Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Huonoja siemeniä on liikkeellä.
Vihreänä poimituista ja varastossa kypsyneistä kaupan chileistä ei aina saa itävää siementä ja kylmää raakilevaiheessa saaneet voivat jäädä itämättömiksi.

Jos vielä haluat testata idätysmenetelmääsi, voin lähettää sinulle varmasti itävää siementä: http://chilivaari.blogspot.com/2012/02/kylla-itaa.html
Laita osoite yv:nä, niin postitan.

milfred

Laitoin reilu viikko sitten sekalaisia (= kolmea sorttia kaupan siemeniä + maustehyllyn kuivista chileistä kaiveltuja) chilin siemeniä itämään Clas Ohlsonin idätyslootaan.Siemenet ovat hautuneet läpinäkyvän kannen alla. Olen silloin tällöin nostellut kantta homehtumisen estämiseksi.  Nyt osa on noussut sirkkalehdille, toisissa ei vielä elonmerkkejä. Loota on siitä huono, että siinä ei ole erillisiä kippoja, vaan ainoastaan 12:n kipon osioita.

Kysymys: Kannattaako läpinäkyvää kantta enää pitää vai tappaako se nuo kasvamaan lähteneet kuumuuteen? Vai kannattaisiko jo nyt siirtää nuo sirkkavaiheessa olevat johonkin muualle ja jättää siemenet kannen alle multiin? Jos siirtäisin, niin ne olisi pakko kaivaa kipostaan ja laittaa johonkin toiseen pikkuruukkuun.

Otan ilolla vastaan myös muut neuvot liittyen sirkkalehtivaiheen chiliharrastukseen. Tällä hetkellä ne ovat Plantagenin kukkamullassa, kun sitä sattui olemaan jokunen litra. Jos haluaa satoakin, niin kannattaako satsata johonkin muuhun multaan/turpeeseen/ylivoimaisen hyvään kasvupohjaan? Ei siis ole tarkoitus saada mitään valtavaa chilisatoa, muutamakin podi toisi hyvän mielen.

sorrii

Loisteputkivalon alle laittaisin minä tuo koko lootan tasaiseen huoneenlämpöön; itsellä kämpässä jokapaikassa 24 astetta. Loisteputki- ja esl-valo ei sitä laatikkoa kuumota, kunhan ei ole ihan kiinni. Pikkutaimille riittää varmaan ½ metrin päässäkin.
Mulla on vieläkin ituset lautalla jääkaapin yläkaapissa, jossa 30 astetta; siellä osa jo huitelee 5cm mittaisina, kun en oo ehtinyt istutella: pitää nimilappuja ym viritellä ensin. Laitoin kaappiin koululaisvalaisimen 11w putkella että saavat vähän valoa jo itäneet: ihan tummanvihreitä ovat, eikä se valo itämättömiäkään haittaa. Valossa ei homeetkaan villiinny.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

rasse

maaliskuu 26, 2012, 12:00:15 ip #4683 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 26, 2012, 12:03:51 ip käyttäjältä rasse
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 26, 2012, 11:19:27 ap
Huonoja siemeniä on liikkeellä.
Vihreänä poimituista ja varastossa kypsyneistä kaupan chileistä ei aina saa itävää siementä ja kylmää raakilevaiheessa saaneet voivat jäädä itämättömiksi.

Niinpä. Mutta kun kyseessä on varastoni, josta AINA ovat itäneet, lisäksi on eri- ikäisiä, eri lajikkeita, ostettuja ja itse kasvatettuja ja varmasti kypsistä olen ainakin omani ottanut ja kuten sanottu, ennen ovat itäneet.

Ainoa, mikä on muuttunut, on asuinpaikkani, eli tuota vettä minä vähän epäilen. Mutta laitan yv: n sinulle Chilivaari!

edit. lisätäänpä, että nyt idättelin ohraa ja se iti päivässä ja on nyt kolmen päivän jälkeen noin 3 cm. korkeaa eli siihen tuo vesi ei vaikuttanut.

Huru-ukko

Jos haluaa satoakin, niin kannattaako satsata johonkin muuhun multaan/turpeeseen/ylivoimaisen hyvään kasvupohjaan?
Jos satoa haluat saadan niin kyllä niitä joudut lannoittamaan. Itsellä oli kasvupohjana Kekkilän kasvuturvetta, ja parin kuukauden päästä oli paukut loppu siitä.
Kyllähän täällä sahanpuruillakin kasvualustana on kokeilu, ja siinä ei ola ravinteita kovinkaan paljon jos mitään.....

Pripyat

Mahtaako tuollaisessa perus kuiviketurpeessa olla riittävästi ravinteita ja kävisikö se kasvualustaksi vai onko jotenkin huonoa jostain syystä?

Sitä kun itsellä olisi yllinkyllin niin saisi halpaa alustaa.

edit:
tarkoitus siis lannoittaa kyllä lisäksi mutta lähinnä sitä, ettei tuossa mitään haitallista ole chileille (minen kun näistä tiedä mitään)?

PP

Lainaus käyttäjältä: Pripyat - maaliskuu 26, 2012, 13:07:05 ip
Mahtaako tuollaisessa perus kuiviketurpeessa olla riittävästi ravinteita ja kävisikö se kasvualustaksi vai onko jotenkin huonoa jostain syystä?

Jos se on käsittelemätöntä, siinä ei ole ollenkaan ravinteita ja saattaa olla liian hapanta kasveille. Turva tai multa ei maksa sen vertaa, että kannattaa riskeerata.

Pripyat

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 26, 2012, 13:31:43 ip
Lainaus käyttäjältä: Pripyat - maaliskuu 26, 2012, 13:07:05 ip

Jos se on käsittelemätöntä, siinä ei ole ollenkaan ravinteita ja saattaa olla liian hapanta kasveille. Turva tai multa ei maksa sen vertaa, että kannattaa riskeerata.

Totta ei hinnasta ole kiinni.
Suoltahan nuo tuota nostavat. Hapanta varmasti lienee. Parempi tosiaan varmaan tyytyä kaupan säkkeihin ja pelata varman päälle.

manezi

Sanokaahan viisaammat mitä tekisi tälle ensimmäiselle chili kokeilulle. Kannattaisiko tuosta leikata tuo pienin kolmesta kokonaan pois? Kaksi muuta kasvavat ja tekevät nyt ensimmäisiä kukkia aika vauhdilla mutta tuo kolmas "puuvarsi" tuntuu kasvavan kohta vaakatasossa... Erotella noita ei enää oikein kirveelläkään pystyne... ja lajikkeestakaan ei ole harmaintakaan hajua :D onneksi seuraavat taimet on edes merkattu :)

Korkeutta kasvilla on aika tasan 20cm

kasvi

PP

Lainaus käyttäjältä: manezi - maaliskuu 26, 2012, 14:18:24 ip
Sanokaahan viisaammat mitä tekisi tälle ensimmäiselle chili kokeilulle. Kannattaisiko tuosta leikata tuo pienin kolmesta kokonaan pois?

Riippuu ihan siitä, mitä haluat. Jos kasvua ohjaa rautalangalla tms., noista voi saada hyvän näköisen viritelmän. Jos taas haluat ennenkaikkea satoa, ottaisin kolmannen pois eikä kaksikaan samassa ruukussa luultavasti tuota enempää kuin yksi.

MrJones

Kuinkas kaunan menee noin keskimääräisesti, että tulee  ensinmäinen oikea lehtipari?
Taimet on n. viikon vanhoja.

Miten niin muka kärsimätön...  ::)

perminna

maaliskuu 26, 2012, 15:43:24 ip #4691 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 26, 2012, 15:52:42 ip käyttäjältä perminna
Kiitos loistavasta palstasta. Olen oppinut paljon teitä muita lukemalla. :)

Onkohan Rawit-taimeni (Fataliin siemeniä) ihan kunnossa? Sen kasvu (lehtien koko ja kasvin pituus) on melkein pysähtynyt, ja se kasvattaa pääasiassa uusia haaroja jokaisen lehden juuresta. Päävarsi on myös tummunut alaosasta ja liitoskohdista. Taimi on latvottu 11.3. Kuvassa näkyykin pienet alut latvassa.

milfred

Kiitokset sorrii ja Huru-ukko vastauksistanne. Tarkennan vielä tilannettani. Mulla ei ole kotona loisteputkea tms. keinovaloa kasvateilleni, mutta löytyy sellainen ikkuna, johon paistaa pitkin päivää. Yritän siis pärjätä ihan vain auringonvalolla. Vielä en ole niin hurahtanut, että lähtisin lamppuostoksille. Sekin päivä voi toki olla edessä.

Koska ns. laboratorio-olosuhteita ei ole saatavilla, niin kysyisin vieläkin mielipiteitä tuon minikasvihuoneen kannen käytön suhteen. Tappaako kannen käyttäminen kasvit vai onko sen alla niillä ihanan kuumaa ja kosteaa...

Lannoittaa olin aikonutkin Puutarhan kesällä. Ei tosin ole aavistustakaan, että missä vaiheessa, mutta eiköhän vastaus löydy foorumia selailemalla. Enemmän mietitytti, että menetteleekö tuo Plantagenin kukkamulta vielä myöhemminkin vai kannattaisiko hankkia jotain muuta. Multa ei ole mitään maailman hienojakoisinta, siinä on seassa ns. sattumia.

PP

Lainaus käyttäjältä: perminna - maaliskuu 26, 2012, 15:43:24 ip
Kiitos loistavasta palstasta. Olen oppinut paljon teitä muita lukemalla. :)

Onkohan Rawit-taimeni (Fataliin siemeniä) ihan kunnossa? Sen kasvu (lehtien koko ja kasvin pituus) on melkein pysähtynyt, ja se kasvattaa pääasiassa uusia haaroja jokaisen lehden juuresta. Päävarsi on myös tummunut alaosasta ja liitoskohdista. Taimi on latvottu 11.3. Kuvassa näkyykin pienet alut latvassa.

Ei kasvu ole pysähtynyt, jos kasvi tekee uusia haaroja. :) Tuo on tyypillistä latvotulle kasville eli ei huolta. Tummuminenkin on normaalia.

Vildee

Kuinka hyvin perus 60 wattinen hehkulamppu riittää neljän kasvin kasvamiseen? Nämä ovat siis juuri pinnalle putkahtaneita vasta eli kyse ei ole mistään suurista puskista(:

Ryhis

Hehkulampulla et tee mitään. Pitää olla energiansäästölamppu.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Vildee

Selvempi homma(: Kannattaako noitten astioiden päällä muutes pitää jotain kelmua yms.?

Aku

Lainaus käyttäjältä: milfred - maaliskuu 26, 2012, 15:47:23 ip

Koska ns. laboratorio-olosuhteita ei ole saatavilla, niin kysyisin vieläkin mielipiteitä tuon minikasvihuoneen kannen käytön suhteen. Tappaako kannen käyttäminen kasvit vai onko sen alla niillä ihanan kuumaa ja kosteaa...

Minikasvihuone kansineen käy ihan hyvin, kunhan riittävästä tuuletuksesta muistaa huolehtia. Jos minikasvarissasi on tuuletusaukkoja, ne kannattaa pitää auki. Muuten mullan pinta voi homehtua.

Lainaus
Enemmän mietitytti, että menetteleekö tuo Plantagenin kukkamulta vielä myöhemminkin vai kannattaisiko hankkia jotain muuta. Multa ei ole mitään maailman hienojakoisinta, siinä on seassa ns. sattumia.

Mulla on käytössä myös Plantsun multaa. Se käy ihan hyvin. Chilien kasvualustaan on hyvä lisätä sekaan myös hieman kevytsoraa tai muuta huokoista materiaalia, sillä se lisää kasvualustan ilmavuutta.

Tälläisiä taimia mulla on plantsun mullassa kasvamassa.

Lainaus käyttäjältä: Vildee - maaliskuu 26, 2012, 16:20:00 ip
Selvempi homma(: Kannattaako noitten astioiden päällä muutes pitää jotain kelmua yms.?

Ei siitä mitään suurempaa hyötyä ole idätyksen jälkeen...

-V-

Lainaus käyttäjältä: rasse - maaliskuu 26, 2012, 12:00:15 ip
Niinpä. Mutta kun kyseessä on varastoni, josta AINA ovat itäneet, lisäksi on eri- ikäisiä, eri lajikkeita, ostettuja ja itse kasvatettuja ja varmasti kypsistä olen ainakin omani ottanut ja kuten sanottu, ennen ovat itäneet.

Tuosta onnistuneesta itämisestä (aina, ennen), koska tällaista on viimeksi tapahtunut? Viittaan tällä siihen, että sille siemenjemmallekin voi tapahtua hassuja asioita, jos se sijaitsee epäedullisissa olosuhteissa (näistä voi joku tietäväisempi kertoa lisää). Mullahan oli "siemenarkistossa" juurikin eri-ikäisiä, eri lajikkeita, sekä ostettuja että itsekasvatettuja ja ennen niin hyvin itäneitä. Tämän kauden idätyksissä tuloksena täyssuutareita ja abortoivia ituja. Sorsastettuani uudet siemenet homma alkoi luistaa.

rasse

Lainaus käyttäjältä: -V- - maaliskuu 26, 2012, 16:26:31 ip
Lainaus käyttäjältä: rasse - maaliskuu 26, 2012, 12:00:15 ip

Tuosta onnistuneesta itämisestä (aina, ennen), koska tällaista on viimeksi tapahtunut? Viittaan tällä siihen, että sille siemenjemmallekin voi tapahtua hassuja asioita, jos se sijaitsee epäedullisissa olosuhteissa (näistä voi joku tietäväisempi kertoa lisää). Mullahan oli "siemenarkistossa" juurikin eri-ikäisiä, eri lajikkeita, sekä ostettuja että itsekasvatettuja ja ennen niin hyvin itäneitä. Tämän kauden idätyksissä tuloksena täyssuutareita ja abortoivia ituja. Sorsastettuani uudet siemenet homma alkoi luistaa.

Siis useina vuosina aiemmin. Joukossa on sitten myös siemeniä, joita ei ole minun toimestani säilytetty, vaan vain idätetty (siis yritetty). Eli silloin ei tuo säilytyspuoli oikein asiaa selitä.