tammikuu 09, 2025, 22:40:58 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Habanero käy hurjana!

Aloittaja Starlia, lokakuu 25, 2008, 19:20:50 ip

« edellinen - seuraava »

Starlia

Mites tämä nyt näin on lähtenyt kasvamaan.. Kasvi vie noin 50x50cm kokoisen alueen ja on aika toispuoleinen, vaikka välillä olen käännellytkin.
Muutama hyvän kokoinen podi kasvamassa (1,5x1cm) ja jokunen 5mm halkaisijaltaan kypsää habaa. Ovat muuten tulisia!

Mustamulta/substral/kanankakka. Tällä yhdistelmällä kasvaa chilit ja elinvoimaisen näköisiä ovat.

cola

WOW mikä haba toi on?  Mitä valaistusta olet käyttänyt? Minulla on muutamia haboja itämässä ja minulle on sanottu että en saisi niitä kukkimaan loisteputkilla. Pitää vaan toivoa parasta.

Starlia

Lainaus käyttäjältä: "cola"WOW mikä haba toi on?  Mitä valaistusta olet käyttänyt? Minulla on muutamia haboja itämässä ja minulle on sanottu että en saisi niitä kukkimaan loisteputkilla. Pitää vaan toivoa parasta.

Ihan normaali oranssi c. chinense. Kesän olivat kaikki kasvit lasitetulla parvekkeella ja nyttemmin olleet ikkunalaudalla. Auringon valon voimalla mennään.

Emilio

Lainaus käyttäjältä: "cola"WOW mikä haba toi on?  Mitä valaistusta olet käyttänyt? Minulla on muutamia haboja itämässä ja minulle on sanottu että en saisi niitä kukkimaan loisteputkilla. Pitää vaan toivoa parasta.

Itse sain ainakin habaneron kukkimaan ja tekemään hedelmää loisteputken valolla.

Mouru

Itselläni myös habanero kukkii ja pukkaa palkoa loisteputkien alla. Enkä ole edes kovin hirveästi yrittämällä yrittänyt kukittaa :) Muutkin chilit pukkaa kukkaa ja chiliä vaikka hämärää on ulkona ja sisällä, sillä eikös sen loisteputken pitänyt olla vain "hengissä pitämiseen tarkoitettu" ;)

Starlia

Lainaus käyttäjältä: "Mouru"Muutkin chilit pukkaa kukkaa ja chiliä vaikka hämärää on ulkona ja sisällä ;)

Mä olen noi mun annuumipuskat tyhjentänyt pari kertaa ja taas ne on aika täynnä. Kohta ei edes tiedä minne noi kaikki tunkee :-o

cola

Jees kiva tietää. Tällä kaikki on väittänyt että ei olisi mitään toivoa loisteputkilla hedelmää saada.

Millasia putkia teillä muuten on ? mulla on 2x18w (6500 ja 2700) sit on juuri ostamani 120cm lamppu Aqua Relle putkella jota täällä on myös haukuttu mutta ekana päivänä kasvit kasvoi lamppuun kiinni(joku 3cm) ja seuraavana päivänä sama joten näyttää toimivan. Se Aqua lamppu ei edes ole niin kuuma kuin normaalit putket koska kasveille ei käy mitään kun koskettavat siihen. Yks kasvi kosketti vajaa tunnin normaaliin putkeen ja lehdet paloi siitä kohtaa. Joten itse ainakin näin lyhyen kokeilun jälkeen suosittelen kyseistä putkea.

Mouru

Itselläni on 2x58w loisteputket, sekä kaksi 11w pöytävalaisinta jotka tosin eivät ole käytössä kuin taimivaiheessa. Annuumit kukkii helpostikin, mutta eipä noilla muillakaan lajeilla ole vaikeuksia ollut. C02598 on hieno puska! Kohta pääsee maistamaan ensimmäistä kertaa oikein "kunnon" chiliä (vrt. kaupasta ostettu lähinnä). Ja toki tuo habanerokin houkuttaa...

Jospa poikkeus vahvistaa säännön, kyllä sitä satoa voi tehdä loisteputkillakin. Toki lajikkeet ja ympäristötekijät (hieno sana) vaikuttavat, sekä se valon määrä. Tuon oman valon laadusta en osaa mitään sanoa, kirkas se ainakin silmille on, aamuisin aina herättänyt :)

Emilio

Itsellä on 2x36w ja 2x18w. Habanero on tuon isomman alla ja jotain pepperoneja tuon pienemmän, eli annuumit kukkii ainakin 18w kanssa.  :)

AirMan

Lainaus käyttäjältä: "Mouru"
Jospa poikkeus vahvistaa säännön, kyllä sitä satoa voi tehdä loisteputkillakin.

Minulla Habanero ja Vette oikein villiintyivät kukkimaan, kun ulkoa tuleva valo alkoi vähenemään ja ripustin loisteputket syyspäiviä pidentämään.

Edit: Käytössä siis 2*36W ja 2*18W loisteputkivalaisimet, joissa toinen putkista on Bilteman cool white ja toinen warm white. Ajastus tällä hetkellä klo 7-17.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

Chilivaari

Hyvää tietoa.
Näyttää siltä, että kummallakin onnistuneella on yli 100W loisteputkia. Minulla on 4x21W ikkunan ylälaidassa ja näyttävät nuo silläkin kasvavan. Kukkivatkin, mutta sadosta en vielä osaa sanoa mitään. Ja päivänvaloa tulee silloin kuin tulee, loisteputket vain täydentävät sitä.

Oleellinen kysymys on etäisyys. Kun tuo lampun puolet lähemmäksi, valoteho nelinkertaistuu. Eli kuinka kaukana chileistä nuo lamput sijaitsevat? Onko heijastimia?

Mouru

Sekalaisella etäisyydellä itselläni. Habaneroon on etäisyyttä noin 5-10cm ja muihin saman verran. Ei ole mitään erikoisia heijastimia tms. ihan perus toimistoloisteputket omassa kotelossaan ketjulla katossa roikkuen...

Emilio

5-10cm etäisyydellä lampuista on habanero ja heijastimia ei ole.

Starlia

Mikäs helkkarin loisteputki/heijastinkeskustelu tästä tuli? :D

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Starlia"... Muutama hyvän kokoinen podi kasvamassa (1,5x1cm) ja jokunen 5mm halkaisijaltaan kypsää habaa. Ovat muuten tulisia!

.... elinvoimaisen näköisiä ovat.

Habanerojasiko olisi pitänyt kehua?
Elinvoimaisen näköisiä ovat tosiaan, vaikka vielä pieniä. Kukkia on tosi hienosti. Oliko nuo sinun mittasi oikein? Kypsän oranssin Haban pitäisi lähennellä 5 senttiä, ei milliä.  :lol:
Vai olivatko sinunkin "marjasi" kylmän kutistamia?

cola

No teillä on aika vähän kasveja noiden valojen alla ;) Onko sinulla Emilio vaan yksi haba kasvamassa tuon 2x36w alla?   Minulla on 36w alla: ebbissä 5, bublerissa 7, pienempi bubleri 1 + muutama siellä täällä. Suurimmat ovat Aji Cristal n 60cm ja Pi260560 kummatkin kukkii jo  :D   Saas nähdä kun noi tosta kasvaa että miten valo tulee riittämään.

Minulla lamppu on ihan kiinni korkeimmissa kasveissa ja olen muropakettejen pahveista tehnyt foliolla heijastimet joilla olen peittänyt kasvit. Ei se kauheen näyttävä ole mutta selvästikkin toimii Aji on kasvanu taas monia senttejä muutamassa päivässä.

Chilivaari kun sinä tiedät noista valoista niin mitä sinä olet mieltä Aqua Relle akvaario putkesta siinä on 10000k  Paketissa lukee näin : Natural light 10000K Allows plant photosynthesis. Stimulates oxygen production. High energy in the blue area of the light spectrum. Outstanding color rendering.

Tuo ei ilmeisesti ole paras vaihtoehto kukitukselle mutta kyllä kasvit näyttää sillä kukkivan. Kannattaisiko mun vaihtaa se 2700k lamppuun?

Starlia: Sorry tää nyt vaan on menny tähän ;)

Emilio

Mulla on nyt  1 haba ja 3 jalapenoa+ jotain jalapenon latvan juurrutuksia lamppujen alla. Suurin osa annuumeista on päässyt ikkunalaudalle viettämään talvilomaa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "cola"... mitä sinä olet mieltä Aqua Relle akvaario putkesta siinä on 10000k  Paketissa lukee näin : Natural light 10000K Allows plant photosynthesis.

Tuosta en tiedä kyllä yhtään mitään. Lienee akvaarioputki. Jos sillä näyttää onnistuvan, niin anna palaa.  :wink:
Toisaalta, eivät pelkät putket paljon maksa. Minä en kyllä 827 lamppua huolisi, mutta 840 tai 950 kävisi.

Mouru

Itselläni on 7 isoa kasvia lampun alla jotka osuu siis lamppuun asti, + 7 pienempää jotka ei osu lamppuun. Eli aika ahdasta on. Toki annan arvoa myös lähellä olevalle ikkunalle joka lisää valoa, ainakin jos ei kovin kamalasti pilviä... Oman lamppuni teknisiä tietoja en tiedä, vain sen että se oli ilmainen ja itse piti töpseli laittaa kiinni :)

Japis

Lainaus käyttäjältä: "Starlia".. Mustamulta/substral/kananpaska.

Melko "tujusti" on lannoitetta. :lol: