Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Kimppu

Juurikarvoja, normaalia.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

biblo

Näyttää lähinnä hiusjuurilta joita on tullut sen paksumman valkoisen juuren ympärille. Itselläni on useasti ollut tuollainen pöheikkö varsinaisen juuren ympärillä ja normista on kasvanut.
"Grow food, not lawns"

Nizo

Jep. Ei mitään vaarallista. Itselläni parissa siemenessä tällä hetkellä samaa karvoitusta.

Aji Chileno

Lainaus käyttäjältä: biblo - tammikuu 11, 2012, 18:27:35 ip
Näyttää lähinnä hiusjuurilta joita on tullut sen paksumman valkoisen juuren ympärille. Itselläni on useasti ollut tuollainen pöheikkö varsinaisen juuren ympärillä ja normista on kasvanut.

Tämä kävi mielessä, mutta koska lähempää tarkasteltuna se on selvästi haaroittuvaa, niin ajattelin kuitenkin varmistaa viisaammiltani...  ;)

Kiits.

CH1LI

Lainaus käyttäjältä: chilivaari - tammikuu 11, 2012, 15:43:33 ipTodellisesta kasvun kulusta en tiedä, mutta tuosta voisi päätellä, että siirsit taimen lautalta kivivillaan ja siitä multaan. Miksi?
Joka siirrossa tapahtuu kasvun pysähtymistä, juuria katkeilee jne.

No.. tuossa hätäisesti väsäsin lautan siemenille ja heti idun ilmestyttyä siirsin kivivillaan eli siinä ei varmaan katkeillut juuria?
Mutta mainitsit tuossa kasvun pysähtymisen, joka saattaisi selittää, miksi Caribbean red ei käpristele lehtiään (En kyllä tiedä miten se liittyisi tähän.) Idätin nimittäin Caribbean Redin kivivillassa (hieman myöhemmin kuin Oranget) ja kasvaa edelleen kivivillassa ja se sitten näyttää
normaalilta. Olen nyt pitänyt vuorokauden valoja pois (Ohjeidesi mukaan) ja ostin Biolanin merileväuutetta sekä Biolanin Luonnonravinnenestettä
(NK 1-1) Pitäisikö minun siis pitää valoja pois vielä pari päivää ja sen jälkeen hiljalleen siirtää lähemmäs ja aloittaisinko nyt lannoituksen laimealla?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: CH1LI - tammikuu 11, 2012, 19:12:16 ipOlen nyt pitänyt vuorokauden valoja pois (Ohjeidesi mukaan)

Et kai pidä niitä nyt pimeässä?
Ei kaikkea pidä ottaa kirjaimellisesti. Valot kuumentavat lehtiä ja kuivattavat ilmaa, jos ne ovat lähellä, mutta kyllä tuon kokoiset esl:t voivat 20-30 cm päässä olla juurrutuksen aikanakin, myöhemmin sitten ihan lähelläkin. Kaikki oikeastaan riippuu siitä, paljoonko valoon taimet ovat tottuneet ennen siirtoa. Sitä vähän vähennetään sopeutumisen ajaksi.

Lainaus käyttäjältä: CH1LI - tammikuu 11, 2012, 19:12:16 ipBiolanin Luonnonravinnenestettä (NK 1-1)

En minä mikään lannoiteasiantuntija ole, mutta luulisinpa, että juuri tuo ei ole kovin suositeltava pienille taimille, vaikka lähinnä vettä onkin. Pikkutaimet tarvitsisivat fosforia juurikin juurten kasvatteluun ja sehän tuosta puuttuu kokonaan. Uudessa mullassa sitä varmaan on, joten et tarvitse heti mitään. Tuo ei kyllä vaikuta hyvältä, mutta kokeile ja kerro sitten muillekin, miten kävi.

CH1LI

Olivat tottuneet yhteen esliin ja nyt niitä on kaksi. Mainitsen vielä tuon että Habanero roikottaa lehtiään alaspäin? Vettä ovat kyllä riittävästi saaneet. Aloitampa lannoituksen sitten myöhemmin, jos sille ei olekkaan vielä tarvetta.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: CH1LI - tammikuu 11, 2012, 19:38:53 ipVettä ovat kyllä riittävästi saaneet.

Nuo on monen chilinkasvattajan kuuluisat viimeiset sanat hoidokistaan.  :D

Eli liikaa kastelemalla mullan saa lietteeksi ja juuret tukehtuvat. Malttia sen hoitamisen kanssa.
Sinun tapauksessasi se saattaa vain olla menossa nukkumaan.

CH1LI

:D Yritän hillitä kasteluani ja Habanero on altakastelu ruukussa ja sumuttelen merileväuutteella. Saattaa olla että johtuu siitä kun innostuin hieman kastelemaan sitä liikaa ja melkeimpä ui kivivillassa  :'( no toivottavasti ei tuolla altakasteluruukussa huku.

masaiman

En nyt sano ettei siitä olisi mitään hyötyä, mutta itse jaksoin tuolla merileväuutevedellä ruiskutella kasveja ensimmäisen kauden, enkä voi sanoa huomanneeni siitä mitään vaikutusta... Kesällä kasvihuoneessa vedän painekannulla pari-kolme litraa vettä kasveille sumuna ilmaan niin että vesialtaan kannen päälle jää kunnon lammikoita haihtumaan, pienille eslin alla kasvaville sisäkasveille MUN MIELESTÄ aika turhaa...

sorrii

Menee vähä sekaisin kivivillat, altakasteluruukut ja merilevät ... ???

Merileväuute on lähinnä kait multaviljelyyn parantamaan mullan bakteerikantaa ym.
Se on vähän ongelmallista altakasteluruukussakin: jos sinne säiliöön jää lillumaan vettä niin merileväuute saa sen haisemaan.

Mä annan joskus merilväuutetta altakasteluruukkuihin päältä. Säiliöön laitan vain puhdasta vettä tai vesiviljelyravinteita. Luonnonravinnenesteetkin muuten rupeaa haisemaan altakasteluruukussa kutenmyös Biobizzit ym.

Itsellä kun on alkamassa viides -oikeastaan neljäs "tosissaan"- kausi chilikasvattelua, niin oon alkanut hillitä aktiivisesti kasvieni "hoitoa". Idätän vaan reilumman määrän taimia, niin luonnonvalinta ja sattuma hoitaa vahvimmat kesään ... Kastelen kun muistan, ja annan lannoitetta vain "todettuun tarpeeseen", kuten useimpien lannoitteiden ohjeissakin neuvotaan. (=mullassa, siis, tiet)
Itseasiassa en ole varsinaisesti idättänytkään vielä mitään, kun tuli vahingossa montakymmentä pikku-taimea yhteen isoon ruukkuun jonne heittelin pöydälle varisseita siemeniä peratessani syksyn satoa. Mielenkiintoista nähdä mitä tulee ;) .. Edellisvuotisiakin kasveja olisi ihan tarpeeksi ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

-V-

Mäkään en nyt ihan ole kärryillä, missä alustassa ne ovat ;D

Siksipä muistutan, että jos ne ovat jossain muussa kuin mullassa, ja tuo Biolan Luonnonravinne on - kuten epäilen - kananpaskaliuosta, ottaisin aikalisän ennen lannoituksen aloittamista...

Masa.T

Lainaus käyttäjältä: Aji Chileno - tammikuu 11, 2012, 18:22:56 ip
Idätän nyt ensikertaa kivivillassa, joten tällaista ei aiemmin ole tullut vastaan.

Hometta vai normaalia kasvustoa?

Mielestäni erittäin hyväkuntoisen näköisiä itäneitä siemeniä! Minulla tekee näköjään pubescenssien siemenidut yleensä tuota, lähes jokaisella siemenellä. -Ei huolta.

PP

Lainaus käyttäjältä: Mattson - tammikuu 11, 2012, 21:19:09 ip
En nyt sano ettei siitä olisi mitään hyötyä, mutta itse jaksoin tuolla merileväuutevedellä ruiskutella kasveja ensimmäisen kauden, enkä voi sanoa huomanneeni siitä mitään vaikutusta... Kesällä kasvihuoneessa vedän painekannulla pari-kolme litraa vettä kasveille sumuna ilmaan niin että vesialtaan kannen päälle jää kunnon lammikoita haihtumaan, pienille eslin alla kasvaville sisäkasveille MUN MIELESTÄ aika turhaa...

Käsittääkseni asia on yleisemmin toisinpäin. Sisällä talvikaudella ilma on usein turhan kuivaa ja sumuttelusta on hyötyä. Omassa kasvarissa taas on viimeistään kesäkuun lopusta alkaen riittävän ja välillä liiankin kosteaa, koska isot kasvit haihduttaa valtavat määrät vettä hyvin rajalliseen ilmatilaan.

masaiman

Tarkoitin lähinnä merileväuutevedellä suihkimista, oli hieman huonosti muotoiltu tuo mun viesti...

CH1LI

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 11, 2012, 21:31:07 ip
Se on vähän ongelmallista altakasteluruukussakin: jos sinne säiliöön jää lillumaan vettä niin merileväuute saa sen haisemaan.

Suositteletko sitten normaalia ruukkua? Eli selvennykseksi tuohon -V-:n kysymykseen (ja ehkä muidenkin?) ne ovat tällähetkellä vain sellaisessa 8x8cm ohuessa muovikipossa, jossa pohjassa muutama reikä. Multana toimii öö.. joku taimimulta ja ruukkusoran sekoitus.

Lainaus käyttäjältä: -V- - tammikuu 11, 2012, 21:57:58 ip
Siksipä muistutan, että jos ne ovat jossain muussa kuin mullassa, ja tuo Biolan Luonnonravinne on - kuten epäilen - kananpaskaliuosta, ottaisin aikalisän ennen lannoituksen aloittamista...

En tiedä nyt sisältääkö tuo aine kananpaskaa :D kyllä siellä sellainenkin purkki oli..

sorrii

MÄ suosittelisin vaan antamaan sen merileväuutteen päältä (vesitilkassa tietysti) jos käyttää isoa altakasteluruukkua jossa vettä voi jäädä säiliöön pitkäksi aikaa.
Kyllähän pienemmissä Pauliina-ruukuissa ainakin se vesi imeytyy aika pian pois sieltä säiliöstä. Jossain 30cm ruukussa sitä vettä helposti jää säiliöön. Ja tulee muutenkin helposti ylikasteltua isossa ruukussa, kun pintamulta kuivuu joskus rutikuivaksi vaikka pohjalla multa voi olla jopa märkää. Siinä sittn lisänä vielä se merileväuute ja biolannoitteet voi haista. Pahimmillaan on itsellä joskus haissut kaikki isot ruukut viemärille ja kasvu tyssännyt ihan seinään kun juuret mätii ..

Yhdyn Mattsonin puheeseen tosta merileväuutteen hyödystä. Itse sitä antaisin ehkä joillekin leikatuille bonchileille talvella, kun muuten pidän aika kuivina kaikki.

Taimille oon itse antanut Nutriforten Starttiravinnetta viime keväänä ja kyllä täytyy sanoa että kasvoivat taimet aika haipakkaa alussa. Tänä kevään taimet meinaan pitää muuten ilman lannoitusta kokonaan siihen asti kun alkavat tehdä raakileita. Ihan ekaan multaan ja veteen laittelen Starttia. Aloittelijahan oon itsekin, vaikka kolme kevättä on jo mennyt leikkiessä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 12, 2012, 10:13:47 apTaimille oon itse antanut Nutriforten Starttiravinnetta viime keväänä ja kyllä täytyy sanoa että kasvoivat taimet aika haipakkaa alussa.

Sepä onkin erittäin fosforipitoinen lannoite NPK 12-15-10. Aivan muuta kuin tuo nestemäinen kananpaska (Biolanin Luonnonravinneneste NK 1-1), josta fosfori on putsattu pois.
Valmistaja suosittelee Starttiravinnetta juurien kasvatukseen pikkutaimille ja ruukun vaihdon yhteydessä.

CH1LI

http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuotekat=Sis%C3%A4kukRavint&path=Koti%2FKukkienhoito%2FSis%C3%A4kukRavint&osuuskauppa=HOK-ELANTO&pageName=Main
^löytyisikö tuolta yhtään mitään mikä niille sopisi  ??? haluan vain varmistaa ettei tule näitä virheostoksia :-\

mohla

Lainaus käyttäjältä: CH1LI - tammikuu 12, 2012, 16:13:16 ip
^löytyisikö tuolta yhtään mitään mikä niille sopisi  ??? haluan vain varmistaa ettei tule näitä virheostoksia :-\

Periaatteessa tuo Nutriforte voisi toimia, mutta lappeen Rannan Agrimarketista/Multasormesta voisit jopa löytää Puutarhan Kesää tai jopa Nutriforten tomaatti- ja mansikkaravinnetta (näitä on sitten kaksi purkkia, joista tarvit molemmat). Aloittelevalle puutarhurille suosittelen tuota Puutarhan kesää, koska sen käytöstä löydät foorumin haulla paljon neuvoja ja se on hyvä lannoite kaikin puolin. Hong Kong, Robin Hood jne. halpatavaramyymälät myyvät usein myös Puutarhan Kesää.

P.S. Saat tehtyä foorumille kätevämmin linkin, kuten tuossa yllä, laittamalla [ url=tähän se osoite ] linkin teksti tähän [/url] -periaatteella sen linkkisi. Välit pitää poistaa ensimmäisten hakasulkujen välistä...