lokakuu 06, 2024, 10:29:07 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Yksinkertainen altakastelu / passiivihydro

Aloittaja Kuti, lokakuu 01, 2008, 17:46:02 ip

« edellinen - seuraava »

Kuti

lokakuu 01, 2008, 17:46:02 ip Viimeisin muokkaus: toukokuu 03, 2009, 09:10:20 ap käyttäjältä Kuti
Mielessäni on pyörinyt altakasteluruukun rakentaminen, mutta en ole ollut tyytyväinen siihen, että altakasteluruukuissa on verkko vesitilan ja turve/soratilan välissä. Juuret kasvavat ajanmittaa verkosta läpi vesitilaan ja tällöin kasvin istuttaminen suurempaan ruukkuun juuria rikkomatta on vaikeaa. En ole keksinyt verkolle muuta tehtävää kuin nimen omaan kahden tilan eristäminen toisistaan, joten jätin sen pois. Sen sijaan nostan kasvin vesitilan yläpuolelle erillisellä tasolla.

Lasken rakennelmani enemmän passiivihydroksi kuin altakasteluruukuksi. Olen käyttäny väliaineena lecasoraa, mutta en keksi miksi väliaine ei voisi olla vaikka turvetta tai normaalia multaa, jolloin rakennelma olisi selkeä altakasteluruukku.Olen kastellut kasvini päältä, mutta turvetta käyttäessä suosisin altakastelua putken avulla.

Tarvittavat komponentit ja niiden tehtävät:
Ämpäri/muu astia 1l - 20l, runko
Purkki tai muu koroke, jonka korkeus on 1/3 - 2/3 ämpärin korkeudesta. Tehtävänä on vesitilan muodostaminen ja kasvin korottaminen, jotta se ei huku. Vesitila V = 2*3,14*r*h, jossa r= ämpärin sisäsäde ja h = purkin korkeus.
Purkin tehtävänä on yhtälailla sähköputken tukeminen. Fetapurkki tai kermaviili/viilipurkki soveltuvat mainiosti.
Pätkä sähköputkea , altakasteluputki ja vedenkorkeusmittarin putki.
Nippuside ,vedenkorkeusmittarin runko
Styroksin pala , vedenkorkeusmittarin kelluke
Lecasoraa , väliaine, jossa kasvi majailee. Lecasora on huokoista, jolloin se ilmaa vettä ja näin ollen parantaa kasvin hapen saantia. (Multaa tai turvetta en ole väliaineena kokeillut, mutta en näe syytä miksi ne eivät toimisi tässä versiossa yhtä hyvin kuin muisssa ruukkumalleissa. Edit 3.5.2009)




Kuvasta käy rakenne ilmi. Työvaiheet ovat seuraavanlaiset:
1) Ota purkki, esim feta, ja tee sen pohjaan sopiva reikä sähköputkelle. Kynsisaksilla olen itse tehnyt reiät.
2) Katkaise sähköputkesta pätkä, joka yltää noin sentin ämpärin yläpinnan yläpuolelle.
3) Työnnä nippuside palasesta styroksia lävitse. Muotoile styroksi siten, että kokonaisuus pääsee liikkumaan putkessa vapaasti. Terävät sakset on aika hyvät välineet. Lukitse styroksi kuminauhalla tai liimalla, mikäli siltä tuntuu.
4) Aseta putki purkkiin ja nippuside-styroksi paikalleen. Piirrä tussilla nippusiteeseen merkki maksimitäytölle. Itselläni maksimitäyttö on pikkusen pienempi kuin purkin korkeus. Katkaise nippusiteestä ylimääräinen pois.
5) Aseta purkki ja putki ämpärin sisälle.
6) Istuta kasvi purkin päälle tai korkeammalle valitsemaasi väliaineeseen siten, että sen juuret yltävät mahdollisimman pitkälle alas. Juurille tulee tosin jättää kasvun varaa myös alaspäin. Juuret kasvavat nopeasti lisää pituutta.

Olen käyttänyt vastaavaa rakennelmaa eri koko luokissa taimen kasvatuksesta "aikuisiin" kasveihin. Olen lannoittanut kasveja hydroni vedellä. Viime viikot olen antanut vettä, jonka ph:ta en ole laskenut riittävät alas. Kasvit eivät näy oireilevan.

cola

Onko sinulla laittaa valokuvaa tosta systeemistä??? Olis kiva nähdä?

Mursu

loistavan oloinen viritys! ite oon niin käsi rakentelemaan mitään, ni toi Pauliina säiliöruukku saa toimii passiivihydrona 8D

pexi

Pitäiskö sisällä olevaan purkkiin tehdä ympäriinsä reikiä että se ravinneliuos pääsee juuritilaan? Vai liikkuuko se tarpeeks kaikista raoista joita väistämättä jää? Esim sähköputken reiästä?

Kuti

tammikuu 19, 2009, 11:15:36 ap #4 Viimeisin muokkaus: helmikuu 08, 2009, 17:44:25 ip käyttäjältä Kuti
Lainaus käyttäjältä: pexi - tammikuu 19, 2009, 09:47:01 ap
Pitäiskö sisällä olevaan purkkiin tehdä ympäriinsä reikiä että se ravinneliuos pääsee juuritilaan? Vai liikkuuko se tarpeeks kaikista raoista joita väistämättä jää? Esim sähköputken reiästä?


Ei tarvitse. Kyllä se vesi tulee ulos fetapurkin ja ämpärin välistä. Vesi on samalla korkeudella ämpärissä ja fetapurkin sisällä.
Tässäkin ruukkuversiossa  tulee välttää ylikastelua. Koko fetapurkin korkeutta ei tule täyttää vedellä.
Vesi imeytyy väliaineeseen todella hyvin. Lecasora on kosteaa pitkän aikaa vaikka vesimittari onkin pohjassa. Nyrkkisääntö, että kastellaan vasta,kun lehdet ovat nuopallaan, toimii tässäkin todella hyvin. Näin juuret saavat mahdollisimman paljon ilmaa. Uskon ebbin tehon perustuvan osaltaa suureen ilman määrään juurilla. Etenkin talvella tulee välttää ylikastelua.


Rakesin ruukusta samalla vauhdilla amppelin. Siihen käyttöön on nuo narut.

Käyttäkokemusina voin kertoa seuraavaa:
- Vesimittari on melko turha talvella. Kesästä ei ole käyttäkokemuksia.
- Lecasoran päällä tulisi olla jokin harso/kangas tai jokin, joka estää tippuvien lehtien varisemisen lecasoraan. Lehdet eivät tiettävästi tee ainakaan hyvää, joten ne olisi poistettava.


ruuhonen

Mikäs on kun en näe kuvaa lainkaan? Onko kuva kadonnut bittiavaruuteen vai omassa koneessa jotain vialla?

Kuti

Korjasin kuvat. Olin huomaamatta poistanut kvuat palvelimelta, joten eihän ne näkynyt täälläkään sivuilla.

ruuhonen

Hyvin näkyy! Muistankin tuon ensimäisen kuvan - sangen erinomainen Paint-luonnos :D

Riiviö

En ole yhtään chiliä kasvattanut hydrossa, mutta tuo vaikuttaa sellaiselta patentilta, että vois kokeilla, kun osat löytyy kotoa eikä tarvi laittaa vähistä pennosistaan hukkaan, jossei toimikaan näin kylmissä nurkissa... Se onkin ainoa mikä minua hydroissa vähän epäilyttää, että talvella täällä on niin kylmää ja vetoista, että juuret saattaa pilaantua...
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

Kuti

helmikuu 11, 2009, 15:47:59 ip #9 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2009, 15:50:05 ip käyttäjältä Kuti
Tuostahan saa siis tehtyä enemmän altakasteluruukun, kun laittaa päällimmäiseksi kerrokseksi multaa tai turvetta, johon istuttaa kasvin. Esimerkiksi purkin yläosan tasosta alaspäin lecasoraa ja ylöspäin multaa tai turvetta.

Riiviö, jos epäilyttää, että pelkässä lecasorassa juuret paletuu, niin tee tuosta altakasteluversio. Eiköhän multaosassa olevat juuret pysy hengissä, jos sun muut kasvit pysyy mullassa hengissä. =) Niin ja voihan tuon eristää kylmästä ympäristöstä. Mitä vähemmän tulla on vettä, niin sitä paremmin ne jokatapauksessa pärjää kylmässä. Lecasora imee veden itseensä, joten ei tuolla ole kuitenkaan irtovettä. Minun käytössä vedentaso mittari on osoittautunut aika turhaksi. En kastele kasveja kerralla niin paljoa, että mittari värähtäisi.

cola

Mihin oot Riiviö ajatellut laittaa mahdollisen hydron??? Jos olet kotiin laittamassa niin ei kai teillä nyt kuitenkaan miinuksella kämppä ole ??

Riiviö

No ei nyt ihan miinuksella mutta mulla kuolee kasveja talvella aina kun erehdyn niitä kasteleen, kosteus ja kylmyys yhteensä tappaa. Siksi vähän arveluttaa, että ovat joko rutikuivia tai mädät juuret... On meillä joskus pakkasella jäätä joidenkin ikkunoiden sisäpuolella... Kun ei pidetä pattereita lämmittämäs koko maapalloa... Siis hieman vetoista ::)
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

cola

jaa ;) Mulla taas on ihan sairaan kuuma tääl kämpässä ja ei oikeen voi tuulettaa kun muuten kasvit kuolis. Lämpöä on 25,5 - 26 astetta ja kuuma on. Kerrostaloissa kyl on vähän eri sydeemit kun omakotitaloissa.
Kasvejen kannalta vetoisuus on kyl todella paha. Miks et siirrä kasveja keittiöön tai makuuhuoneeseen jossa ilmeisesti on lämpimämpää?

hyeena

Mulla on ikkuna raollaan kokoajan. Natikka ja patteri pitaa lammon 17-22 valilla riippuen ulkolampotiloista. (patteri silloin lahinna kun tuo natikka on pois paalta, eli yolla)

Riiviö

Keittiö on itäpuolella isojen kuusten varjossa ja makkaris on talvella 16astetta... ja pimeää. Sitäpaitsi keittiös on ihan yhtä kylmä kun muussa kämpässä, paitsi leivinuunin päällä...
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

Pulla


Pakko tarkistaa ja kysyä varmistusta, että olenko laskenut kaiken oikein

Kuinka paljon olen väärässä jos laittaisin tuollaiseen 5L vetävään ämpäriin noin litran vetävän astian vesitilaksi?

Kuti

Lainaus käyttäjältä: Pulla - maaliskuu 04, 2009, 22:44:31 ip

Pakko tarkistaa ja kysyä varmistusta, että olenko laskenut kaiken oikein

Kuinka paljon olen väärässä jos laittaisin tuollaiseen 5L vetävään ämpäriin noin litran vetävän astian vesitilaksi?



En osaa sanoa mitään oikeita tai vääriä ratkaisuja. Mielestäni sisälle tulevan purkin tärkein mittä on sen korkeus.
Korkeutta saisi olla niin paljon, että vesitila on riittävän kokoinen ja toisaalta, että kasvin päälle jää väliaineelle tilaa.
Aikaisemmin mainitsemani 1/3 - 2/3 ämpärin korkeudesta vaikuttaa hyvältä.

Vesi virtaa kuitenkin purkista suoraan ämpäriin. Ei se siellä purkissa pysy kuin hetken. Vesimittari mittaa ämpärissä olevan veden tasoa, koska vesi on samalla tasolla purkissa ja ämpärissä.

Helpottiko vai sekoittiko pahemmin?

Pulla


Kiitos, kyllä vastauksesta apua on vaikka täällä jo ehdin prototyypin rakentaan ja istuttaa siihen taimenkin Rakentelen seuraavat sitten "oikein"  ;)

Uusi kysymyskin olisi:

Katselin tuota Lecasoraa paikallisista liikkeistä ja satuin löytämään 8-10mm raekoolla Kekkilän ruukkusoraa Toimiiko tuo pieniraekoko vai pitääkö ehdottomasti olla tuota isomapaa kokoa? (7.5€/25L maksaisi tuo pieni rae, isompi ~50€/50L Näin pikaisesti paikallinen tarjonta tutkittuna)

Kuti

En minä ainakaan osaa sanoa niille eroa. Rakeitten huokoinen rakenne saa
sen ilmavuuden aikaan. Mitä enemmän raepinta-alaa, sitä ilmavampi olo kasvilla.

Itse ostaisin sitä pienempää edullisempaan hintaan. 8mm rae on kuitenkin aika iso.

Xbow

PH arvot tuppaavat ainakin Kekkilän perusrakeilla aluksi heittelemään aikas tavalla häränpyllyä. Aikanaan sen saa tasotetuksi, mutta helppoa ei ole.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti