Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

masaiman

Lainaus käyttäjältä: Stryker - elokuu 27, 2010, 15:38:18 ip
Olen tehnyt vähän listaa mitä ensikaudella laittaisi kasvamaan, sanokaas joitain oikein hyvän makuisia, mietoja-keskitulisia lajikkeita. Joku sellainen olisi hyvä saada muiden kanssa kasvamaan.

Lemon drop. Moni kaveri vannoo sen nimeen.
Mites perus Jalapeño. En oo ite kasvattanu mut ainakin Heinän Penan laarissa näyttivät melko hyvälihaisilta.

PP

Lainaus käyttäjältä: mattson - elokuu 27, 2010, 19:02:02 ip
Lainaus käyttäjältä: Stryker - elokuu 27, 2010, 15:38:18 ip
Olen tehnyt vähän listaa mitä ensikaudella laittaisi kasvamaan, sanokaas joitain oikein hyvän makuisia, mietoja-keskitulisia lajikkeita. Joku sellainen olisi hyvä saada muiden kanssa kasvamaan.

Lemon drop. Moni kaveri vannoo sen nimeen.
Mites perus Jalapeño. En oo ite kasvattanu mut ainakin Heinän Penan laarissa näyttivät melko hyvälihaisilta.

Lemon drop on loistavaa, mutta tuskin monenkaan mittapuulla keskitulista (8/10 näkee yleensä). Jalapenoa voin suositella vaikkei omaa kokemusta siitä vielä ole.

masaiman

Hiljasta on että lemonista kympin tulia sais... joskin on se kieltämättä melko tiukkaa. varsinkin keskeltä... Nagassa pääsin ensikertaa maistamaan tuoretta LD:tä. Kärki oli hyvän makuinen ja mieto. Keskustaa puraistuani tulikin sitten kiire roosterin terassille...

Azukki

Lainaus käyttäjältä: omarosa - elokuu 27, 2010, 16:54:36 ip

naga 2010 tapahtumassa , heinän puutarha myi kahta annuum lajiketta samasta laatikosta molemmissa tulisuusluokka 3, isokokoisia , punaiseksi kypsyneitä, sopivan mietoja , esim. täytettäviksi, hyvin maistui pizzan mukana.

Nyt vain pitäis tietää kumpi on kumpi en ole löytännyt kuvia podeista. Olisi pitännyt kysyä paikan päällä. joudunko nimeämään molemman siemenet NATTALY/HOMERA

Muistelisin että Homera olisi isompi/paksumpi podi, mutta en aivan varmaksi sano. Viisaammat korjatkoon jos väärässä olen.

masaiman

olisin kanssa sillä linjalla että Nattaly olisi se hoikempi näistä kahdesta.

mohla

Lainaus käyttäjältä: Azukki - elokuu 27, 2010, 23:01:42 ip
Lainaus käyttäjältä: omarosa - elokuu 27, 2010, 16:54:36 ip
naga 2010 tapahtumassa , heinän puutarha myi kahta annuum lajiketta samasta laatikosta molemmissa tulisuusluokka 3, isokokoisia , punaiseksi kypsyneitä, sopivan mietoja , esim. täytettäviksi, hyvin maistui pizzan mukana.

Nyt vain pitäis tietää kumpi on kumpi en ole löytännyt kuvia podeista. Olisi pitännyt kysyä paikan päällä. joudunko nimeämään molemman siemenet NATTALY/HOMERA

Muistelisin että Homera olisi isompi/paksumpi podi, mutta en aivan varmaksi sano. Viisaammat korjatkoon jos väärässä olen.

Mä oon kyllä sitä mieltä, että Nattaly olisi nimenomaan se paksumpi ja myyjän mukaan juuri se oikea valinta grilliin täytettynä chilinä.

Pisimmistä chileistä vähän kuvaa Nattalysta ja lisäksi haulla löytyi kuvaus joka tukee mielikuvaani Nattalysta.

Tunnistuksellisia seikkoja: Homera on mielestäni enemmän "tasapaksu" kun taas Nattaly on kannastaan paksumpi. Lisäksi Nattalyn kanta näyttää olevan keskimäärin vaaleamman vihreä ja paksumpi/isompi.

Voin toki olla väärässä, mutta muistaakseni ko. tiskiltä juuri Nattaly minulle kehuttiin em. kommentein. Otin kuvan tiskin kylteistä, mutta kamera ei ole nyt lähistöllä, että saisin kuvat tarkistettua. Kumpikin oli kuitenkin minun suuhun varsin maukas. Juuri söin (mielestäni) Homeran pilkottuna kebabin sekaan. =)

omarosa

elokuu 28, 2010, 09:42:54 ap #1946 Viimeisin muokkaus: elokuu 28, 2010, 09:51:32 ap käyttäjältä omarosa
Kito s , Nattaly , se isompi ja paksumpi kantainen oli paremman makuinen/huomasin vähemmän annuumin kitkeryyttä.

Heinällä oli kahdeksan lajiketta myynnissä, nyt on seitsemästä tehty ja syöty jauheliha pihvi .
Poppamiehen ilmainen maistiais aji cristallin maku pihvissä oli selkeästi parempi , podi oli myös punaisempi ja pulleampi , vaikka osa sen siemenistä oli tummunnut.

lisäys:
heinä chileistä paras pihvi tuli championista ja sudden death habanerokin oli syötävä, tosin puolikkaan laitoin , jauheena toimisi varmaan hyvin  silputun championin kanssa.

chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

Herra 47

kyllä homera on se isompi parempi ja leveämpi :) soita vaikka penalle numero löytyy tuolta tori osiosta
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

omarosa

kuva homerasta:  http://www.peppers.jp/index.php?main_page=product_info&cPath=1_4&products_id=493
Näyttää siltä hoikemmalta ja annuumin kitkerämmältä?

Kellään lisäkuvia lajikkeista
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - elokuu 28, 2010, 09:59:35 ap
kyllä homera on se isompi parempi ja leveämpi :)

Samaa mieltä.
Japanilaisten Homera on jotakin muuta. Minulla vilahti Naga 2010 videolla Heinän myyntipöytä, missä Nattaly ja Homera olivat vierekkäin, molemmat punaisia, Homera paksumpi.

Seuraava kysymys on, ovatko nuo hybridilajikkeita (F1 tms.), eli kannattaako kerätä siemeniä, vai tuleeko niistä ihan mitä sattuu?

Pienviljelijä

elokuu 28, 2010, 14:15:52 ip #1950 Viimeisin muokkaus: elokuu 28, 2010, 14:26:54 ip käyttäjältä Pienviljelijä
Mitenköhän keltanokan pitäisi toimia? Nostin pari päivää sitten Habaneron ikkunalaudalle, melko matala? (n.30cm korkea) ja tuuhea kasvi, runko tukeva, ollut tuulen riepotuksessa kasvihuoneessa. Raakileitakin on "jopa" 7 kpl ja kukkia sekä nuppuja paljon tulossa. Ikkunalaudalla on melko valoisaa, mutta olen synkimmäksi talviajaksi suunnitellut laittaa Megamanin kasvi-esl-lampun. Selviääköhän habanero talven ylitse tällä toiminnalla? Miten pitäisi leikata ylimääräisiä lehtiä pois, vai tarvitseeko? Kuvankin kasvista voin laittaa, jos auttaa neuvonnassa.
Ja toisena kysymyksenä, selviääköhän suippopaprika talven ylitse, eli onko se monivuotinen?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Pienviljelijä - elokuu 28, 2010, 14:15:52 ipRaakileitakin on "jopa" 7 kpl ja kukkia sekä nuppuja paljon tulossa.

Noista kokemuksista voisit jotakin hyötyä:
http://chilivaari.blogspot.com/2010/08/nyt-saksia-kateen.html
http://chilivaari.blogspot.com/2010/08/instant-kypsymisia-leikkauksen.html

Nykyiset kukat tai nuput eivät ilman runsasta valoa kehity. Ikkunalla voi talvehtia hyvinkin, mutta kuumuus altapäin juurille on pahaksi. Samoin nyt mukana sisälle tulevat tuhohyönteiset. Ne kannattaisi myrkyttää, kunhan saat kypsän sadon korjattua. Honteloa oksien kasvua voi talvella tapahtua, mutta ne kannattaa leikata pois ennen kevättä.

Pienviljelijä

elokuu 28, 2010, 14:45:39 ip #1952 Viimeisin muokkaus: elokuu 28, 2010, 15:30:14 ip käyttäjältä Pienviljelijä
LainausNykyiset kukat tai nuput eivät ilman runsasta valoa kehity.

Olenkin huomannut pienten nuppujen alkujen ruskettuvan ja kuihtuvan. Raakileet ovat mielestäni muuttuneet hieman vaaleamman vihreiksi. Lähinnä pyrin pitämään chilin hengissä talven ylitse, ei ole tarkoitus edistää satoa talven aikana. Olen ruiskuttanut kasvihuoneesta pois otettuani tuon habaneron pyretriinillä, http://www.ei-tuotteet.fi/puutarhassa/otokat/ei-otokoita-puutarhassa-bioruiskute-stuon kaltaisella. Viereisissä kurkuissa vihannespunkki teki armottomasti tuhojaan, joten otin habaneron "suojaan" n. 1kk sitten, ennen kuin tartunta tapahtuu. Olen nyt suurennuslasilla tarkkaillut, eikä punkkeja ole näkynyt. Kuumuus ei tule olemaan onglema, sijoituspaikka on 1920-30-luvulla rakennettu kivitalo, tosin kyllä huonekasvitkin selviävät, posliinikukkakin kukkii parhaimmillaan kymmenillä "kukkaryppäillään".
Eli leikkaan turhaa rehevyyttä pois, varon kastelemasta liikaa ja annan valohoitoa?
Ps. Kiitos Chilivaarille hyvistä neuvoista, joita aloittelijakin ymmärtää!  ;) Tossa pari kuvaa kasvista.

Uploaded with ImageShack.us

PP

Lainaus käyttäjältä: Pienviljelijä - elokuu 28, 2010, 14:15:52 ip
Ja toisena kysymyksenä, selviääköhän suippopaprika talven ylitse, eli onko se monivuotinen?

Se on samalla tavalla monivuotinen kuin kaikki paprikakasvit. Annuumina ja erittäin jalostettuna paprikat on herkkiä tuholaisille ja muille ongelmille, joita talven aikana tulee helposti.

mohla

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 28, 2010, 13:14:41 ip
Lainaus käyttäjältä: herra 47 - elokuu 28, 2010, 09:59:35 ap
kyllä homera on se isompi parempi ja leveämpi :)

Samaa mieltä.
Japanilaisten Homera on jotakin muuta. Minulla vilahti Naga 2010 videolla Heinän myyntipöytä, missä Nattaly ja Homera olivat vierekkäin, molemmat punaisia, Homera paksumpi.

Seuraava kysymys on, ovatko nuo hybridilajikkeita (F1 tms.), eli kannattaako kerätä siemeniä, vai tuleeko niistä ihan mitä sattuu?

Hmm. Onpas sitten meneet sekaisin chilit, onneksi tuli selvyys asiaan. Kiitosta vain korjauksesta. =)

Kuitenkin tietää viljellä sitä paremman makuista Homeraa sitten ensi kaudella kokeeksi. Jännä nähdä onko jokin hybridi vai mitä tulee.

sämpylä

Aloittelevalle kasvattajalle tuli hätä käteen, joten tässä kauhunsekainen ensimmäinen viesti  ;D

Pistin ensimmäiset chilini kasvamaan vasta kesällä. Nyt ollaan siinä pisteessä, että taimet ovat maitopurkeissa ja pienissä muovipurkeissa kasvamassa. Vasta tällä viikolla aloin antamaan ESLillä lisävaloa taimille. Eilen ja tänään kuitenkin muutamat taimet alkoivat pudottelemaan lehtiä. Ja osa lehdistä on kellertäviä.

Tämä oli ensimmäinen kylvö ja oppia lueskelin enemmän vasta viime viikkoina, eli liian myöhään. Näin ollen olenkin tehnyt varmasti kaikki mahdolliset virheet. Mistähän lehtien pudottelu todennäköisimmin johtuu? Olenko antanut lisävaloa liian läheltä / liikaa? Vai johtuisiko liiasta kastelusta? Lannoitteita en vielä ole antanut. Ja taimia on valaissut yksi 23W ESL, ja välillä 2 ESLiä. Taimia on yhteensä 10kpl.

Herra 47

kysymyksen asettelusta päätellen liian paljon vettä ja liian vähän lannoitetta...
Valoa et noilla lampuilla voi antaa liikaa ;)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Pienviljelijä

elokuu 28, 2010, 20:57:09 ip #1957 Viimeisin muokkaus: elokuu 28, 2010, 21:02:08 ip käyttäjältä Pienviljelijä
Vaikka olen aloittelija chilin kasvatuksessa, niin muita kasveja jo pienen ikäni kasvattaneena uskallan epäillä maitopurkin/pienen muoviastian olevan liian ahdas juurille. Sen huomasin itse habaneron kanssa. Kasvi alkoi näyttää heikolle ja ruukkua vaihtaessani yllätyin, että kuinka niin pieneen purkkiin voi mahtua niin paljon juuria. Ruukun vaihdon jälkeen alkoi chili kukoistaa ja kukkien kehitys podeiksi onnistui, ennen kukat tipahtelivat alas. Tosin, uskon herra 47:n epäilysten olevan tödennäköisemmin lehtien kellastumisen takana.

EDIT: Ja jos maa on liian märkää ja kovettunutta (juuret tukehtuvat) kannattaa ensiapuna pistellä jollain terävällä, ohuella esineellä maahan reikiä, voi auttaa juuria selviämään. Kokeiltu on.

X-stream

Tietääkö kukaan syytä miksi ylimmät lehdet kuivuvat ja rypistyvät sekä osa tippuu? Vaikka ne ovat natikan (400w) päästä 45cm.

masaiman

Onkos kukaan törmännyt moiseen?

Kuva Aji Cristalin lehdestä. Tarkastelin uusinta taimisatsia tossa tarkemmin ennen reissuun lähtöä ja tommonen osu silmään. Eka luulin et siin on kaks lehteä päällekäin mut kyllä ne vaan yhdestä varresta lähtee. Hassun näköinen eikä tuo ainakaan minua millään tavalla haittaa. Kummastutti vaan...