Aloittelija kaipaa tietoa

Aloittaja Canhamo, tammikuu 27, 2009, 14:23:41 ip

« edellinen - seuraava »

Canhamo

Mutta mulle se ei oo niin simppeliä  :-\

Mennäänpäs oikein henkilökohtaisuuksiin nyt..

[avautuminen]
Mä oon hirveän itsekriittinen ja kaikki mitä teen, pitää olla täydellistä. Tai jos ei täydellistä niin helvetin hyvin tehty.
Ja näin tuntemattomassa asiassa on kauhean tärkeää noi kaikki (teille) simppelit hommat.

  • Mullan kosteusprosentti

  • Siemenen tarkka asettelu

  • Valon suhde lämpöön



No ei ehkä näin tarkalleen.. Mutta mulle ei riitä "Siemen multaan, valoa riittävästi ja lannotteita sitten kun tarvii."
Haluan onnistua tässä. Haluan minimoida sen v***tuksen määrän mikä tulee, kun olen tehnyt "sinne päin" ja sen takia kasvi(t) kuolee.
[/avautuminen]

synkri

Muista että liika hössöttäminen voi myös tappaa kasvit.
Älä tee kasvattamisesta liian vaikeeta. Sillon alkaa vituttaa.

Emoale

Jep, nimimerkillä kokemusta on kun onnistuin yhden Stripen taimen tappamaan  :'(

Noh onneksi noita on vielä 4 ja ei ole kyllä kolmea enempää tarkoituskaan ottaa kasvamaan pidemmäksi aikaa, joten helpottihan tuo sitä päätös vaihetta  ::)


Fudurez

Tuo ei oikeasti ole vaikeampaa kuin tuo siemenmultaanjne. ku viime vuonna alotin niin mie vedin ainakin ihan perstuntumalla aluks. Jos se alko nuupattaa annoin vettä, pohjassa oleva reikä takas sen ettei sitä menny sinne liikaa. Siemenet pistin vaan ohuen multakerroksen alle ja kastelin niitä silleen että tuntu se multa kosteelta. Lannotuksen kaa otin varovasti niin ei ainakaan liikaa tullut laitettua ennen kuin se alkoi työntää kukkia ja en tiennyt miksi se tiputti ne ja siihen sain sitten foorumilta ohjeet. Liialla hössöttämisellä ton tekee vaan vaikeemmaks eikä tuloskaan varmaan parane paljoa. Reagoi siihen kasviin kun se näyttää merkkiä, älä turhaan liikaa ennakoi :P. Jos se nuupattaa, annat vettä. Jos kastelet liikaa niin se kuivattaa yleensä sen aika nopeasti eikä vauriota tule jos vaan on reikä ruukun pohjassa. Lannotteita älä vielä ala hösläämään, antaa tilanteen rauhottua kunnolla ennenkuin alat uutta skenaariota :D. Liikakastelu on pahasta, joten kastele vain kun se alkaa nuupattaa lehtiään ja kastelet joko pohjan kautta tai sitten kastelet niin paljon, että valuu pohjan reiästä jo vähän ulos. Niin minulla ainakin toimi oikein hyvin. Se kasvi kyllä näyttää ihan reilusti jos ei mee hyvin. Se kasvi tykkää olla rauhassa ja jos sitä häslää ja hipelöi ja vaihtelee ruukkua ja tuommosta niin ei ihmekkään jos vähän kasvi hermostuu :P. Siitä idätyksestä, kokeile tuota chilivaarin tyyliä, se toimii helposti ja melko varmasti, yleensä paremmin kuin multaidätys. Se itu ei kovin helposti kuitenkaan hajoa, jos varovasti käsittelee joten siitäkään ei kannata paljoa hätäillä. Pahiten nuo yleensä kuolevat kun kypäräpäitä yrittää kiskoa irti kun se näyttää ihan siltä että vain pikkaisen nykäsee niin irtoaa ;) Tuo multaidätys on luultavasti hankalempaa kuin kelluva talouspaperi. Tuo sinun ostamasi boksi vaikuttaa ihan toimivalta taimia varten. Sinne vaan turpeen päälle pieni kerros multaa ja siihen vaikka sitten se paperilla idätetty siemen keskelle ja kastelet sen verran, että se on selvästi kosteaa, muttei kuitenkaan litisevän märkää :P

Canhamo

Kiitos Fudurez.
Lähti oikein paino sydämeltä ^^

Taidan lähteä etsimään jotain kelluvaa, kun ei tuota elintarvikesysteemiä ole. Pakkausstyroksi varmaan ajaa saman asian :)

edit: ei postausta ilman typoja

Fudurez

Styroksi toimii ilmeisesti oikein hyvin. Itse tein multaidätykset ja n. puolet vain iti. Kaksi lajiketta on vielä itämättä kokonaan, laitoin 4 siementä kaikkia. Multaidätyksen huono puoli on myös se, ettei voi seurata tapahtumia niin hyvin  ;) kokoajan tekisi mieli kaivaa siemen esiin ja katsoa että onkos se nyt jo perhana työntänyt sen idun esiin vai ei :D. Muista sitten käyttää vaikka kädenlämpöistä vettä, ettet palelluta niitä liian kylmällä vedellä :P

Canhamo

Kiitos jälleen kerran Fudurez :3
Sä teet mun chiliharrastuksesta paljon helpompaa ^^

Fudurez

Ole hyvä vaan :P dataan selvästi liikaa kun kerkeen vastaamaan vissiin joka kerta alle minuuttiin tjsp. :D Kyllä sie itekkin osaisit jos vaa luottasit vähän enemmä omii päätöksiis :P

Canhamo

Hei Fudurez.. Ei kukaan oo täydellinen ;P Dataajiahan me kaikki ollaan sisimmissämme..

Ja ehkä mä osaisinkin.. En vaan luota itteeni niin paljoa :/

Canhamo

Nyt on siemenet itämässä.. Isoveikan vieressä Chilivaarin kelluntaohjeiden mukaan.. Tulipa vaan mieleen tuo valo.. Oko siitä haittaa jos siemenet saavat/eivät saa valoa?

Fudurez

Minun ymmärtääkseni siitä ei ole ainakaan haittaa. Minulla nuo itivät oikein hyvin varsin voimakkaankin valon alla. Se valo kuitenkin poltti niitä taimia aika ilkeästi myöhemmin, mutta ihan itämisvaiheessa se ei haitannut. Liika vähä valokaan ei ilmeisesti estä itämistä, kaverilla ainakin on itänyt hyvin ihan luonnonvalollakin tähän aikaan vuodesta.

Canhamo

ajattelin vaan, kun mulla tuo kansi ei ole läpinäkyvä. Väänsin tuosta turvehöskästä idätysboksin, joten yläpuoli on nyt alapuoli.. pitänee ehkä keksiä toine kansi sit varmuuden vuoksi..

Chilivaari

Ei itse itäminen valoa tarvitse, mutta jos aiot yli 2 päivää katsella idun kasvua, sitten tulee vihreää vartta ja sirkkalehtiä ja ne tarvitsevat jo valoa. Kanneksi kelpaa kaikenlainen muovilevy, albumin lehti, piirtoheitinkalvo jne. jos tuo astiasi ei ole kovin iso.

Aivan hyvin voit siirtää ne multaan viimeistään toisena päivänä juuren ilmestymisestä ja laittaa sinne sitten valoa. Vaikkapa yli 20W energiansäästölamppu jossakin 10-15 cm päässä taimista saa ne kasvamaan tukeviksi. Ellei valoa ole, taimista tulee pitkiä ja honteloita. Ikkunavalo ei vielä tähän aikaan riitä.

hyeena

Lainaus käyttäjältä: Canhamo - tammikuu 29, 2009, 20:42:16 ip
Mitenkäs tuommoinen "multaidätys"? En tiedä sille oikeaa nimeä (ja suoraansanottuna olen laiska katsomaan muista topiceista)..

Mutta ostin tuommoisen turveruukkupaketin kaupaska.
Siinä on "lautanen", kippo, kansi ja 12 pientä turveruukkua.


Itse idatin n. puolet tuommoisessa, tai tarkkaan ottaen laitoin kaikki, mutta kun homma ei osalla oikein edennyt niin siirsin loput kelluvalle talouspaperille.


Riiviö

Kellukkeella on meilläkin itänyt tosi hyvin ja sitten kun niissä siemenissä on häntä, niin upota noin sentin verran  kostean mullan sisään niin kuori irtoaa erittäin todennäköisesti... Onnea yritykseen!
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

manmanman

Tämän topicin alla voisi kysästä semmosta että ootteko altakasteluruukkuun (esim. pauliina) chiliä siirrettäessä kastellut mullan jo valmiiksi, vai vasta jälkikäteen säiliön kautta? Vai ehkäpä kastellut mullan päältäpäin kasvin jo ollessa ruukussa, ja sen jälkeen pistänyt säiliöön vettä?

Vähän ihmetyttää kun tuossa siirtelin tuollaiseen 25cm ruukkuun kasvin ilman turpeen kastelua, ja ajattelin että kyllä se imee sen veden sieltä säiliöstä jälkikäteen. Pointtina oli että pysyisi se turve kuohkeana tällä tapaa. Noh, eipä näytä juurikaan imevän..  :D

Chilivaari

helmikuu 02, 2009, 18:46:18 ip #56 Viimeisin muokkaus: helmikuu 02, 2009, 18:52:55 ip käyttäjältä Chilivaari
Hidastahan se on ensimmäisellä kerralla.  Voit laittaa aika reilusti vettä alkajaisiksi, jos multa kerran on kuivaa. Myöhemmin juuret kasvavat sinne vesitilaan ja hoitavat homman.

Ethän täyttänyt pohjassa olevaa syvennystä kevytsoralla? Tuo on yleinen virhe ja estää imeytymisen tai ainakin tekee sen hyvin hitaaksi.

EDIT:
Ethän kovin pientä taimea laita noin ison altakasteluun? Silloin sillä menee kyllä kauan juurien kasvatteluun ja saattaa vaatia päältä kastelua.

manmanman

Itseasiassa heitin kourallisen soraa pohjalle ympäriinsä. Huomasin kyllä heti että taitaapi menee tukkoon noi pienet reijät joten jäi juuri tohon kouralliseen. No näistähän sitte oppii seuraavaa ruukunvaihtoa silmällä pitäen..  :P

Se oli pistokas, joka nyt oli ehtinyt kasvaa reilut parikytä senttiseksi. Se oli näköjään aika innokkaasti tehnyt juuria kokoonsa nähden, kun ei meinannut saada multapaakkua hajotettua pikkasen pienemmäksi. juuret menivät kyllä sen syvennyksen tasalle helposti, joten kaippa se imee tuosta asti.

No mutta, kiva kuulla että melkeen noin se ruukunvaihto pauliinaan pitääkin mennä..  :D

Canhamo

Ne itää! Ne itää! Mun kaikki siemenet itää!!
Nyt vain odottelen että idunalut vähän kasvaa.
Idätysboksit on tällähetkellä pyyhkeen päällä patterilla. Pysyy vesi mukavan kädenlämpöisenä kokoajan. Ja valoa niille annan noin 20h/vrk.

Tuli tässä nyt mieleen, että kun minulla on tuo turveruukkuhöskä. Että kun nuo rakkaat vauvat tuosta kasvaa ja siirrän ne isompiin "astioihin", niin eihän tuota turveruukkua tarvitse ottaa pois? Se maatuu multaan tai juuret puskee siitä läpi? Eikö?

Ja pakko kysyä tämmöinen hieman nolo kysymys...

Miten päin siemen tulisi laittaa multaan? Kun loogisesti kun ajattelee, niin se on se juuri, joka kodasta ensin tulee ulos ja sitten sirkkalehdet kehittyy kodan sisälle (sekavaa mun selitys). Mutta kun tuota kelluvaa talouspaperikuvaa katson, niin näyttää siltä että juuret jäävät kodan sisään ja sirkkalehdet puskee ensin ulos..

Fudurez

helmikuu 04, 2009, 18:23:40 ip #59 Viimeisin muokkaus: helmikuu 04, 2009, 18:26:12 ip käyttäjältä Fudurez
Näyttää tuo chilivaarin keino toimivan :P. Kyllä se on se tuleva juuri, joka sieltä puskee ensin ulos. Tuo näyttää vähän omituiselta tuo chilivaarin kuva, taitaa olla se siemen joka näkyy siinä kuin tuon toisen taimen juuressa olla siitä sirkkalehtien päältä irronnut siemenkota, eikä juuret ole sen sisällä. Se itu sitten saattaapi olla vähän hakoteillä aluksi ja kasvaa minnepäin sattuu ennenkuin tajuaa mennä poispäin valosta. Laitat siis joko ihan vaan kyljelleen sen siemenen multaan tai sitten se itu alaspäin. Kyllä se löytää tiensä sieltä mullasta ulos joka tapauksessa. Se turveruukku voi varmaan olla siellä mullan sisällä. Se chili työntää juurensa sieltä turveruukusta lopulta ja sitten alkaa levittää juuriaan ympäri multaa. Laitat vaan sen siemenen varovasti johonkin n. 1cm syvyyteen ja sitten multaa päälle ja normikastelu niin sieltä se kohta putkahtaa esiin :).