tammikuu 09, 2025, 12:03:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Musta multa

Aloittaja Raattori, tammikuu 14, 2009, 21:30:08 ip

« edellinen - seuraava »

Smaug

Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - tammikuu 16, 2009, 11:39:43 ap
täytyy tunnustaa, että itse olen kasvattanut mustassa mullassa. kun sen mullan kastelee sopivasti ennen kun siihen mitään istuttaa, niin se multa ei mene niin tiiviiksi.

Mustan mullan ongelma on just tuo, että jos istutuksen jälkeen löträä vettä liikaa, niin multa liettyy ja ruukun päällä on paksu tiivis kansi. Pitäisi kastella maltilla ja ehkä joku kate voisi estää tuota liikaa tiivistymistä. Kokeilin tässä viime kesänä yhdelle koristekasville laittaa ruukkusoraa katteeksi. Ainakin se rehu voi hyvin ja on kasvanut kovasti. En ole vilkaisuut soran alle vielä. (Oli kai ihan väärä aika mullan vaihtoon, mutta hätä ei lue lakia.  :) ) Viime vuonna taisin kyllä laittaa huonekasveja Plantagenin huonekasvimultaan. Se on vähän hiekkaisempaa kuin musta multa.

Smaug

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - tammikuu 17, 2009, 10:54:17 ap
Lainaus käyttäjältä: MasaT - tammikuu 17, 2009, 10:02:11 ap
Turvetta tai multaa olis kyllä hyvä pitää nyt talvella jonkin aikaa pakkasessa, että kuolee ne öttiäiset. ;)

Eipä taida auttaa. Nämä ripsiäiset, vihannespunkit yms. talvehtivat kyllä Suomen luonnossa.

Jotkut puutarhaoppaat muuten neuvovat laittamaan mullan uuniin ötököiden tappamikseksi. Mulla on sellainen muistikuva, että 105 astetta ja 15 minuuttia. Mutta en ole ihan täysin varma tuosta. Tuo uunikäsittely koski lehtikompostin multaa, jota jotkut tykkää käyttää vähän tavallisella kompostilla terästettynä taimien kasvatukseen.

Miksaa

Lainaus käyttäjältä: Smaug - tammikuu 19, 2009, 14:40:54 ip
Kokeilin tässä viime kesänä yhdelle koristekasville laittaa ruukkusoraa katteeksi. Ainakin se rehu voi hyvin ja on kasvanut kovasti. En ole vilkaisuut soran alle vielä. (Oli kai ihan väärä aika mullan vaihtoon, mutta hätä ei lue lakia.  :) ) Viime vuonna taisin kyllä laittaa huonekasveja Plantagenin huonekasvimultaan. Se on vähän hiekkaisempaa kuin musta multa.

Älä nyt sitä soraa siihen mullan pinnalle laita. Se vasta aikapommi onkin, kun mullan pinta ei pääse kuivumaan. Se kerää hometta siihen pintaan takuuvarmasti!

Itse kun käytin vielä kaktusmultaa, niin laitoin kolmasosan Vulcaponic-hydrosoraa mullan joukkoon. Se on hieman erilaista kuin tavallinen ruukkusora, koska se ei sido kosteutta itseensä ja näinollen ehkäisee kapillaari-ilmiötä. Eli käytän sitä ainoastaan ehkäisemään kovettumisen ja multa pysyy ilmavampana. Mutta ruukkusora ajaa saman asian mullan joukossa, ei mullan pinnalla.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Smaug

Ei tuon iirikseen kyllä ole mitään homeita kehittynyt. Täytyypä hyvin vuoksi vilkaista sinne soran allekin. Oliskohan siinä puoli vuotta ollut nuo sorat päällä, kun ei mitään muitakaan ruukun katteita ollut kaapissa. Nyt tuolla meidän lähikaupassa on myynnissä useampaakin sorttia katteita sisäkasveille. (Siinä on tiilimurskeella hintaa, kun se myydään litran pakkauksessa.  ;D)

Minusta ruukkusora on rakenteeltaan kuitenkin niin löyhää, että kyllä siellä ilma kiertää. Meneehän siitä vesikin läpi, jos sitä käyttää salaojitusmateriaalina kukkaruukuissa.

Smaug

Kävin vähän tutkailemassa tilannetta. Ei tosiaan näy hometta, eikä mullan pintakaan ole kovettunut mitenkään hirvittävästi. Se multa kyllä näyttää Plantagenin kukkamullalle, eikä oikealle mustalle mullalle. On se jonkin verran kastelusta tiivistynyt, mutta niin nyt käy aina. Nuo katteet toki vähän vähentää haihduntaa, mikä mulla olikin tarkoitus. Tuo iiris on tavallisessa saviruukussa ja kasvi on sitä mallia, jota saa ihan reippaasti kastella.