kesäkuu 26, 2024, 09:15:46 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mistä PUNKKEJA? - Mistä PUNKKEJA?

Aloittaja kasipallo, toukokuu 03, 2003, 04:03:33 ap

« edellinen - seuraava »

kasipallo

Eli kevät tulee ja chilit kukkii mutta mistä saisi punkkeja, jos nyt hieman tarkennetaan niin kyseessä olisi petopunkit ei ah... niin niin ihanat paprikantappajamurhaajapaholaispunkit:angry:. Alla linkki erääseen versioon kyseisetä pikkuperkeleestä
http://216.239.33.100/search?....e=UTF-8

Se miksi noita petopunkkeja olisi kiva testata on tietenkin se että vihannespunkit tekee juuri selvää habaneroista ja kohta varmaan muistakin chileistä samaan syssyyn. Myrkyttäminen ja suihkuttelu on viellä hiukan hankalaa koska ulos noita ei voi viellä viedä ja olisihan se mukavaa ettei myrkyillä tarvisi sohia viattomia chilejä   :)
Google löytää monia finski paikkoja missä moisia petoja myydään ammattilaisille mutta löytyykö mistään mattimeikäläiselle?

pelti

Pistähän hapsut suihkutuskäsittelyyn ja mäntysuopakuurille. Jos ei kerran myrkkyjä voi käyttää. Tarkemmat ohjeet varmaankin tuolla kasvatusoppaassa. Älä ihmeessä päästä punkki-infestaatiota leviämään. Tulee surullinen kesä muuten.

Tekla

Kevätpuutarhamessuilla kyselin ötökkäasiaa eräältä kurkkuviljelijältä, joka oli tuonut messuille ihailtavaksi myös noita hyötyötököitä. Hän sanoi, että yksityisille ei myydä, koska yksityisten puutarhurien tarvitsemat määrät olisivat niin pieniä. Ammattiviljelmien kertatilaukset ovat todella suuria. Ko. viljelijä tilasi ötökkänsä Hollannista ja kertatilaus oli (muistaakseni) satoja kasvihuoneneliöitä vastaava määrä ötököitä. Luulen, että kustannukset ovat syy, miksi kotipuutarhan hyötyötökkäeriä ei ole saatavilla. Ötökkäpaketin hinta nousisi turhan kalliiksi. Mutta toisaalta, miksiköhän kukaan ötökkäkauppias ei ole edes kokeillut (vai onko?), olisiko ötökkäkauppa kannattavaa?

Gardenwebin hot pepper foorumilta olen lukenut, että USA:ssa yksityisetkin voivat tilata torjuntaötököitä. Muistan mm. lukeneeni erään miehen tilanneen kasvihuoneeseensa 2000 tai 3000 leppäkerttua.

Fatalii

Itselläni ei pahemmin ole kokemusta vihannespunkeista habanerossa, joskus saattanut nähdä muutaman, mutta kunnon tuhoja ne eivät vahvaan kasviin saaneet tehtyä.

Terve kasvi vastustaa ötököitä melkosella teholla ja sainkin huomata kuinka jättimäinen annuum-armeija meni lakoon (useita kymmeniä) habanerojen ihmetellessä vieressä... :)

Muutamassa baccatumissakon vilisi punkkeja mutta eivätpä paljoa näyttäneet välittävän.

Edelleenkin painotan että paras käyttämäni torjuntakeino on ennaltaehkäisy; lämpötilan laskeminen kasvatushuoneessa, ongelmat loppuivat kuin seinään, talven ötökkäongelmat koostuivat siis muutamasta surkuhupaisasta ripsiäisestä jotka saivat tuhoa aikaan suunnilleen saman verran kuin mitä itse aiheutan hipelöidessäni kasveja 20h/vrk ;)

Tuollainen lähemmäs 30 astetta sisätiloissa (+kosteus) houkuttelee kyllä punkkiarmeijan lisääntymään ennätystahtia... en suosittele pitämään lämpötilaa yli 25:ttä sisällä, tai ainakaan kasvattamaan chilejä samassa huoneessa :)

Itse pidin koko talven visusti alle 20 ja meinaan tehdä niin vastaisuudessakin. kesällä vähän hankalampaa mutta silloin on hieman helpompi hallita ongelmia esim siirtämällä saastuneet kasvit ulos jne.

Itse olen selvinnyt kaikista ötökkäongelmista (kirvat, punkit & ripsiäiset) uusimalla mäntysuopa & raid kuurin muutamaan otteeseen. raidaan siis koko huonetilan, EN kasveja (taimet eivät pidä raidista yhdessä lämmön kanssa).

Kiikuttelin viime kesänä sisään leppäkerttuja sekä harsokorentoja.. tiedä sitten paljonko auttoivat mutta varsinaista ötökkäongelmaa ei ollut.


Punkit saavat kyllä helpoten surun puseroon, niitä kun vilisee niin on pahimmassa tapauksessa todella hankala päästä eroon!

Toivottavasti tästä saarnauksesta on edes apua jollekin :)

tiivistettynä:
1. huolehdi siitä että huoneessa jossa kasvatat on viileää ainakin öisin! mieluiten ei paljoa yli 20 päivälläkään.
2. kun ötököitä näkyyn niin: KUNNON mäntysuopauskäsittely kaikille kasveille ja mieluiten moneen kertaan, eli suht vahvalla mäntysuopaliuoksella jonka sitten huuhtelet pois vartin tms päästä.
3. raidia huone täyteen esim 10min ajaksi ja tuuletus, uusi tarvittaessa.

Tuo 3. muuten tehoaa hyvin myös kukkakärpäsiin, itse pääsin niistä mainiosti eroon elektronisella kärpäsmailalla... lieneekö syynä sitten palaneen lajitoverin haju vai mikä... :)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around