilta paikalta.

Kumpi lamppu kannattaisi ostaa kun kasvatan siemenistä ja haluaisin saada myös hedelmää ; kasvu vai kukintaan tarkoitettu esi ?

Miten on myös ton sähkölaskun laita? paljonko tulee euroissa laskua jos on tommonen 200w lamppu päällä lähes koko ajan ?

Sorry.  hirveesti kysymyksiä mut toivottavasti joku jaksaa ja ehtii auttamaan. Olen yrittänyt lukea täältä ja etsiä vastauksia mutta kun ei oikeen saa varmuutta kun kaikki on pikkasen eri mieltä  :wink:

Aji Ungreat

No sitä lamppuahan ei kuulu pitää ympäri päivän päällä, vaan ohjeistus on 14-17 tuntia (monilla eri mielipiteet), jotta kasvit saavat lepohetken.

Muistan kun jollain oli jokin kaava miten sai laskettua paljonko maksaa kuukaudessa, mutta ei näin aamusella (vai muutenkaan?) sitä muista.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

vesuri

Lainaus käyttäjältä: "cola"Sorry.  hirveesti kysymyksiä mut toivottavasti joku jaksaa ja ehtii auttamaan. Olen yrittänyt lukea täältä ja etsiä vastauksia mutta kun ei oikeen saa varmuutta kun kaikki on pikkasen eri mieltä  :wink:
Sama se tilanne tulee olemaan tässäkin ketjussa, jos vastauksia alkaa tippumaan. Jokaisella on omat kokemuksensa, joiden perusteella vedetään johtopäätöksiä. Kokeilemalla löydät varmaan itsellesi sopivan setin. Joitakin vinkkejä omien kokemusten perusteella voin antaa:

1 esl kymmenelle kasville on kovin vähän. Lamppu pitää saada varsin lähelle kasveja ja noin usealle kasville se taitaa olla käytännössä mahdotonta.

200W:n esliin tarvitset E40 kannan, jota ei normaaleissa jalkalampuissa ole. Kannattaa hankkia kunnollinen heijastin-kanta yhdistelmä, jolloin lampun valo saadaan kunnolla kasvien käyttöön. Jos aiot hankkia vain yhden polttimon, voi harkinnan arvoinen vaihtoehto olla purple-lamppu, joka tuottaa kasvuun ja kukintaan sopivaa valoa.

Hankinta kannattaa suorittaa paikasta, jossa osataan palvella siten, että saat kerralla toimivan setin. Postimyynnistä tilatessasi saat todennäköisesti pahvilaatikollisen sälää, joista joudut itse kasaamaan lamppusi. Kannattaa miettiä, riittäkö omat rahkeet setin kasaamiseen, vai ostaako valmiin, toimivan systeemin. Kytkennät eivät ole vaikeita, mutta ilman minkäänlaista kokemusta sähköhommista en suosittele itse kokeilemaan.

Sähkön kulutus on varsin helppo laskea: lampun wattimäärä*käyttötunnit/1000=käytöstä aiheutuneet kilowattitunnit. Esim. 200W:n lamppu 15 tuntiapäivässä päällä kuluttaa 200W*15h/1000=3kWh. Sähkölaskustasi näet hinnan, jonka maksat /kWh.

Torakka

okei tarkennan omaa viestiäni hieman 1esl 10 kasvia kohden ovat vielä taimia vasta itäneitä mutta kasvit pärjäävät kyllä ikkunallakin talvella ja pimen tullen muutamalla pöytälampulla kavaa hyvin omien kokemusteni perusteella. mutta jos haluaa talvella satoa niin voin sanoa että siihen kuluu rahaa....

wille

Lainaus käyttäjältä: "Torakka"...mutta jos haluaa talvella satoa niin voin sanoa että siihen kuluu rahaa....

Okei, riippuu tietty millaisesta sadosta nyt on kyse, mutta ainakin pikku maistiaisia sain viime talvenakin eikä käytössä ollut kuin puolisen tusinaa esliä. Ei maksanu hirveesti.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

cola

miten on kannattaako ostaa yks 200w esl vai kenties monta 11w ?  Ja pitääkö se valo suunnata koko kasviin vai pelkästään ylempiin lehtiin?

Kävin tänään ostamassa ämpärin, kannen ja 2,5 w jebao pumpun.
Pitääkö ämpäri täyttää kokonaan vedellä? vai mihin asti sen vesirajan pitäisi ylettyä ?  Pitääkö pumppu olla koko ajan päällä ja millä teholla?

Ajattelin laittaa yhden bolivian rainbown ja pari muuta pientä chili kasvia ja koska muutan Kreikkaan 8kk päästä niin pitäis tuona aikana saada mielellään hedelmää. Mitä lannoitteita suosittelette mulle?

wille

Lainaus käyttäjältä: "cola"miten on kannattaako ostaa yks 200w esl vai kenties monta 11w ?  Ja pitääkö se valo suunnata koko kasviin vai pelkästään ylempiin lehtiin??

Kuten jo sanoin niin itse oon talven yli pärjännyt ihan loisteputkilla ja esl:illä. En tosin yritä sadottaa chilejä talvella. Valoa voi antaa ylhäältä ja sivuilta.

Lainaus käyttäjältä: "cola"
Kävin tänään ostamassa ämpärin, kannen ja 2,5 w jebao pumpun.
Pitääkö ämpäri täyttää kokonaan vedellä? vai mihin asti sen vesirajan pitäisi ylettyä ?  Pitääkö pumppu olla koko ajan päällä ja millä teholla??

Ennen kun juuret kurkottelevat verkkoruukusta veteen, kannattaa veden pinta pitää sen verran korkealla että, kivivillakuutio pysyy kosteana. Ei tarvi liottaa, siellä pöntössä on aika kosteeta, joten sen kivivillan pitäis pysyy kosteena vaikkei vesi siihen yltäiskään.
Lainaus käyttäjältä: "cola"
Ajattelin laittaa yhden bolivian rainbown ja pari muuta pientä chili kasvia ja koska muutan Kreikkaan 8kk päästä niin pitäis tuona aikana saada mielellään hedelmää. Mitä lannoitteita suosittelette mulle?

Meinaatko kasvattaa noi kaikki hydroissa vai osan turpeessa? GHE:n hydrolannoitteitahan voi annostusta pienentämällä käyttää turvekasvatukseenkin...
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Mape

Ajattelin kysyä että onko nuo pienet punaiset ötökät punkkeja?

Ne tulivat Siirrettyäni chilit sisätiloihin.
Onko haitallisia?

Kuvan saan laitettua myöhemmin
---