Juurien kasvaminen varresta

Aloittaja Pitkis, marraskuu 29, 2008, 19:09:42 ip

« edellinen - seuraava »

Pitkis

Tervehdys.

Innostuin kaverini chilikuvia jonkin aikaa seurattuani itsekin kokeilemaan, ja sain käsiini muutamien eri lajikkeiden siemeniä.

Nyt kun taimet ovat jo hivenen saaneet mittaa, minua on ihmetyttänyt PI260560:n (fataliin siemenistä) kummallinen kasvu. Jokainen kyseisen lajikkeen taimi kun on tehnyt varteensa sirkkalehtiinsä asti pieniä vaaleita, hivenen ruskeaan vivahtavia paakkuja. Pelkäsin ensin näiden olevan kilpikirvoja, mutta tarkemmin tutkittuani havaitsin alimpien niistä kasvattavan uusia juuria multaan. Huomionarvoista on myös se, että nämä alimmat pätkät varresta eivät ole vahvistuneet ollenkaan, vaikka sirkkalehtien yläpuolelta varret ovatkin kehittyneet tukeviksi.

Nyt istutettuani pari niistä isompaan kippoon, laitoin ne suoraan sirkkalehtiä myöten multaan, ja päivää myöhemmin kun rapsuttelin hieman multaa päältä, havaitsin että ylimmistä paakuista on tunkenut jo puolen sentin mittaiset juurenpätkät ulos mullan alle jääneestä varresta.

Muiden lajikkeiden taimissa ei vastaavaa ole ollut, enkä nettiäkään tutkimalla ole vastaavaa löytänyt, joten käännynkin teidän puoleenne. Onko tämä kyseiselle kasville normaalia, vai mistä oikein mahtaa olla kyse? Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Pahoittelen etten kameran puutteen takia saa kuvia havainnollistamaan tilannetta.

axo

juu,ihan normaalia tuo on,noin ne kasvit tekee. Toi on hyvä keino haudata ne syvälle multaa ni saat tukevampia kasveja.

AirMan

Minulla Champion työntää tuommoisia juurentynkiä rungon alaosasta. Joku muukin puska sitä on muistaakseni tehnyt, mutta olen lisännyt multaa niin, että juurenalut peittyivät.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

Pitkis

Kiitoksia nopeista vastauksista. Ehkä tässä nyt saa hetken mielenrauhan, kun päässä on pyörinyt kaikenlaisia tuomiopäivän uhkakuvia.  :D
Tuntui vaan kummalta, että kasvin alin varrenpätkä jäisi niin 'kitukasvuiseksi' ettei meinaa kasvia jaksaa kannatella. Nyt kun ne on saanut syvemmälle multaan, on niistäkin tullut tukevan oloisia.

edit: 'ne' tarkoittaa siis tätä PI260560 -lajiketta