Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

-V-

Lainaus käyttäjältä: FryGuy - huhtikuu 09, 2012, 15:42:06 ip
Saviruukkuihin liittyen en oikein löytänyt mistään tietoa, mutta voiko/kannattaa niitä desinfioida esim. uunissa tai jotenkin muuten? Lähes kaikki ruukut ovat kerryttäneet tuota valkoista töhnää (hometta?) ympärilleen. Edellisellä kaudella en huomannut että siitä olisi mitään näkyvää haittaa itse kasveille, mutta jos se hometta on niin sitten se ei voi hyvä asia olla. Koitin vedellä pestä, mutta heti ruukun kuivuttua alkaa jo seuraavana päivänä näkymään samaa valkoista töhnää. Talven ylitse ruukut ovat olleet pakkasessa ja nyt olen koittanut pestä niitä puhtaaks, mutta ei olisi kiva kusta koko kasvatushommaa alkuunsa homeisilla ruukuilla.

Kalkki- sekä muuta suolasaostumaa. Nakkaat pesun jälkeen etikkaliemeen (varmaan mikä tahansa hapan käy) likoamaan vaikkapa vuorokaudeksi -> ruukku kuin uusi.

HSuomi

Kysytään nyt vaikka täällä sitten:
Olen pohtinut että hankkisi bubblerin kun parit chilit tuli aika myöhään kylvettyä ja ovat nyt vasta itäneet. Eikös se nopeuttaisi kasvua verrattuna mullassa kasvattamiseen?

Sitten siihen mitä en vielä ole tajunnut: On vaikka kymmenen litran ämpäri. Kannessa on sitten reikä ja siellä ritiläruukussa on sitä kevytsoraa ja kivivillakutio missä se kasvin alku tököttää.  Nin pitääkö sitä nestettä olla siellä pytyssä se n.10 litraa että se yltää siihen ritiläkippon asti?
Ei kai se chili sillä kasva että ämpärin pohjalla porisee liemi ja chili on siitä 20cm korkeudessa.

Mulle on kerrottu että chili kasvattaa "vesijuuret", mutta ei kai se niitä voi kasvattaa jos se ei edes osu sinne veteen... Pitääkö sitä kuutiota kastella yläkautta niin kauan että juuret kasvaa sinne veteen asti?
Miten toi menee?

PP

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - huhtikuu 09, 2012, 20:09:41 ip
Olen pohtinut että hankkisi bubblerin kun parit chilit tuli aika myöhään kylvettyä ja ovat nyt vasta itäneet. Eikös se nopeuttaisi kasvua verrattuna mullassa kasvattamiseen?

Nopeuttaa.

LainausSitten siihen mitä en vielä ole tajunnut: On vaikka kymmenen litran ämpäri. Kannessa on sitten reikä ja siellä ritiläruukussa on sitä kevytsoraa ja kivivillakutio missä se kasvin alku tököttää.  Nin pitääkö sitä nestettä olla siellä pytyssä se n.10 litraa että se yltää siihen ritiläkippon asti?
Ei kai se chili sillä kasva että ämpärin pohjalla porisee liemi ja chili on siitä 20cm korkeudessa.

Aluksi vettä pitää olla niin paljon, että sora/kuutio pysyy märkänä. Myöhemmin riittää, että juurista osa on vedessä, mutta parempi silloinkin pitää ämpäri lähes täynnä hoidon helpottamiseksi.

HSuomi

Kiitos.
Marssin ehkä huomena hakemaan vekottimet.

Hyvinkäältä Jolokia nimisestä kaupasta olisi saanut 2 ämpäriä + kaikki tarvittava roina (pumput letkut liemet sorat ym.) Hintaan oliko se nyt 70e vai 90e en muista. Mutta kuulostaako sopivalta?

Sitten vielä semmoinen kyssäri että miten tapahtuu se multaan siirtäminen? Kesäksi haluaisin ne pihalle kasvamaan mutta siellä ei ole mahdollista käyttää bubleria.
Pitääkö niitä juuria raksia pienemmäksi sitten ku tökkää multaan?

PP

huhtikuu 09, 2012, 20:27:42 ip #4804 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 09, 2012, 20:29:58 ip käyttäjältä PP
Jos bubbleri tai muu vesisysteemi ei ole lopullinen paikka, en suosittele sitä aluksikaan näin myöhään. Bubblerista multaan siirrettäessä kasvilla menee ainakin viikko tottumiseen, ja vesiviljelyn hyöty jää pieneksi.

70 e saati 90 on paljon kahdesta bubblerista, koska Kärsän putiikissa yksi maksaa 23 e. Kahdelle bubblerille riittää yksi ilmapumppu, joten ne saa tehtyä n. 30 e:lla.

Lisäys: tässä vaiheessa vuotta suosittelen hankkimaan valmiita taimia. Monella on varmasti ylimääräisiä, jotka saa ilmaiseksi tai parilla eurolla/kpl.

sorrii

Ei ole kovin järkevää aloittaa kasvatusta vesiviljelynä, ja sitten siirtää multaviljeyyn kun se parhaan sadon aika pitäisi olla.
Bublerista on hyvä siirtää ebbiin ja sopivalla lajikkeella ehkä passiiviseen hydroviljelyyn sitten, jos ei ole sähköä käytössä.

Jos taas haluat viljellä ulkona mullassa/turpeessa, niin istuta ihmeessä turpeeseen alunalkaen tai taimena kuitenkin että ehtii kasvamaan isoksi mullassa.

Aina siinä on riskinsä kun vesivilejlystä siirtää multaan, ja vaikka onnistuukin, niin kaikenlainen kasvu ja kukkiminen stoppaa kunnes kasvi kasvattaa uudet juuret ja sopeutuu.

Mä oon jotain baccatumeja siirtänyt passiivisesta soravilejlystä multaan niin että laiton ämpäriin reilusti pohjalle ~5cm lecasoraa; kasvi siihen päälle niinettä juuret meni osittain soran sekaan ja sitten päälle turvetta. Ainakin yksi inca red drop jossa oli jo raakileet oksilla, jatkoi siitä ihan mukavasti.

Sen sijaan annuumi trinidad scorpion bublerista multaan samalla metodilla kuivahti parissa päivässä hengiltä. Annuumit ei oikein viihdy passiivihydrossakaan mun kokemukseni mukaan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sami.

Tarkoittaako passiivihydro perus altakasteluruukkua?  ???

sorrii

Lainauskaupasta olisi saanut 2 ämpäriä + kaikki tarvittava roina (pumput letkut liemet sorat ym.) Hintaan oliko se nyt 70e vai 90e

Laske osien hinta erikseen ja katso kannattaako. Lannoitteiden hinnat vaihtelee kovasti merkeittäin. Ja mikä on määrä?? Mihin sitä soraa bublerissa tarvii?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sami.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 09, 2012, 20:45:16 ip
Mihin sitä soraa bublerissa tarvii?

Eikös se verkkoruukku täytetä hydrosoralla?  ::)

HSuomi

huhtikuu 09, 2012, 20:50:25 ip #4809 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 09, 2012, 20:54:46 ip käyttäjältä HSuomi
Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 09, 2012, 20:45:16 ip

Laske osien hinta erikseen ja katso kannattaako. Lannoitteiden hinnat vaihtelee kovasti merkeittäin. Ja mikä on määrä?? Mihin sitä soraa bublerissa tarvii?

Soraa kehotettiin laittamaan kivivillan ympärille tueksi.
Kohtahan kyllä vapautuu lamppuja kun saa vähitellen kasveja pihalle joten voisin sen sisälläkin kasvattaa... Kyseessä Bhut Jolokia, sehän on aika riittoisaa vaikka satoa ei ihan älyttömästi tulisikaan : )

sorrii

Passiivihydrolla tarkoitetaan esim. lecarorassa kasvattelua mullan, turpeen sijaan, käyttäen vesiviljelylannoitteita.
Yksinkertaisimmillaan siis ämpäri täynnä hydrosoraa (tai Leca) pitäen vedenpinta ehdottomasti juurakon alapuolella.

Mulla on taimia ja pistokkaita kasvanut pitkäänkin pikkuruukuissa soran seassa ja siinä joku lautasta korkeampi kuppi "resona".
Ebbistä oon purkaessa ottanut "valeistutukseen" isojakin kasveja ämpäriin jonka täytin soralla; hyvin ovat viihtyneet ja tuottaneet satoakin.

Kaikki baccatumit joita oon kokeillut on pärjännyt hyvin; samoin chinenset ja rocotot.

Kuvassa (pari viikkoa vanha kuva) aji benito joka oli koko parvekkeen täyttävä hirviö viime kesänä ebbissä:
Siirsin tuohon ruukkuun ilman mitään aluslevyjä ym. soraan odottamaan mitä sille tekisin: "unohdin" sen siihen ja tässä tulos:

Tätä sitten oon muistaessani kastellut samoilla litkuilla kuin vesiviljelyssä olevia tai laimeammalla: vesimäärän arvioinut vaan painosta ja joskus tikulla yrittänyt sorkkia soran seasta: parempihan olisi olla joku putkenpätkä sinne pohjalle josta näkee tai voi koittaa.

Tärkeetä on passiivihydrossa ettei hukuta sitä kasvia!! Rungon tyvi ehdottomasti vedenpinnan yläpuolella: juurethan kyllä kasvaa sinne veteen aika syvällekin, ja hydrosora pysyy kosteana lähes pintaan asti, kunhan pohjalla on vettä.

sami.

Kasvia ei siis voi pitää enää passiivihydrossa, kun juuret kasvavat ruukun pohjaan asti? Silloinhan vesirajaa ei voi enää pitää juurien alapuolella.

Fat Ali

Ei vaan rungon tyvi, mistä juuret alkaa täytyy pitää vesirajan yläpuolella. juuret kasvaa väkisin jossain vaiheessa pohjaan asti.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

Huru-ukko

Siis juuret kuuluu olla vedessä, mutta Sorriin tarkoittama juurakko on kasvin "tyvi" (höhö ;)) josta juuret lähtee. Sen kuuluu olla vedenpinnan yläpuolella hänen mukaansa....
Täytyy sanoa että tuota en tiennyt itsekkään, ja eilen laittelin vesikasvattelua varten muutamia (12) paprikoita lootaan, jossa on hydrosoraa.
Taimet oli mullassa ja pesin niitä hiukan puhtaamaksi ja laitoin sitten kivivillakuutioon ja verkkoruukkuun. Sitten ruukku sinne lootaan ja hydrosoraa 
lopputäytteeksi. Litkulle pistin EC 0.8 tienoille ja tietysti sitä litkua on sen verran, että verkkoruukusta näkyy juuri reuna..... Pumppu porisemaan...
Pitäskö niitä ruukkuja nostaa ylemmäksi vai riittääkö että antaa veden haihtumisen vaikuttaa niin että pinta laskee?.

Edit...Tyvi on siis ihan oikea ilmaisu, en keksinyt parempaakaan....

Fat Ali

Onnistuin yhden Jalapeñon hukuttamaan bubblerissa, kun pidin vedenpintaa liika korkeella.  :-[   Ei tee varmaan pahaa, jos vähän lasket liemen pintaa alemmas tai nostat ruukkuja.

Edit. typo
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

Toni.A

Olipa mulla tippunut verkkoruukku pönttöihin monesta kasvista ihan umpisukkeliinkin. Parhaillaan olivat näin monta päivääkin, eikä mitään silti kerennyt tapahtua. Kasvit olivat hengissä ja tekivät satoa sen, minkä lutikoilta ehti! ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

chilifani

Pitääkö nuissa bubblereissa olla jotain erikois-lannotteita vai riittääkö puutarhan kesä?

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: chilifani - huhtikuu 09, 2012, 22:26:48 ip
Pitääkö nuissa bubblereissa olla jotain erikois-lannotteita vai riittääkö puutarhan kesä?
Eikös siitä täällä ole ollut puhetta, että toimii hydroilussa myös. Itselläni Yara ferticare Hydro ja Yaraliva calsinit. Tulee varmaan olemaan kauankin, sillä noita jauheita on vielä n. 15 kg jäljellä.  :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

perminna

Mitä mieltä kokeneemmat kasvattajat ovat, kannattaisiko minun karsia BR:n alimmat oksat ja lehdet pois? Kasvi näyttää epätasapainoiselta, kun yläosassa on suuria lehtiä, alaosassa paljon pientä piperrystä. Pienet jäävät isojen lehtien varjoon. Merkitsin kuvaan kohdan, jonka alapuolelta ajattelin karsia. Chili on noin 30 cm korkea.

Auttaisiko karsinta kasvia kasvamaan yläosasta tuuheammaksi? Miten karsiminen kannattaisi tehdä, puukolla/saksilla runkoa myöten poikki?

Rundari

Itse en näe syitä miksi pitäisi lehdet poistaa, kasvi tiputtaa ne itse kun kokee tarpeettomaksi.