lokakuu 06, 2024, 08:24:05 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Yksinkertainen altakastelu / passiivihydro

Aloittaja Kuti, lokakuu 01, 2008, 17:46:02 ip

« edellinen - seuraava »

Arto

Tee noin PH 5 liuos PH downilla ja laita rakeet ennen istutusta viikoksi tähän veteen. Näin PH:n säätö helpottuu huomattavasti.

Pulla

...voihan rähmä!!

Oon jo ennättänyt tekemään tuosta rakeesta useammankin hydron, pisimmillään ollut jo viikon kasvi tuossa rakeessa En ole kyllä huomannut mitään muutosta huonompaan suuntaan noissa, yksi House Pepper aloitteli kukkimistaan siirrettäessä ja kukkii tuossa sorassa parasta aikaa
Millaisia oireita pitäisi alkaa etsimään ja seuraamaan?

Ja tuosta soran "pesemisestä" näin yleisesti, kuinka puhtaaksi se täytyy saada ja miksi se täytyy ensinnäkään pestä?
Ihan näin mielenkiinnosta kysäisen vain

cola

Älä pulla sitä ph:ta mietiskele. Mulla on myös noita hydroja enkä mittaa ph:ta kuin vedenvaihdon yhteydessä vedestä ja niin kuin sanoit ei kasveilla ole mitään ongelmaa ;)

Minä pesen soraa isolla makarooni siivilällä monta kertaa ja joskus harvoin (jos jaksan) laitan ne ämpäriin lillumaan  ja pikkasen mäntysuopaa päälle. Jos et sitä pese niin kaikki se pas... menee sinun hydroon mikä tuskin on hyväksi ja likaa sen veden. (tuskin siinä mitään sen kummempaa)

Pulla


Kiitoksia Cola, pelastit kyllä iltani täysin Olin jo valmis hyppäämään kaivoon täällä puskieni kanssa, mutta uusi toivo elää taas :D

Samalla tekniikalla minäkin olen noita koettanut pestä; laitan yöksi muoviseen lasten paljuun veteen likoamaan sen soran ja siivilöin sen sitten sieltä pienempii ämpäreihin
Olempa vielä huuhdellut suihkulla siivilää jonnin verran, kun tuntunut vielä irtoavan kuravettä Hemmetin sottaista hommaa vaan tehdä pesuhuoneessa tuota, mutta ei vielä asiaa ulos letkun kanssa puljaamaan

MasaT

Kerro vielä miksi kasvatat vesiviljelyssä näin keväällä? Jos vielä haluat kokeilla multaviljelyä saat minulta fresnon siemeniä, joilla saat taatusti satoa ensi kesänä. Ja aloittelijalle ihan tarpeeksi tulisia vaikka salsaan.

Pulla


Kiitos MasaT tarjouksesta, on minulla tuossa viime kesäiset chilit vielä mullassa ja voimissaan :) (talven aikana yllättivät ja tekivät pientä satoakin jopa)
Ajattelin kokeilla tuota passiivihydroa ihan mielenkiinnosta, kun sattui löytymään tuo ohje sopivasti talviloman aikaa ja muutama ylimääräinen uusi taimi joita tulevaa kesää varten jo tuossa kasvatellut

MasaT

Selkis! Taitaisitkin tarvita vähintään orange habaneron luokkaa! :D

GynZi

Kuvajärjestys vähän hakusessa, mutta tässä yksinkertainen ;)





Artesaanirakastelija

Pulla

huhtikuu 14, 2009, 18:46:47 ip #28 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 15, 2009, 10:22:21 ap käyttäjältä Pulla
Lainaus käyttäjältä: MasaT - maaliskuu 14, 2009, 01:11:02 ap
Selkis! Taitaisitkin tarvita vähintään orange habaneron luokkaa! :D


Oiskohan tuo Orange kuitenkin vielä pikkasen turhan äkäistä :)

Oli aikaisemmin puhetta että tuolla Kekkilän kevytsoralla saattaisi tulla ongelmia ph:n kanssa. Silloin kun tuon kuulin, meinasi usko loppua ja itku päästä, kaikki kasvit kuitenkin voivat hyvin - kasvua on tullut mukavasti, uutta lehteä ja vartta kukkiipa osa jopa. Pudonneet lehdet voi laskea yhden käden sormilla, vaikka kasveja onkin toista kymmentä. Ravinteeksi olen laittanut Viherpeukusta tilattua raetta (muista nimeä tähän hätään). Tiedä sitten oliko onnenkantamoinen vai mikä, mutta en minkäänlaisia ongelmia ole huomannut.
Olen tässä kevättä odotellessa miettinyt mahtaakohan tomaatin ja vesimelonin kasvattaminen onnistua tuollaisessa passiivissa? molompien taimi olisi olemassa ja kiinnostaisi kokeilla, onko kokemuksia kellään?

TurboPuberteth

Lainaus käyttäjältä: GynZi - huhtikuu 08, 2009, 14:37:12 ip
Kuvajärjestys vähän hakusessa, mutta tässä yksinkertainen ;)






Onko tuon kaljan oltava juuri tuota kukkoa vai sopiiko esim. olvi? ;)

Zili

Vaikuttaa ihan simppeliltä systeemiltä näin aloittelijallekin. Ymmärsinkö oikein että tässä vettä vaan lisätään tarvittaessa eikä vesiä tarvitke vaihtaa niinkuin bublerissa. Pitääkö lecasorat jossain vaiheessa pestä tai vaihtaa?

Kakq

Lainaus käyttäjältä: Zili - kesäkuu 30, 2009, 18:56:44 ip
Vaikuttaa ihan simppeliltä systeemiltä näin aloittelijallekin. Ymmärsinkö oikein että tässä vettä vaan lisätään tarvittaessa eikä vesiä tarvitke vaihtaa niinkuin bublerissa. Pitääkö lecasorat jossain vaiheessa pestä tai vaihtaa?


Vettä ei tarvitse vaihtaa, koska sitä lisätään vasta silloin kun vanhat loppuu. Soriakaan ei tarvitse vaihdella mutta pestä ne voi silloin, jos niitä uusiokäyttää ja on enemmänkin vanhoja juurenpätkiä ja muuta röhnää niihin jäänyt. Niin ja tietysti myös uutena kannattaa sorat suihkutella ylimääräisestä hiekasta ja pölystä puhtaiksi.

Zili

Kiitos neuvoista :) Värkkäsin ohjeiden mukaisen passiivihydron ja siirsin yhden ulkona kituneen kasvin siihen. Kiva nähdä miten alkaa kasvaa tuolla systeemillä aurinkoisella ikkunalaudalla

Zili

Lainaus käyttäjältä: Kakq - kesäkuu 30, 2009, 23:09:28 ip
Lainaus käyttäjältä: Zili - kesäkuu 30, 2009, 18:56:44 ip
Vaikuttaa ihan simppeliltä systeemiltä näin aloittelijallekin. Ymmärsinkö oikein että tässä vettä vaan lisätään tarvittaessa eikä vesiä tarvitke vaihtaa niinkuin bublerissa. Pitääkö lecasorat jossain vaiheessa pestä tai vaihtaa?


Vettä ei tarvitse vaihtaa, koska sitä lisätään vasta silloin kun vanhat loppuu. Soriakaan ei tarvitse vaihdella mutta pestä ne voi silloin, jos niitä uusiokäyttää ja on enemmänkin vanhoja juurenpätkiä ja muuta röhnää niihin jäänyt. Niin ja tietysti myös uutena kannattaa sorat suihkutella ylimääräisestä hiekasta ja pölystä puhtaiksi.


Ainakin pari päivää chili on pysynyt hengissä ja vaikuttaisi jopa vähän piristyneen :) Pitääkö kastella joka kerta lannoitevedellä vai riittääkö välillä pelkkä vesi? Lannoitteena on Flora tripack

Kuti

Itse kastelen samalla tavalla kuin multakasveja:
-Kasvukaudella lannoitteita
-Kukituksessa vähemmän lannoitteita
-Sadon kypsyessä vaihdan pelkkään veteen.

Zili

Kahdessa viikossa kasvi on kaksinkertaistanut pituutensa. Hyvin vaikuttais toimivan  :)

O

Muutama yksinkertainen malli kasvien alkutaipaleelle.

If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

keijohoo

Nostetaas tätä ylöspäin..

Eli, tuossa kun katselin että hyväksi todettuja "vesisäiliön" korkeuksia ovat 1/3 - 2/3 vesisäiliön korkeudesta. Onkos tässä jotain kokeita taustalla vai perusteluina vain se että hyvin kasvaa?
Itse ajattelisin asian näin että mitä korkeemmalla kasvi, niin sitä pidemmät/isommat juuret se pääsee kasvattamaan eikä juuret lillu pohjalla. Eli, minä suosittelisin tekemään ennemmin korkeamman "vesisäiliön" kuin liian matalan.

Kuti

se 1/3 - 2/3 on sisälle laitettavan purkin korkeus suhteessa ämpäriin/ruukkuun....
ei sitä koko korkeutta ole tarkoitus täyttää vedellä.

Itse kastelen kasvin tarpeen mukaan nykyään. Vettä reilusti silloin, kun lehdet nuupahtavat.
Sen jälkeen taas odotetaan nuupahtamista.

Chiliseppo

Jos sen tyrkkää johonkin ihan normi purkkiin, minne verkkoruukku ja sorat vaan, niin eikö vedet pidä vaihtaa aika usein että pysyy raikkaana? Heittää vaikka vähän PK:takin sekaan ;D