Kuinka kauan kestää, että Chilini saa hedelmää.

Aloittaja Jammu95, lokakuu 27, 2008, 21:21:07 ip

« edellinen - seuraava »

Jammu95

Moi! Oon tämmönen 13.v tulisesta ruuasta pitävä poika. Kiinnostuin Chilin kasvatuksesta kaverin isän kautta. Tämä on siis ensimmäinen kerta tällä "Alalla".

Tilasin just Fataliilta tämmösten Chilien siemenet: Naga Morich, CAP 218, Peruvian White Habanero, Early Jalapeno, PI 260560 ja Red Peperonchino.

Niin sitä vaan kysyisin että kuinka kauan näitten kestää itää ja kuinka kauan kestää että ne alkaa kasvattamaan hedelmää.

Ja millä alustalla kannattaisi alkaa kasvattaa.
Siemenet tulevat todennäköisesti huomenna (Tiistai 28.10)

PS: Kannattaako aloittaa heti vai vasta tammikuussa, sillä lisävaloa löytyy ja lämpöä.

PS2: Vinkkejä otan vastaan mielelläni kaikesta Chilin kasvatuksesta ja niihin liittyvistä asioista. :D  :D  :D
I Love CHILI

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Jammu95"Niin sitä vaan kysyisin että kuinka kauan näitten kestää itää ja kuinka kauan kestää että ne alkaa kasvattamaan hedelmää.

Ja millä alustalla kannattaisi alkaa kasvattaa.
Siemenet tulevat todennäköisesti huomenna (Tiistai 28.10)

PS: Kannattaako aloittaa heti vai vasta tammikuussa, sillä lisävaloa löytyy ja lämpöä.

Annuumit itävät noin viikossa ja baccatumit sekä chinenset 2-3 viikossa. Voithan kokeilla vaikka parilla siemenellä miten kasvatus onnistuu ja samalla kerrytä kokemusta kevättä varten, jolloin muidenkin lajikkeiden kasvatus onnistuu helpommin.

Käytä kasvualustana vaikka turve-hiekka sekoitusta, joista parhaimmaksi omille kasvatustavoilleni olen havainnut  Kekkilän Puutarhamullan.

Kyllä se siitä lähtee!

EDIT: ja ensimmäisiä kypsiä hedelmiä voit odottaa noin 4-6kk idätyksestä

wille

Terve vaan ja tervetuloa mukaan! Ihan hyviä lajikkeita kasvatuksen aloittelulle. Naga ei tosin ehkä vasta chilikärpäsen pureman saaneen suuhun mikään helpoin paprika ole...  :wink:

Itämisessä menee muutamasta päivästä viikkoihin, joissakin tapauksissa jopa kuukausia. Noi lajikkeet mitä sulla on listattuna, pitäis olla ihan normaaleja itämään. Tästä eteenpäin kaikki onkin sitten olosuhteista kiinni. Jos olosuhteet on huonot ei chili välttämättä tee ensimmäisenä vuotena hedelmän hedelmää.

Itse olen tykännyt kasvattaa ihan perusturpeessa.

Kyllähän tässä jo mullakin sormet syyhyäisi uusiin idätyksiin mutta pakko malttaa vielä vähän. Helpottaa sitten keväämmällä.  :)

Olen nyrkkisääntönä käyttänyt sitä että C. chinenset ja C. pubescensit idätän marras-joulukuussa ja C. baccatumit ja C. annuumit tammi-helmi-maaliskuussa. Muut lajit sitten vähän tapauskohtaisesti.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Jammu95

Juu kiitoksia noista vastauksista ja muusta.

Ja kun kaverin isä kasvattaa Chiliä niin se kaveri sai mut maista maan Naga Morichia. Suussa tuntu melkeen 3 päivää poltetta.
I Love CHILI

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: "Jammu95"
Ja kun kaverin isä kasvattaa Chiliä niin se kaveri sai mut maista maan Naga Morichia. Suussa tuntu melkeen 3 päivää poltetta.

Huhhuh :)

Itsellä se naga ei poltellut kovinkaan kauaa, tunnissa jo polttelut ohi, tosin on tullut maisteltua vielä pahempiakin lajikkeita (taino, tulisuushan vaihtelee jopa saman kasvin eri marjojen kesken) kuten 7pod. Naga on oikeasti hyvän makuinen chili, mutta se polte....  :oops:

Niin ja tervetuloa minunkin puolestani.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Jammu95

Tarkoitin sillä 3 päivällä ulostamista.
Siellä poltti aika mukavasti !
Suussa se kesti noin 30 min.
Siemenet tuli vasta tänään. Fatalii heitti vähän ekstraa:
Golden Nugget, Inca Red Drop, toisen pussin CAP 218 ja yllätys siemenet.
Ja tietenkin hänen omatekoista Chili suklaata.
Se oli aika tulista kanssa.
Laitoin kokeiluksi kahdet siemenet itämään kun pusseissa oli 6 siementä.
Katotaan mitä tästä nyt tulee.

:D:D:D

CHILI <3<3<3
I Love CHILI

MrFrost

Ring Of Fire siis... eli ROF :)

Sitä se tulinen ruoka teettää :)

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

AirMan

Lainaus käyttäjältä: "wille"
Itse olen tykännyt kasvattaa ihan perusturpeessa.

Tarkoitat varmaan peruslannoitettua turvetta. Minä kokeilin ihan raakaa turvetta, mutta se oli ilmeisesti liian hapanta ja ravinteiltaan heikkoa, eivätkä siinä ainakaan taimet menestyneet ollenkaan. Isoille kasveille olen laittanut kerroksittain multaa ja turvetta. Saapahan kasvi tunkea juurensa siihen kerrokseen, mikä sopivimmalta tuntuu.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

wille

Kyllä vaan. Eli perusturpeella tarkoitin sitä kun kaupasta käy hakemassa säkillisen turvetta.  :wink:  En siis ole käyttänyt mitään seoksia, esim. hiekka/turve tms.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Jammu95

Joo ostin ite kekkilän kaktus- ja kylvömultaa jossa hiekkapitoisuus on suuri. Ostin myös ruukkusoraa.
I Love CHILI

Xbow

kekkilän kaktus- ja kylvömulta on melko ravinneköyhää pidemmän päälle. Itsllä pikkuiset chilintaimet viime vuonna pärjäilivät siinä muutaman viikon. Sen jälkeen vaihto isompaan ruukkuun ja ravinteikkaampaan multaan ( esim. kekkilän puutarhamulta, parvekepuutarha, kukkamullat tms ) ja sitten chilit alkoivat kasvaa tosissaan :D
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Jammu95

Juu tänään on noussut Jalapenosta taimi ylös. Muissakin on näkynyt elämää.
I Love CHILI