heinäkuu 07, 2024, 17:42:22 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


idätyksestä..

Aloittaja Paprikaana, maaliskuu 08, 2009, 09:40:35 ap

« edellinen - seuraava »

Paprikaana

koetin nyt eka kertaa idättää siemenet pakasterasiassa märän talouspaperin päällä. noh.. nopeasti alkoivat itää. nyt kysymys kuuluukin, että missä vaiheessa nämä itäneet yksilöt kannattaa siirtää multaan? annanko "kuoriutua" kokonaan siemenkodan sisältä vai tökkäänkö multaan kun on tehnyt vähän juurta?? toivottavasti osasin selittää ymmärrettävästi :)
Il Mondo Cambia, Io No!

Chilicutter

No se on vähän maku kysymys.
Itse olen laittanut multaan kun juuren tynkään rupeaa tulemaan "karvoja".
Tietysti kannataa  siirtää pois aika pian tuolta pakasterasian pohjalta,jos pääsee paperi kuivahtamaan niin se oli sitten niitten chilien loppu.
Kelluva lautta systeemi on siinakin suhteessa parempi siinä ei ihan heti siemenet kuivahtamaan.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Paprikaana

aika tiheeseen oon tarkistanut tilanteen. ja onhan siinä kansi päällä niin ei kai sen pitäisi eden kuivua. mutta voiko siihen tulla hometta tai jotain muita ongelmia jos kansi paikallaan ja ilma ei vaihdu?
Il Mondo Cambia, Io No!

Chilicutter

Kyllä siihen voi tulla hometta jos ei ilma vaihdu.
Mutta eiköhän uteliaisuus hoida tuon ilmastoinnin idätys vaiheessa.
Voihan siihen kanteen tökkiä reikiä niin ei ole ihan umpio.
Muutenkaan kannen ei tarvi olla tiiviisti kiinni.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Jook

Itse olen siirtänyt siemenet paperilta multaan vasta kun sirkkalehdet on auki. On toistaiseksi toiminut hyvin, eikä yksikään noin 30:stä taimesta ole kuollut siirrossa..

Paprikaana

maaliskuu 08, 2009, 11:32:56 ap #5 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 08, 2009, 11:34:33 ap käyttäjältä Paprikaana
hitto!

minä just siirsin multaan ne yksilöt, jotka olivat työntäneet juurta ulos!! noh.. ei kai siinä mitään. nouseevat pintaan jos nouseevat. mutta loput vois tehä silleen, et annan niitten tehä eka ne sirkkalehet. mut mietin, että jos pidän kantta päällä ja ne kasvattaa sirkkalehdet siellä valtavassa kosteudessa ja sit siirrän ne multaan ja tavalliseen huoneilmaan, niin kuoleeko ne kun ovat tottuneet suureen kosteuteen? oletko pitänyt kantta päällä idätyksessä?
Il Mondo Cambia, Io No!

Chilicutter

maaliskuu 08, 2009, 13:32:54 ip #6 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 08, 2009, 13:39:24 ip käyttäjältä Chilicutter
Kyllä ne nousee.Jos et työntänyt siemeniä syvälle,ne kannatta jättää pinnalle juuri vaan multaan.
Olen tehnyt tänä vuonna noin sadalle siemenelle ja kaikki on lähtenyt.
Kansi päälle niihin ruukkuihin jossa siemenet on.(lasi tai joku muu vastaava jos ei ole pienoiskasvaria)
Saattaa ne nuupahtaa tai kupsahtaa jos tosi kosteasta siirtää kuivaan huoneilmaan.
Pienoiskasvihuone on hyvä totuttelu paikka pikkutaimille.

Tommosinakin olen laittanut.

Sama siemen 2 päivää myöhemmin etualalla.Siemenkota irtosi tänä aamuna.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Jook

Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - maaliskuu 08, 2009, 11:32:56 ap
hitto!

minä just siirsin multaan ne yksilöt, jotka olivat työntäneet juurta ulos!! noh.. ei kai siinä mitään. nouseevat pintaan jos nouseevat. mutta loput vois tehä silleen, et annan niitten tehä eka ne sirkkalehet. mut mietin, että jos pidän kantta päällä ja ne kasvattaa sirkkalehdet siellä valtavassa kosteudessa ja sit siirrän ne multaan ja tavalliseen huoneilmaan, niin kuoleeko ne kun ovat tottuneet suureen kosteuteen? oletko pitänyt kantta päällä idätyksessä?


Ei hätää, eiköhän ne kasvuun lähde noinkin. Tapoja on monia.

Olen itselle hyväksi ja nopeaksi tavaksi löytänyt seuraavan:
Pienet taimiruukut (6cm x 6cm) multaa täyteen, kevyt kastelu ja hiuspinnillä reikä multaan (pohjaan asti).
Sitten otetaan paperista sirkkalehdillä oleva taimi ja hiuspinnillä työnnetään juuri ja varsi multareiäkään. Niin syvälle, että vain lehdet jäävät mullan yläpuolelle.

Olen antanut taimien siis kasvaa noin 5 senttisiksi paperilla. Kantta pidän löyhästi astian päällä. Eivät toistaiseksi ainakaan ole reagoineet kosteuden muutokseen.
Kannattaa pitää huolta, ettei vesi vaan pääse loppumaan astiasta! Kelluva lautta+reilun kokoinen astia varmistaa, ettei kuivuus yllätä.

Paprikaana

tuo lautta on varmasti hyvä keino. sitä kokeilen seuraavaksi :)
Il Mondo Cambia, Io No!