Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Charles D. Ward - huhtikuu 04, 2017, 12:55:41 ip
Kirvoja! Kirvoja! Kirvoja!

Twilightiani olivat menneet asuttamaan perkeleet. Hätäpäissäni iskin jätesäkkiin ja vetäsin Raidit perään

Joko niitä nyt on herännyt? Mistähän sait tartunnan?

Raideja on erilaisia, mutta sisään tarkoitetut pyretriinipohjaiset ovat sangen vaarattomia, ainakin varoajat ovat vain muutamia päiviä. Niitä voisi ruiskia vielä raakilevaiheessakin (en kyllä tekisi niin), joten sinulla ei ole mitään hätää. Kirvat saattavat kuitenkin hyökätä uudestaan, sillä yleensä niitä on muissakin kasveissa ja sieltä ne taas leviävät chileihin.

Charles D. Ward

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 04, 2017, 13:24:12 ip
Lainaus käyttäjältä: Charles D. Ward - huhtikuu 04, 2017, 12:55:41 ip
Kirvoja! Kirvoja! Kirvoja!

Twilightiani olivat menneet asuttamaan perkeleet. Hätäpäissäni iskin jätesäkkiin ja vetäsin Raidit perään

Joko niitä nyt on herännyt? Mistähän sait tartunnan?

Raideja on erilaisia, mutta sisään tarkoitetut pyretriinipohjaiset ovat sangen vaarattomia, ainakin varoajat ovat vain muutamia päiviä. Niitä voisi ruiskia vielä raakilevaiheessakin (en kyllä tekisi niin), joten sinulla ei ole mitään hätää. Kirvat saattavat kuitenkin hyökätä uudestaan, sillä yleensä niitä on muissakin kasveissa ja sieltä ne taas leviävät chileihin.

Jaa-a, hyvä kysymys! Pari bonchia siinä vieressä oli joissa ei ollut mitään asutusta. Vaimon rahapuu ja orkidea olivat muut lähellä olevat enkä niissäkään nähnyt mitään. Satunnaisia kaupan tulppaaneja ollut vieressä maljakossa. Olisikohan niistä sitten lähtenyt invaasio liikkeelle. Tuo twilighti kun on ollut pöydällä kokonsa takia ja muut eri tasolla ikkunalaudalla eli ne lienee syypäitä. Varsinkin kun en omasta mielestäni kirvoja ole nähnyt ollenkaan chileissä kun ne ovat kasvihuoneessa olleet nyt pari kesää.

sorrii

Perus Raid ei mikään paha myrkky ole. Eikä niillä super-versiollakaan kauaa myrkyt vaikuta. Virallinen suoja-aika voi olla viikon-pari.

Chiliä ei (juuri?) kukaan syö niin suuria määriä, että vahinkoa saisi vaikka söisi heti sumutuksen jälkeen ... Niim mä ainakin uskon  ???

Sellainen Raidaus kannattaa toisekseen tehdä uudestaan viikon kuluttua: Nehän eivät munat kuole siinä myrkytyksessä. Olisi hyvä olla myrkyt päällä sittenkin kun uusia alkaa kuoriutua ...

Ja ehkä kolmaskin myrkytys vielä viikon kuluttua, jos haluaa varmistella. Parin viikon suoja-aika riittää vaikka sumuttaisit raakileita ja jopa hedelmiä ...

(Itse oon ainakin hengissä ja lapsetkin voi hyvin ... )
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Charles D. Ward

Matsomppi

huhtikuu 10, 2017, 15:26:05 ip #10064 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 10, 2017, 15:29:35 ip käyttäjältä Matsomppi
Kannattaako näistä isommista chileistä nyt nyppiä vielä kukkia ja alkavia podeja pois? Hidastaako ne kasvua ja heikentää koko kauden satoa? Ne on nyt siis siirretty 10l sankoihin, joissa saavat olla nyt koko kesän. (Vähän pienet astiat ehkä loppusijoitukseen, mutta parveke ja parempi puolisko rajoittaa.) Kylvetty siis tammikuun lopulla/helmikuun alussa kaupan chilien/paprikoiden siemenistä. Aika moinen rypäs alkaa olla noita kukkia ja podin alkuja. Yhdet vähän isommaksi kasvaneet ajattelin jättää aikaisiksi maistiaisiksi.

EDIT: Noh, olisimpa hakenut hieman foorumia, löytyy ihan tuoretta keskustelua tuolta aiheesta.  :-[
Noh, noi hybridit siis kukkii nopeasti ja sieltä voi tulla mitä sattuu, mut kannattaako antaa kukkia vai nyppiä pois, noin niinkun koko kautta ajatellen?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Matsomppi - huhtikuu 10, 2017, 15:26:05 ip... kannattaako antaa kukkia vai nyppiä pois, noin niinkun koko kautta ajatellen?

Ensinnäkin minä en ole koskaan nyppinyt, vaan uskon luonnonmenetelmään, joten mielipiteeni voi olla vähän puolueellinen.
Chilithän tekevät jatkuvasti satoa, olen joskus saanut 8 kuukautta yhteen menoon samasta kasvista mausteita ruokaani. Niillä ei siis ole yhtä satokautta. Jos ruukku on riittävän iso ja ravinteita riittää, satoa syntyy samalla kuin kasvi kasvaa. Pienillä, melkein taimilla vielä, kasvu voi toki pysähtyä, jos ne ryhtyvät tekemään isoja chilejä, mutta kyllä kukinta ja kasvu käynnistyy uudelleen kuukauden päästä. Tärkeintä on, ettei lopeta lannoittamista.

Hybrideistä olisikin syytä saada maistiaiset mahdollisimman varhain, jotta tietää, ovatko ne mauttomia tai pahanmakuisia, jolloin ne saavat antaa tilaa muille.

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 10, 2017, 16:36:16 ip
Ensinnäkin minä en ole koskaan nyppinyt, vaan uskon luonnonmenetelmään, joten mielipiteeni voi olla vähän puolueellinen.
Chilithän tekevät jatkuvasti satoa, olen joskus saanut 8 kuukautta yhteen menoon samasta kasvista mausteita ruokaani. Niillä ei siis ole yhtä satokautta.

Itse olen nyppinyt joskus ja todennut sen tarpeettomaksi useimmiten muttei ihan aina. Isopodiset baccatumit ja annuumit saattaa lopettaa kasvun, jos ne tekevät liian pieninä liian monta kasvavaa ja kypsyvää podia. Olen saanut tuolla tavalla aikaan 1-2 kk viiveen hyvissä oloissa kasvavaan Aji Cristaliin ja johonkin annuumiin.

Chiliharri

Lainaus käyttäjältä: Matsomppi - huhtikuu 10, 2017, 15:26:05 ip
Kannattaako näistä isommista chileistä nyt nyppiä vielä kukkia ja alkavia podeja pois?...

Oon ihan sen vuoksi nyppinyt useinkin joskus tammi-helmi, kun en ole halunnut satoa tulevan vielä. Siihen se ainakin toimii. Myöhempään kasvuun/satoon vaikutuksista ei ole kokemusta. Siihen kyllä pitäisi ottaa mielellään useampi vertailukasvi samaa lajiketta, joista osaa nypitään ja osaa ei nypitä.

Sellaista olen huomannut, että lajikkeiden välillä näyttäisi olevan nyppimisen onnistumisessa eroja:
Chinense tuppaa mielestäni olemaan sellainen, että lähtee samalla tuoreet pienet lehdenalut - ainakin minun sormilla.
Olen käyttänytkin mikrokärkisiä "kirjontasaksia", mutta niilläkin se on hankalaa. Olettaisin että nuput kannataa poistaa pienenä, etteivät vie kasvuvoimaa.
Pubescensin pystyy nyppimään helpommin, ja baccatum on mielestäni edellisten väliltä.
Annumia en muista nyppineeni koskaan.

Ezmo

Yleensä yhden nyppäsee pois, niin on kolme tilalla. Luonto ainakin minulla on hoitanut nyppimistä, kun välillä ei pienet kukan alut kehity aluksi ollenkaan ja osassa kuihtuu vain pois kehittymättä. Toiset taas kukkii ja kasvaa kovalla tahdilla. Pelkkä kukkiva kukka ei taida paljoa voimia kuluttaa.

sorrii

Itsellä tuossa kaksi Aji Cristalia [tämän vuoden ostotaimet] joissa pukkaa niin nätisti podin alkua ettei tulisi mieleenkään nyppiä pois. Nehän kyllä ehtivät kasvaa ihan tarpeeksi vaikka jonkun maistiaisen saan keväällä. Itsellä ainakin on ennemmänkin ollut aina ongelma, että taimet kasvavat niin sairaan isoiksi ennenkuin pääsee niitä siirtämään ulos, eli kasvihuoneeseen tms. Osan vien mökille 40km päähän autolla. Osan ½km päähän viljelypalstalle. 4 kasvia jää tänä vuonna parvekkeelle. Sinne meinaan laittaa ne todennäköisesti hitaimmin kypsyvät isot baccatumit, jotka viihtyvät puolivarjoisella itäparvekkeella ja jotka olisivat täynnä raakileita syksyllä kun alkaa kylmät. Lasiparveketta voin pitää aika lämpimänä helposti kun ovi on auki sisälle ... Ennätys oli pari vuotta sitten, kun ajit olivat parverkkeella Tapaninpäivään asti  8) 8) 8) :: Oli kyllä ihan turha kokeilu se: Vaikka satoakin vielä tuli lisää syksyn aikana, niin valo oli jo huonompaa ja lämmöt 10-15 astetta, joten ne maistuivat lähinnä vain kitkerille; eivät olleet edes kunnolla tulisia - vain pahan makuisia  :'(

Kokeilin nyppiä kukkia ekalla kaudellani 4'stä kasvista ja laskin jopa ne kukat. Ekalla kerralla nypin muistaakseni ~30kpl. Seuraavalla kerralla ~60kpl ja taas parin viikon kuluttua ~120kpl ja vielä kerran yli 200kpl. Silloin ei ollut mahdollisuutta siirtää kasveja mihinkään vaan kasvoivat kotona itäikkunalla parin 36W loisteputken avustamina. Hedelmiä lopulta taisi kehittyä alle 10kpl per puska. Muut kukat tippuivat lattialle ...

Mä en usko tuon nyppimisen hyödyttävän mitään ainakaan sadon määrään jos eivät olosuhteet parane rajusti kesän tullen: olosuhteet ratkaisevat. Ne puskat jotka pääsevät kesäksi kunnon aurinkoon ja kasvihuoneeseen, tekevät sitten satoa oli nypitty eli ei.

Itse mutuilen, että poikkeuksen tekevät jotkut isot annuumit, paprikat, poblanot ym. joiden kasvu stoppaa täysin jos alkavat tehdä podia sisällä ennen kuin pääsevät kunnon olosuhteisiin, eli kasvariin. Jos taas on tarkoitus kasvatella ne loppuun asti samalla paikalla, niin nyppiminen ei satoa paljon paranna. Toki kesän lämpöä ja aurinkoisempia kelejä odotellessa voi yrittää viivästyttää satokautta ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Matsomppi

Kiitoksia vastauksista! Ehkä en siis lähde tuohon nyppimiseen ollenkaan. Ekat pari nuppua otin pois, mutta nyt niitä tosiaan tulee vaikka millä mitalla. Ensimmäinen chilikin on kohta pikkurillin kokoinen. :) En kyllä varmaan raaski siitä luopua, jos nyt ei ihan myrkyltä maistu... Menköön sitten vaikka kuivattuna jauheeksi potkua tuomaan ruokiin.

Matsomppi

Sitten tulee perään heti toinen kysymys: Minkä takia noissa kahdessa chilissä lehdet lerpahtaa aina, kun ne vie ulos?Lehdet myös menevät täysin rempuloiksi, eikä niissä ole "jännitystä". Nuo on ne isoimmat puskat, joissa on eniten lehtiä. Yleensä ne piristyy hetken päästä, varsinkin jos niille antaa lorauksen vettä juurelle, vaikka turve muuten olisikin kosteaa. Muut chilit ja nuo isommat paprikatkin on ihan fine parvekkeelle siirron kanssa. Oma veikkaus on, että niiden juurilla ei riitä vedenottokyky parvekkeen lämmöstä johtuvaan suurempaan haihdutukseen. (Ne on ollut ämpäreissä vasta pari päivää) Voiko kyse olla tästä? Ja onko chileille haittaa tästä lerpsahtamisesta ja "lämpöshokista"?

PP

Veikkauksesi on oikein. Tuskin siitä on haittaa kunhan lehdet ei saa liikaa aurinkoa/UV:ta ja pala, mutta se on eri asia.

blobbo

Tunnistaako kukaan, mikä tämä nyt sitten on? En ole koskaan tavannut chileillä tällaisia lehtiä ja istutusvaiheessa tästä on tipahtanut nimikyltti matkasta.

Istutetut lajikkeet olivat Bird's Eye Baby, Black Naga, Black Scorpion Tongue, Habanero Snow White ja Bangalore Whippet's Tail mutta pikaisen googlettelun perusteella yksikään ei kyllä näytä tuolta. Onko tuo edes chili, kun lehdet ovat tuon muotoiset?  :D Minkään eri kasvien siemeniä ei pitäisi olla sekoittunut kyllä mukaankaan, kun samalla kertaa ei tullut laiteltua mitään muuta kasvamaan.

PP

blobbo

No nyt kun sanoit niin niinhän nuo tosiaan on. Haisteltiinkin kasvia ja ihmeteltiin vaimon kanssa että "kyllä tämä ihan tomaatille tuoksuu".  ;D Suuri mysteeri on sitten se, että mistä ne tomaatin siemenet ovat chilien joukkoon eksyneet :D

Michilin

Totta vai tarua-kisa. Voittajille tarjolla omakustanteiset pullakahvit parhaakseen katsomassa paikassa. Chinenset ja rocotot mahtuu kasvamaan 10 litran multa-astiassa? Eli totta vai tarua.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Huru-ukko

Chinseistä tiedä, mutta rocotot kasvoi ja tuotti hyvin 12 litran amppeleissa.

sorrii

Kyllähän ne ...

Itsellä ollut 3 ja 5 litran Ventipoteissa kookoskuidussa mökillä White Fatalii ja Chocolate Fatalii tai joku. Pysyivät kivasti kohtuullisen kokoisina ja tekivät satoa ihan silleen riittävästi. Nätisti podeja 5c välein oksilla. Ehkäpä mullassa ei olisi onnistunut. Kookos+perliitti toimii vähän kuin hydro ...
Mä en kaipaa satoa yleensä kourallista enempää noista, kun lajeja tuppaa olemaan 30 kerralla kasvamassa. Olin aika ihmeissäni muutama kesä sitten, kun kasvatin kolme Nagaa: Yksi oli 15l Autopotissa kasvihuoneessa ja 2kpl kasvoi maassa tunnelikasvarissa: Satoa tuli 1½kg per kasvi  ??? Käytännössä pari ämpärillistä! Hah ...  :'(

Rocotoja ja muita pubeja oon kasvatellut 9 litran ja 20 litran Ventipoteissa ulkona. En niissä mitään selvää eroa havainnut mitä voisi ruukkuun yhdistää. Hyvästä puskasta tuli 10-kunta nyrkin kokoista mollikkaa [Red Peruvian] 9-litraisessa ja heikompi kasvi tuotti muutaman pienemmän vieressä 20-litraisessa. Yli 20l.en ole edes kokeillut. Pari sellaista kankaista Dirtpottia tms. on ollut, jotka ehkä 25l. Itse oon isompin istuttanut lähinnä kastelun takia: Isomman voi hylätä pidemmäksi aikaa ...

Michilin

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 20, 2017, 11:22:08 ap
Chinseistä tiedä, mutta rocotot kasvoi ja tuotti hyvin 12 litran amppeleissa.

Ei kai chinenset kovin paljoa isommiksi kasva?
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!