Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Eris

Itselläni Champion teki samaa. Kyseessä ainakin minulla oli liikakastelu. Kuinka usein kastelet?

st8

Lainaus käyttäjältä: Eris - kesäkuu 02, 2010, 12:45:08 ip
Itselläni Champion teki samaa. Kyseessä ainakin minulla oli liikakastelu. Kuinka usein kastelet?

Kuinka useasti nuita pitää kastella? itse kastelen aina kun pinta multa on kuiva. 3-6 kertaa päivässä. Jos aurinko paistaa niin kastelen enemmän.

Miksi kaikki foorumilta kastelevat kasvit alta. Laitan ite ainaki ylhäältä juuren kohdalle vettä.

Palko07

Mikä olisi yksinkertainen keino suojata puolimetrinen taimi, kun se ei ole vielä ulkona ollut? Parvekkeelle se olisi tarkoitus viedä, jossa on ilta aurinko.

Kimppu

Kuus kertaa päivässä kastelua on aika paljon... Riippuu tietenkin kertamäärästä..
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Chili-Hixu

Lainaus käyttäjältä: st8 - kesäkuu 02, 2010, 14:39:30 ip
3-6 kertaa päivässä.

Miksi kaikki foorumilta kastelevat kasvit alta. Laitan ite ainaki ylhäältä juuren kohdalle vettä.

KAstelepa vaihteeksi kaksi kertaa viikossa, mieluusti anna vaikka lehtien lerpahtaa ennen kastelua.

Yleensä kastellaan alhaalta päin jos multaa onkin aivan kipon reunaan asti, ja sitä saa alus lautaselle kaadettua enemmän.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: st8 - kesäkuu 02, 2010, 14:39:30 ip... itse kastelen aina kun pinta multa on kuiva. 3-6 kertaa päivässä. Jos aurinko paistaa niin kastelen enemmän.

- Multa painuu tiiviiksi päältä kastellen.
- Kuivaa multaa voi olla vaikea kastella yläkautta, kun vesi lorahtaa reunoista ohi.
- Jos kastelee usein ja vähän päältä, kasvi nostaa juurensa pintaan ja on sen jälkeen altis kuivumaan äkkiä.
- Alta kastellen juuret ovat pohjalla ja siellähän kosteus säilyy pisimpään.
- Alta kastellen näkee helposti, miten janoinen kasvi on, nimittäin imunopeudesta.
- Ja todellakin, ruukkuun voi laittaa reilummin multaa, kun kasteluvaraa ei tarvitse jättää.

psyphish

Voinko koeajaa suurpainenatrium valaisimeni ilman että ripustan sen ensin? Tuossa toi 11kg möhkö on lattialla ja rupesin miettimään että olisi kiva tietää toimiiko se ennen kuin rakennan ripustuksen. Eli onko lampulle haittaa jos sen koeajaa kuvan osoittamassa asennossa?

[edit] Joo Joo ei ole polttimo vielä kiinni :P

Kärsä Babar

Voit koeajaa sen ihan missä asennossa tahansa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

psyphish

kesäkuu 02, 2010, 17:22:53 ip #1608 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 02, 2010, 18:02:41 ip käyttäjältä psyphish
Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - kesäkuu 02, 2010, 17:22:27 ip
Voit koeajaa sen ihan missä asennossa tahansa.

Kiitos. Jossain lampuissa muistelin vaan nähneeni että pitää käyttää tietyssä asennossa.

[Edit] Ja hienostihan se hohtaa  8) .. hieman äänekäs laite tosin.

miemsl

Jos polttimo on käytön aikana vaaka-asennossa kestää se hiukan kauemmin polttoa kuin jos se on pystyssä. Perusteluihin liittyy polttimon rakenne, metallin myötääminen korkeassa lämpötilassa ja maan vetovoima sopivasti kombinoituna.

st8

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 02, 2010, 15:38:01 ip
Lainaus käyttäjältä: st8 - kesäkuu 02, 2010, 14:39:30 ip... itse kastelen aina kun pinta multa on kuiva. 3-6 kertaa päivässä. Jos aurinko paistaa niin kastelen enemmän.

- Multa painuu tiiviiksi päältä kastellen.
- Kuivaa multaa voi olla vaikea kastella yläkautta, kun vesi lorahtaa reunoista ohi.
- Jos kastelee usein ja vähän päältä, kasvi nostaa juurensa pintaan ja on sen jälkeen altis kuivumaan äkkiä.
- Alta kastellen juuret ovat pohjalla ja siellähän kosteus säilyy pisimpään.
- Alta kastellen näkee helposti, miten janoinen kasvi on, nimittäin imunopeudesta.
- Ja todellakin, ruukkuun voi laittaa reilummin multaa, kun kasteluvaraa ei tarvitse jättää.

Kauan annan veden imeytyä? Paljonko vettä annan?
Kiitos että jotkut näkee vaivaa vastailla näihin  :)

mohla

Lainaus käyttäjältä: st8 - kesäkuu 02, 2010, 22:23:24 ip
Kauan annan veden imeytyä? Paljonko vettä annan?
Kiitos että jotkut näkee vaivaa vastailla näihin  :)

Mä oon antanut chileille tollasessa isossa aluslaatikossa silleen vettä, että pohjalla on ollut kaadon jälkeen 1cm vettä, kun ruukut peittävät n. puolet laatikon pohjan alasta. Jos on pienempiä aluslautasia/purkkeja niin parikin senttiä vettä pohjalla on ok. Siitä ne sitten ovat yleensä imeneet veden silleen että myöhemmin huomaa pintamullankin olevan kostea. Jos tuntuu siltä ettei jaksa imeä, niin kikkavitosena voi suihkupullolla kastella pintamultaa vähän ja sitten antaa alta vettä, jolloin kastelu alkaa toimia paremmin. Kuiva pintamulta ei toisinaan jaksa imeä vettä pohjalta saakka...

Taajuus mulla on välillä meinannut kanssa olla turhan tiivis, mutta nyttemmin olen antanut pintamullan olla päivän-pari kuivana ja hyvin on pärjäilleet. Jos ei kasvit ja ruukut oo isoja, niin voihan sen koettaa nostaa alkuun aluslautaselta ja katsella onko pohjan reikien kohdalta multa kuin kosteaa. Siitä sen sitten pikkuhiljaa oppii.

Täällä usein on törmännyt siihen neuvoon, että ei noita chilejä kauhean helposti kuivuuteen tapa vaan juuri liikakasteluun. Tuntuvat toipuvan melko hyvin pienestä lotkassa (vetelänä) olosta, jos sattuvat kuivumaan.

X-stream

Juu osa chilieni lehdistä on palanut auringossa ja menneet valkoiseksi nypinkö ne pois vai pitää lannoittaa tai jtn sekä miten aurinkoon totuttaminen menee?   ???

kiipeli

Lainaus käyttäjältä: Mieli% - kesäkuu 02, 2010, 12:30:47 ip
Lainaus käyttäjältä: kiipeli - kesäkuu 01, 2010, 19:53:15 ip
Kellään vinkkejä? Ongelma tuntuu pahenevan. Nyt uusikin kasvu on täysin rullalla olevaa.

Vaikuttaisi saavan liikaa typpeä. Ethän kastele liikaa? Oletko vaihtanut mullan, jos kasvaa mullassa. Mitä multaa laitoit.
Luin että ne ovat päässeet kuivahtamaan aika pahasti? Jos juuret ottaneet itseensä. Laita ne viileään paikkaan
ja pussit päälle, ehkä ne vielä elpyy.

Kastellu oon noita 4-5 kertaa viikossa. Kaippa se on tahtia harvennettava. Multaa en ole vaihtanut. Joo osa kasveista kuivahti pahasti yhdessä vaiheessa mutta ne jotka niistä henkiin jäivät lähti sukulaisille joten nämä eivät ole niitä yksilöitä. Ovat muuten hyvissä voimissa ne jotka pois annoin. Kiitos vinkeistä ja jatketaan tilanteen seurailua.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: X-stream - kesäkuu 02, 2010, 23:38:07 ip
Juu osa chilieni lehdistä on palanut auringossa ja menneet valkoiseksi nypinkö ne pois vai pitää lannoittaa tai jtn sekä miten aurinkoon totuttaminen menee?   ???

Lehdet voi nyppiä pois, jos niissä ei ole enään lehtivihreää niin ne eivät enään yhteytä. Kun viet chilit ulos niin kääri hallaharsoa kolme kierrosta ympärille ja vähennä kerros viikon päästä. Parin viikon kuluessa pitäisi chilisi olla tottunut UV-säteilyyn.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Neutroni

Jos aikoo kastella alta, pitäisikö sora jättää ruukun pohjalta pois? Ainakaan itsellä se vesi ei imeydy tehokkaasti soran läpi. Vai pitäisikö vain odottaa, että vesi imeytyy?

olppa

itse laitoin lekasoraa ruukunpohjalle, ja eipä tunnu kyllä imevän alusastiasta kovinkaan hyvin....  :-\
siirryin siis päältäkasteluun ja hyvin on toiminut. seuraavaksi kokkeilen jättää lekasoran pois....

PP

Mulla on ruukuissa alhaalla lecasoraa multaan sekoitettuna 1/3-1/2 ja imee hyvin altakasteluna.

Lastunen

Yritin käyttää hakua, mutten löytänyt. Tosin en kyllä varmaan itse löydä sukkianikaan sukkakorista.

MIKÄ ON OPTIMAALINEN JA MAKSIMI LÄMPÖTILA KASVIHUONEESSA?
Meinasin lähteä oikee eruskuntahan:  http://lassenortunen.blogit.fi/

tonttu

Alle viiden ei pitäisi päästää, Maximit siinä 40 asteen paikkeilla. Kuitenkin käytännössä menee, niin että kuumimpina kesäpäivinä piikkejä saattaa ja tulee. Vesisumua kasvien niskaan, niin hieman helpottaa kuumotusta. Optimilämpö ööh oisko 25-30 astetta.

Taitaa vaan olla, niin ettei kotikasvareissa saa tasaisia olosuhteita mitenkään, eli kompromisseja tulee aina.