aloittelijalta pari kysymystä

Aloittaja maunemaune, lokakuu 18, 2008, 15:10:26 ip

« edellinen - seuraava »

maunemaune

mulla on taimet  (1 birdseyebaby) (2 firecrackeriä), (2 chinese five coloria)   akvaariossa saunanlauteilla ja päällä roikkumassa 2x 30w airamin energiasäästölamppua lumen 1900, ja sit yks pöytälamppu missä 21w esl lumen 1290..  olisko järkevämpää hommata yks tehokkaampi esim. 125 esl vai onnistuuko kasvattaminen noilla pienemmillä lampuilla? ja tuuletin kannattais vissiin sinne hankkia? multana olen käyttänyt kaktusmultaa ja sitten ihan perus kukkamultaa. mopo on lähteny käsistä noiden siemenien kanssa kun hulluuttani menin tilaamaan "vähän vain" niitä ja nyt on sit 22 eri lajin siemeniä kotona  :) ei siinä ihan alun perin pitäny niin käydä mut...  :D  mites noiden siemenien säilyttäminen ja kuinka kauan ne säilyy käyttökelpoisina..

Wesa

Moro ja tervetuloa,chilien kasvattelu on hauskaa puuhaa!
Siemenet säilyy useita vuosia oikein säilytettynä,kuivassa ja viileässä valolta suojattuna.Tähän kysymykseen muuten ei ole tullut mielestäni keneltäkään yksiselitteistä vastausta mutta muistan lukeneeni jonkun idättäneen kymmeniä vuosia vanhoja siemeniä.
Miksi sulla on saunassa chilintaimet :) ? Paras paikka olisi mielestäni valoisa ikkunanlauta mitä voisi sitten valaista lisävaloilla,siitä niitä on sitten mukavampi ihaillakkin.
Ei se ole väärin jahdata perhosia joita muut ei näe.

maunemaune

syy siihen että miks ne on saunassa on siinä et mä en oo vielä saanu hommattua sellasta tasoa minkä saisin olohuoneen ikkunan eteen.. eikä siihen pahemmin aurinko edes paista, ja sit emäntä on vähän sitä mieltä että niitä ei siihen olohuoneeseen laiteta.. ilmeisesti just lisävalo virityksien takia  :)  yksiössä kun asutaan ni.. tavallaan väliaikainen ratkaisu mutta ilmeisen hyvin siellä kasvavat ainakin toistaiseksi..

cola

Ciao onko ne sun kasvit isojakin?? Minun mielestä sinä pärjäisit alkuun vain 1kpl 30w esl jos kasvit ovat vielä pikkusia.(turhaan menee sähköä)
Itse olen laittanut yhden 10litran ämpärin johon olen laittanut 7 kasvia kasvamaan ja yhden 18w esl lampun yläpuolelle ja foliolla ympyröiny koko alueen ja peittänyt vielä päältä. on kasvanut todella hyvin Nyt kun ovat kasvaneen niin olen lisännyt yhden 15w kasvivalon ja lopuksi laitan 120cm putkien alle kun ovat isompia.

Vaikka ikkunaan ei paistaisikaan suoraan aurinko niin kasvit saa kuitenkin valoa sieltä. Minkä sävyiset valot sinulla on? Kannattaa laittaa aluks ainakin 4000k minulla on 6500k

Itse laitoin vielä 80x80cm tietsatuulettimen ja mielestäni kasvu on ollut nopeampaa sen jälkeen. Onnea kasvatuksillesi.

maunemaune

birdseye baby on suunnilleen 11cm korkea ja firecrackerit ja chinese five colorit on n.7cm.. kaikki lamput on  2700k warm white.. olen etsiskellyt salosta noita toisenlaisia lamppuja mut ei oo mistään tullu vastaan.. viherpeukussa näyttää olevan tollasia ainakin.. http://www.viherpeukku.fi/catalog/product_info.php?cPath=79_107&products_id=785

Wesa

En tiedä noitten peukun eslien laadusta mutta 8,50€ 11W lampusta on mielestäni aika kova hinta.
Halvimmillaan noita 23w eslejä saa alta viiden euron.
Tässä vaiheessa vielä kun on kyse pienistä taimista niin vähemmälläkin valaistuksella pärjää mutta kun puskat rupeevat olemaan metrin kanttiinsa niin aika hyödyttömiä ne on.

Wesa

Ootko maune kattonut tämän http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?t=4648
tuommoinen ikkunalauta minkä valaisee vielä jollain sisustukseen sopivalla loisteputkella on mukavan näköinen.Vielä kun valitsee hyvännäköiset ruukut niin avot.

cola

Siis pakkohan salossakin on noita lamppuja olla. Noi 2700 ei ole kauhean hyviä kasvuvaiheessa. Itse en pidä niitä yhtään. Jos siellä on Hong Kong tavaratalo niin siel on ainakin 18w 6500k 3,95€  Olen ostanut myös prismasta 15w 4000k Airam lampun olikohan 6,95€ (kyllä niitä pitäis löytyä vaikka pitkään jouduin itsekkin niitä etsimään kunnes löysin :) hyllyissä kun on yleensa 100 kpl noita 2700k lamppuja ja sit muutama 4000k lamppuja ja todella harvoin 6500k) Ai niin Prismoissa on myös Megamanin 30w 4000k lamppuja alle 11€ itellä käyny myös mielessä ostaa tommonen. jos et noita löydä niin osta sit ees Megamanin plant lamp 15w  alle 10e (jännän violetin värinen joka käy kasvu ja kukinta vaiheisiin)

maunemaune

täytyy jatkaa lamppujen etsintää ja joku kiva pieni taso täytyy kans käydä hakemassa että saa taimet pois saunasta.. eilen laitoin vielä itämään lemon droppia ja tänään tuli fataliilta tilaamani siemenet 7pod, madame jeannette, starfish, naga morich, malagueta ym.. laitoin heti itämään starfishin, naga morichin ja malaguetan.. hullua hommaa tää vaikka ensimmäiset taimet on vasta pieniä ni kokoajan haluaa laittaa lisää tulemaan.. :D

maunemaune

kävin tänään prismassa ja siellä oli noita megaman plant lamp 15w samalla  ostin megaman liliput 4000k coolwhite lampun. kiitos vinkistä cola  :)

cola

No Problem ! Onnea kasvatuksille.

wille

Lainaus käyttäjältä: "maunemaune"kävin tänään prismassa ja siellä oli noita megaman plant lamp 15w samalla  ostin megaman liliput 4000k coolwhite lampun. kiitos vinkistä cola  :)

Ethän sentään moneen megamanin "kasvilamppuun" sijoittanut...?

Mulla on noita kaksi ollut ja kun ajattelee hintaa (8-10€?) ja tehoa (15W) niin ei topi hirmu edulliseksi tule. Sitäpaitsi en ainakaan huomannut noiden "kasvivalojen" vaikuttavan kasvuun millään tavalla joka eroaisi tavan ESListä. Ja saahan noita 20-25W eslejä melkopaljon halvemmalla. Enemmän valoa pienemmällä rahalla siis...  :wink:
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

maunemaune

ostin yhden 15w ja sit se coolwhite oli 30w.. joulukuussa meinasin repästä ja ostaa jonkun 250w.. onko ehdotuksia millainen ja sit siihen tarvii ilmeisesti jotain muutakin ostaa ku pelkkä lamppu?

Aji Ungreat

Nehän ovat ikäänkuin tämmöisiä. Tuolla kylläkin on vain 400, ja 600 wattisia.

http://www.viherpeukku.fi/catalog/index.php?cPath=79_106

Muista sitten aluksi laittaa tosi kauas kasveista etteivät saa shokkia yhtäkkiä porottamaan alkavasta jyty-auringosta. Vaikka joka päivä hiukan alemmas.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

maunemaune

noniin.. tulin taas tänne määkimään.... päivittelen hieman tietoja tänne miten on mennyt: birds eye baby on avannut 3 kukkaa ja alkuja on 10lisää, toinen firecracker ottanut siipeensä kunnolla ( ilmeisesti liikakastelua) toisessa oli sama ongelma mutta lopetin kastelun ja se tiputteli parit lehdet ja näyttää paremmalta jo..  korkeutta on tullut vähän lisää olen pitänyt noi suht pienissä ruukuissa vielä, hommasin bio bizz 1 setin ja sitä varovasti testaillu tuohon firecrackeriin,... sitten laitoin itämään bolivian rainbowta, 1 malaguetan, 1 inca red drop, 1, starfish (meni todella kauan että onnistui idättäminen) ja naga morich olen yrittänyt idättää mutta pirulainen ei suostu vaan tekemään yhteistyötä.. br inca ja starfish ja malagueta jokainen on about 5cm että tälläi ja pienissä esleissä olen vielä pysytellyt kun tuntuu ihan sopivasti kasvavan ensi kevättä ajatellen , ensi talveksi hommaan vasta sitten jotain järeämpää valaistusta.. vähän ehkä sekava viesti mutta..

Riiviö

Hauskaa että muitakin on joilla kasvit välillä kutistuu ja sitten taas kasvaa... Mulla yksi Naga meinaa varmaan kuolla ja Pimenta da Neyde on herännyt henkiin... Tuntuu, että chili-ihmisillä on hirmu into päällä näissä kasvatushommissa! :wink:
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

maunemaune

intoa löytyy tosin välillä tuntuu että menee hulluuden puolelle tää homma ku päivän välein täytyy mennä tutkimaan että onkos jotain uutta mukavaa tapahtunu mutta uskomattoman hauskaa ja palkitsevaa puuhaa ku saa siemenestä asti kasvattaa.. eikä mitään ilo silmille kukkia joita voi hakea parilla eurolla kukkakaupasta ja sit kattoa ku ne "tipahtaa"  :twisted: .. ja tuo biobizz grow.. siis juma että vaikuttaa hyvin firecrackerin lehdet on kasvanut puolet suuremmiksi ku mitä ne alunperin hukkumisuhan alla oli. kaikinpuolin olen todella tyytyväinen että kaveri sai mut suostuteltua hommaamaan siemeniä, vaikkakin vähän epäileväinen olin kun ensimmäiset siemenet kylvin.. ja tämä sivust saa kyllä multa arvosanaks 10+ kaikkeen löytää neuvoja kun jaksaa kahlata foorumia läpi  :D

Riiviö

Joo, hulluutta! Mulle tuli just Timpalta siemeniä ja olin jo vähän sitä mieltä että meni överiksi kun tilasin 14 lajiketta... mutta Timppa sit laittoi parit ylimääräiset eli nyt on uusia lajeja/lajikkeita sitten tulossa 20! Ensi talven joudun nukkumaan ulkona kun kasvit valtaa koko talon... :wink: Nytkään ei ikkunalaudoilla ole tilaa kun on kasvit vallanneet kaikki. Pitää rakentaa isompi kukkataso olkkariin ja siirtää sohvaa kauemmas ikkunasta, sinne väliin kasvit rehottamaan. Mutta saa sitä hullu olla kunhan ei oo tyhmä. :lol:
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

maunemaune

Mulla on onneksi nuo kilit vasta niin pieniä ette paljoa tilaa vaadi mutta kesän jälkeen tilanne varmasti toinen.. Mulla lähti kans käsist toi siemen tilanne ku ekat tilasin syyskuussa ni tais olla jotain 13+parit ekstrapussit ku tuntus et toi vois olla hyvä ja toi ja tuo myös!!! ja sit sehän ei riittäny ku hoksasin ton fataliin sivun ni olihan sieltäkin pakko tilata! noh eipähän tarvii "pariin vuoteen" pohtia et tarviiko uusia siemeniä!!  pistän listan noista siemenistä:

annuum
early jalapeno, malagueta,hungarian hot cherry,birds eye baby, delicias, red cayenne, fresno, thai sun hot pepper, firecracker, cascabel, chinese five color, bolivian rainbow, numex sunglow.

baccatum
lemon drop, C02598, starfish, heart throb, aji cristal, C01172, Inca red drop, Quintisho, Orchid, CGN 22096

chinense
Orange habanero, rocotillo, madame jeannette, naga morich, scotch bonnet, cumari o passarinho, scarlet lantern

frutescens
tabasco, duke pequin
:D         :D          :D       :D

Aji Ungreat

Kannattaa varoa tuon Starfishin kanssa. Siitä kasvaa helposti ihan järjettömän korkea jos ei saksi.

http://fatalii.net/chile/kuvat/tall_starfish.jpg
http://fatalii.net/chile/kuvat/_DSC0495.jpg

Itsellänikin oli viime kaudella selvästi korkeimmat kasvit.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.