tammikuu 09, 2025, 22:29:34 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilit tiputtelevat kukkia vaikka mitä tekisi

Aloittaja unska, lokakuu 22, 2008, 22:01:54 ip

« edellinen - seuraava »

unska

Pidän chilejä ebb and flowssa (4 kpl), jotka kaikki tuntuvat tiputtelevan kukkia, niitä on ainakin 100 jo tippunut ja saman verran vielä puskissa jäljellä ja kokoajan tulee lisää hirveetä vauhtia.

Ekan viikon oli Flora Tripackin kukintoravinteet ja sen jälkeen on ollut pelkällä vedellä n. 1.5 viikkoa ja kukkien tippuminen ei laannu millään.

Koska pitäisi palkojen alkaa tulla ja tiputtaako se kukkansa ennen sitä vai tuleeko se kukasta tms?

cola

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "unska"Koska pitäisi palkojen alkaa tulla ja tiputtaako se kukkansa ennen sitä vai tuleeko se kukasta tms?

Et kertonut, mitä kasvattelet, mutta havainnollistetaanpa vaikka Starfishillä. Kukasta sillä jo näkyy keskeltä chilin alku:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=46113#46113
Jotkut muut kasvattavat hedelmän terälehtien taakse. Sieltä löytyy paksunnos, kun terälehdet tippuvat. Kukkavarsi joka tapauksessa kannattelee tulevaa hedelmää. Tässä ovat terälehdet pienestä raakileesta tipahtaneet, isommassa ne ovat jääneet kuihtumaan:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=46626#46626

Vesiviljelyssä kasvit ovat täysin kasteluveden armoilla. Ei kai niitä silloin voi jättää ilman ravinteita? Mullassa on aina jotakin hätävaraksi, mutta pelkällä vedellä ei kasvi elä. Älä siis lopeta lannoitusta kokonaan, ellet halua lopettaa kasvia.  :wink:

Valon vähyys on yleensä syynä kukkien pudotteluun varsinkin tähän aikaan vuodesta. Mikä riittää, riippuu lajikkeesta, eikä selviä nyrkkisääntöjä taida olla valon määrästä. Ainakaan en ole sellaisia täällä havainnut. Hengissä pysyy vähemmälläkin, mutta kukinnan onnistuminen on jo sitten monta pykälää vaativampi juttu.

Tällaiset kysymykset minusta kuuluisivat tuonne aloittelijoiden puolelle. Olepa ensi kerralla tarkempi kun alat kyselemään. Ei näitä lukuisia foorumeita tänne ihan huvin vuoksi ole perustettu. Itse en katso vielä tiedoiltani kuuluvani tälle osastolle. Jätetään tämä sille paremmin kuuluville aiheille.

unska

Jotain kaupan chilejä + goat's weed on tällä hetkellä siinä. Valona on 200W purple esl ja n. 30-40W edestä pienempiä eslejä samassa komerossa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "unska"Jotain kaupan chilejä + goat's weed ....
... komerossa.

Vaikean tien olet valinnut. Tuossa en osaa auttaa. Lajikkeita en tunne ja uskon enemmän luonnonmenetelmään: Auringon valoa ja multaa maaperästämme.  :wink:

Kaikki kasvien tarvitsema energia on sinun varassasi. PH, ravinteiden oikeat suhteet, valon väri ja määrä jne. Kaikista SINUN on huolehdittava. Mitään muuta kuin omia päätöksiäsi on turha syyttää.  Eiköhän täältä löydy tuonkin alueen asiantuntijoita, kunhan saat heidät kiinnostumaan murheistasi.

unska

unska

Aika nolo juttu kävi.. Puuhailin kasvien kanssa niin huomasin, että siellähän on 10CM pitkiä palkoja siellä täällä. :D

On sen verran isoja puskia, ettei huomaa.

Xbow

Juu, tuo kun joku puska äityy tekemään salaa chilejä, ns. piilochiliytymistä  :lol:, niin tulee hyvä mieli :D

Itse veikkaan, että kaipailisivat enempi valoa. Kukkia tippuu suunnilleen aina jonkin verran. Enempi valoa -> enempi chilejä. Toinen jutska tietty on tuuletus tai puskien ravistaminen, jotta kukat hedelmöittyisivät helpommin. Lämpö ja kosteusoloissakin voi olla jotain selitystä.

Jotain satoa sentään ( lajikkeesta riippuen tapauskohtaisesti hyvääkin satoa ) tuolla kohtuu hyvällä keinovalosetillä saa, mutta Raaka-Arska kyllä on aikas ylivoimainen, mitä valoon tulee. Ikävä vaan ettei täällä Suomessa näin tähän aikaan aurinko enää paista 12h / päivä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

harvester

Kirjoitit että on komerossa? olisko kuvaa tarjota?  Mulla on melko pienessä kaapissa caribbean red habanero ja varisutti kukkiaan kyllä tolkuttomasti, siihen sain ehkä vähän muutosta vaihtamalla toisen eslin 2700K malliin, ja nyt kysytellään podeja.. siellä jo useampi punaisena..
Komerossa kannattaa muistaa että hyvillä heijastavilla pinnoilla maksimoi niiden käytettävien valojen tehokkuuden, valo kun ei yleensä komerosta karkaa;) Ja tietty tuuletus pitää olla kunnossa

unska

Juu tässä on pari kuvaa. Toisen kuvan valaistus on mitä on. Hieman vaikeata ottaa kuvaa kun siellä on niin kirkkaita lamppuja.

http://www.unska.com/kasvit

unska

Vähän on viritystä parin lampun kanssa, mutta ne on turvallisia. :)

harvester

Hyvännäköiset setit siellä kaapissa. Mun kaappini on todella vaatimaton tuon rinnalla.. ainakin kokonsa puolesta. kaikki viritykset on niin ikään itse tehtyjä, mutta turvallisia tietty. sähköopin perusteet opeteltu amiksessa aikoinaan riitävän hyvin, eikä ne vissiin ole 10 vuodessa muuttuneet. Kun pitää huolen että jos sähkö ja vesi ovat samassa tilassa, niin pidetään ne johdot varmasti riittävän kaukana. Mun pikku kaappini näyttää siis tältä pimeänä.

Ja valoina 2xeslit 25W 6400K.. tällä hetkellä koittanut airamin 20W 2700K:lla saada jotain tuolla kaapissa aikaseks.. ja ainakin lehtiä on alkanut tippumaan aiempaa runsaammin. Tosin sain kukkaset paremmin pysymään ja sadon tuotannon alkuun.. Mutta en väitä että se johtuisi tuosta valosta, vaan pikemminkin siitä että aika oli jo kypsä alkaa haban tuottamaan podeja. Kukkasten ilmestyminen on tyyntynyt aiemmasta todella huomattavasti.

cola

Aika mageita kaappeja teillä. Itselläni olisi iso vaatehuone mut se on niin täynnä tavaraa että ei sinne mahdu edes seisomaan. Yritän myös käyttää ulkoa tulevaa valoa hyödyksi. Unska: paljon sulla muuten menee watteja tuolla kaapissa??? joku 200 ainakin ? Nousiko sähkölasku paljonkin tuon jälkeen?

unska

Lainaus käyttäjältä: "cola"Aika mageita kaappeja teillä. Itselläni olisi iso vaatehuone mut se on niin täynnä tavaraa että ei sinne mahdu edes seisomaan. Yritän myös käyttää ulkoa tulevaa valoa hyödyksi. Unska: paljon sulla muuten menee watteja tuolla kaapissa??? joku 200 ainakin ? Nousiko sähkölasku paljonkin tuon jälkeen?

Siellä on n. 250W ESLejä. Sähkölasku noista on 10 euroa kuussa, jota en pidä mitenkään isona.

Voin luvata, että 200W punaisella ESL valolla saa kasvatettua isoja ja satoisia puskia!

harvester

Vaatehuoneesta rojut vaan pellolle ja puskat kaappiin.. on sitten poliiseilla jotain ratsattavaa kun epäluuloiset naapuri ovat ne kutsuneet paikalle.

Mulla tuo kaappi on ollu alustavasti vain taimivaihetta varten, ja toiminut siinä hyvin, eli kun kokoa on tullut riittävästi niin puskat on päätyneet ikkunalle odotteleen kesää ja sitä kautta taas ulkoilemaan. nyt siellä on tuo yksi vanhapoika joka jäi kesältä kappiin testiksi.. korkeutta kaapilla on sen 80cm. ja ihan nafti on.. sais olla siis isompikin, onneksi tuo caribbean haba on pysynyt kivuttomasti siedettävän kokoisena.

cola

Ai vaan 10€ no se ei tosiaan ole paljoo. Mulla on jäänyt mieleen kun täältä luin yhdellä olleen 400w lamppu ja tasauslasku oli yli 200e. Jos se on tosiaan vain 10e niin minähän haluan lisää valoa  :P

Vitsi mua harmittaa kun minulla oli yksi caribbean haban siemen ja kun se oli itänyt niin vahingossa sen poikkasin  :x  nyt yritän saada sitä tekemään uudet juuret mut näyttää aika pahalta. Siinä on vaan pienet lehdet jäljellä.

Kärsä Babar

Sähkölaskuhan tulee arvioina. Kerran vuodessa sähkömittarista tarkistetaan lukema ja sitten lähetetään tasauslasku mikäli kulutus on ollut arviota suurempaa. Tasauslasku voi olla 200€, mikäli alkaa käyttää natikkaa, eikä sitä ole huomioitu kulutusarviossa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

unska

250W 18h päivässä, joka päivä = 10 euroa kuussa.