kesäkuu 30, 2024, 23:45:30 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Paprika Paten pelleilyt

Aloittaja The Pate97, lokakuu 05, 2008, 18:16:32 ip

« edellinen - seuraava »

The Pate97

Perjantaina lähti siemenet tilaukseen //www.chilimaailma.net. Kellään kokemusta siementen laadusta?

Tilasin Aji Crystallia, Numex Twilightiä ja Thai hot sun pepper.

Ennen oli kasvamassa California wonder ja joku mustia hedelmiä tekevä jota en muista.
Yhtään satoa ei ole tullut. Lisään tänne lisää kuvia kun siemenet saapuu.

California wonder:


Se musta:
Pap-Pap-Paprikaa!

Paprikaana

chilimaailmasta olen tilannut siemeniä ja laatu on kyllä ollut hyvää :)
Il Mondo Cambia, Io No!

The Pate97

Siemenet tuli tänään. Extrana tuli yksi todella tulinen chili, Brazilian rainbow siemeniä ja jauhetta. Ostin myös eslin kasvun parantamiseksi.Aji cristal meni itämään Brazilian rainbow ja sen tuntemattoman chilin siemenet.
Pap-Pap-Paprikaa!

The Pate97

Nyt taisi löytyä vahingossa ensimmäinen joka oli itänyt! Se on kyllä todella pieni ja luulen että se on kuokkavieras eikä chili... Noh, katsotaan mitä tulee. Muut ei ole itänyt. Jos se todella on chili sen pitäisi olla brazilian rainbow.
Pap-Pap-Paprikaa!

The Pate97

Noniin. Kuokkavierashan se olikin mutta nyt iti 4 oikeaa! 1 Aji cristal kaksi brazilian rainbowia ja 1 tuntematon laji oli yllätyksenä kun tulin koulusta.
Pap-Pap-Paprikaa!

The Pate97

Kasvu on hyvällä vauhdilla. Tuli ostettua Substarlia kasvien hyvinvoinnin turvaksi.  :D Siihen mustaan missä alkupostauksessa on kuva on tullut pienen herneen kokoinen nuppu! Pitäisikö sille antaa erityisen paljon valoa vai mitä pitää tehdä?
Pap-Pap-Paprikaa!

Icaros

Substral ei taida olla kovin suositeltavaa chileille. Se sisältää ainakin liikaa typpeä. Voi sillä kasvit kasvamaan saada, mutta satoa ei välttämättä tule sitten lainkaan.

harvester

Oliskos se mustia tekevä ollu mavras?
http://www.thechileman.org/results.php?chile=1&find=mavras&heat=Any&origin=Any&genus=Any&submit=Search
ulkonäöstä vaikea sanoa, näyttäis äkkiseltään vähän saman näköiseltä..

The Pate97

Samalta näyttää kun pussissa josta sain siemenet.
Pap-Pap-Paprikaa!

The Pate97

Noniin! Kukka on auennut. Tosin nyt täytyy kysyä teiltä ammattilaisilta mitä nyt?

Kuva:
Pap-Pap-Paprikaa!

wille

Ammattilainen en ole mutta vastaanpa silti. Jos toinen kukka löytyy, valo riittää ja maistiaisia tuosta haluaisit, niin ei muuta kun siveltimellä, sormella, topsipuikolla tms. pölytät molemmat kukat toistensa siitepölyllä. Sitten vaan tuijottamaan, että tuleeko sieltä palkoa vaiko eikö.  :wink:
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

The Pate97

Lainaus käyttäjältä: "wille"Ammattilainen en ole mutta vastaanpa silti. Jos toinen kukka löytyy, valo riittää ja maistiaisia tuosta haluaisit, niin ei muuta kun siveltimellä, sormella, topsipuikolla tms. pölytät molemmat kukat toistensa siitepölyllä. Sitten vaan tuijottamaan, että tuleeko sieltä palkoa vaiko eikö.  :wink:


Kiitos. Samassa kasvissa on kyllä muutamia nuppuja kun toisen kasvin nuppu on jo hieman avannut itseään. Kävisiköhän toisen paprika lajikkeen siitepöly? Vai risteytyykö se?
Pap-Pap-Paprikaa!

wille

Lainaus käyttäjältä: "The Pate97"
Kiitos. Samassa kasvissa on kyllä muutamia nuppuja kun toisen kasvin nuppu on jo hieman avannut itseään. Kävisiköhän toisen paprika lajikkeen siitepöly? Vai risteytyykö se?


Jos hedelmöität emokasvin kukan jonkun toisen chilin siitepölyllä, voi tapahtua risteytyminen. Jos haluaa "puhtaita" siemeniä tulevista hedelmistä, kannattaa odottaa kasvin muidenkin (ainakin yhden) kukkien aukeamista.

Lisää risteyttämisestä täällä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Filago

Lainaus käyttäjältä: "wille"Ammattilainen en ole mutta vastaanpa silti. Jos toinen kukka löytyy, valo riittää ja maistiaisia tuosta haluaisit, niin ei muuta kun siveltimellä, sormella, topsipuikolla tms. pölytät molemmat kukat toistensa siitepölyllä. Sitten vaan tuijottamaan, että tuleeko sieltä palkoa vaiko eikö.  :wink:


Chilit itsepölyttyvät aika nätisti, siis yksikin kukka riittää yleensä. Samat tupsuttelut, mutta saman kukan heteistä saman kukan emille. Jos siis ei satu olemaan vielä auki muita kukkia. Ja aika usein ne pölyttyvät ihan itse vaikkei tupsuttelisikaan. Ravistelukin käy, sitten kun siellä on satoja kukkia etkä jaksa leikkiä mehiläistä. ;)

Filago

ps. ja minäkin olen ammattilainen vain omalla alallani, joka ei ole chilinkasvatus ;)
#163

The Pate97

Lainaus käyttäjältä: "Filago"
Lainaus käyttäjältä: "wille"Ammattilainen en ole mutta vastaanpa silti. Jos toinen kukka löytyy, valo riittää ja maistiaisia tuosta haluaisit, niin ei muuta kun siveltimellä, sormella, topsipuikolla tms. pölytät molemmat kukat toistensa siitepölyllä. Sitten vaan tuijottamaan, että tuleeko sieltä palkoa vaiko eikö.  :wink:


Chilit itsepölyttyvät aika nätisti, siis yksikin kukka riittää yleensä. Samat tupsuttelut, mutta saman kukan heteistä saman kukan emille. Jos siis ei satu olemaan vielä auki muita kukkia. Ja aika usein ne pölyttyvät ihan itse vaikkei tupsuttelisikaan. Ravistelukin käy, sitten kun siellä on satoja kukkia etkä jaksa leikkiä mehiläistä. ;)

Filago

ps. ja minäkin olen ammattilainen vain omalla alallani, joka ei ole chilinkasvatus ;)

voi jumbe! Se kukka päätti tiputtaa itsensä kun toinen kasvi avasi nupunsa. Taidan tässä kevääseen odotella jolloin on paljon helpompaa.
Pap-Pap-Paprikaa!

Xbow

Tähän vuodenaikaan se nyt on vähän hiinä ja hiinä tuleeko satoa vai ei. Se, että ensimmäinen kukka tippuu on erittäin tavanomaista, pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Jos ei syssyllä tuu chilejä, niin kenties keväällä sit.

Kun kukan varsi rupeaa 'mystisesti' vahvistumaan ja keskus turpoamaan, niin on erittäin suuri riski, että on tapahtunut hedelmöittyminen, ts. chiliytyminen :) Lajikekohtaista, esimerkiksi Bolivian Rainbow:n kukan varsi rupeaa töröttämään pystyssä, kun kukka saattoi roikkua. Toisinaan chilit roikkuvat, kuten kukatkin. Paprikoissa kukan varsi ( hedelmän kanta ) tulee lopulta hullun vahvaksi suhteutettuna esimerkiksi oksaan.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

The Pate97

Uusi kausi on aloitettu! Nostan kuolleen aiheen haudasta.
Pistin Numex Twilightit ja tuntemattoman lajin jonka löysin Thaimaasta itämään. Nyt ei ole vielä mitään noussut. Yksi Ajicristal on n. 5cm pituinen. Se musta ja California Wonder ovat kuoleet.

Uuden kauden aloitan iloisin mielin!
Pap-Pap-Paprikaa!

lolleropollero

sanoppas multa terveisiä iduille :D

The Pate97

Olen pitänyt yleensä idätykseesä 'testisiementä' jonka kaivan välillä ylös ja tutkin. Siitäpä oli millimetrin kokoinen itu putkahtanut. Luulempa että jo huomenna näkyy maanpinnalla jotakin.

Sitten kysyn apua.
Miten puskasta saa sellaisen tuuhean. Tai kun mulla tuppaa kasvamaan lehdet pieniksi ja harvaan.
Onko vika lajissa, kasvatustavassa, vai minussa?
Pap-Pap-Paprikaa!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: The Pate97 - helmikuu 05, 2009, 13:45:49 ip
Sitten kysyn apua.
Miten puskasta saa sellaisen tuuhean.


Lajikekohtaisia eroja on, samoin kasvatuspaikkaan ja -oloihin liittyviä. Paljossa valossa yleensä tulee tukeva ja matalampi, vähässä valossa korkea ja hontelo.

Minulla on tapana nipsaista niiltä latva poikki jossakin alle vaaksan mittaisena. Silloin useimmat haarautuvat tuosta katkaisukohdasta ja jatkavat haarojen tekemistä ylempänäkin. Elleivät jatka, latva taas poikki. Katkaisu käy ihan kynsillä, eikä vaikuta kasvunopeuteen juuri mitään. Jos kasvisi on jo tuota isompi, sakset käteen vain ja rohkeutta keräten poikki mieleisestäsi haarautumiskorkeudesta. Uudet haarat lähtevät lehtihangoista, joten muutama milli lehden yläpuolelta kannattaa tehdä tuo leikkaus.

Luonnotontako? Ei kovin. Luonnossa tuulet, linnut, kaatuvat risut, tuhohyönteiset tai vuohet katkovat pieniä kasveja koko ajan ja nämä tuuhettuvat siitä. Auringon paiste huolehtii loppujen matalana pysymisestä.