tammikuu 10, 2025, 19:39:38 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kalastus

Aloittaja Torakka, tammikuu 10, 2009, 12:10:24 ip

« edellinen - seuraava »

wille

Lainaus käyttäjältä: Siika - toukokuu 25, 2014, 09:29:52 ap
Siis autossahan pitää olla myös verkkosarja (27-mm-55mm),kumivene,sähköperämoottori,savupönttö ja hökheet,nämä siis pakollisia kamppeita. 8) 8) 8) 8)

Oikein! :D

Shimanon 7-jalkanen Catana CX 210ML teleskoppi tuli nyt sitten laitettua tilaukseen.
Kävin vastaavaa normicatanaa heiluttelemassa paikallisessa Honkkarissa ja kyllähän se käteen sopi vallan mainiosti.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Miquel

Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

chilimieli

Tutulta ostettu tnnin käytössä ollut abu garcia ambassadeur 6000. :P
Kaveri pyysi 30€;100€:n kelasta.. ;D

Caide

Olisi tarkoitus lähteä kiertämään autolla Pohjois-Norjaa ainakin kolmeksi viikoksi tuossa heinäkuun alussa. Norjassahan käsittääkseni saa merellä kalastaa ilman lupia, vehkeet pitäisi varmaan olla vaan desinfioitu? Aika paljon patikoidaan sun muuta ja silloin tuskin on virveli mukana, mutta ajattelin kuitenkin pysähdellä välillä autolla jos näkyy hyviä heittopaikkoja. Onko jollain jotain hyviä vinkkejä. Mulla on nykyään varmaan 5 avokelaa ja vapaa, eri kokoluokkia ja sitten yksi hyrräkela ja siihen järeempi uisteluvapa. Kahdet vehkeet otan vaan mukaan, kannattaisiko ottaa toi hyrräkela, tolla setillä pystyy ihan hyvin heittämäänkin ja sitten järein avokela? Jotain turskalle tarkoittettuja heittämiseen soveltuvia hässäköitä tarttee varmaan käydä jostain ostamassa? Pitääkö olla villapaita päällä ja piippu suussa, jotta kehtaa tuolla kalastella?

Huru-ukko

toukokuu 26, 2014, 21:28:40 ip #504 Viimeisin muokkaus: toukokuu 26, 2014, 21:33:34 ip käyttäjältä Huru-ukko
Asia ei ole ihan noin yksioikoinen, se merestä saa vapaasti kalastaa siis. Sanotaan että niiltä alueilta merestä, jotka ei kuulu kalastuskieltojen piiriin, saa kalastaa vapaasti. Joskus olin töissä Haldenissa, ja silloin siellä sanottiin että voi kalastaa vapaasti kun kerran asutaan siellä.... Nyt ei ole aavistustakaan tarvitaanko joku valtion Fiskekort tai ei....
Mutta siellä on sama systeemi kuin meillä kituniemessä, jos aiot kalastaa jossain, sinun kuuluu itse selvittää onko se luvallista aluetta.
Kaverin kanssa käytiin kalassa Sponvikan kallioilla Svinesundissa monta kertaa.....Turskaa ja seitä sieltä nousi, ja näkyi valtavan kokoisia kampeloita.... Kerran eräs paikallinen sanoi meille ruokalassa, että koko Svinesund on rauhoitettu kalastukselta lohen nousun ajaksi  ::)...

Meressä kalastuskielto alueet on usein vuonoja, joita pitkin lohet nousee kutujokiinsa. Karttaa kanattaa katsella, ja turskat on avuliaita ja kertoo mielellään mistä voi kalastaa.
Lohi on siellä arvostettu kalana, ja sen salakalastamisesta ei selviä rikesakolla. Ja salakalassa olet kun huiskit kalastukielto alueella.
Luulisin että vehkeet pois ja tonnin tienoilla sakkoa euroina mitattuna......

Miquel

Kuningasrapua pyydetään virvelillä siten että siiman päähän sidotaan syötti ja paino sekä jalkapallon kokoinen hässäkkä siimaa johon rapu sotkeutuu.  ;D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

MiM

Saatiin kerran Floridassa virvelillä kuningasrapu, joka vain itsepintaisesti piti syötistä/koukusta kiinni, kunnes tuli pintaan asti. Samalla keikalla pari pientä hammerhead haikalaa, ja jokin otus, jota emme pystyneet tunnistamaan, todennäköisesti joku ankerias. Paikallinen oppaammekin oli melko ihmeissään sen iltaisesta saaliista. ;D
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

chilimieli

Luvat ulkomailla ovat niin käsitteellinen asia. Espanjan pohjoisosassa port boussa (aivan upea "kaupunki") käydessä  menimme katselemaan harppuunoita paikalliseen kalastuskauppaan. Paikallisilta kysyttäessä lupa-asioita saimme lähinnä huvittunutta naureskelua. Siellä taas ei vissiin luvista olla kuultukaan ja kalastuskin on melko harvinainen harrastus.. ;D

Norja kiinnostaisi itseäkin. Onko jäämeren rannassa jokin alue välillä stromssöö ja alta, jossa voisi kalastaa yksinkertaisesti maksamalla yhden luvan ja veneestä? Nuo pyyntirajat on jo selvillä, mutta miten hintavaa ja vaikeaa on lupia saada keskikesästä?

Siika

Yksi hyvä paikka on ko mennään Nuorgamist Tanaa kohti ja käännytään vesisaarta päin niin tulee Annijoki,no niilmain on jonkinmoinen museo oik puol tietä ja parkkipaikka josta lähtee polku alespäin merta kohti laskeutuen tasanteelle josta voi repiä kissakalaa,seitä ym ym.
Tää paikka on Tenolla kulkijoiden nk rauhotuspäivän retkikohde,todella varma ja kaunis paikka,hiukan peloittava tosin polkua kulkea mutta kyl se siitä.... ;D ;D ;D
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

MarjaMikke

Lähellä Tirpittz museota on paikka, jossa on paljon kalastajia. Käsitykseni mukaan ainakin joskus sillan meren puolella ei lupia tarvittu. Lohi liikkuu ja käy pyydykseen, kuulemma. En ole tuolla kalastanut, mutta aina ohi ajaessa porukkaa piisaa.
https://www.google.fi/maps/@69.9230266,23.0186203,17z

Tuossa sillan eteläpuolella, itäisellä mantereella on tapettu useampi kala. Nousuvettä odotellen ja sitten vimmattua kalastusta tunti, pari. Kuvia jää pohjaan, mutta ei haittaa. Siinä pystyy yöpymään muutama autokunta, palveluja ei ole.
https://www.google.fi/maps/@69.8392598,21.8895807,16z

Sillan itäpuolella paikkoja useammalle autolle. Porukkaa likkuu täällä paljon. Kala varsin pientä, mutta ne näkee hienosti. Muutaman tunnin jaksoi viskellä, sitten kyllästytti pienten kalojen takaisin heittely. Pelimiehet saa varmaan saalista, sen verran paljon porukkaa täällä heiluu.
https://www.google.fi/maps/@70.5095881,23.9558955,17z

Merelle kuitusiima ja PAINAVIA uistimia. Biltsusta/motonetista ainakin joskus sai kunnon jööttejä. Hyrrä voi olla hyvä, jos sitä osaa käyttää. Itse olen rannalta kalastellen pärjännyt avokeloilla. Väreinä tuntui toimivan ihan perushopea ja sinisen sävyt. Ja vielä kerran, painavia uistimia! Siellä jyllää sen verran tehokkaasti virtaukset, että sellainen perus 20g uistin tuntuu aika turhalta leijalta.

Desinfiointi koskee lohijokia/sisävesiä, merellä sitä ei tarvita. Kuten ei lupiakaan, pl. jokien edustat, joihin nousee lohi. Tarkista kuitenkin viimeisin tilanne.

Hienot paikat ja kiva käydä. Seuraavalla kerralla meinaan kyllä itse panostaa makean veden kalastukseen, meri on toistaiseksi nähty. Paljon meren rannassa on paikkoja. Jos näyttää ranta syvältä, kannattaa testata. Ei siinä pitkään tarvii kummastella, kun kala ilmoittaa kotosalla olostaan.

chilimieli

Eilen nappasi tasan yksi kuha ja sekin alimittainen. 8)
Kuhakausi kuitenkin tuli korkattua. Seuraavaksi tavoitteena vähintään puolentoista kiloinen hauki. ;D

Caide

Lainaus käyttäjältä: MarjaMikke - toukokuu 28, 2014, 00:24:39 ap
Lähellä Tirpittz museota on paikka, jossa on paljon kalastajia. Käsitykseni mukaan ainakin joskus sillan meren puolella ei lupia tarvittu. Lohi liikkuu ja käy pyydykseen, kuulemma. En ole tuolla kalastanut, mutta aina ohi ajaessa porukkaa piisaa.
https://www.google.fi/maps/@69.9230266,23.0186203,17z

Tuossa sillan eteläpuolella, itäisellä mantereella on tapettu useampi kala. Nousuvettä odotellen ja sitten vimmattua kalastusta tunti, pari. Kuvia jää pohjaan, mutta ei haittaa. Siinä pystyy yöpymään muutama autokunta, palveluja ei ole.
https://www.google.fi/maps/@69.8392598,21.8895807,16z

Sillan itäpuolella paikkoja useammalle autolle. Porukkaa likkuu täällä paljon. Kala varsin pientä, mutta ne näkee hienosti. Muutaman tunnin jaksoi viskellä, sitten kyllästytti pienten kalojen takaisin heittely. Pelimiehet saa varmaan saalista, sen verran paljon porukkaa täällä heiluu.
https://www.google.fi/maps/@70.5095881,23.9558955,17z

Merelle kuitusiima ja PAINAVIA uistimia. Biltsusta/motonetista ainakin joskus sai kunnon jööttejä. Hyrrä voi olla hyvä, jos sitä osaa käyttää. Itse olen rannalta kalastellen pärjännyt avokeloilla. Väreinä tuntui toimivan ihan perushopea ja sinisen sävyt. Ja vielä kerran, painavia uistimia! Siellä jyllää sen verran tehokkaasti virtaukset, että sellainen perus 20g uistin tuntuu aika turhalta leijalta.

Desinfiointi koskee lohijokia/sisävesiä, merellä sitä ei tarvita. Kuten ei lupiakaan, pl. jokien edustat, joihin nousee lohi. Tarkista kuitenkin viimeisin tilanne.

Hienot paikat ja kiva käydä. Seuraavalla kerralla meinaan kyllä itse panostaa makean veden kalastukseen, meri on toistaiseksi nähty. Paljon meren rannassa on paikkoja. Jos näyttää ranta syvältä, kannattaa testata. Ei siinä pitkään tarvii kummastella, kun kala ilmoittaa kotosalla olostaan.

Kiitos näistä! Nuo paikat osuukin meidän reitille, niin pitää käydä testaamassa!

wille

Neljä tuntia tuli hinattua erinäisiä uistimia perässä pitkin järveä. Puolen tusinaa tärppiä, vaan ei saalista!
Harrastuksen suola.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Feint

Kymmenen päivän työputki selätetty, sen kunniaksi eilen 20-22 uistelemassa Koskenkylässä. Yksi pieni ahven minulle, kaverille ei mitään. Jigipäitä pohjaan 5kpl, uistimia 1kpl. :D

Tänään Porvoonjoella mato-onkikisat, tuloksena 1850g. Ei riittänyt kolmen parhaan joukkoon, jossa kaikilla yli 4kg. Surkean pientä kiiskeä tuli läpi kisan ja niiden väliin mahtui kymmenkunta muutakin pientä kalaa, ahven/särki/lahna. Kisan puolivälin jälkeen sain muutaman perättäisen kiisken jälkeen ison lahnan, joka katkaisi siiman juuri jouduttuaan rannalle. Kerrankin kävi näin, en ole noin isoa lahnaa(1~1,2kg) ennen saanut ylös asti.

Huomenna Loviisan Sahaniemessä mato-onkikisat...sinne siis!

Siika

Käytinpäs verkot vedessä(8 kpl tuplapitkiä 5 m korkeita eli n500metriä)iloinen oli ukon naama ko koko jatassa oli vain yksi matheen lieru,ko ei kule niin ei kule..... ::) ::) ::)
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

wille

Onkireissulta ainoa mainittavaksi jäänyt saalis oli 0,4kg säynävä.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Feint

Tänään neljän tunnin onkikilpailussa 1515g kalaa. Tuosta varmaan 600g+ oli kiiskiä. Mukava päivä, vaikka tuuli puhalsi varmasti yli 10m/s. Tuolla tuloksella ei valitettavasti mahduttu edes kymmenen parhaan joukkoon :D

Salakka ja sorva lisätty kauden lajilistaan  8)

Eris

Onkos täällä muuten muita "fongauksen" eli eri kalalajien bongauksen harrastajia? Itse olen parin kolmen vuoden ajan harrastanut tätä lajimuotoa ja koukuttavaahan sekin on. :) Itselläni on tänä vuonna jo seuraavat lajit saatuna:

1. Ahven
2. Särki
3. Kolmipiikki
4. Hauki
5. Siika
6. Taimen
7. Kuore
8. Lahna
9. Silakka
10. Kiiski
11. Turpa
12. Salakka
13. Allikkosalakka
14. Sorva
15. Ruutana
16. Säyne
17. Hopearuutana
18. Hietatokko
19. Kivisimppu
20. Kivinilkka
21. Seipi
22. Pasuri
23. Mustatäplätokko
24. Kymmenpiikki
25. Vimpa
26. Kirjolohi

Jokaisella vähän vaihtelee millä tyylillä näitä eri lajeja keräilee, mutta itse kalastan vain vapavälinein ja kala tulee olla koukutettu suusta. Vielä on aika paljon helppoja lajeja saamatta joten eiköhän tälle vuodelle saa 30 lajia helpohkosti rikki. :)

Feint

Lainaus käyttäjältä: Eris - kesäkuu 04, 2014, 12:26:09 ip
Onkos täällä muuten muita "fongauksen" eli eri kalalajien bongauksen harrastajia? Itse olen parin kolmen vuoden ajan harrastanut tätä lajimuotoa ja koukuttavaahan sekin on. :) Itselläni on tänä vuonna jo seuraavat lajit saatuna:

Jokaisella vähän vaihtelee millä tyylillä näitä eri lajeja keräilee, mutta itse kalastan vain vapavälinein ja kala tulee olla koukutettu suusta. Vielä on aika paljon helppoja lajeja saamatta joten eiköhän tälle vuodelle saa 30 lajia helpohkosti rikki. :)

Mulla semmonen pienimuotoinen fongauskokeilu menossa, tosin en aktiivisesti käy kalastamassa vain tiettyjä lajeja, vaan pyrin saamaan ne virvelöinnin ja onki/pilkkikisojen ohella. Toistaiseksi kasassa vain hauki, ahven, särki, salakka, lahna, sorva ja kiiski, mutta tänään on taas kisat Porvoonjoella ja toiveita saada mm. suutari, säynävä, toutain, pasuri, kolmipiikki, kuha. Tavoitteena tälle vuodelle ehkä se 20 lajia, mutta ei suuria paineita saada sitä kasaan. Kalamaratonit kovasti houkuttelisivat, jos vaikka ensi vuonna saisi jonkun kaveriksi Kotkan kisoihin  ???

Eris

Lainaus käyttäjältä: Feint - kesäkuu 04, 2014, 12:36:01 ip
Kalamaratonit kovasti houkuttelisivat, jos vaikka ensi vuonna saisi jonkun kaveriksi Kotkan kisoihin  ???

Suosittelen, on hieno tapahtuma. :) Itse olen kolmena vuotena ollut Helsingin Kalamaratonissa ja tänä vuonna oltiin myös Turussa. Ja kaiken suolahan on kun ennen kisoja etsii kuumeisesti uusia paikkoja joukkueen kanssa, kisassa sitten vain testataan että syökö ne kalat juuri sinä 24 tunnin aikana.  ;D