heinäkuu 02, 2024, 23:44:23 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Moiditeksen chilikokeilut

Aloittaja moidites, tammikuu 03, 2009, 22:35:16 ip

« edellinen - seuraava »

bluesman

 Kiitoksia, siemenet saapuivat. Melkoinen satsi. Pelottaa ensi kevät jo nyt. Lajikkeita on yli 50 mistä valita. Ostetut, omat ja sulta vaihdetut.
Voi kai jonkun jättää kasvattamatta. Vai voiko sittenkään?

moidites

Mukavaa, että siemenet tulivat perille! :) Eihän sitä tarvitse kaikkea kylvää yhtenä vuonna, noissahan itävyys säilyy helpostikin monia monia vuosia. Tosin kovasti malttia ja itsehillintää kyllä vaaditaan täälläkin päässä ensi kevään kylvöissä. Kuitenkin kylvää vaikka mitä, vaikkei olisi tilaa yhdellekään uudelle.

Noista kuvallisista hienoista siemenpusseistasi vielä sen verran, että kyllähän se täältäkin päästä se väriprintteri löytyy ja kuvankäsittelyohjelma myös, mutta kovasti aikaa ja vaivaahan tuommoinen omien kuvallisten siemenpussien teko vaatii. Sitten toiseksi en ole pariin vuoteen ostanut uusia musteita, kun alkoi niin harmittaa, kun juuri ostetut uudet mustekasetit ehtivät kuivahtaa ennen kuin ehdin juuri mitään tulostamaankaan. Eikä se mustekasettien vaihtelukaan mitään ilmaista hupia ole. Sitten kolmanneksi ei ole yhtään sanottua, että saisi ihan omakasvattamista kasveista otettua siemenpusseihin kelpaavia kuvia. Noissa sinun pusseissahan oli se hienous lähes kaikissa, että ne olivat juuri sinun omista kasveista otettuja kuvia.

bluesman

 Juu kiitos. Kaikki muut oli omista paitsi Malagueta ja Tomaatti joista unohdin ottaa adekvaatit kuvat. H&T tomaatista en netistäkään löytänyt kuvaa kun unohdin ottaa omista yksilöistäni. Yksi on vielä tallella, toivorikkaana optimistina kypsynee (viidessä asteessa?)
Kuvapusseista sain yv:nä tilauksia mutta en ehdi moiseen. Mustekin on pirun hupaa ja kallista.
Kummastuttaa etteikö kukaan muu ole käynyt kasvitieteellisissä puutarhoissa siemenvarkaissa. Kloppina mulla oli valmiita pusseja taskut pullollaan ja lyijykynä. Siemenet pussiin, pälyily ympärille, merkintä pussiin ja karkuun. Kasvattelin monta kiintoisaa lähinnä kukkakasvia joista muutaman kanta on vieläkin 40 vuoden jälkeen edelleen tallella. Täältä tähän.

moidites

No niin! Kaivoinpa minäkin tämän päiväkirjani tuolta pölyttymästä. Aika monta sivua sai kelata ennen kuin se sieltä unholasta löytyi.

Kovastihan minä koitin pidätellä itseäni vaan niin siinä vain sitten kävi, että 6.1.2010 en enää pystynyt pidättelemään itseäni, vaan kaivoin kelluvat idätyslautat ja siemenet esille ja rupesin hommiin. ;D

...ja tilanne eilispäivänä otetussa kuvassa oli jo tämmöinen:


Tällä hetkellä en vielä tiedä mitä lajikkeita kasvihuoneessani tulee olemaan, sillä tänä vuonna en idätä varataimia ollenkaan. Totesin että viime vuonna älytön määrä lisätyötä tuli juuri siinä, etten raskinut heittää kompostiin ylimääräisiä taimia ja siten ruukunvaihtorumbat ynnä muut kasautuivat moninkertaisina niskoilleni. Samaten yhteen purkkiin laitan tänä keväänä YHDEN ainokaisen itäneen siemenen, niin säästyy vieläkin vähemmällä ruukunvaihdolla.

Täytyy kyllä tunnustaa, että olen tänäänkin kylvölautalle lisännyt uusia lajikkeita ja saatanpa tuota vielä jatkossakin lisätä, sillä kappalemäärällisesti taimien määrä on vielä pieni verrattuna viime vuoteen, jolloin varataimia saattoi hyvinkin olla enemmänkin kuin vain pari kolme eivätkä ne kaikki suinkaan päätyneet uusiin hyviin koteihin, vaan omaan kasvihuoneeseeni.

Syksyn aikana tuli vaihdeltua niin kivasti siemeniä, etten millään kaikkia uusia tuttavuuksia pysty kokeilemaan, mutta tässä kuitenkin lista lautalle idätettäviksi menneistä Capsicum-siemenistä:

- Capsicum annuum '83E1131'
- Capsicum annuum 'Bangalore Torpedo'
- Capsicum annuum 'Big Banana Red' (F1)
- Capsicum annuum 'Birds Eye Baby'
- Capsicum annuum 'CAP 1473'
- Capsicum annuum 'De Banco'
- Capsicum annuum 'Fish Pepper'
- Capsicum annuum 'Fluorescent Purple'
- Capsicum annuum 'Karamel'
- Capsicum annuum 'Kuldne Vihm'
- Capsicum annuum 'Numex Sunglow'
- Capsicum annuum 'Romano'
- Capsicum annuum 'Vinni-Puhh'
- Capsicum annuum 'Volshebny Buket'
- Capsicum baccatum 'Aji Benito'
- Capsicum baccatum 'Aji Cito'
- Capsicum baccatum 'Aji Criolla Sella'
- Capsicum baccatum 'Aji Golden'
- Capsicum baccatum 'Aji Habanero'
- Capsicum baccatum 'Aji Little Finger'
- Capsicum baccatum 'Aji Omnicolor'
- Capsicum baccatum 'CAP 343'
- Capsicum baccatum 'CGN 22871'
- Capsicum baccatum 'Champion'
- Capsicum baccatum 'Gumdrop'
- Capsicum baccatum 'Heart Throb'
- Capsicum baccatum 'Inca Red Drop'
- Capsicum baccatum 'Pepper Pen'
- Capsicum baccatum 'PI 199506'
- Capsicum baccatum 'PI 260560'
- Capsicum chacoënse 'CAP 1445'
- Capsicum chinense 'Cameroun'
- Capsicum chinense 'Datil'
- Capsicum chinense 'Goronong Yellow'
- Capsicum chinense 'Habanero Peruvian White'
- Capsicum chinense 'Habanero Yellow Pointed'
- Capsicum chinense 'Naga Morich'
- Capsicum chinense 'Tobago Sweet Seasoning'
- Capsicum praetermissum 'CAP 1487'
- Capsicum pubescens 'Hyper Pube'
- Capsicum pubescens 'Turbo Pube'

Uusia siemeniä on niin paljon, että aikaisemmin kasvattamiani lajikkeita en laita itämään yhtään. Varsinkin kun ottaa huomioon sen seikan, etten ole saanut vielä tapettua kaikkia viime kasvukauden chilejä. Seuraavat kuukaudet näyttänee mitkä niistä vanhoista lajikkeesta selviävät tulevalle kasvukaudelle.

bluesman

 Enpä malta olla heti kommentoimassa; mopo se on sultakin karannut käsistä. Kun niitä hienoja lajikkeita vaan on niin paljon. Eikös sulla ollut vielä tomaattejakin tulossa melkoinen liuta. Vaivoin kehtaan itse tunnustaa että tein vielä tänään siementilauksen Fataliille vaikka taimia+talvehtineita on jo yli 200.
Komeat nimikyltit.

moidites

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 17, 2010, 22:42:40 ip
Enpä malta olla heti kommentoimassa; mopo se on sultakin karannut käsistä.

Tiiätkö, kun sinun päiväkirjasi kuvia katselee, niin sen rinnalla minä en ole edes avannut mopokuvastoa.  ;D

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 17, 2010, 22:42:40 ip
Eikös sulla ollut vielä tomaattejakin tulossa melkoinen liuta.

Kyllä, itse asiassa tomaatteja pitäisi tulla noin kaksinkertainen määrä, koska kaksi kasvihuonetta täytetään tomaateilla ja yksi chileillä. Tomaatteja olen myös laittanut jo jonkin verran kasvamaan, vaikka pääpaino tomaattien idätyksessä taitaa ollakin siinä kuukauden parin päästä.

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 17, 2010, 22:42:40 ip
Komeat nimikyltit.

Kiitos! :) Nuo laminointikyltit ovat siitä mukavia, että ne eivät mene miksikään ja teksti säilyy vaihtelevissakin olosuhteissa. Välillä voi kyltit tarvittaessa pestä puhtaaksi ja ovat kuin uusi.

Niin muuten sinulta saamani chililajike 'Peruvian White' otti kultamitalipaikan ensimmäisenä itäneenä siemenenä!

bluesman

 Tässä sulta saaduista siemenistä idätetty Candlelight. Oliko taimena tämännäköinen? Minusta aika monta sirkkalehteä.
Riot on kylvetty 14.12, Candlelight 19.12. Melkoinen ero kasvussa vai onko mutaatio?


Burneri

Lainaus
Niin muuten sinulta saamani chililajike 'Peruvian White' otti kultamitalipaikan ensimmäisenä itäneenä siemenenä!


Aika hyvin! Eikös tuo Peruvian White ole aavistuksen kuuluisa vaikeasta itävyydestä. Itse olen saanut niitä pari itämään ja molemmat nousivat todella tiukka kypärä päässä, jonka irrottamiseen joutui käyttämään väkivaltaa.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Burneri - tammikuu 23, 2010, 15:13:33 ip
Lainaus
Niin muuten sinulta saamani chililajike 'Peruvian White' otti kultamitalipaikan ensimmäisenä itäneenä siemenenä!


Aika hyvin! Eikös tuo Peruvian White ole aavistuksen kuuluisa vaikeasta itävyydestä. Itse olen saanut niitä pari itämään ja molemmat nousivat todella tiukka kypärä päässä, jonka irrottamiseen joutui käyttämään väkivaltaa.

Itävyys oli 10/13. Ilmeisesti Fataliilla sattui raaka podisatsi josta otti siemenet. Käy helposti kun on valkea vielä raakana ja myös kypsänä.

moidites

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 23, 2010, 14:50:00 ip
Tässä sulta saaduista siemenistä idätetty Candlelight. Oliko taimena tämännäköinen? Minusta aika monta sirkkalehteä.
Riot on kylvetty 14.12, Candlelight 19.12. Melkoinen ero kasvussa vai onko mutaatio?


Ohhoh! Ei se minulla kyllä tuolta näyttänyt! Eikä se kyllä minulla noin kasvanutkaan ja ihan normaalit sirkkalehdet siinä oli muistaakseni.  :o Onkohan tuo jotenkin epämuodostunut siemen, jos noin huonosti on kasvanutkin verrattuna Riot-lajikkeeseen? Kannattaisiko yrittää toisella siemenellä, jos kasvu olisi normaalimpaa?

bluesman

Annan sen kyllä kasvaa jos vaikka saan erikoisenmallisen kasvin. Siemeniä lähetit kyllä riittävästi kun kaikki itävät. Laitanpa toisenkin candlelightin sitten idulle.

Minbaari

Ton candlelightin lehdet näyttää aika samannäköisiltä kuin mulla kasvavan Gojimarjan. Koisokasvi?
#816

moidites

syyskuu 29, 2010, 22:35:10 ip #152 Viimeisin muokkaus: syyskuu 29, 2010, 23:42:53 ip käyttäjältä moidites
Tulipa sitten yli 8 kuukauden tauko tähänkin päiväkirjaan. Keväisen domain-nimen vaihdoksen jälkeen en vain jaksanut käydä päiväkirjaa läpi ja päivittää kuvien osoitteita uusiksi. No nyt sekin on tehty.

Ehdottomasti hyvä päätös oli tuo 8 kuukautta sitten tekemäni päätös idättää maksimissaan yksi siemen per lajike. Sillä linjalla mennään jatkossakin. Ei ollut viimevuotista ongelmaa varataimien kanssa, eikä tarvinnut etsiä chilitaimille hyviä uusia koteja.

Huhtikuussa chilikasvihuone muuttui katetuksi maanvaraiseksi kasvihuoneeksi ja sain vihdoin viimein otettua käyttöön Blumat-automaattikastelujärjestelmän, joka oli kaapissa lojunut jo parisen vuotta, että sen joku ehtisi valjastaa käyttöön.

Kesä itsessään ei ollut chilikasvihuoneen kannalta paras mahdollinen. Chilikasvihuone kun on aurinkoisella paikalla, joten lämmin kesäpäivä tiesi aina sitä, että chilihuoneen lämpötila oli jossain +40 asteessa. Semmoistahan se oli juhannuksesta heinäkuun loppuun. Viime vuonna sato kypsyi hyvin. Tänä vuonna liika kuumuus todennäköisimmin hidasti kypsymistä niin paljon, että useammasta lajikkeista en ehtinyt saada yhtään kypsää palkoa talteen. Satoa silti tuli ihan riittävästi ja sadonkorjuuta ja perkkausta on harrastettu aivan kyllästymiseen asti.

Viime viikonloppuna tyhjensin chilkasvihuoneen. Kasvihuone näytti olevan niin täynnä kaikenmaailman pikkuötökkää, etten jaksanut nähdä vaivaa talvettamiseen, sato talteen ja puskat kompostiin - ainoana poikkeuksena villichili Capsicum lanceolatum, jonka purkitin takaisin sisätiloihin.

Chilikasvihuoneen viimeinen satsi, 28.9.2010

moidites

Tähän perään voisin liittää kevään kuvasarjan chilikasvihuoneen muuttamisesta maanvaraiseksi. Käytännössä aloin kasvihuoneen kaivamisen heti kun vain lapiolla sai jotain jälkeä maahan. Alla olevassa kuvassa olin kaivanut maata jo parisen viikkoa. Alussa kaivaminen oli hidasta, mutta kaivoin silti, sillä taimienkin piti päästä jossain vaiheessa maahan ja toisaalta lähempänä kesää kasvihuone olisi jo niin kuuma, ettei siellä olisi enää mukava urakoida.

17.4.2010

moidites

21.4.2010 chilihuoneen kaivuuprojekti oli edennyt jo siihen pisteeseen, että tilasin vuoden ensimmäisen lannoitussatsin. Siististi sujui koko homma, kun sai peruutettua peräkärryn suoraan kasvihuoneen ovelle, niin siitä vain sai sitten nostaa säkit ja kipata kasvihuoneeseen.

21.4.2010

moidites

Ennen täytteitten levittelemistä vuorasin vielä kasvihuoneesta reunat muoveilla.


moidites

Tässä lannoituskerros levitettynä kasvualustaan.


moidites

Tämän päälle lapioitiin multakerros ja sen päälle lehtikerros katteeksi. Syksyn lehtisäkkejä upposi tuohon tilaan valitettavan paljon. Niille kun oli suunniteltu käyttöä niin moneen muuhunkin kohteeseen. Katekerroksen ansiosta rikkaruohojen määrä jäi kuitenkin aivan olemattomaksi verrattuna viime vuoteen. Kesäkuumalla rikkaruohojen kitkeminen kuumassa kasvihuoneessa ei ole niitä mukavimpia hommia, joten kattaminen on aivan ehdoton ratkaisu.

25.4.2010

moidites

Kesäkuussa sain vihdoin ostettua 200 litran saavin Blumat-kasteluautomaatin vesisäiliöksi. Ensin moottorisahalla rankaa pätkiksi. Sitten kasattiin niistä tuommoinen minun mittainen torni, kaivovedellä saavi täyteen ja letkut kiinni. Kasvihuoneen ali kaivettiin letkulle reitti kasvihuoneeseen.

Tätä ennen yritin jonkin aikaa sinnitellä Blumatin kanssa 20 litran vesisäiliöllä, mutta eihän se riittänyt mihinkään näin ison ja paahteisen kasvihuoneen kanssa ja vettä sai olla lisäämässä siihen useamman kerran päivässä.

19.6.2010

moidites

Saavin mukana tuli hana, mutta en käyttänyt sitä, vaan laitoin saaviin Blumatin mukana tulleen liittimen. Reijän sai saaviin porata itse. Alla kuva saavin liitoskohdasta.



Kaivoin kasvihuoneen päädystä pienen alikulun letkulle. Kasvihuoneen sisällä kasteluletku kulki sitten molemmilla sivuseinustoilla ja takaseinustalla vähän niin kuin U:n muotoisesti ja U:n kaareen on tehty liitoskohta saavista tulevalle kasteluletkulle. Alla havainnollistava kuva kasvihuoneen sisältä kohdasta, jossa saavista tuleva letku tuli kasvihuoneen ali ja yhtyi kasvihuoneen sisällä kiertävään kasteluletkuun.