Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Xbow

kesäkuu 08, 2010, 15:22:48 ip #1660 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 08, 2010, 15:26:34 ip käyttäjältä Xbow
Auringon polttamia. Tuplahallaharso aurinkoiseksi viikoksi-pariksi, seuraavana viikkona single harso, sitten ei harsoa ja a'vot. Problem solved. Minun mielestä helpompaa kun esim. sisään-ulos kärräily tms...

Vaurioitunutta lehtikudosta ei voi parantaa, mutta jos jotain lehteä jää niin kyllä ne siitä sit uusia pukkaa.

Edit: En ole chilejäni onnistunut auringolla polttamaan, mutta äitimuori ei tomaattiensa kanssa kuunnellut, tuloksena oli palovaurioita, vaikka vain osan päivästä saivat aurinkoa ( länsiseinä ),
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: st8 - kesäkuu 08, 2010, 09:51:42 ap
Pistin chilit yöksi hallaharson alle ulos ja nyt melkeen jokasessa taimessa oli 1-2 lehtikirvaa.  >:(
Otin kirvat pois ja tein perusteellisen suihkutuksen. Lehtiä en repiny sillä kaikissa oli vasta ensimmäiset sirkkalehdet eikä muita lehtiä. Raidia en vielä suihkutellu. En tiiä haluanko jättää niitä toista kertaa ulos ainakaan yöksi.

Tänä vuonna on poikkeuksellisen paljon kirvoja. Itsekin laitoin chilit hallaharson alle ulos niin eilen bongasin pari kirvaa harson päältä suunnitelemassa hyökkästä chilejäni vastaan. Luulen ettei kirvojen hyökkäykseltä voi välttyä muuten kun pitämällä chilit visusti sisällä.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

tonttu

Lainaus
Tänä vuonna on poikkeuksellisen paljon kirvoja. Itsekin laitoin chilit hallaharson alle ulos niin eilen bongasin pari kirvaa harson päältä suunnitelemassa hyökkästä chilejäni vastaan. Luulen ettei kirvojen hyökkäykseltä voi välttyä muuten kun pitämällä chilit visusti sisällä.

Ainoo vaan, että ne hyökkää sisällekkin. Just tossa Raidasin omat taimeni oikeen kunnolla, kun viherpiipposet oli hyökännyt niiden kimppuun. Ja siis kasvit ollu sisällä vielä. Onneks Raidi tepsii.

Onko muuten muilla ollut punaisia kirvoja kasveissa? Mulla oli invaasio 4 vuotta sitten ja siis normikirvan näköisiä, mutta kirkkaanpunaisia. Kyseisenä vuonna taimet oli tullut pepper-kingiltä Saksasta. Mua onki jääny kaivelemaan, että kuuluuko punaiset kirvat Suomen natiivilajistoon ollenkaan, kun niitä en oo muulloin nähnyt. Eli oisko tullut Saksasta tuliaisina...

Woodenleg

Tuolla toisessa threadissa ihmettelin mikä kilien lehtiä vaivaa. No liikakasteluhan tuo oli.

Vaihdoin mullat tänään kaikkiin kärsineisiin. Ruukusta löytyi kasvin juurten ympäriltä kiinteä ja märkä möykky. Pakkohan sitä oli yrittää kolkutella siitä pois, mutta juuria katkeili väkisinkin.

Mitenkäs hyvin nuo mahtavat juurien katkeilua kestää? Kasvit nyt siis n. 20 - 30 cm korkeita.

Muita vinkkejä ylikastelusta kärsineille nyt kun mullat vaihdettu? Jätin sitä kosteaa multaa niiden juurien ympärille kun en pystynyt nykimään pois. Vastineeksi kuivaa multaa kostean ympärille eikä yhtään vettä.

st8

kesäkuu 09, 2010, 12:54:54 ip #1664 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 09, 2010, 12:56:50 ip käyttäjältä st8
Mikä näistä kannattaa käyttää? (löytyy kotoa)

Kekkilä kaktus- ja kylvömulta
Biolan altakastelumulta
Kekkilä kukkamulta

Pirkkachilit kasvaa pihalta otetusta soramullan (soramultaa 1/4 tai alle kokomullasta) ja kukkamullan sekoituksessa.
Ihan hyvin on kasvanu.

Ethiopian brownit kasvaa pelkässä kukkamullassa ja pohjalla on kananpaska+merilevä rakeita.
Ei niilläkää mitää ongelmia..

Nii ja ku kirvoista tuli puhe niin miksi ne hyökkää vasta yöllä? Omat taimet on 11-19~ pihalla ja silloin en ole nähny niitä.

Kilp

Lainaus käyttäjältä: st8 - kesäkuu 09, 2010, 12:54:54 ip
Mikä näistä kannattaa käyttää? (löytyy kotoa)

Kekkilä kaktus- ja kylvömulta
Biolan altakastelumulta
Kekkilä kukkamulta

Kaikki toimivat kyllä, mutta kaktus- ja kylvömullasta loppuu nopiasti ravinteet, eli lannoitus on aloitettava aikaisemmin tai hoidettava ruukutettaessa kananpaskalla.

Lastunen

llmatieteenlaitos arpoo tänne keski-suomeen yölämpötiloiksi n.8-11 astetta. Kasvarissa voi lämpötila olla asteen pari enemmän. Vieläköhän sitä kannattaa harrastaa tota sisään-ulos leikkiä vai pärjäisköhän ne noilla lämmöillä muutamat viileemmät tunnit yöllä? Kokemuksia?
Meinasin lähteä oikee eruskuntahan:  http://lassenortunen.blogit.fi/

MikaK

Espoossa kävi tuossa taannoin 5-6 asteessa ja päivisin auringon rääkkäämät kasvit sinnittelivät yön kunnialla läpi. Ainoastaan Aji Benito näytti aamulla vähän poloiselta, mutta sekin virkosi auringon noustua lämmittämään.

PP

Noin 10 astetta lyhyen aikaa ei haittaa mitään, mutta pitempiaikainen kylmyys hidastaa luultavasti kasvua. Itselläni on kasvit olleet kasvarissa kuukauden ja yölämmöt on lämmittimen avustamana olleet 10-13 astetta.

st8

kesäkuu 09, 2010, 17:31:53 ip #1669 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 09, 2010, 17:33:44 ip käyttäjältä st8
Aina ku pistän hallaharsoa nii joku ötökkä menee chilien sekaan..
http://yfrog.com/jvihmeotokkachileissaj
Mikäs tuo on? Pitäskö sen kummemmin suihkutella raidilla yms?
Ei osannu lentää. Pyörittelin ruukkua nii käveli pois juurelta sitten se kuoli.

Kuvasta saa suuremman ku klikkaa sitä

MaXXer

Lainaus käyttäjältä: Lastunen - kesäkuu 09, 2010, 15:37:56 ip
llmatieteenlaitos arpoo tänne keski-suomeen yölämpötiloiksi n.8-11 astetta. Kasvarissa voi lämpötila olla asteen pari enemmän. Vieläköhän sitä kannattaa harrastaa tota sisään-ulos leikkiä vai pärjäisköhän ne noilla lämmöillä muutamat viileemmät tunnit yöllä? Kokemuksia?

Itse jätin viime kuun lopulla yhden annuumin testiksi ulos, kylmimmillään on käynyt -1 ja ihan hyvinhän tuo on näyttänyt selviävän yksinkertaisen harson alla kylmätkin yöt, toki kasvu hidastui selvästi muutamaksi päivää mutta nyt taas näyttää jatkavan kasvuaan.
Loputkin chilit taitaa jäädä ulkoasukeiksi nyt kun lupaillaan jo n.7 asteen yölämpöjä, aika näyttää miten käy..
Jos liika kylmä saa kasvin nuokkumaan niin huoneenlämpöinen vesi juurille useimmiten auttaa juuret taas toimintaan.

Tapionpoika

Moi Kärsä!

Miksi jengi sekottaa lekasoraa multaan?

Olen kuullut jotain selityksiä että juuret pääsee paremmin kasvamaan, mutta miten helvetissä se on mahdollista, eikö juuri kasva mieluummin mullan  kuin kiven läpi? Eivätkö lekasorapartikkelit kerää vettä sisäänsä, kannustaen homehtumista?

MikaK

Ikkunalla lemon drop amppelissa ja satosykli alkaa olla lopussa. Enään satunnaisia mattimyöhäisiä podeja kasvissa, mutta milläs kasvin voisi motivoida tekemään uudet kukat? Aika riittäisi vielä toisenkin sadon tekemiseen tänä vuonna.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: MikaK - kesäkuu 11, 2010, 08:39:10 ap
Ikkunalla lemon drop amppelissa ja satosykli alkaa olla lopussa. Enään satunnaisia mattimyöhäisiä podeja kasvissa, mutta milläs kasvin voisi motivoida tekemään uudet kukat? Aika riittäisi vielä toisenkin sadon tekemiseen tänä vuonna.

Minun Lemon Dropin kukinta pysähtyi, kun kypsytteli satoa. Nyt kun olen kerännyt toista kymmentä hedelmää pois niin on alkanut kukkimaan uudestaan. Lannoittanut olen kokoajan melko normaalisti. Olen sen käsityksen saanut että olisi hyvinkin jatkuva satoinen, jos lannoittaa kunnolla koko satosyklin ajan. Samalla lailla kävi Inca Red Dropin kanssa, mutta satoa korjattuani ja kunnon lannoituksen alettua on alkanut puskemaan älyttömästi nuppuja.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

miemsl

Lainaus käyttäjältä: st8 - kesäkuu 09, 2010, 17:31:53 ip

Näyttäs olevan leppäkertun toukka, älä nyt ainakaan raidilla ton takia suihki, ei ole mitenkään haitallinen, pikemminkin eduksi koska syö kirvoja.

Chili-Hixu

Lainaus käyttäjältä: Tapionpoika - kesäkuu 11, 2010, 07:26:18 ap
Olen kuullut jotain selityksiä että juuret pääsee paremmin kasvamaan, mutta miten helvetissä se on mahdollista, eikö juuri kasva mieluummin mullan  kuin kiven läpi?

Siinä on se etu kun muuten siitä mullasta muuttuu sellaista ettei happikaan kulje läpi, kun se tiivistyy niin paljon.

Larski

Lainaus käyttäjältä: miemsl - kesäkuu 11, 2010, 10:38:20 ap
Lainaus käyttäjältä: st8 - kesäkuu 09, 2010, 17:31:53 ip

Näyttäs olevan leppäkertun toukka, älä nyt ainakaan raidilla ton takia suihki, ei ole mitenkään haitallinen, pikemminkin eduksi koska syö kirvoja.

Näyttäis turhan kiiltävältä, yläruumis turhan yhtenäiseltä (vastakohtana "jaokkeiselle") ja aika pieneltä leppäkertun toukaksi. Kyljen laikkujakaan ei ainakaa kuvassa näy, jotenka veikkaisin ettei tuo oo leppäkertun toukka.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: tonttu - kesäkuu 08, 2010, 19:32:09 ip
Lainaus

Ainoo vaan, että ne hyökkää sisällekkin. Just tossa Raidasin omat taimeni oikeen kunnolla, kun viherpiipposet oli hyökännyt niiden kimppuun. Ja siis kasvit ollu sisällä vielä. Onneks Raidi tepsii.

Onko muuten muilla ollut punaisia kirvoja kasveissa? Mulla oli invaasio 4 vuotta sitten ja siis normikirvan näköisiä, mutta kirkkaanpunaisia. Kyseisenä vuonna taimet oli tullut pepper-kingiltä Saksasta. Mua onki jääny kaivelemaan, että kuuluuko punaiset kirvat Suomen natiivilajistoon ollenkaan, kun niitä en oo muulloin nähnyt. Eli oisko tullut Saksasta tuliaisina...

Itselläni on näkynyt punaisia kirvoja monena vuonna sisätiloissa. Ulkona sitten taas enemmän vihreitä. Luonnollisesti esiintyy ilmeisesti vihreinä, punaisina ja tummina Suomenkin oloissa.

ARvngr

kesäkuu 11, 2010, 23:19:39 ip #1678 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 12, 2010, 09:54:58 ap käyttäjältä ARvngr
Nagassa, koko jotain 50cm korkea ja 70cm leveä, on varsi ylälaidasta ennen haaraumakohtaa haljennut pystysuunnassa noin nelisen senttiä. Millin, max pari, syvästi ja varsi on jotain sentin, ehkä vähän päälle, paksu. Veikkaisin että aiheuttajana on kananpaska, jota lisäsin kun kasvi vaikutti lievästi siltä että olisi lisäravinteiden tarpeessa. Olisiko niin että kasvi ei ehkä ole osannutkaan annostella ravinnetta oikeen ja on ahmimiseltaan turvonnut? Onko aihetta murheeseen? Kakan lisäsin muistaakseni noin viikko sitten, ehkä ei niinkään kauaa ole siitä.

Edit: Lisäyksenä vielä että lehtien väri on hieman vaaleahkon vihreä ja ne irtoavat aika helposti ja niitä on muutenkin tippunut ehkä hieman normaalia enemmän. Ensimmäinen hedelmä kuitenkin vaihtaa juuri väriään, jännää....

Chili-Hixu

Eikös tuo vaaleat lehdet ole jotain kalium puutosta muistaakseni. Voihan se haljeta jos se ei vain kestä, miten siihen lannoite vaikuttaisi?!?