tammikuu 10, 2025, 15:32:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Hometurve

Aloittaja Tellus, helmikuu 12, 2009, 20:45:28 ip

« edellinen - seuraava »

Tellus

No nyt se penteleen jättipaketti B2:sta veti homeeseen. Ostettu talvella ulkovarastosta, joten oli tietty kosteaa.
Paketti oli päältä auki, mutta niin vaan sisäkylkeen kasvoi valkoista ja kosteaa homepartaa. Huomattiin, kun eteisessä haiskahti homeelta. Ostaessa tavara oli ihan ok, siihen on kylvettykin jo ja taimet on isoja. Ei näy hometta missään. Vasta nyt muutaman viikon päästä ilmaantu pakettiin hometta.

Onko turve niinkun hillo eli homeitiöitä on koko jättipaketissa (jotain 300 litraa...), vaikka huonon osan ottaa pois?
Voikos sitä käyttää, jos turpeen kastelee kiehuvalla vedellä ennen käyttöä. Vai pitääkö sitä kuivata? Hjälp!

Tiedetään, että homeitiöitä on joka paikassa ja ilmassa, mutta ei niitä tekisi mieli tieten tahtoen tursutella siemenille/taimille/koulimiseen.

dh

Tuli viime kesänä hometta B2 pussiin niin, että 2/3 pinnasta oli valkoisena. Poistin vaan homehtuneen pinnan. Nyt saman pussin aukasin alkuvuodesta uusiin istutuksiin, niin ei ollut home uusinut. Ei ole hometta myoskään tullut idätyskuppeihin tms. Olen kyllä tähän mennessä kiehauttanut kaikki käyttämäni turpeet. Näin siis minulla. En takaa mitenkään, että saat samoja tuloksia :)

Tellus

Ok, hieno homma! Olen tähänkin asti kiehauttanut kylvöjen/jakotaimien turpeet, joten jatketaan samaan malliin. Siitä se hupenee kesää kohti mennessä ja loput kasvariin. Paali on tosi kätevä noin muuten (paitsi tämä hometakaisku). Ihan toista kun isot lötköt turvesäkit. Päälle puhkaistiin pieni ottoaukko, mutta paketti pysyy silti jämerästi kuosissa. Itse asiassa se toimii meillä tuulikaapissa jakkarana, kun pannaan kengät jalkaan.  :)

Riiviö

Luultavasti se home tulee pintaan, kun kosteutta tiivistyy säkin pintaan ja siinä olosuhteet muodostuu otollisiksi. Kasvatuksessa se ei yleensä ala tuottamaan kuitenkaan hometta, kun on sopivan harva kasteluväli.
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...