tammikuu 10, 2025, 18:45:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Zengrow

Aloittaja Maveric, helmikuu 16, 2009, 15:35:32 ip

« edellinen - seuraava »

Maveric

Terve vaan. Aloitin Fataliin siemenillä chilistelyn reilu kuukausi sitten ja hyvin näyttää pikku chilin alut kasvavan, varsinkin kivivillakuutioissa. Yksi Stripe lähti iloisesti kasvamaan myös kukkamullassa.

Törmäsin Zengrow:n vesiviljelyjärjestelmään ja laitehan näyttää melko pätevältä. All-in-one paketti, tosin hinta on melko suolainen.
Joko jollain on kokemuksia kyseisestä vehkeestä? Laite on ainakin emännän mielestä huomattavasti paremman näköinen kuin itse kyhätyt viritykset :)

http://www.zengrow.com

hyeena

Itsekkin katselin tuota, ja loytyyhan siihen linkki chiliyhdistyksen sivuiltakin, mutta jotenkin (imho) vaikuttaa aika ahtaalta chileille, eli mitoitus on noiden kaupan ruukkurehujen mukaan..
Toisaalta, saattaisi minunlaiselle suuruuden hullulle tehda hyvaa yrittaa pitaa pari puskaa pienena..  ;D

gurgo

Ja halpaa kuin vesi 199e  ;D . Eikös ole helpomaa (tai no ainakin halvempaa) osta esim. ikeasta joku pöytälamppu ja pikku astia,  vesi pumppu sitten peukusta? Säästöäkin kertyy ainakin 100e.

Äpyli

Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea ja ne jotka eivät osaa.

Masokisti

helmikuu 16, 2009, 23:13:21 ip #4 Viimeisin muokkaus: helmikuu 16, 2009, 23:16:34 ip käyttäjältä Masokisti
Itse tekee vastaavan systeemin helposti ~50 eurolla, aika suolaiset katteet tuossa. No se on tyhmä joka maksaa ei se joka pyytää ;)

"KYSYMYS: Miten Zengrow eroaa itse rakennetusta laitteesta?
VASTAUS: Tee se itse -laitteet koostuvat usein jopa kymmenistä eri osista. Lopullinen hinta on lähes sama kuin valmiin pöytäpuutarhan"

Joopa joo...

hyeena

Enpa muista tuollaista itse tehtyna nahneeni taallakaan kellaan..
Sen sijaan esimerkkeja on kylla loytynyt siita etta kun ruvetaan oikeasti tekemaan siistin nakoisia installaatioita niin kummasti kasvaa joko hinta tai tyotuntien maara (ja kuten monessa muussakin, sehan tulee puhtaana saastona ne kaytetyt tunnit eiko?  ;) )
No, on tuossakin parantamisen varaa, liian muovinen, ehka jos tuo "ruukku" olisi posliinia...

shp

Harva tollasta pientä jaksaa itse lähteä väsäämään, tekee mielummin isomman.
Chilikärpänen kun puree, ei tollasilla pienillä tee yhtään mitään, pitää olla paljon isompi ja enemmän =P.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

MikkoM

Mulla on ollut tarkoituksena tehä tollanen vastaava, keittiössäkin kun olis sopiva tila tuollaiselle.
Isompien ebbien rakentelustakin jäi ylimääräisiä raaka-aineita joista ton voi väkertää, kun vaan sais aikaseks ;D

Onhan siinä vähän isompi homma rakentelussa koska todennäköisesti vaimoke vaatis että sen pitäs olla myös ulkoisesti siistin näköinen. Jos mä saisin päättää vetäisin työtasoon reiän, upottaisin  sopivan ämpärin siihen päälle siisti vedenkestävä taso jossa reiät verkkoruukuille, tyhjennysletkut suoraan viemäriin etc... siinähän ne yrtit ja salaatit sit kasvais suoraan keittiön työtasolla.

shp

Olis aika loisto!
Kelpais mullekkin
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Maveric

LainausChilikärpänen kun puree, ei tollasilla pienillä tee yhtään mitään, pitää olla paljon isompi ja enemmän =P.

Helkkarin pahat puremajäljet mulle on tullut...

Taidan odottaa kevääseen ja askarrella mökillä oman systeemin chileille. Eihän se nyt ihmeitä vaadi ja osa materiaaleistakin löytyy remontin jäljiltä. Saa sitten käyttöön ensi vuoden suurta satoa varten. :)

Toisaalta kiinnostaisi kyllä tuo nopea kasvatus noiden yrttien osalta ja designin puolesta zengrow sopisi hyvin keittiöön eipä tarvisi tapella emännän kanssa siitä miltä härveli näyttää :)

cola

No enpä nyt tiedä näyttääkö noi omatekemät ebbitkään nyt niin rumilta. Pienellä vaivalla sais tehtyä siitä paremman näköisen.

Itse en vaan ymmärrä että laittaa rahaa ihan älyttömästi turhuuksiin kun saa halvemmallakin. Paras juttu oli kun kaverin kaveri ei suostunut uskomaan että omatekemät ja esim peukun laitteet toimivat samalla periaatteella. Sanoi vaan että haluaa parempaa tulosta joten meni ja osti yli 400e vehkeen  ;D En mä jaksanut siinä alkaa väittelemään kun en edes tunne koko kaveria.
Jos on ylimääräistä rahaa niin mikäs siinä.

ZENGROW

Ajattelin ottaa osaa keskusteluun ja tuoda käyttäjän näkökulmasta muutamia asioita esille kun puhutaan vesiviljelystä ja Zengrow laitteesta.

Kun kasvatetaan kasveja syötäväksi kannattaa valita elintarvikekelpoiset muoviosat. Astioita löytyy mutta esimerkiksi pumpuissa ei vastaavaa tuotetta ole saatavilla. Zengrow:ssa kaikki osat on elintarvikekelpoista muovia pumpun kuoria myöten.

Kannessa oleva jalka mahdollistaa, että laitetta on helppo käyttää ja hoitaa. Koko kansi systeemi on nostettavissa astiasta ja asetettavissa esim. pyyhkeen päälle (mukana nousee myös pumppu sekä kasvit) http://www.youtube.com/watch?v=qFhXY4ACqy0

Astiassa on vesitasomittari, joka on haasteellisempi tehdä itse tai nostaa myös osien määrää ja tee-se-itse -laitteen hintaa.

Järjestelmä sisältää kaiken tarvittavan kasvatukseen: ruukut, kasvualustat, ravinteet, valaisimen (sisältää polttimot) ja pöytäpuutarhan. Kun aletaan laskemaan näiden osien hintoja mukaan lukien valaisin sekä ravinteet alkaa tee-se-itse -laitteen hinta alkaa nousemaan.

Toivottavasti tämä tarkentaa asiaa.

LemieuX

Greenshorticulturesta saa Aerogardenin  n: 140€. Tuosta olen kuullut pelkkää hyvää-> http://www.greenshorticulture.co.uk/Tomatoes-Vine-crops-428/Growing-Equipment-452/Aerogarden-1266.aspx

Toimitus tapahtuu muutamassa päivässä ja hinnat alhaalla halvan punnan takia. Huippu paikka ostaa kasvatussälää.

Maveric

Jaahas eipä tuo Aerogarden näytä lainkaan pahalta.

Tämän päivän Hesarissa oli juttua Zengrow:sta. Siinä sanottiin, että kaupan salaattiruukut ei mahdu reikiin vaikka Zengrow:n sivuilla niin kerrotaan...

hyeena

Tulipa tuossa vastaan zengrow mielenkiintoisessa ymparistossa, suomen tutkimuslaitoksella antartiksella on kaksi zengrowia kattoikkunoiden alla..

ZENGROW

Kokemuksia Aerogardenista. Systeemi toimii ainoastaan siemenestä kasvatukseen ja kaupan ruukkujen jatkokasvatus ei laitteella toimi. Lisäksi laitteessa on vähintään 40 erillistä osaa ja paljon ruuveja joten laitetta ei voi avata ja kasata tarvittaessa. Pumpun vaihto on mm. vaikeaa.

Zengrow koostuu 6 osasta ja kaikki osat on irrotettavissa ilman työkaluja, joten puhdistus ja käytettävyys on hyvä.

Hesarin artikkelissa tänään on ollut virheellistä tietoa Zengrow laitteesta liittyen kaupanruukkuihin. Suurin osa kaupan ruukuista mahtuu laitteeseen sellaisenaan. Zengrow:ssa on suunnittelun lähtökohtana ollut kaupanruukkujen mahtuminen laitteeseen ja tekniikka on myös patentoitu.

Eri kokoiset ruukut muotoutuvat aukkoon ja erillisiä adaptereita ei tarvitse käyttää. On mahdollista että joku kaupan ruukku ei sovi laitteeseen esim. neliö ruukku ja lisäksi jos ruukku on pienintä mahdollista kokoa voi sen käyttö olla hankalampaa. Suurin osa kaupan ruukuista kuitenkin sopii laitteeseen.

Maveric

Aerogardenia kyllä kovasti kehuttiin eri sivuilla, mutta Amazonin käyttäjät kritisoivat pumpun laatua. Joko se oli hajonnut tai ei toiminut lainkaan tuotetta käyttöönotettaessa.

Britti tai jenkkifirman kanssa voi joutua melkoiseen sähköposti/soittelu rumbaan takuusta, palautuksista sun muista harmeista, kun kotimaassa ei ole edustajaa.
Voihan asian nähdä myös niin, että ostamalla suomalaisen firman tuotteen menee arvonlisäverotkin Suomeen ja se nyt on tässä talouskriisissä melko tärkeä seikka :)

LemieuX

helmikuu 19, 2009, 23:07:23 ip #17 Viimeisin muokkaus: helmikuu 20, 2009, 07:31:03 ap käyttäjältä LemieuX
tervehdys!

Pari kysymystä Zengrown lobbaajalle:

- Onko Zengrow edes aeroponinen vekotin? Sain sellaisen kuvan että tuo on bubbleri tai yleensä vekotin jossa vettä hapetetaan pumpulla. Jos ei ole aeroponinen, niin onko tämä edes samalla viivalla Aerogardenin kanssa?

- Mikä tuosta laitteesta tekee 200€ arvoisen?

ZENGROW

Tarkennuksena Aerogardenista että se ei ole aeroponinen vaikka sitä aeroponisena markkinoidaan. Jos tarkkoja ollaan aeroponinen tekniikka tarkoittaa sitä että juuriä sumutetaan hienojakoisella ravinneliuossumulla ja juuret roikkuvat ilmassa eivätkä missään vaiheessa ole välttämättä upoksissa veteen. Aeroponista tekniikkaa on tutkinut mm. NASA ja se on teknisesti haastava toteuttaa ja siksi vähemmän käytetty tekniikka.

Zengrow:ssa on vastaava vesikiertosysteemi kuin Aerogardenissa. Laitteissa ei ole ilmapumppua vaan uppovesipumppu, joka nostaa veden ruukuille ja ruukuista takaisin altaaseen. Kyseessä on lähimpänä tippukastelu tekniikka jossa jokaiselle ruukulle tiputetaan vettä erikseen. Juuret kasvavat vesialtaaseen. Aerogardenista saatta olla olemassa myös nykyään bubbleri versio, joka on äänekkäämpi tekniikka.

Kuten aikaisemmin postauksessa kirjoitin järjestelmä sisältää kaiken tarvittavan kasvatuksen aloittamiseen (Pöytäpuutarha sekä valaisin polttimoineen) eikä laitetta tarvitse itse rakentaa. Lisäksi laite on käytännöllinen ja helppokäyttöinen. Myös laitteen designiin on panostettu.

Ravinteita ei tarvitse sekoitella itse vaan tabletit on valmiiksi optimoitu laitteeseen ja ensikertalainenkin pääsee helposti mukaan.

Laite on pääsääntöisesti suunniteltu pienten ja matalien ruokakasvien kasvatukseen (salaatit ja yrtit). Chilien ja kirsikkatomaattien kasvatus on kuitenkin mahdollista pienimuotoisesti. Laite soveluu myös esimerkiksi jonkin halutun lajikkeen ylläpitämiseen ja pistokastuotantoon.

Kaikkeahan voi rakentaa itse mutta jos haluaa toimivan systeemin joka toimii ensiyrittämällä on hinta mielestäni kohdallaan.

Lainaus käyttäjältä: LemieuX - helmikuu 19, 2009, 23:07:23 ip
tervehdys!

Pari kysymystä Zengrown lobbaajalle:

- Onko Zengrow edes aeroponinen vekotin? Sain sellaisen kuvan että tuo on bubbleri tai yleensä vekotin jossa vettä hapetetaan pumpulla. Jos ei ole aeroponinen, niin onko tämä edes samalla viivalla Aerogardenin kanssa?

- Mikä tuosta laitteesta tekee 200€ arvoisen?

MikkoM

Mullahan ei ole mitään tekemistä zengrowin kanssa, mutta just my 2 cents:

Vapaassa markkinataloudessa ei ole mahdollista ylihinnoitella tuotteita, jos tuote on liian kallis se ei mene kaupaksi, jos SINUSTA tuntuu että tuote on liian kallis, et kuulu markkinasegmenttiin. Saattaahan ne Ferraritkin olla kalliita mutta menee ne silti kaupaksi. Hormoni fiiu vähän huono esimerkki tosin, koska tuo zengrow ei ole siinä hintaluokassa että itse määrittelisin sitä miksikään luxustuotteeksi joka tarkoituksella on niin kallis että taviksilla ei siihen ole varaa. Koska zengrowille ei hirveästi ole kilpailijoita, tuotetta voi myydä paremmilla katteilla jos ostajia riittää, kun kilpailijoita ilmaantuu hinnatkin laskee. Markkinat määrää hinnan.

On myös luonnollista että melkein mikä tahansa on halvempaa itse rakennettuna, et laske työllesi hintaa, et tarvitse katteita, sinun ei tarvitse miettiä miten valmistaisit tuotteita edullisesti massatuotantona, sinun ei tarvitse markkinoida tuotettasi etc etc..

Oma vanhempani olivat yksityisyrittäjiä samoin kaveripiiristä niitä löytyy ja henk kohtaisesti mua vaan v*tuttaa että on se tietty ihmisryhmä jotka narisee että "kiinalaisia lapsityövoimalla tehtyjä saa puolet halvemmalla kun näitä kotimaassa käsityönä valmistettuja". Sitä en tiedä missä tuo zengrow on valmistettu, varmaan kiinassa ;D