tammikuu 08, 2025, 21:42:14 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

turve

Aloittaja Raattori, maaliskuu 08, 2009, 03:33:13 ap

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

maaliskuu 12, 2009, 18:54:02 ip #20 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2009, 19:21:59 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Inca - maaliskuu 12, 2009, 12:06:14 ipOlisi kyllä markkinarakoa pienille turvesäkeille!

Nyt olen pikkutaimille käyttänyt marketeista saatavaa Pirkka kestomultaa, jossa on aika paljon turvetta ja tarpeelliset hiekat ja savet mukana. Hyvin on toiminut. Uskallan suositella. Katso vaikka tuloksia: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg57805#msg57805

Ulkona on viime kesältä säkki parasta A-laatua Kekkilän puutarhamultaa, mutta se on jäässä. Otan sen sisään, kun isompia ruukkuja pitää täytellä. Kekkilän tuotetta tuo Pirkkakin on.

EDIT:
Pirkkaa on tietysti K-kaupoissa, pikkupusseissa. Jotakin vastaavaa kesto- tai altakastelumultaa löytyy muiltakin kauppaketjuilta, jos pieniä määriä tarvitsee.

dicotyledon

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 12, 2009, 18:54:02 ip
Nyt olen pikkutaimille käyttänyt marketeista saatavaa Pirkka kestomultaa, jossa on aika paljon turvetta ja tarpeelliset hiekat ja savet mukana. Hyvin on toiminut. Uskallan suositella. Katso vaikka tuloksia: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg57805#msg57805

Teinpä jotain pientä vertailua Jalopenon taimilla ja puhtaasta turpeesta tuntuivat pitävän enemmän kuin kestomullasta. Missä vaiheessa alat lannoittamaan?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: dicotyledon - maaliskuu 13, 2009, 10:31:24 ap... puhtaasta turpeesta tuntuivat pitävän enemmän kuin kestomullasta. Missä vaiheessa alat lannoittamaan?

Kerro tarkemmin. Onko kuvia? Kokemusperäistä tietoahan täällä kaivataan.
Jonkinmoinen osviitta lannoittamisen tarpeeseen on tietysti se, että kasvu alkaa hidastua, mutta sehän on hankala huomata, ellei jatkuvasti kuvaa tai mittaa taimiaan; tai sitten on vieressä toisenlaisessa mullassa samanlaisia taimia.

Multatestini loppuyhteenvedossa totesin, että melkein mullassa kuin mullassa (ei kaktus- tai taimimullassa sentään) kasvaa pari kuukautta lannoittamatta. Kun kuitenkin jo kuukauden jälkeen alkaa eroja näkyä, olen pitänyt jonkinlaisena sääntönä aloittaa lannoitus, kun chili on majaillut samassa mullassa yli kuukauden.

dicotyledon

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 13, 2009, 11:20:50 ap
Kerro tarkemmin. Onko kuvia? Kokemusperäistä tietoahan täällä kaivataan.
Jonkinmoinen osviitta lannoittamisen tarpeeseen on tietysti se, että kasvu alkaa hidastua, mutta sehän on hankala huomata, ellei jatkuvasti kuvaa tai mittaa taimiaan; tai sitten on vieressä toisenlaisessa mullassa samanlaisia taimia.

Kuvia ei ole, kun en niitä tajunnut ottaa. Kaksi lähtökohdiltaan samanlaista taimea laitoin samankokoisiin purkkeihin ja asettelin vieretysten valoon. Noin kuukauden kuluttua oli jo turpeessa kasvava pidempi ja suurempi lehtipinta-alaltaan. Jonkun ajan kuluttua tästä siirsin molemmat isompiin purkkeihin kasvamaan turpeessa. Ihan merkittävästi en ravinteita tarkkaile, mutta kestomulta on kaiketi hieman typeltään niukempaa, mikä voisi olla aivan yksinkertaisin selitys.

Lainaus
Multatestini loppuyhteenvedossa totesin, että melkein mullassa kuin mullassa (ei kaktus- tai taimimullassa sentään) kasvaa pari kuukautta lannoittamatta. Kun kuitenkin jo kuukauden jälkeen alkaa eroja näkyä, olen pitänyt jonkinlaisena sääntönä aloittaa lannoitus, kun chili on majaillut samassa mullassa yli kuukauden.

Tämäpä selvensi. Kiitoksia.

naga morich

toukokuu 13, 2009, 18:23:41 ip #24 Viimeisin muokkaus: toukokuu 13, 2009, 18:26:06 ip käyttäjältä naga morich
herätellään vähän tätä ketjua. paljon maksaa vaikka tuo kekilän turve, tai turpeet ylipäätään. laitetteko jotain turpeen sekaan kuohkeuttamaan? jos laitatte niin mitä? ja mitä maksavat ne mitä laitatte sekaan?
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

massmur

Oiskohan ollu jotain vitosen luokkaa tollanen 85l säkki kekkilän turvetta.

naga morich

pitääpä hakea tuollainen säkki.

muuten laitetteko jotain turpeen sekaan kuohkeuttamaan? jos laitatte niin mitä? ja mitä maksavat ne mitä laitatte sekaan?

axo

Lecasoraa oon heittäny ihan fiilispohjalta kuohkeuttamaan seosta,sitä saa joko kaupasta Kekkilän kalliissa pikkupussissa (3l bout 3e) tai sitte rautakaupasta Leca-merkkistä (50l bout 7e).Tänä vuonna heitin myös pari kourallista puutarhamultaa per ruukku ku oli viimevuodesta jääny.

TWallius

Prismassa 320l turvesäkki maksoi 9.90eur.

naga morich

toukokuu 14, 2009, 16:54:20 ip #29 Viimeisin muokkaus: toukokuu 14, 2009, 16:58:57 ip käyttäjältä naga morich
varmaa tuota pitää ostaa. onko hyvää turvetta?
onko yhtää pienempää säkki kokoa?

wille

Lainaus käyttäjältä: naga morich - toukokuu 14, 2009, 16:54:20 ip
varmaa tuota pitää ostaa. onko hyvää turvetta?
onko yhtää pienempää säkki kokoa?

Lainaus käyttäjältä: massmur - toukokuu 13, 2009, 18:33:23 ip
Oiskohan ollu jotain vitosen luokkaa tollanen 85l säkki kekkilän turvetta.

Eli pienempiä kokoja on. Varmaan kannattaisi itse mennä kauppoihin katselemaan mitä sieltä löytyy mihinkin hintaan ja tehdä sitten tarpeidenmukainen ostopäätös...
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

naga morich

juu pitä mennä itse katsomaan.

kohta mul on ruukkujen vaihto muutamalla kasvilla edessä.

naga morich

tänään kävin Prismassa. sielä oli 50l turvetta 3.5e. mut en tiedä miksi en ottanut

Mape

Hong kong myy Kekkilän puutarha turvetta 3 säkkiä (3x85l)  oisko ollu 12€... tiedä sitten onko edullinen vai ei. itse ostin...
---

naga morich

Halvalta ainekin minun mielestäni kuulostaa. Muuten noissa lannoittamattomissa turpeissa tuo ph on todella alhaallan.4. eli jos sellaista hommaa nii kannattaako jollain aineella nostaa ph.ta? jos kannattaa nii millä aineella kannattaa?

Herra 47

kalkki kait tuossa paras on :)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

CyberDog

Joo, mutta kannattaa kattoo että on oikeeta tavaraa. Eli tohon tarkoitukseen tehtyä. Mutta sitä ei sitten varmaan ihan kauheesti tarvii sinne änkeä...

cola

Mä löysin täältä kreikasta 300l eestiläistä turvetta 18€ joten ei kai se sit niin kallista ollutkaan ? Ph on 6,5 ja ei kasvit vielä ainakaan ole valittaneet ;)

Chilicutter

Mä laitoin viimeviikolla kasan taimia ihan raakaturpeeseen.
Pihassa kun sattuu olemaan 10 kuutioo kuiviketurvetta.
Turpeeseen meni muuta villi lajike,tomaatteja,tomatilloja ja pari chiliä.
Kaikki on kasvaneet hienosti ei minkaanlaisia ongelmia.
Kanan Peetä paiskasin purkin pohjalleohjeen mukaan.
Luultavasti Ph on jokseenkin alhainen :D
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Monsesteri

NYT HERMOSTUTTAA!

Asun Helsingissä. Olen käynyt K-raudassa, Citymarketissa, Prismassa, Kodin ykkösessä missään ei ole. Ei ole Chilitarvikkeen sivuilla eikä Plantagenin sivuillakaan.

MISTÄ saan turvetta Helsingissä?

Auttakaa!