tammikuu 09, 2025, 22:25:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Mourun chilitykset

Aloittaja Mouru, lokakuu 28, 2008, 10:03:14 ap

« edellinen - seuraava »

Mouru

Heippa hei,

päätin sitten jakaa omankin rehutarhani kaiken kansan silmille. Pahoitteluni jos jotkut kuvat hieman sumeita, ei vielä tuo järkkäri oikein pokkariin tottuneelta suju... Alla hieman yleiskuvaa miten on (vähän tumma kuva mutta idean saa)

Vasemmalla punaisessa ämpärissä chocolade chili (tai joku sellainen, isoja paprikoita jotka ruskeita kypsänä), sitten mustassa altakastelussa minimani-annuum-mikälie, bolivian rainbow kukassa, inca berry, harold st.bart's, valkoisen ämpärin päällä sekalaisia chilejä taimina (aji cristal, lemon drop, suprise chili), kaksihaarainen on tanakka "köynnöskasvi" lemon drop ja sen vieressä caribbean red habanero. Takana olevat isommat ovat C02598 ja starfish katkaistuna...

Bolivian rainbow passiivihydrossa kukkimista jatkaa. Ainut chilini tällä hetkellä jossa ei kukat kehity chiliin asti, kesällä tosin sain ison sadon tästä puskasta. Leikelty paljon...

Tanakka "köynnöskasvi" lemon drop passiivihydrossa. Ollut nyt pelkällä vesipaastolla pari viikkoa, hyvin kukkii ja pieniä chilejäkin näkyy... Jos vain osaisin tarkentaa oikein kameraa :)

Caribbean red habanero ehkä hieman pienessä passiivihydrossa. Hyvin voi kuitenkin mielestäni. Laimealla lannoituksella menty mutta nyt chilien muodostuksen vuoksi siirryn vesilinjaan hetkeksi.

...Ja ne caribbean redin podin alut ja kukkaset... Yllättävän paljon tulossa ainakin kukkia, saas nähdä miten hedelmien käy...

Bolivian rainbow kesällä, leikeltynä mutta nätin värisenä :)

Juu, lisätään lisää jos tapahtuu jotain erikoista kasvirintamalla. Kasvit ovat suurimmaksi osaksi altakasteluruukuissa turpeessa, osa passiivihydrossa. Muut huonekasvit ovat minulla passiivihydrossa (alla esimerkkinä rönsylilja)

Eli hyvin tuo passiivihydrokin toimii.

Mursu

hienot o kasvatukset.  minkä mittanen toi siun loistari on? hyvin näyttää ainaki "talvehtivan" sen loisteessa. 8)

Mouru

Noin 150cm on tuon paketin pituus. Ollut ennen tehtaan katossa ja olivat viemässä roskikseen, kauheaa tuhlausta firmoilla varaa harrastaa...
Eiköhän ne tuossa selviä seuraavaan kesään ja parveke kasvatukseen :)

Chilivaari

Noin lähellä, lähes kiinni kasveissa tuollainen loisteputkivalaisin antaa melkein yhtä paljon valoa kuin aurinko. Jos sen nostaa ikkunan ylälaitaan, kuten minulla on (ja vielä pienemmät putket), tehoa on pilvisen päivän verran. Siitä seuraa ainakin joillekin lajikkeille hentoa pitkää kasvua ja vaaleat lehdet. Pituuskasvusta pääsee saksilla, mutta lehtien väriin ja tukevuuteen auttaa vain valon tuominen lähemmäksi. Tai paljon tehokkaampi valo.

Mouru

Niin, kyllähän tuo kirkas on ja hyvin toiminut, varsinkin kun noin lähellä voi pitää. Lisäksi vielä tuuletuksesta ja varsien "heiluttelusta" vastaa kattotuuletin, joka kierrättää huoneilmaa kivasti pienelläkin teholla.
Tuli vaan mieleen että noista caribbean red habaneron odotettavissa olevista hedelmistä ei taida näin sisäkasvatuksessa talvella tulla kovin rajua kamaa? No, saapahan joulupöytään väriä :)

Ötököitäkään ei ole ollut, alkusyksystä oli kirvoja lähes jokaisessa puskassa mutta uutteralla litistelyllä nekin ovat hävinneet.

cola

Onko siinä sinun valossa vielä kupu kiinni? Eikö se kannata ottaa pois jolloin valoa tulis enemmän?

Mouru

Kupu on kiinni ja valo riittänyt. En ole kyllä edes ajatellut ottaa pois. Epäilen olisiko kuvun pois ottamisella edes kuitenkaan näkyvää hyötyä, sillä ei nuo nopeampaa enää voi minun käsittelyssäni ja asunnossa kasvaakaan :)
Ja eipähän kissat polta hännänpäätään ;)

cola

Hello. Minä olen täältä lukenut että aina kannattais ottaa kupu pois. Se kuitenkin suodattaa sitä valoa. Minulla ei ole kupua ja kissalla häntä vielä tallella ;)

Mouru

En ota kupua pois, usko nyt ;)

cola

Hmmmmm jos saa samalla wattimäärällä enemmän valoa kun poistaa kuvun niin miksi olla ottamatta??? (jos en ihan väärin muista niin se kupu voi suodattaa sitä valoa aika paljon. siksi täällä ei oikeastaan kenelläkään ole kupuja lampuissaan)
Omahan on valosi ja itse teet mitä teet jos teet ollenkaan ;)

Thai Dragon

Minullapa on kupu lampussa, sillä en usko että sen pois ottaminen auttaisi paljoa. Kaikenlisäksi koko lampputsydeemi näyttää aika törkeältä ilman kupua, se on yksi syy miksi sitä pidän.

Mouru

Sinänsä positiivista että chileistäni ei ole sanomista, vain lampun kuvusta. Ei vaan, asiaahan tuo, mutta tosiaan omaan silmään esteettisemmän näköinen kuvun kanssa vaikka valoteho voikin hieman kärsiä. Elämä on valintoja ja kaikin puolin hauska harrastus tämä chilien kasvatus, oli kupu tai ilman :)

MrFrost

Kukin tavallaan :)

Itsellähän on serkun varastosta löytynyt 120cm loisteputkirunko, jossa ei mitään kupuja tai muita ole ollutkaan, niin ei oo tarvinnut miettiä ottaako pois vai ei.

Hieman kyllä parveke loistaa takapihan edessä menevälle pyörätielle violettina, etenkin kun tuo putki tuli vaihdettua Osramin 77 Fluoraan ja tuli sitten samalla ostettua myös megamanin joku ESL polttimo tuohon yhteen lamppuun, vielä pitäisi alumiiniteipillä teipata sen kupu, että saa paremmin valotehoa irti.

Ja vielä toteamus chileistä: hyviltä ne näyttää, paljon paremmilta kuin mun :( no, eipä noi kovin vanhoja vielä edes olekaan :) eli kaipa se siitä.

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Mouru

Päivitystä hieman...

Caribbean habanero kukkii ja pientä podiakin näkyvillä...

Lähempää kuvaa suurimmasta podista caribbean habanerossa...

"minimani"-annuum kasvattaa mukavia palkoja...

Lemon dropin tuotoksia, näitä on tulossa enemmänkin, nämä vaan suurimpia tällä hetkellä...

Chocolade chili (tai joku sellainen) kasvattamassa viimeistä paprikaansa, jäänyt pieneksi...

Chocolade chilin paprika. Maistuu aivan normi paprikalle, maukas ja mehukaskin oli. Puskan sato oli pieni koska itse kasvikin pieni, vain 5 podia. Mukava väri... Risteytys varmaan, ei tehnyt edes siemeniä. Kokeilu ja heräteostos :)