tammikuu 08, 2025, 22:30:13 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Substral?

Aloittaja Peku, kesäkuu 08, 2003, 15:20:42 ip

« edellinen - seuraava »

Peku

Paljonkas chilejä kannattaa lannoittaa. Esim. substralia. ohjeiden mukaan vai vähemmän/enemmän? Onko eroa, jos kasvattaa kasvarissa tai sisällä?

Aji Inferno

Tästä on hirveän monta mielipidettä ja "totuutta", mutta itse olen kuulunut varovaisen lannoituksen koulukuntaan jo vuosia - ehkä vahingoksenikin. Sadot kun ovat jääneet yleensä aika pieniksi. Substralin melko reippaankaan käytön en ole huomannut olevan pahasta, etenkään kehnosti kasvaville kasveille. Tuntuu sopivan paprikoille aika hyvin, ja silloin kun sitä olen antanut, annostus on ollut usein selvästikin yli suosituksen. Riippuu mullasta, ym, eli kokeilu on ainoa tie tietää.

Ani

Mun kokeilut Substralin kanssa jäi yhteen kertaan, kun laimean substral-käsittelyn jälkeen taimeni kasvattivat epäsymmetrisiä lehtiä! Erityisesti habanerojen lehdissä muutos oli selvä; lehdistä tuli tynkämäisiä ja muutenkin mutanttimaisia. Ennen käsittelyä ja nyt paljon myöhemmin sen jälkeen lehdet ovat olleet normaaleja. Ehkä hieman turhamaista, mutta menköön.

Jarkko

Lanoituksesta ja valon määrän erostako johtuu, mutta kasvarissa lojuvat chilit ovat vastaaviin sisällä oleviin lajikkeisiin huomattavasti suurempia. En tarkoita korkeutta vaan varren paksuutta. Sisällä olevat ovat varreltaan noin neljäsosan siitä mitä ovat noi kasvarissa kasvavat. Sisällä olevat kasvavat pituutta minkä kerkee ja nää kasvarin yksilöt kasvattavat tasaisin ja tiheämmin välein lehtipareja.
Ootteko huomanneet vastaavia eroavaisuuksia?
Niin kasvarissa chilit on ekaa kertaa kekkilän kasvusäkeissä ja sisällä olevat kekkilän kasvihuoneturpeessa.

Make

Noissa kasvusäkeissähän on kai aika rankat lannoitteet mukana, en sitten tiedä onko siitä haittaa. Ainakin tomaatit ja kurkut mulla kestävät kasvusäkissä hyvin koko kesän ilman lisälannoitustarvetta, ja se on jo jotain.

Fatalii

Täytyy kyllä jälleen varoittaa substralin sopivuudesta myöhäisemmässä kasvuvaiheessa oleville kasveille...
Itse sain selkeästi runsaimmat sadot Habaneroista antamalla ainoastaan taimivaiheessa muutaman miedon tujauksen substralia ja loppuvaihe menikin sitten mullan omilla ravinteilla (kaktusmulta + kevytsora).
Tuon jälkeen onkin tullut koitettua jos jonkinlaisia multaseoksia ja lannoittamisia mutta vastaavaan tulokseen en ole päässyt, lähellekään... ja tuo parhaiten onnistunut lannoitus + kasvualusta oli tosiaankin se miedoin.
Siitä habanerot (2) piti selkeästi eniten.

Sensijaan esim. Baccatumit eivät ole pahemmin reagoineet liikaankaan lannoitukseen, tosin tässäkin tulee kyllä raja vastaan... jos muut suvut pärjäävät ja chinenset ei niin kannattaa koittaa rajoittaa chinensen lannoituksessa.

Olen myös kasvattanut hyvällä menestyksellä nyt muutaman sadon ilman mitään lannoitusta, kasvuvaihe on ehkä hidasta mutta siemenestä sadontuottoon kuluva aika on selvästi lyhyempi näin, eipä putoile kukkiakaan läheskään samaan tahtiin.

Pepper Gardenissakin on oiva esimerkki Tabascosta jota lannoitettiin toukankoteloilla voimakkaasti (typpeä)... lopputuloksena oli suuri komea puska ilman yhtäkään marjaa... enkä ihmettele.

Kaliumpitoisemman lannoitteen (myös se uusi keltainen subtral tuntuu toimivan) antaminen _ennen_ kukintavaihetta tai sen varhaisessa vaiheessa saattaa olla eduksi, varsinkin jos ruukku tuuppaa olemaan liian pieni, tällöin kuin ravinnekin kuluu loogisesti nopeammin pois...

Kasvihuone on sitten tunnetusti eri asia... tuntuvat kasvavan sitä mukaa kun lannoitetta lykkää... auta armias kun on lannoituksen lopettamisen aika ;)

Sisä- ja parvekekasvatuksen kanssa meinaan pitää edelleen varovaista linjaa... selkeästi tuottavinta niin.

Jos kasveja haluaa repiä satoa irti, se kannattaa tehdä kukkien nypinnällä, liika typpi kun kasvattaa pelkkiä lehtiä :(
Tosin kasvin kokoa kannattaa lisätä typellä ja myös kaliumilla jos tarpeen, kun kokoa on tarpeeksi ja kukkia puskee niin silloin kannattaa nyppiä maltillisesti useaan kertaan jos tosiaan satoa haluaa, se TOIMII! :)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Antti

Ois varmaan munkin pitänyt lannoitella. Vai onko kenelläkään parempia ideoita mix minun maaliskuun puolvälin tienoilla istutetut chilit ovat jääneet aivan naurettaviksi? Ehkä viisi kasvia on "peräti" 20 cm pitkiä, ja loput muutama kymmenen ovat jääneet jollekin taimi asteelle! Kunnon vartta ei ole yhdessäkään. Joihinkin on tullut pari kukkaa. Valoakin on sen verran, kuin länteen päin olevat ikkunat voivat tarjota. Pelotellaanko lannoituksen vaaroista kenties liikaa? Tais jäädä sato sun muu vehreys tältä vuodelta  :(